Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#376329
Mijn honden zijn gek op fruit en groente, maar ik als leek ben er nog niet erg in thuis, want gaf voorheen altijd brokken en nu Bibi.
Mijn papegaaien moeten smorgens altijd een bak vol vers fruit en dan staan de honden erbij voor ook fruit...maar wat ik wil weten hoe voer je fruit en groente aan honden, in wat voor vorm en wat kan je allemal geven.
Ik heb ook al over vis gelezen dat wil ik nu ook af en toe gaan proberen om erbij te geven, vooral de vette visjes, want mijn reutje heeft extra vetten nodig, die word anders vrij snel mager.
Graag hoor ik van jullie...
Gebruikersavatar
Door Nitus
#376395
Gitte vind fruit ook erg lekker en die krijgt regelmatig het klokhuis van m'n appel een druifje, een aardbei.
Ik pureer fruit eigenlijk niet meer omdat wilde honden en wolven ook weleens fruit zo van een struik eten (Gitte kan ook goed frambozen plukken ;)).
Groentes mag je ook wel zo geven, maar daar heeft een hond dus niets aan. Wil je groentes geven voor de vitaminen en voedingstoffen, dan moet je de groentes koken of pureren. Pureren is beter omdat door verhitting veel vitamines verloren gaan.
In de Bieb staan diverse artikelen over welke groentes je wel en beter niet kan geven. Kijk ook even op http://www.barfclub.nl/groentenz.htm .
Door *wendy*
#378904
Hier eten we het fruit als een echt gezinnetje ;D

Ik een stukje, jij een stukje enz enz.

Wel een vraag op de reactie door Nitus...........ik heb op barfplaats gelezen dat je beter geen klokhuizen kunt geven???
Nu deed mijn vriend dat altijd bij zijn vorige hond.

Maar waarom word het precies afgeraden, dus eigenlijk wat is blauwzuur???
Gebruikersavatar
Door Nitus
#378909
pippy schreef: Hier eten we het fruit als een echt gezinnetje ;D

Ik een stukje, jij een stukje enz enz.

Wel een vraag op de reactie door Nitus...........ik heb op barfplaats gelezen dat je beter geen klokhuizen kunt geven???
Nu deed mijn vriend dat altijd bij zijn vorige hond.

Maar waarom word het precies afgeraden, dus eigenlijk wat is blauwzuur???
Blauwzuur is een giftige verbinding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwzuur

Over klokhuizen geven verschillen de meningen ;). De pitten van appels (en veel ander fruit) bevatten blauwzuur, wat vrij komt als je ze kapot maakt (lees maalt/pureert). En ik denk dat daar de verwarring vaak ontstaat, in een fruitmix die je pureert zou ik dus geen pitten doen. Maar als je hond een heel klokhuis opeet, maalt hij die pitten echt niet kapot hoor, die komen dan onbewerkt via de andere kant weer naar buiten ;). Ik ken ook heel veel mensen die hun appel helemaal opeten, ik heb het vroeger ook wel gedaan, maar toen had ik geen hond ;D.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door