Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#1979
Ik heb een vraagje over de granenmaaltijd.
Ik heb zes soorten vlokken (gerst, boekweit, rogge, spelt, quinoa, haver) en die week ik altijd minstens 6 uur in water / melk / yoghurt.
Ik heb ook speltkorrels en roggekorrels (dus het spul voordat het tot vlokken wordt platgewalst) hoe kan ik dit geven? iets met koken en weken (andersom geloof ik ;D).
Ik heb ook gierst. hoe kan ik dit geven? Eerst koken? Of ook geweekt?
Zijn er nog andere dingen belangrijk?
Door roger
#1980
[quote]Ik heb een vraagje over de granenmaaltijd.
.
>>Ik heb ook speltkorrels en roggekorrels (dus het spul voordat het tot vlokken wordt platgewalst) hoe kan ik dit geven? iets met koken en weken (andersom geloof ik ;D).
Ik heb ook gierst. hoe kan ik dit geven? Eerst koken? Of ook geweekt?>>


Koken Eva, zowel de spelt, roggekorrels als de gierst.
Of probeer eens te laten kiemen, bij mij is dat met spelt niet gelukt maar misschien waren de korrels beschadigd.

Zou ze de volgende keer in vlokken nemen ipv. korrels, vooral spelt.

Gr.
Roger.
Door Ink
#1981
Wat gebeurt er eigenlijk (of juist niet) als je het er gewoon 'rauw' doorheen gooit?
Door Paul_Barte
#1982
Wat het niet doet is opgenomen worden door het lichaam.
Wat het wel doet is de darmen teveel prikkelen met als gevolg......... ;D
Gebruikersavatar
Door chooky
#1983
Rogge en spelt heb ik ook in vlokken, maar dus ook in korrels. Ik heb al eens geprobeerd het te laten kiemen. De rogge ging erg goed, maar de spelt wou niet erg. Ik ga het nu eens proberen met watjes als ondergrond. Misschien dat die korrels zo stevig zijn dat ze iets meer stimulans nodig hebben ;D
Hoe lang zou ik de korrels moeten koken? half uurtje? langer?
Door Ink
#1984
Wat het niet doet is opgenomen worden door het lichaam.
Wat het wel doet is de darmen teveel prikkelen met als gevolg......... ;D
En als je het nou niet kookt EN niet heel geeft, maar wel door het malertje gooit? Net als de pitjes/nootjes/zaadjes je weet wel.
Door Paul_Barte
#1985
Hoi Ink,

Geeeeeeeeen idee maar denkt dat het effect hetzelfde is. Met malen krijg je de celwanden niet kapot.

Echter je hebt alle ingrediënten in huis....hond, molentje en graan dus...................
Door Ink
#1986
Hoi Ink,
Geeeeeeeeen idee maar denkt dat het effect hetzelfde is. Met malen krijg je de celwanden niet kapot.
Echter je hebt alle ingrediënten in huis....hond, molentje en graan dus...................
OK, ik zal het dan maar opbiechten ... Panoramix met z'n gekweek ... ik denk "ik ga ook kweken". Zowel de lijnzaadjes als de tarwekorrels werden 1 grote, vieze, stinkende puinhoop. Zal wel aan mij gelegen hebben hoor! Maar toch ... Zit ik dus wel met die zak tarwekorrels in m'n mik. En weggooien is zonde. Toch?
Dus nu doe ik de ene keer een handje korrels ('rauwe' dus) door z'n granenpapje. Net als de rest een nachtje in de week. De andere keer gooi ik es een handje bij de pitjes door de maler.
En ik merk ..... niks! Qua poeperie dan ofzo. Dus dacht ik dat als het niet zou schaden, het wellicht kon baten. En zo niet dan is het een typisch geval van jammer. Ik maak die zak wel op!
Door Paul_Barte
#1987
Een goede 'vershond' kan veel hebben zonder overstuur te raken hoor ;)

En......ook al haalt Sam er geen voeding uit, het is toch vulling toch?? ;D
Door roger
#1988
<<[quote]

OK, ik zal het dan maar opbiechten ... Panoramix met z'n gekweek ... ik denk "ik ga ook kweken". Zowel de lijnzaadjes als de tarwekorrels werden 1 grote, vieze, stinkende puinhoop.<<


Ink, wou je misschien tarwebier brouwen ;D ;D ;D ipv tarwe te kiemen ?

dat die lijnzaadjes moeilijk kiemen , dat kan zijn, das bij mij ook, maar die tarwe, dat moet vanzelf gaan , net zoals alfalfa, zonnebloem, fenugriek en radijs.

Een nachtje laten weken, afgieten, donker laten staan en spoelen 2X per dag, na 24 uur beginnen ze te kiemen en dan kan je ze in licht zetten.
2X per dag spoelen en na tot 5 dagen zijn ze perfect.
Die alfalfa, radijsjes,zonnebloem pitten en fenegriek (is een van de basisproducten voor curry is heel lekker bij salades)

Rauw komen die korrels eruit zoals ze erin gegaan zijn.
Heb ooit eens een hele kip gegeven die net mais gegeten had.
Zelfs die hele maiskorrels die in die kippenmaag zaten kwamen bij mijn hond er 's anderdaags heel uit.


Eva, ietsjes langer dan een half uurtje , tot de helemaal zacht zijn.

Gr.
Roger
Door Ink
#1989
Een goede 'vershond' kan veel hebben zonder overstuur te raken hoor  ;)

En......ook al haalt Sam er geen voeding uit, het is toch vulling toch?? ;D
Naaahhhhh vulling, vulling, een half/heel eetlepeltje voor dit hongermonster ... Nee dan moet ik met wat beters komen ...
Door Ink
#1990
Ink, wou je misschien tarwebier brouwen  ;D ;D ;D ipv tarwe te kiemen ?
Ik had je toch een Duveltje beloofd :D?
dat die lijnzaadjes moeilijk kiemen , dat kan zijn, das bij mij ook, maar die tarwe, dat moet vanzelf gaan , net zoals alfalfa, zonnebloem, fenugriek en radijs.
Ik heb een paar pogingen gedaan, maar heb besloten me toch maar op de groenten te storten. Uit eigen kweek: waterkers, kropsla, kervel, worteltjes, rooie biet, artisjok, gele courgette en watermeloen. Tenminste ... sommige al geoogst, andere nog volop in ontwikkeling.
Een nachtje laten weken, afgieten,  donker laten staan en spoelen 2X per dag, na  24 uur beginnen ze te kiemen en dan kan je ze in licht zetten.
2X per dag spoelen en na tot 5 dagen zijn ze perfect.
Die alfalfa, radijsjes,zonnebloem pitten en fenegriek (is een van de basisproducten voor curry is heel lekker bij salades)
Als jij nou het eten regelt en ik neem de Duveltjes mee?
Echt ik heb het zo geprobeerd ... Maar OK! Ik ga het binnenkort gewoon weer een keer doen!
Rauw komen die korrels eruit zoals ze erin gegaan zijn.
Heb ooit eens een hele kip gegeven die net mais gegeten had.
Zelfs die hele maiskorrels die in die kippenmaag zaten kwamen bij mijn hond er 's anderdaags heel uit.
 
Ik zal binnenkort de loep er weer eens over gooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door