Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#29681
Nou, ik weet eigenlijk wel zeker dat jij geen Nederlandse slager of slachterij kunt verlaten met runderhersenen.... Ook niet in stiekem of onder de toonbank door. Dit in verband met BSE. Ik denk dat Nederlandse slagers dit soort dingen in de verste verte niet willen riskeren. Ik kan overigens wel kalfswervels krijgen voor de honden, maar runderwervels? Die mocht ik al niet mee nemen.....
Groetjes, Lizzy
Door Helen
#29685
Van koeien weet ik het ook niet. Maar in Lombok, hier in Utrecht kan je van de schaap praktisch alles krijgen waar je om vraagt en alle mogelijke onderdelen liggen sowieso in de vitrine bij de Turkse slager...

groetjes Helen
Door ~anna~
#29695
Helen schreef: Van koeien weet ik het ook niet. Maar in Lombok, hier in Utrecht kan je van de schaap praktisch alles krijgen waar je om vraagt en alle mogelijke onderdelen liggen sowieso in de vitrine bij de Turkse slager...

groetjes Helen
vroeger in de grote stad buurvrouw lekker eten ikmmmmmmmmmmvers gebakken brood zelfgemaakte kaas zoete thee! buurvrouw waarom niet eten vlees, ik woog toen gemiddeld 56 kg, buurvrouw vlees goed voor jou hahahaha
Door roger
#29816
<<ik zag op een duitse site over barf (staat hier ergens vermeld) ook honden aan een schapekop knagen!<<


Ik ken verscheidene Duitse rauw voerders die schapekoppen voeren, en die kopen die gewoon op het plaatselijk slachthuis.

Wat scrapies betreft heb ik een mailtje gekregen van Lonsdale en zover hij (als dierenarts ) weet vormt scrapies geen enkel probleem voor honden.
Hij beschouwd schapekoppen dan ook als prima hondenvoer.

net zoals Lonsdale het schrijft , heb ik ook ooit ergens iets van Tannetje Koning gelezen ivm BSE en honden.

Weet niet zeker maar ik dacht dat het op het vroegere doggynet was.


Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op wo 10 dec 2003, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#29850
Hersenen zijn destructiemateriaal (hoog risico) en mogen onder GEEN beding verkocht worden in Nederland!!

Een legale slager (met alle papieren) zal er niet eens over denken om dit in zijn winkel te verkopen of weg te geven.

Dat alle regels met voeten worden getreden door met name de buitenlanse bedrijven is een andere zaak (en tevens de pest voor de slagersbranche)
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op wo 10 dec 2003, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#29853
Paul_Barte schreef: Hersenen zijn destructiemateriaal (hoog risico) en mogen onder GEEN beding verkocht worden in Nederland!!

Een legale slager (met alle papieren) zal er niet eens over denken om dit in zijn winkel te verkopen of weg te geven.

Dat alle regels met voeten worden getreden door met name de buitenlanse bedrijven is een andere zaak (en tevens de pest voor de slagersbranche)
Het trekt mij ook niet om er even voor de grens over te gaan ;D
Door roger
#29861
Paul,

Hoog risico materiaal omwille van de link scrapies/Bse ?dat word gesuggereerd.
dan komt de vraag: kunnen honden ook scrapies krijgen.

er zal in rauw voeding voor honden wel meer zogenaamd risicomateriaal zitten moesten mensen het eten.

Dus de vraag is : is scrapies en BSE schadelijk voor honden? want dat word gesuggereerd.
Rauw voerders die schapekoppen voeren halen dat in een illegaal circuit en zijn een bedreiging voor andere arfers/barfers, om op termijn nog aan materiaal te raken.
Zulk een bewering is gewoon zever.

Tot nader order heb ik alleen maar van dierenartsen , zelf rauwvoerders, te horen gekregen dat noch BSE noch scrapies enig probleem opoleverd voor honden.
Door Paul_Barte
#29882
Klere..heel bericht in zitten kloppen ben ik uitgelogd en alles pleite >:( >:(

Roger,

Wat ik net had geschreven was het volgende.
Het heeft niets maar dan ook niets te maken met het feit of je hond er ziek van wordt of kan worden maar het is verboden...punt!!

Door te sjoemelen met dit soort zaken worden er weer allerlei regeltjes verzonnen door 'slimme' heren en dit gaat weer te koste van alle legale slachtbedrijven en slagers want die illegale zijn toch niet te pakken en als ze er eentje pakken gaat het bedrijf de volgende dag gewoon weer verder op naam van een ander.

Het is ongeveer hetzelfde als men in Nederland loopt te roepen dat alle illegale wapens moeten worden aangepakt (en ze weten precies in welke hoek ze moeten zoeken hoor) om vervolgens maar weer eens langs alle mensen met een wapenvergunning te gaan om te kijken of er echt geen leeg hulsje buiten de wapenkast ligt opgeborgen want dan hebben ze weer iemand te pakken en kunnen ze een mooi stuk in de krant zetten!!!
Door roger
#29890
<<Wat ik net had geschreven was het volgende.
Het heeft niets maar dan ook niets te maken met het feit of je hond er ziek van wordt of kan worden maar het is verboden...punt!!<<


Paul,

Los van het feit of scrapies dan al of niet gevaarlijk is:

De schedel van schapen en geiten van jonger dan 12 maanden zijn geen risico materiaal, althans niet in Belgie volgens mij.
Dan zitten we net zo ver als bij botten van ruggewervels van runderen van 12 maanden.

Gr.
roger.
Door Paul_Barte
#29907
Roger,

Heb me net even te pletter lopen zoeken naar de nieuwste regels echter zonder resultaat.

In 1999 werd hoog risico materiaal als volgt omschreven:
Onder hoog-risico-materiaal wordt verstaan de schedel met inbegrip van de hersenen, de ogen, en de tonsillen en het ruggemerg van runderen, schapen en geiten die meer dan een jaar oud zijn, en de milt van schapen en geiten.

Ik weet niet beter of het is veranderd..(althans dat hebben ze me wijsgemaakt) een aantal jaren geleden.
Het was niet de eerste de beste die mij dit nadrukkelijk heeft gezegd!!!

Ga hier zonder meer mee aan de slag!!
Door roger
#29941
<<Onder hoog-risico-materiaal wordt verstaan de schedel met inbegrip van de hersenen, de ogen, en de tonsillen en het ruggemerg van runderen, schapen en geiten die meer dan een jaar oud zijn, en de milt van schapen en geiten.

Ik weet niet beter of het is veranderd..(althans dat hebben ze me wijsgemaakt) een aantal jaren geleden.
Het was niet de eerste de beste die mij dit nadrukkelijk heeft gezegd!!!<<


Paul,

Dat dat niet de eerste de beste was die dat gezegd heeft daar twijfel ik niet aan.

Ik vind alleen maar de teksten terug zoals jij ze weergeeft, dus onder de 12 maanden geen enkel probleem qua hoog risico materiaal, en dat verklaard dan tevens ook waarom ze bij islam slagers nog wel verkocht worden , evenals hersens.

Hersens zijn tevens een prima bron van vitamine en mineralen en heel wat rijker aan die spullen dan bijvoorbeeld longen, die ook gegarandeerd gebruikt worden in versvleesvoeding en qua voeodingsgehalte quasi waardeloos zijn en heel wat honden zelfs gewoon laten liggen.

Dus als enerzijds twee ervaren dierenartsen, zelf rauwvoerders en ook niet de eerste de beste, mij zeggen : voor zowel BSE als scrapie is er geen gekend probleem bij honden volgens hun mening, dan zie ik tot nader order geen enkel probleem in het voeren van schapekoppen ofte lamskoppen en dito hersenen.

Integendeel dan is het zelfs zoals ik al schreef een bijkomende bron, en nog een goeie ook, zoals dr. Tom Lonsdale mij bevestigd.

gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op do 11 dec 2003, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#29949
Hoi Roger,

Voor scrapie of BSE bij honden voorzie ik ook geen problemen hoor, volgens mijn gegevens zijn zelfs alle onderzoeken naar deze risico's negatief afgesloten.

Wat betreft de logica dat wervels onder de 1 jaar wel zouden mogen en hersenen niet, kan daar helemaal inkomen ;)

Zoals beloofd kan ik dit verder uitzoeken, hopelijk krijg ik vandaag antwoord op mijn mailtjes.

Kijk, het maakt mij niet uit of iemand dit wilt voeren of dat iemand dit eventeel toch doet hoor. Het enigste waar ik mij druk om maak is dat er heel veel bedrijven zijn die zich amper of niet houden aan de regels en dat gaat flink ten kostte van de legale bedrijven zoals ik al eerder heb aangegeven.

Ik kom er op terug 8)
Door roger
#29981
<<Kijk, het maakt mij niet uit of iemand dit wilt voeren of dat iemand dit eventeel toch doet hoor. <<

Mij in weze ook niet Paul, maar het gaat ook niet op om zomaar te schrijven: schapekoppen, hoog risico materiaal ivm. scrapies terwijl er niks aan de hand is.

Integendeel is het een onderdeel van een orgaanpakket (hersenen, ogen , tong )dat prima voldoet, en verder een prima diversificatie is tov. de klassieke verwerkte organen zoals pens, longen, lever en nieren.




Gr.
Roger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door