Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roger
#30719
<<Wat weegt een lege pens dan?<<


Ik heb er al gehad van een kilo of 9 à 10 maar ik heb er ook al een gehad van 15 kilo, en zelfs meer.
Als het over runderpensen gaat natuurlijk.
Diegene die op de foto bij de ARF group staat woog meer dan 15 kilo, allemaal leeg uiteraard.
Vol zou ik het niet kunnen schatten , maar ik kan ze niet alleen dragen. ;D ;D ;D


schape of lamspens is veel lichter, een kompleet orgaan pakket van van een lam zoals ik het , door een da. goedgekeurd haal op het slachthuis, weegt ongeveer 2.5 kilo en dat is long, hart, lever, pens en luchtpijp aan één stuk.
De helft is daarvan ongeveer pens.
De pens van een volwassen ree is ongeveer even groot als die van een schaap, en die van een edelhert is ietsjes groter maar weegt zeker geen drie kilo.

gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op za 13 dec 2003, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#30721
"Een koe heeft acht tanden in de onderkaak, in de bovenkaak zitten geen tanden. Bijna zonder te kauwen slikt ze het gras door. Al het gras komt in een grote maag terecht, de pens. Deze dient als een soort voorraadvat. Uit haar tweede maag, de netmaag, boert de koe steeds balletjes gras op die ongeveer even groot zijn als een tennisbal. Op haar gemak kauwt ze met haar kiezen het gras, als ze het gras dan weer inslikt komt het in de derde maag terecht, de boekmaag. Tot slot komt het eten in de vierde maag, de lebmaag."

http://www.veevleesei.nl/veehouderij/rundvee.html

Barfplaats wordt gesponsord door