Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jill
#168
Hallo

Ik heb alles nagekeken maar het niet kunnen vinden.
Puppie's en botten.
Mijn honden waren al op wat oudere leeftijd en aten al heel lang vers toen ik met hun aan de botten begon.
Hoe zit het met puppe-kids?
Kippennekken en vleugels (geknipt en wel) mogen ze daar voorzichtig mee beginnen?
Jill
Gebruikersavatar
Door chooky
#169
Hoi Jill,
Ik heb even voor je gezocht op internet. Er zijn een hoop pagina's in het engels (oa deze: http://pyrmont.tripod.com/pantry.html , meer vind je op http://rauwvoer.pagina.nl ik geloof dat er ook eentje in het nl is) maar wat ik daar voornamelijk lees is dat een pup hetzelfde eet als een volwassen hond, maar dan aangepast aan zijn behoeftes, dus volgens mij twee keer zoveel als de volwassen hond (dwz, 3 à 4% van gewicht ipv 1,5 a 2 %) soms lees ik 2% van gewicht wat de hond volwassen moet hebben, maar hier ook weer 'Voer met je ogen en gezond verstand' De pup moet slank blijven, geen dikke volronde pup dus. Een van de sites zegt at je op moet letten op wat de pup zelf aangeeft. De pup heeft groeispurten ie voorafgegaan worden door meer honger, dan kan je dus ook meer geven, en later weer afbouwen, maar er zijn natuurlijk ook gulzige pups.
Wat betreft het barfen. Dit wordt langzaam opgebouwd. Men begint vaak met gemalen kipekarkassen of ander gemalen of kleingesneden rauw vlees met of zonder botten. Dit wordt al heel snel (vanaf ± 8 à 10 weken) afgebouwd naar hele kippenekken (evt platgeslagen) en vleugels, karkassen etc.
Aangeraden wordt ook om de pup aan allerhandde voedsel te wennen. Zo krijg je een pup die 'alles' eet. Dwz geen problemen heeft met vis, eendagskuikens, groente, etc. Maar alles met smaak opeet wat je hem in z'n bakje voorzet.
Het menu van een pup wordt dus eigenlijk samengesteld als het menu van een volwassen hond, maar dan wat hoeveelheden betreft aangepast aan dde leeftijd van het dier.
Ik lees nog even verder, als ik iets nieuws, anders, of interessants tegenkom, zet ik het hier wel neer.
groetjes Eva
Door jill
#171
Hoi Eva

Super!!! :D :D
Bedankt voor alle informatie die je hebt opgezocht.
Wat betreft het zoeken doelde ik eigenlijk hier op BP.
Tis voor mij al weer een tijd terug dat hier puppe-kids rondliepen. Dus met je informatie ben ik een eind op weg.... ;)
Thanks. :D
Jill
Door sylvia
#172
hee Jill,ga je het doen vraagteken (sorry mijn leestekens liggen ineens weer door elkaar)

Ik zou een pup niet te vroeg iets van botten geven,in de natuur eten pups ook nog niet snel botten.Ik zelf wil met Donna beginnen met 4 1-2 a 5 maanden met kippenvleugels ,platgeslagen.Kippennekken probeer ik al eerder maar nu eet ze dat ook nog niet,ze kauwt er wel op maar even later vindt je het afgesopt terug.
Door roger
#173
[quote]hee Jill,ga je het doen vraagteken (sorry mijn leestekens liggen ineens weer door elkaar)

<<Ik zelf wil met Donna beginnen met 4 1-2 a 5 maanden met kippenvleugels ,platgeslagen.Kippennekken probeer ik al eerder maar nu eet ze dat ook nog niet,ze kauwt er wel op maar even later vindt je het afgesopt terug.<<


Sylvia,

Die kerel hieronder kreeg toen ie 8 weken oud was, samen met zijn 7 nestbroers en zussen een schapekop waar we gewoon effe goed met de bijl doorgingen.
Als eenieder zijn stuk had , moest je het maar eens wagen om het af te nemen !

Vanaf dat ze bijgevoerd werden zijn ze begonnen met rauw voeding er is verder nooit brok of gefabriceerd voer aan te pas gekomen.

Toen ie 11 of 12 weken was kreeg ie een hele kippebout, bout en bil uit een stuk.
Te harde stukken word gewoon wat op gesabbeld, meer niet.

Ik zie er geen enkel probleem in om vanaf 9, 10, elf weken platgeslagen kippevleugels of kippenekken te geven.

Hoe hij er nu uitziet (12 maanden later) , zie je op jouw foto van "roodkapje"

Gr.
Roger
Door sylvia
#174
Hoi Roger,
Mijn puppen groeien ook op met vlees,dit is echter de eerste pup die ook bot gekregen heeft,ze is 11 weken maar knaagt d'r eigen 6 keer in de rondte en krijgt dat bot dus echt met geen mogelijkheid weg.
Het is dus denk ik per ras verschillend,een groot ras puppie zal het misschien wel kunnen,de kleinere (tenminste die hier dan) kan er nog niets mee.
Door Janet
#175
Kali kreeg ook al met een week of 10 zachte lamsribjes. En mooi dat ze die sneller weghad dan mijn vorige hond haar hele bot-met-vleesmaaltijd ;D. Ennehh... kauwen deed ze ook nog ;).
Door sylvia
#176
juist,ik denk dus dat voor kleinere rassen die lamsbotten niet eerder dan ruim 4 tegen de 5 maanden pas aan de beurt komen.
Door jill
#177
hee Jill,ga je het doen vraagteken (sorry mijn leestekens liggen ineens weer door elkaar)

.
Weet het nog niet zeker Syl..........nog niet zeker over de pup waar ik het met je overhad.........maar het kriebelt....we hebben het wel over een puppie.... ;)

Roger en Janet ook bedankt voor jullie antwoorden.
Janet.....mooie rott heb je... een liefhebber hier van dit ras. :D

Andere vraag: toen ik met de vleesvoedingen begon en
ik aan botten wilde beginnen, de honden dus, vroeg men aan mij hoelang ik hun al vlees te eten gaf.
Omdat het al een behoorlijke tijd was gaf het geen problemen.
De pup waar syl het over heeft is 'een bonzo' puppekid.
Roger zit daar dan nog verschil in of het een pup is die meteen , zodra het kan, op vlees zit of een pup die toch eerst nog brokken voeding heeft gehad?
Jill
Door roger
#178
<<
Roger zit daar dan nog verschil in of het een pup is die meteen , zodra het kan, op vlees zit of een pup die toch eerst nog brokken voeding heeft gehad?<<

Zou kunnen , weet ik eigenlijk niet echt, maar het lijkt me logisch dat een pup die nooit brok gehad een betere darmflora heeft dan een pup die tot zijn acht negen weken als hij weggaat bij de moeder enkel en alleen maar pap en brokjes gehad heeft.
De darmflora word gevormd in die periode van de 6 ° tot de 12 ° week.
Ik zou beginnen ( als het brokken pup) is met stukjes vuile pens, yoghurt en eventueel probiotics.
En na een paar dagen platgeslagen kippennekken en kippevleugeltjes.

Gr.
Roger.
Door Angelique
#179
Hier hebben de pups pas vanaf een week of 8 á 9 hun eerste kippennekjes gehad en stukjes (halve) kipkarkas.
Wanneer de groten lamsribben eten krijgen de kleintje ook een stukje van 2 ribben mee, maar dat is meer voor de leut als voor de maaltijd, want die krijgen ze weer apart. Voor de 8 á 9 weken hebben ze alwel gemalen karakassen gegeten.

Met alle liefde van de wereld kan ik het relaas van Willem niet vergeten en neem daarom absoluut geen risico met het geven van botten aan hele kleine pups.
Door jill
#180
Hier hebben de pups pas vanaf een week of 8 á 9 hun eerste kippennekjes gehad en stukjes (halve) kipkarkas.
Wanneer de groten lamsribben eten krijgen de kleintje ook een stukje van 2 ribben mee, maar dat is meer voor de leut als voor de maaltijd, want die krijgen ze weer apart. Voor de 8 á 9 weken hebben ze alwel gemalen karakassen gegeten.

Met alle liefde van de wereld kan ik  het relaas van Willem niet vergeten en neem daarom absoluut geen risico met het geven van botten aan hele kleine pups.
Hoi Angelique
Ik ben en blijf voorzichtig hoor met botten. ;)
Dat van Wieke staat ook nog in mijn geheugen gegrift.
Maarre...ben altijd wel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn en of het aansluit hoe ik over de dingen denk.
Het blijft tenslotte mijn eigen verantwoordelijkheid en jill errugg voorzichtig daarmee.
De pup waar syl het over had gaat inmiddels naar de vier maanden toe.
Groetjes en thanks Jill
Door Lia
#181
Ik heb dan wel geen puppies, maar wel een klein ras: 2 teckels die al ruim 2 jaar geen brok meer hebben gezien. Dol op botten ook, die ze het laatste jaar eens in de week kregen. Kalfsbotten speciaal op maat gezaagd. Ook kippenbotjes, maar nadat er een in een tekkelkeeltje vastzat ben ik daarmee gestopt. De kalfsbotten altijd met de nodige voorzichtigheid gegeven en tóch ging het fout! Gisteren moesten we bij de dierenarts een stuk kraakbeen laten verwijderen onder narcose. Het stukje was helemaal achter in de onderkaak tussen kaak en wang vast komen te zitten en had een ontsteking veroorzaakt. Vraag me nu af of botten (en ook gedroogde kluiven) wel zo geschikt zijn voor kleine rassen (en puppies). Alles is kleiner, komt sneller vast te zitten en is moeilijker te verwijderen, maar die kleine bekjes zijn net zo fanatiek en weten flinke stukken af te bijten!
Voor mij was dit echt de laatste bot! En 't was een dure!
Lia
Door sylvia
#182
Vandaag is het Donna gelukt om een paar kippennekken weg te werken,maar daar moet ze dus wel moeite voor doen.Kippenvleugels wil ik nog even niet aan beginnen,daar wacht ik toch echt mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door