Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3459148
Dag allen

Nu ik verhuisd ben en wat ruimte in de vriezer heb zou ik Emma (lapradorpup 7 maand) ook wat willen laten mee barfen met Wolf (kat). Ik heb wat makkelijke vleesbotjes in de winkelwagen, maar er is weinig bio en wild te vinden, zeker in een geschikt formaat voor haar.

Zijn reeribben en reenek een optie? Ik zou haar dan eerst laten oefenen met kipkarkas en eendennek. Vervolgens reeribeen en nadien reenek. Ze heeft nog maar 1 keer vleesbot gegeten en dat was een stukje patrijskarkas van Wolf.

Zijn reeribben ook geschikt voor een kat? Hij heeft geen probleem met dingen als fazant en haaskarkas.
#3459157
frodo quin schreef: wo 26 apr 2023, 10:45 Dag allen

Nu ik verhuisd ben en wat ruimte in de vriezer heb zou ik Emma (lapradorpup 7 maand) ook wat willen laten mee barfen met Wolf (kat). Ik heb wat makkelijke vleesbotjes in de winkelwagen, maar er is weinig bio en wild te vinden, zeker in een geschikt formaat voor haar.

Zijn reeribben en reenek een optie? Ik zou haar dan eerst laten oefenen met kipkarkas en eendennek. Vervolgens reeribeen en nadien reenek. Ze heeft nog maar 1 keer vleesbot gegeten en dat was een stukje patrijskarkas van Wolf.

Zijn reeribben ook geschikt voor een kat? Hij heeft geen probleem met dingen als fazant en haaskarkas.
Ik heb geen idee hoe hard die zijn. Dat is altijd weer een kwestie van uitproberen. Ik zet de snoeischaar in de ribben. Als ik het dan niet kapot krijg, vind ik het te hard voor mijn honden. Reenek, als dat een flinkert is, kun je haar daar gewoon lekker aan laten kluiven en eventueel wegnemen als ze het niet weg krijgt (zodra ze het vlees er een beetje af heeft).

Ik zou zeker eerst andere vleesbotten geven ja. Om te wennen. Zie ook: https://www.barfplaats.nl/handleiding-t ... eesbotten/
#3459242
Nekken heb ik nooit gevoerd, dat is een gevoelskwestie, ik vertrouw ze niet. De reeribben van Floris wel. Die waren altijd mooi en zacht. Ik gaf 2 of 3 ribben aan elkaar, hing een beetje af van hoe het uitpakte. Ik heb ze nooit gehalveerd, altijd hele ribjes gegeven. Maar of die kleine kattenbekjes dat kunnen eten? Ik zou dat echt niet weten. Misschien PoP vragen?
#3459257
pearlsofpassion schreef: vr 28 apr 2023, 20:02 Die van mij niet.
Maar dat zijn nu ook niet bepaald knaagwonders. Wolf eet veel hardere dingen dan de mijne.
Dus ik durf het niet zeggen.
Ik denk dat Wolf qua mogelijkheden inderdaad dichter zit bij een kleinere hond. Als ik er met de snoeischaar door raak eet hij het normaal op. Ik kan er hem ook op vertrouwen dat hij te harde stukken laat liggen.
#3459258
smulpaap schreef: vr 28 apr 2023, 23:03 De ree ribben van Floris zijn idd zacht
Ik heb jaren geleden eens reenekken gekocht . Ik heb ze direct in de kliko gegooid
Knetterhard .
Fijn omtehoren dat de ribben een optie zijn.

Zijn de nekken ook een optie om het spiervlees af te halen of gaat dat niet vlot. Anders is dat nog een back up plan.
#3459259
pike schreef: vr 28 apr 2023, 19:20 Nekken heb ik nooit gevoerd, dat is een gevoelskwestie, ik vertrouw ze niet. De reeribben van Floris wel. Die waren altijd mooi en zacht. Ik gaf 2 of 3 ribben aan elkaar, hing een beetje af van hoe het uitpakte. Ik heb ze nooit gehalveerd, altijd hele ribjes gegeven. Maar of die kleine kattenbekjes dat kunnen eten? Ik zou dat echt niet weten. Misschien PoP vragen?
Halveren zal waarschijnlijk wel moeten, want hij eet ongeveer 35vleesbot per dag. Wolf is goed met botten. Wilde eend karkas is één van de hardste dingen die ik gegeven heb en dat gaat hem prima. Fazantenbillen fileer ik voor spiervlees, maar met portioneren eens een hele aan hem gegeven en dat was ook echt geen probleem. Als iets te hard is gaat hij het niet opeten. Het is meer kwestie dat ik dan geen hopen geld uitgeef aan zaken die ik moet weggooien.
#3459261
frodo quin schreef: vr 28 apr 2023, 23:50 Halveren zal waarschijnlijk wel moeten, want hij eet ongeveer 35vleesbot per dag.

in dat geval voer je dus een klein stukje rib. Is dat niet vergelijkbaar met het voeren van een enkele rib aan een hond? Kan een kat dat niet in een keer inslikken met alle gevaar van dien?
#3459262
pearlsofpassion schreef: za 29 apr 2023, 00:23 Das al fijn. Dat hij, fanatiek als hij is, dan toch de te harde stukken laat liggen. Katten doen dat normaal wel, maar in zijn geval durfde ik dat niet zomaar beweren. ;) :)
Neen, dat past ook niet bij de rest van zijn relatie met eten of eigenlijk gehele karakter:D maar gelukkig doet hij dat wel. Zolang hij geen stress heeft is hij prima te vertrouwen met vleesbotten.
#3459263
pike schreef: za 29 apr 2023, 00:33 in dat geval voer je dus een klein stukje rib. Is dat niet vergelijkbaar met het voeren van een enkele rib aan een hond? Kan een kat dat niet in een keer inslikken met alle gevaar van dien?
Ik dacht dat het niet vast hangen aan het borstbeen of ruggengraat geen probleem is als je wel meerdere rikken aan elkaar laat hangen. Ben ik mis?
#3459299
pearlsofpassion schreef: za 29 apr 2023, 00:49 Ik denk niet dat hij het dan zo kan doorslikken nee.
Ik voer soms ook maar 3 of 4 konijnribbetjes aan elkaar.
En overlangs over de ribben doorknippen kan volgens mij ook prima.
Ja maar, konijnribbetjes zijn toch helemaal niet vergelijkbaar met reeribben. Die zijn zo dun als lucifers en kraak je met je vingers. Ik kan me zowiezo niet voorstellen dat een kat reerib kan eten met zijn kleine kaakjes :-\
frodo quin schreef:
Ik dacht dat het niet vast hangen aan het borstbeen of ruggengraat geen probleem is als je wel meerdere rikken aan elkaar laat hangen. Ben ik mis?
Ik denk wel dat je ze dan heel smal moet zien te knippen anders zit je al snel boven de 35 gram. Als ik mij goed herinner, Duc at iets van 250 gram vleesbot en hij kreeg dan 2 of 3 ribben aan elkaar, afhankelijk van de lengte en dikte van het borstbeen ter plekke.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door