Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#29428
Of een hond nu wel of niet een afsplitsing, afstammeling of ander familielid van de wolf is. Z'n spijsverteringsstelsel is er in ieder geval niet voor gemaakt om gekookt voedsel te eten. Ik ben op zoek gegaan naar een serie links over wetenscahppelijke studies die gedaan zijn over het raw-feeding idee (barf, arf, of een ander soortgelijk voedingspatroon), maar heb deze paaginna nog even niet gevonden (stom stom stom, had hem gelijk moeten zetten bij m'n favorieten toen ik 'm de eerste keer las, maar ja, ik vind hem nog wel eens een keer) Ik ben wel veel andere interessante sites tegengekomen en deze wil ik jullie aanraden. Vooral het stukje over witte bloedlichaampjes vond ik interessant omdat ik van deze studie nog niet gehoord had.
http://www.westielovers.com/westieworld ... ties2.html
Verder kan je als je "raw vs cooked" intyped op gooogle bijv. oook wat interessante links vinden naar andere artikelen over de nadelen van gekookt voedsel.

Hihi, toch nog gevonden:
http://www.k9rawdiet.com/rawlinks.htm
ik keek met m'n neus
groetjes Eva
Door sylvia
#29429
Ik denk dat Roger met het coyote verhaal wel een waarheid aanhaalt,dit onderzoek is er specifiek op gericht om de boeren te overtuigen dat het niet de coyote is die hun vee opvreet. Maar het is wel zo dat de hond een overlever en aanpasser is en bij gebrek aan juiste voeding zich nog inleven kan houden op bessen en noten.vandaar dat het zo'n succesvol dier is net als de mens.Wij zijn ook opportunistische overlevers.
Door Janet
#29432
roger schreef: <<Niet alles, wel veel. Op andere vlakken van biologie wordt er wél verband gelegd met DNA-profielen tussen verschillende dier- en plantensoorten. Waarom zou dat voor de hond/wolf/etc ineens niet gelden ???<<

Janet, in het geval van hond/wolf/coyote/dingo en jakhals , samen met het feit dat die allen met mekaar kunnen gekruisd worden en jongen voortbrengen die op hun beurt ook vruchtbaar zijn zegt dit gewoon wel alles.


gr.
roger.
Dat bedoel ik nou maar ;D.
Door ~anna~
#29441
chooky schreef: Of een hond nu wel of niet een afsplitsing, afstammeling of ander familielid van de wolf is. Z'n spijsverteringsstelsel is er in ieder geval niet voor gemaakt om gekookt voedsel te eten. Ik ben op zoek gegaan naar een serie links over wetenscahppelijke studies die gedaan zijn over het raw-feeding idee (barf, arf, of een ander soortgelijk voedingspatroon), maar heb deze paaginna nog even niet gevonden (stom stom stom, had hem gelijk moeten zetten bij m'n favorieten toen ik 'm de eerste keer las, maar ja, ik vind hem nog wel eens een keer) Ik ben wel veel andere interessante sites tegengekomen en deze wil ik jullie aanraden. Vooral het stukje over witte bloedlichaampjes vond ik interessant omdat ik van deze studie nog niet gehoord had.
http://www.westielovers.com/westieworld ... ties2.html
Verder kan je als je "raw vs cooked" intyped op gooogle bijv. oook wat interessante links vinden naar andere artikelen over de nadelen van gekookt voedsel.

Hihi, toch nog gevonden:
http://www.k9rawdiet.com/rawlinks.htm
ik keek met m'n neus
groetjes Eva
Voor mensen bestaat er ook een rauw dieet oftewel manier van leven alles rauw maar plantaardig.
Door roger
#29445
<<Of een hond nu wel of niet een afsplitsing, afstammeling of ander familielid van de wolf is. Z'n spijsverteringsstelsel is er in ieder geval niet voor gemaakt om gekookt voedsel te eten. <<



Eva, dat weten wij wel ;D ;D ;D , maar Meesmerel wou dacht ik een wetenschappelijk bewijs naar zijn vrienden dierenartsen toe om hen ook te overtuigen.

Dat hebben we nu toch duidelijk dacht ik, het biologische soort-geschikt voer is voor een hond alles wat van een zogenaamd "prooidier" afkomstig is.

Dan is mijn vraag naar die dierenartsen toe, de vrienden van Meesmerel dus, ok , waarom houden jullie zo krampachtig vast aan die brokken?
Waar is het bewijs dat brokken het meest geschikte biologische voer is voor vleeseters?

ben benieuwd.


Gr.
Roger.
Door meesmerel1
#29452
Hoi,

jullie zijn goede pr-ers allemaal! Ik krijg er bijna zelf zin in, dat barfen ;)

Ik heb ook 's zitten zoeken op internet en het ging eigenlijk m.n. over dat de celstructuur breekt door het kortstondig koken of stomen waardoor de celinhoud makkelijker verteerbaar is voor de mens. Vitamine C verdwijnt snel als je het kookt, leerde ik ook meteen...Vermoed dat mijn verhaal te maken had met de klok en de welbekende klepel...


Vaag eigenlijk he dat wolven en honden wel kunnen reproduceren en bijvoorbeeld ezels en paarden niet (ik bedoel hun nakomelingen). Maar goed dat is een hele andere discussie :D
Ik denk inderdaad ook dat wolven en honden opportunistische dieren zijn en ze zullen eten wat ze op dat moment voor hun neus vinden.

Ik ga 's kijken wat mijn huisdieren allemaal lusten en wat niet.
Mijn hond zal er als echt gebeurd wat jullie me vertellen helemaal altijd complimenten krijgen.
Hij heeft (behalve pigmentverlies) een mooie vacht, geen tandsteen en is mooi op gewicht. Gelukkig voor mij (ik ruim het nl. op) legt ie ook geen grote drollen.
Ik ben benieuwd. Hij is nu 5 jaar.

Ik ben mijn moeder ook aan het overhalen. Ze woont in Frankrijk en voert Royal Canin en na de verhalen daarover wil ze ook wat anders...dus heeft iemand nog een goed menu voor een gecastreerde goldenreu van 10 jaar met licht overgewicht? :D Mijn moeder is alleen nog wel wat vreesachtig voor orgaanvlees en karkassen...helaas bestaat er daar geen kant-en-klaar versvoer :(

Waarom dierenartsen aan brokken vasthouden is mij ook een raadsel. Ik heb het aan een ex-collega gevraagd, een net afstuderend dierenarts en hij beweerde dat het voer uit de supermarkt goed voor je hond was...nou ja zeg, dat geloof ik zelfs niet en ik ben maar een onwetende leek die het beste voor zijn dieren wil...

Mijn zus wilde vroeger dieren-terrorist worden en ik geloof dat nu het plan is om olifanten in Afrika te gaan redden...dus ik denk niet dat ze een gewoon parktijkje gaat beginnen :D maar ik zal haar idd. het boek voor haar verjaardag geven; we vieren geen kerst :D.

Ik denk toch dat het ook ongeloof en onwetendheid is van de dierenartsen. Misschien dat de voedingfabrikanten ook helpen, maar tja, de meeste mensen geloven de materie die ze op de universiteit leren en waar veel boeken over zijn. Zolang de meerderheid van de boeken op de universiteit zeggen dat brokken gezond zijn...tja...waarom zouden zij dan een andere mening hebben?

Dat er dierenartsen zijn die het alleen om het geld doen, geloof ik. Eigenlijk jammer is dat he. Als kind heb je de filosofie om dieren te redden enzo maar later verwordt je filosofie dat je zoveel mogelijk geld moet verdienen om je auto en hypotheek te betalen...jammer!

groetjes,

Marije
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op di 09 dec 2003, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#29461
<<jullie zijn goede pr-ers allemaal! Ik krijg er bijna zelf zin in, dat barfen ;) <<


Marije,


wacht tot je zelf bezig bent en je ervaart dat je op enkele weken tijd een totaal andere hond krijgt, dan schrijven we hier nog eens over . ;D ;D ;D



<<Vaag eigenlijk he dat wolven en honden wel kunnen reproduceren en bijvoorbeeld ezels en paarden niet (ik bedoel hun nakomelingen). Maar goed dat is een hele andere discussie :D<<

Je hebt muilezels en muildieren , hangt er vanaf of de hengst of de merrie een ezel is, een van twee is vruchtbaar dacht ik maar ik weet niet zo goed meer of het de muilezel of het muildier is.
Ik heb zoveel kontakten niet meer met ezels, op één uitzondering na :D :D :D, dus ik weet daar niet zoveel meer van :D :D :D


<<Ik denk inderdaad ook dat wolven en honden opportunistische dieren zijn en ze zullen eten wat ze op dat moment voor hun neus vinden. <<


Absoluut mee eens, en honden nog meer dan wolven.


<<...dus heeft iemand nog een goed menu voor een gecastreerde goldenreu van 10 jaar met licht overgewicht? :D Mijn moeder is alleen nog wel wat vreesachtig voor orgaanvlees en karkassen...helaas bestaat er daar geen kant-en-klaar versvoer :(<<


menus en voorbeelden bij de vleet in de gelijknamige topic.



<<...dus ik denk niet dat ze een gewoon parktijkje gaat beginnen :D maar ik zal haar idd. het boek voor haar verjaardag geven; we vieren geen kerst :D.<<

Dit is echt heel intressant, en zeker voor een aankomend dierenartse.


gr.
Roger.
Door Gaitkeeper
#29467
meesmerel1 schreef: Ik denk toch dat het ook ongeloof en onwetendheid is van de dierenartsen. Misschien dat de voedingfabrikanten ook helpen, maar tja, de meeste mensen geloven de materie die ze op de universiteit leren en waar veel boeken over zijn. Zolang de meerderheid van de boeken op de universiteit zeggen dat brokken gezond zijn...tja...waarom zouden zij dan een andere mening hebben?
Ik achtte altijd dierenartsen in staat om zelf ook na te denken en ging er ook vanuit dat ze bereid waren dingen te onderzoeken.
Maar zolangzamerhand heb ik het idee dat dat soort dierenartsen zeldzaam zijn.
Misschien is dat een pessimistische gedachte en een beetje te zwart/wit hoor.
Maar als ik dan bij onze dierenarts kom en hij staat weer te zwaaien met zn puppiepakket en het hillsdieet...... (over vlees wil hij niet eens spreken)
Vervolgens durf ik eigenlijk amper te beginnen over het inentingsschema en de vraag of hij ook alleen tegen weil kan enten in het voorjaar.....

En als dat dan aan zijn opleiding heeft gelegen vind ik t eiegnlijk misschien nog wel erger want dan zouden ze op die universiteit de mensen toch ook wel eens mogen stimuleren in het zelf nadenken en onderzoeken.
Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.
Zouden ze daar al zo star en gehersenspoeld zijn ?
Door roger
#29471
<<Vervolgens durf ik eigenlijk amper te beginnen over het inentingsschema en de vraag of hij ook alleen tegen weil kan enten in het voorjaar.....<<


Nochtans is dat entschema uitvoering besproken in het januari nummer 2003 van de Ned. vereniging voor dierenartsen.
Eén fabrikant heeft zelfs een "roadshow" in mekaar gestoken en komt in dierenklinieken voordrachten geven over entschema's.
Dus als ie "up to date" zou werken zou ie daar best van moeten gehoord of gelezen hebben.


Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op di 09 dec 2003, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#29491
Marije ik zal je iets leuks vertellen over mijn honden en hun rauwe eten.
Mijn honden hebben altijd vanaf de eerste die ik ooit had vers gegeten,vers kompleet in de vorm van Rodi kompleet en af en toe een mergpijp.Ze deden het hier goed op dus darover geen probleem,maar ik moest ze wel uitelkaar zetten en mergpijpen deed ik maar niet meer want dat gaf altijd problemen in de vorm van vechtpartijen,en geloof me vechtende teven dat wil je echt niet,bloed druipt van de muur.Op een gegeven moment ben ik overgestapt op carnibest en dankzij de BP ben ik een barfdag in gaan lassen,en nu komt het opmerkelijke,vanaf de eerste dag dat zij een bak verse vuile pens kregen en eetbare botten erachteraan eten hoef ik ze niet meer uitelkaar te houden,ze hebben helemaal geen tijd om lelijk tegen elkaar te doen,en wat ook erg leuk is dat ze iedere keer allemaal rustig meelopen naar de schuur netjes gaan zitten en vol spanning afwachten wat eruit de vriezer wordt gehaald.
Wat ik ook een erg mooi zicht vindt is dat het lijkt of ze in trance komen bij het kauwen van de botten.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 09 dec 2003, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#29495
Over dierenartsen en voeding gesproken: Een dierenarts en vriend van Mogens Eliasen zei tegen Mogens over zijn boek en voeding "ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb een familie te voeden". Tja...
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#29634
Lizzy schreef: Over dierenartsen en voeding gesproken: Een dierenarts en vriend van Morgens Eliasen zei tegen Morgens over zijn boek en voeding "ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb een familie te voeden". Tja...
Ik denk dat financiële overwegingen zeer zeker een rol spelen bij het overweging van het geven van verse voeding. Niet iedereen kan redelijk goedkoop aan 'grondstoffen' komen. Ik ben ook blij dat in Nederland goed compleet voer te krijgen is tegen een redelijke prijs.
Door Angelique
#29643
Janet schreef: Ik denk dat financiële overwegingen zeer zeker een rol spelen bij het overweging van het geven van verse voeding. Niet iedereen kan redelijk goedkoop aan 'grondstoffen' komen. Ik ben ook blij dat in Nederland goed compleet voer te krijgen is tegen een redelijke prijs.
Hij zal meer gedoeld hebben op de inkomsten die hij uit de verkoop van brokken haalt.
Door Janet
#29648
Angelique schreef:

Hij zal meer gedoeld hebben op de inkomsten die hij uit de verkoop van brokken haalt.
Oh, ik had dat gedeelte van 'dierenarts' even gemist :-[ :-[ :-[.
Door Lizzy
#29683
Ja, er waren twee redenen voor zijn uitspraak:

1)Brokken verkoop levert geld op en

2)Een dierenarts heeft zieke dieren nodig. Anders verdiept tie geen grijpstuiver.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door