Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door puck
#387909
Hoi,

Sinds een jaar zijn mijn vader en ik op zoek naar een goede manier van voeren voor onze honden. Nu ben ik het barfen tegengekomen. Wat ik tot dusver gelezen heb, spreekt het me aan, maar toch heb ik nog een heleboel vragen. Hieronder een lijstje:

1. Welk boek kan ik het beste aanschaffen?
2. Hoe weet ik met hoeveel gram ik moet beginnen om de verhoudingen uit te rekenen?
3. Moeten de botjes gemaald worden of hoeft dit niet?
4. Welke keukenmachine kan ik het beste aanschaffen?
5. Hoe kom ik aan vlees?
6. Welke groenten moet ik gebruiken?
7. Wat geef je de hond als je op vakantie gaat in het buitenland?

Ik krijg later vast nog meer vragen, maar dit is een mooi begin. Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven.

Groetjes Susan en Puck
Door 202spots
#387959
Heb je ook al in de bieb gekeken? ;)
Het is misschien wel makkelijk wanneer je alle antwoorden hier in 1 berichtje tegelijk krijgt, maar helaas heb it ook niet alle topics in 1 bericht staan, en dat betekend dat IK dan eerst alles voor je in de bieb op moet zoeken.
Ik denk dat je dat beter zelf kan doen, want terwijl je daar aan 't struinen bent dan vind je vaak andere topics waar je nog niet aan gedacht had.
Dus ik zou zeggen, even in de bieb kijken, en anders op zoek intikken.
Succes! 8)
Door puck
#387966
Ja sorry,

Je hebt gelijk. Ben nu aan het lezen en zoeken. Had ik even eerst aan moeten denken. Toch bedankt voor je reactie.

Toch nog een vraagje. Wat is nu precies het verschil tussen versvleesvoeders en het zelf bereiden? en wat is dan beter?
Door Doedels
#388011
puck schreef: Toch nog een vraagje. Wat is nu precies het verschil tussen versvleesvoeders en het zelf bereiden? en wat is dan beter?
Kant en klaar vers vlees (kvv) is gemalen en kompleet. Afhankelijk van het merk wordt er een calcium supplement of gemalen botten als kalkbron gebruikt. Als er botten worden gebruikt zijn deze afkomstig van kip. De exacte samenstelling wordt door de fabrikant meestal niet onthuld, maar het aandeel orgaanvlees is aan de hoge kant. Behalve bij voer voor diabetes bevat kvv altijd graan.
Bij zelf samenstellen weet je altijd precies wat je voert. De hond moet meer moeite doen omdat het niet wordt gemalen. Door het knagen blijft het gebit heel mooi schoon. Honden die grote lappen vlees eten, hebben een nog sterker verteringsstelsel dan honden die gemalen voer eten. Je kunt zo veel mogelijk afwisselende ingrediënten gebruiken. Je moet je verdiepen in de juiste verhouding van ingrediënten die je per week voert. Je moet op zoek naar de juiste adresjes om de ingrediënten in te kopen.
Het beste is wat het beste bij jouw situatie past en waar je hond het goed op doet. Een combinatie van kvv en zelf samenstellen is natuurlijk ook mogelijk.
Door Lizzy
#388018
Ik hoop dat je wat aan deze link hebt en dat dat veel van je vragen beantwoord!

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Deze link stuurt je weer naar andere links waar bijv. een hele lijst van boeken te vinden is over het zelf samenstellen van voeding.

Versvleesvoeding is kant-en-klaar. En gemalen. Dit bevat dus 'alles wat de hond nodig heeft' in 1 maaltijd. Een beetje hetzelfde principe als brokken (maar dan rauw/vers en dus beter). Als je zelf samenstelt dan maak je niet iedere maaltijd compleet. Je streeft daar ook niet naar. Je voert gewoon in 1 of 2 weken alle voedingsmiddelen die de hond nodig heeft.

Ik vind zelf samenstellen van voeding een aantal grote voordelen hebben die versvlees niet heeft: je weet wat je hond eet. Exact. Daarnaast kun je het vlees in grote brokken/lappen geven. Dat is beter voor het gebit en dat verteert beter als gemalen vlees en gemalen botten. Zelf samengestelde voeding bevat natuurlijk ook voor een groot deel vleesbotten, hetgeen sowieso beter is voor het gebit. Het voordeel van versvlees is dat je zelf niet achter de ingredienten aan hoeft. Je hoeft zelf ook niet na te denken. Dat heeft de fabrikant dus allemaal voor je gedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door