Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jon
#385971
Ik las op de site van de dierenambulance in Amsterdam het volgende:
Ziekte van Aujeszky
Besmetting is mogelijk via ongekookt varkensvlees en kopvlees van het rund. Het advies is dan ook om deze vleessoorten altijd te koken.
De verschijnselen zijn hersenverschijnselen met abnormaal gedrag, enorme jeuk vooral bij de hond, die zo erg is dat het dier zichzelf helemaal openkrabt.
Er is geen behandeling mogelijk. Euthanasie is de enige mogelijkheid.


Dat van varkensvlees wist ik en ik hoop dat dat van runderkopvlees onzin is .........
Misschien staat dit niet op de goede plek, maar dat zie ik dan wel.
Laatst gewijzigd door jon op wo 14 sep 2005, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#385980
jon schreef: Ik las op de site van de dierenambulance in Amsterdam het volgende:
Ziekte van Aujeszky
Besmetting is mogelijk via ongekookt varkensvlees en kopvlees van het rund. Het advies is dan ook om deze vleessoorten altijd te koken.
De verschijnselen zijn hersenverschijnselen met abnormaal gedrag, enorme jeuk vooral bij de hond, die zo erg is dat het dier zichzelf helemaal openkrabt.
Er is geen behandeling mogelijk. Euthanasie is de enige mogelijkheid.


Dat van varkensvlees wist ik en ik hoop dat dat van runderkopvlees onzin is .........
Misschien staat dit niet op de goede plek, maar dat zie ik dan wel.
Of het onzin is.... ehhhh..... ja en nee.

Ik heb hier uitgebreid over de ziekte van Aujeszky geschreven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=786

Het antwoord is daar ook in te vinden. Maar in het kort komt het hier op neer:

De ziekte van Aujeszky is eigenlijk een soort varkensziekte waar andere dieren ook mee besmet kunnen raken. Ook koeien kunnen besmet raken. En ook honden en katten. Koeien, geiten, honden en katten zijn allemaal wat ze noemen 'dead end host'. Met andere woorden: zij gaan dood aan deze ziekte. Altijd. Geen genezing mogelijk. Varkens gaan niet dood. Voor mensen kan de ziekte totaal geen kwaad.

Maar goed, als er dus varkens zijn die dit virus onder de leden hebben en deze varkens komen in aanraking met de koe, dan kan de koe/rund dus Aujeszky krijgen en het virus slaat zich vooral op in de tonsillen. Als deze koe toevallig nog niet dood is voordat ze geslacht wordt en dus op het slachthuis terecht komt en toevallig het kopvlees eruit wordt gehaald en dit kopvlees toevallig aan jouw hond gegeven wordt: dan heb je dus kans dat jouw hond inderdaad sterft aan de ziekte van Aujeszky (hoe groot is die kans? Ik denk nul).

En dan, de ziekte van Aujeszky komt in Nederland eigenlijk niet meer voor. Door het ent-beleid. Nou moet ik erbij zeggen dat NL heel druk bezig is met status 10. Dat wil zeggen dat er geen Aujesky meer voor komt en dat men kan stoppen met enten. Het gevaar van stoppen met enten is alleen wel dat er weer meer kans bestaat dat de ziekte weer in NL uitbreekt. Dus of we nou echt blij moeten zijn dat we steven naar status 10? Ik denk van niet. Maar OK, status 10 hebben we nog niet, Aujeszky uitbraken zijn er al jaren niet meer geweest en ik ga er ook vanuit dat als er weer Aujeszky uitbreekt dat we dat te horen zullen krijgen. Hoop ik. En als Aujeszky weer uitbreekt in NL, dan zullen dus vooral varkens besmet raken. Nu worden varkens en runderen soms wel samen op 1 boerderij gehouden. Of ze de koeien dan ook zullen ruimen...? Geen idee! Maar zekerheidshalve hoef ik ff geen kopvlees meer, als Aujeszky echt uitbreekt in NL (en ik acht de kans op uitbraken ook echt nihil).

Al met al: de kans dat je hond sterft aan Aujeszky door het eten van kopvlees van rund is in mijn ogen echt heel erg ongelofelijk laag/nihil. Ik voer dus wel runderkopvlees en ik sta dus bij vele bekend als 'te voorzichtig' (omdat ik rauw varkensvlees niet aanraad).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 14 sep 2005, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#385981
Dit staat op de site van het ministerie van LNV

De ziekte van Aujeszky
De ziekte van Aujeszky is een virusziekte die zeer besmettelijk is voor alle varkensachtigen, waaronder hangbuikzwijnen. Ook andere dieren kunnen besmet raken, zoals runderen, schapen, honden en katten. De ziekte is ongevaarlijk voor de mens.

Symptomen
De ziekte van Aujezsky is lastig te herkennen bij dieren die tegen de ziekte zijn ingeënt, omdat de dieren nauwelijks ziekteverschijnselen hebben. Varkens die niet zijn gevaccineerd, kunnen van verschillende symptomen last hebben. Koorts, hoesten en problemen met de longen (kortom: verschijnselen van griep) komen het meeste voor. Hoe jonger de dieren, des te erger de verschijnselen. Heel jonge biggen kunnen stuipen hebben. Over het algemeen gaan alleen heel jonge biggen aan de ziekte dood. Drachtige zeugen kunnen een abortus krijgen.

Andere dieren dan varkens (zoals runderen, schapen, honden en katten) sterven aan een besmetting met de ziekte van Aujeszky. De verschijnselen bij deze diersoorten lijken op rabiës (hondsdolheid). Daarom wordt de ziekte in Engelstalige landen ook wel pseudorabies of mad itch genoemd.

Besmetting
De ziekte verspreidt zich gemakkelijk als de dieren met elkaar in aanraking komen (bijvoorbeeld als de besmette dieren worden vervoerd). Ook kan de ziekte overgedragen worden via indirecte contacten, dus door vuile vervoermiddelen, door personen, dieren of voorwerpen die met besmette dieren in aanraking zijn gekomen en daarna met niet besmette dieren. Tenslotte verspreidt de ziekte van Aujeszky zich op korte afstanden, zelfs via de lucht.

Verspreiding
Aujeszky komt sinds enkele jaren niet meer in Nederland voor. De ziekte wordt bestreden met een verplicht vaccinatieprogramma (bij verordening van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren).

Tot zover het ministerie.
Aujeszky-verschijnselen bij runderen zijn heel duidelijk en dramatisch, dus mocht een rund besmet raken dan wordt het zeker afgekeurd en naar de Rendac afgevoerd.
Maar de kans daarop is echt minimaal, en de kans dat zo'n dier bij de slager komt te liggen helemaal.
Door jon
#386037
Dank jullie wel, ik was toch even geschrokken :o want ik wil Lhaki's menu toch langzamerhand wat uitbreiden en ik dacht misschien weten ze dit op BP helemaal niet. Dom :-[ natuurlijk want hier weten aaaalles over rauw vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door