Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lady
#387401
De titel zegt het al, ben hier net nieuw en weet eigenlijk niet zoveel van barf af. Heb een hele hoop vragen dus hier komen ze :)

Ik heb twee honden: jack russel (6 mnd oud, +- 4 kilo) en een kruising herden (bijna 1 jr, 16 kilo).

Het voer dat ze nu krijgen eten ze niet met plezier op, verschillende brokken geprobeert maar ze doen er erg lang over en het is niet: jippie eten! (behalve met blikvoer).
Daarbij komt dat ze ontzettend veel ontlasting hebben, dus ik denk dat ze niet veel opnemen (?)

Ik wil eigenlijk over gaan op vers vlees groenten enzovoorts. Maar hoeveel mag een hond daarvan per dag? En wat mogen ze nou absoluut niet?

Verder las ik dat sommige naar slachterijen gaan, is het niet in de winkels te koop (slager?) En wat geven jullie ze dan? moet je dat zelf snijden, of echt helemaal malen met een speciale machine? mogen ze dat met bot en al, gewoon rauw?
En groenten moet dat gekookt of rauw?

En dan toch ook een belangrijk onderdeel (ben maar een arme student namelijk :(: de kosten.Kost het heel veel om ze dit soort voeding te geven of ben je juistwat minder kwijt?

Maken jullie het iedere dag,of doe je dat eens per week ofzo en dan invriezen?

Zoals jullie lezen ik ben een totale leek op dit gebied, maar wil me er zeker in verdiepen dus alle hulp is welkom! Ik kom straks vast wel op meer vragen, maar voorlopige zit ik met deze vragen in me hoofd.

Alvast bedankt! :)
Door Doedels
#387402
Een heleboel vragen worden beantwoord als je de beginnersdocumentatie in de bieb leest.
Een volwassen hond eet ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht. Een jonge hond eet ongeveer 5% van het lichaamsgewicht. Veel honden hebben tijdelijk meer nodig als ze overschakelen van brok naar vers. Het belangrijkste is dat je met je ogen voert. Je begint met de gemiddelde hoeveelheid en kijkt of je hond meer of minder nodig heeft. We geven i.d.d. alles rauw. Ook de groenten, maar die moeten eerst fijn worden gemalen anders kan een hond ze niet verteren. Ook de botten, maar die mag je niet zomaar geven. Eerst moet je hond wennen aan vers vlees, dan begin je met geplette kippennekken en dat bouw je langzaam op naar echte botten. Voordat je aan botten begint moet je eerst het bottendocument in de bieb lezen!
Honden mogen heel veel eten. We geven zo min mogelijk granen, geen ui of prei, geen varkensvlees en geen botten van oude dieren of van dragende delen. Een uitgebreidere uitleg is ook weer in de bieb te vinden..
Wij proberen zo voordelig mogelijk in te kopen. Slachterijen zijn vrij voordelig. Ook bij de islamitische slager kun je vaak heel goed voor de hond inkopen en soms halen we ook wel eens een aanbieding bij de supermarkt. Als je een flinke vrieskist hebt, kun je vaak voordelige partijen inslaan. Als je geen goede adresjes hebt kan je vrij duur uit zijn. De kosten hangen echt af van je inkoopmogelijkheden. Als je zelf samenstellen nog moeilijk vindt, kan je ook beginnen met kant en klaar vers vlees. Dit is van diverse merken en diverse prijsklassen te koop. Ook hierbij geld vaak hoe grote je inkoopt, hoe goedkoper.
Veel succes met de eerste stappen en stel je vragen gerust.
Door Sofie
#387576
Hey fijn dat je overschakeld!!! Je doet je honden er een enorm plezier mee!
Ik ga gewoon zeggen: de eerste keer dat je hier op dit forum komt is alles overweldigend en weet je niet waar te beginnen.
Ik zou zeggen: begin anders eerst met een Kant en klaar vers vleesmaaltijd zoals Duck, Carnibest, Energique,... Lees ondertussen alles rustig door voor je echt met BARFEN begint!

Veel succes!!!
Door Lady
#387614
Bedankt voor de antwoorden :)
Ik had nog niet zover gekeken geloof ik, maar door de bieb ben ik al een stuk wijzer.
Volgens mij is het wel behoorlijk veel tijd wat je kwijt bent aan het klaarmaken van de maaltijd. Volgens mij moet ik er nog een super grote vriezer bijkopen! Hoe doen jullie dat eigenlijk? eenmaal per maand klaarmaken en dan alles invriezen?

Ik heb uitgerekend dat ik voor lady 230 gram per dag moet geven, ze weegt op het moment 4,6 kg. En voor Sita 640 gram per dag (hij weegt nu 15,6 kg.)

Maar hoeveel zijn jullie nu kwijt aan totale kosten,zeg per maand? totaal moet ik per maand voor 2, 14.6 kilo vlees/botten hebben. volgens mij kost het nogal wat.Dan moet je inderdaad groot inkopen, maar een vriending van mij doet ook mee dus dat scheelt al weer.

Als ik het allemaal zo lees, spreekt het mij heel erg aan. Ik ga nog even alles vaak doorlezen, want ik kan niet zomaar wat aan klooien. De brokken hebben ze weer laten staan vanavond dus ik ga me maandag even orienteren of ik hier in de buurt vlees e.d aan kan schaffen.
Weet iemand misschien een adresje in de buurt van Leiden? altijd handig om te weten :)
Komt een hoop bij kijken maar ik vindt het heel interessant en wil zeker gaan proberen!
Door 202spots
#387630
Lady schreef: Als ik het allemaal zo lees, spreekt het mij heel erg aan. Ik ga nog even alles vaak doorlezen, want ik kan niet zomaar wat aan klooien. De brokken hebben ze weer laten staan vanavond dus ik ga me maandag even orienteren of ik hier in de buurt vlees e.d aan kan schaffen.
Misschien is 't verstandig om eerst met kant en klaar rauw voer te beginnen?
Dan kan je ze alvast laten wennen terwijl je zelf meer leest en leerd over 't zelf samen te stellen.
Misschien weet iemand anders wat of er bij je in de buurt te koop is.
Er is ook hier ergens 'n list met alle verschillende merken, maar ik weet niet zo gauw waar 't staat...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door