Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3457400
Omdat Genghis op brok het super slecht deed.
Lees: niet eten, spugen, gras eten, bergen ontlasting, veel rode plekjes met korstjes, regelmatig oorontsteking, snel moe.

Daarom ben ik over gegaan op barf.
Nu had ik een wat eenzijdig menu gemaakt maar dit had al wel positief effect.

Wat is het handigst of beste?
kan ik diverse diersoorten orgaan mixen en porties maken? idem voor spiervlees en pens?

Of kan ik prima de 2 dagen 1 soort pens, orgaan en spiervlees geven en dan de volgende 2 dagen een ander diersoort?

Het volgende heb ik allemaal besteld en komt dinsdag binnen.

Orgaan: nier, hart, lever en long.
Van verschillende dieren. paard, rund, geit, lam en eend.

Pens: van koe, lam, geit.

Vlees van koe, kalkoen, haas, hert, kip

Vlees bot: gemalen kip karkas ( in de toekomst over op hele karkas van meerdere dieren)

Groente mix heb ik zelf gekookt en gepureerd.
Wortel, doppers, rode kool, spinazie, pastinaak, bietjes, spruitjes, broccoli, peterselie, basilicum.

Daarnaast krijgt Genghis nog als snack of extraatje op de maaltijd ei,zalm kop, gedroogde konijnen oor.
En elke dag een klein beetje kefir of karnemelk.

gedroogde long als trainers tijdens het wandelen


Totaal per dag krijgt ie nu 1,3 kilo.
En komt wel wat aan. Van 62 naar 64kg, Ik voel nog prima z’n ribben.
En houd dit de komende tijd goed in de gaten.

De korstjes en jeuk zijn bijna weg.
1 oor is nog wel erg vies en licht rood. Het ruikt ook wat. Maar wil het nog even een weekje aankijken. Dan moeten we toch voor de jaarlijkse inentingen naar de dap.

Zijn ontlasting is nog wel erg wisselvallig.
Van diarree/tot hard en kruimelig.

Ook varieert het van 3x per dag tot 1x per 2 dagen.

Met brok was het altijd 3 tot 4 keer per dag, wel redelijk consistent.

Dus wie heeft er nog tips.
#3457403
Je mag zelfs op 2 weken compleet voeren. Alleen is alle lever voor 2 weken op 1 dag voeren niet handig en is een dag zonder bot bij de meeste honden ook geen strak plan.
Maar je moet dus zeker niet elke dag hetzelfde of zelfs maar compleet voeren.. Verdeel het maar over de week zoals het het beste uitkomt.
Bij voorkeur zelfs niet elke dag hetzelfde, dat is beter voor de opname van alle verschillende voedingsstoffen.
#3457404
Daniël schreef: za 04 mar 2023, 11:28 Omdat Genghis op brok het super slecht deed.
Lees: niet eten, spugen, gras eten, bergen ontlasting, veel rode plekjes met korstjes, regelmatig oorontsteking, snel moe.

Daarom ben ik over gegaan op barf.
Nu had ik een wat eenzijdig menu gemaakt maar dit had al wel positief effect.

Wat is het handigst of beste?
kan ik diverse diersoorten orgaan mixen en porties maken? idem voor spiervlees en pens?
Ja hoor, dat kan. Ik weet niet wat je handig vindt. Dat is zo persoonlijk.
Of kan ik prima de 2 dagen 1 soort pens, orgaan en spiervlees geven en dan de volgende 2 dagen een ander diersoort?
Ja hoor, dat kan ook.
Het volgende heb ik allemaal besteld en komt dinsdag binnen.

Orgaan: nier, hart, lever en long.
Van verschillende dieren. paard, rund, geit, lam en eend.

Pens: van koe, lam, geit.

Vlees van koe, kalkoen, haas, hert, kip

Vlees bot: gemalen kip karkas ( in de toekomst over op hele karkas van meerdere dieren)

Groente mix heb ik zelf gekookt en gepureerd.
Wortel, doppers, rode kool, spinazie, pastinaak, bietjes, spruitjes, broccoli, peterselie, basilicum.
Goed bezig! Ziet er mooi uit. Qua vleesbot kun je natuurlijk ook ongemalen beginners vleesbotten geven. Denk aan kwartelkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas. Dat geeft je ook weer meer afwisseling.
Daarnaast krijgt Genghis nog als snack of extraatje op de maaltijd ei,zalm kop, gedroogde konijnen oor.
En elke dag een klein beetje kefir of karnemelk.
Ook prima! Maar zalmkop bevat best een hoop graat. Dus als je daar een maaltijd naast geeft waar vleesbot in zit: dan zal hij harde ontlasting krijgen.
gedroogde long als trainers tijdens het wandelen

Totaal per dag krijgt ie nu 1,3 kilo.
En komt wel wat aan. Van 62 naar 64kg, Ik voel nog prima z’n ribben.
En houd dit de komende tijd goed in de gaten.
Prima! Je zit er bovenop, dat is duidelijk! Goed hoor!
De korstjes en jeuk zijn bijna weg.
1 oor is nog wel erg vies en licht rood. Het ruikt ook wat. Maar wil het nog even een weekje aankijken. Dan moeten we toch voor de jaarlijkse inentingen naar de dap.
Als ze last heeft van haar oren: niet vaccineren! Alsjeblieft! Echt, daarmee kun je de boel door laten slaan naar de verkeerde kant. Een hond moet echt 100% gezond zijn voor een enting. En nog beter voor hem: titeren. Want misschien heeft je hond nog voldoende antistoffen voor DHP en heb je die enting al niet nodig. Maar wacht sowieso totdat het oor helemaal weer gezond is. En ik zou dat zeker nog even de kans geven. Desnoods wat puur auris in het oor doen. En als je naar de dierenarts gaat: laat dan even een kweek nemen om te bepalen of er bacteriën in zitten (vaak niet het geval en dan krijg je toch antibiotica zalf) of gisten. Als er alleen gisten in zitten, laat je dan ook geen antibiotica zalf in de maag splitsen maar behandel het oor met zure oordruppels.
Zijn ontlasting is nog wel erg wisselvallig.
Van diarree/tot hard en kruimelig.
Dat is niet de bedoeling. Dan moeten we toch even in de detail gaan kijken wat je voert en op welke dagen er dan kruimelige ontlasting is of diarree. Want dat moet haast wel met de verhouding vleesbot en orgaan/pens te maken hebben.
Ook varieert het van 3x per dag tot 1x per 2 dagen.
Dat mag ook wat gelijkmatiger. Laat ons even weten hoeveel van wat je exact voert. Maar vleesbot is dus stoppend (en maakt hard en kruimelig als je daar veel van voert) en orgaanvlees en pens werken laxerend. Ei werkt ook laxerend.
#3457405
Bedankt voor de input.



De oren denk ik of weet ik bijna zeker.
Dat het gist is. Dat was de vorige keer ook zo.

We hebben gedruppeld met appel azijn maar als ie het al ruikt gaat ie op de loop. Zelf een rookworst of leverworst kan hem gestolen worden. Hij komt echt niet.

Vaccinatie laat ik dan nog even. En titeren is idd een goed idee had ik zelf niet aan gedacht.

De ontlasting nu ik er wat meer in ver na denk. Is diarree toen ik even geen karkas had, en toen we een dag weg waren geweest( de buurman had hem wel uitgelaten samen met z’n eigen hond) Dat laatste is denk ik een soort van stress poep. Normaal is er altijd iemand thuis.

Dat droge was idd toen ik had aangenomen dat kalkoen staart vlees was maar dat is meer vet met nog wat bot dan vlees. (Mijn Eerste bestelling en stond bij spiervlees category) dus eenmaal hier thuis zag ik dat dit geen spiervlees is of zo omschreven zou moeten worden.

Ik ga mijn menu wel Ff opnieuw bekijken en in het menu topic posten. Inclusief verhouding etc.
#3457410
Daniël schreef: za 04 mar 2023, 15:10 Bedankt voor de input.



De oren denk ik of weet ik bijna zeker.
Dat het gist is. Dat was de vorige keer ook zo.

We hebben gedruppeld met appel azijn maar als ie het al ruikt gaat ie op de loop. Zelf een rookworst of leverworst kan hem gestolen worden. Hij komt echt niet.

Vaccinatie laat ik dan nog even. En titeren is idd een goed idee had ik zelf niet aan gedacht.

De ontlasting nu ik er wat meer in ver na denk. Is diarree toen ik even geen karkas had, en toen we een dag weg waren geweest( de buurman had hem wel uitgelaten samen met z’n eigen hond) Dat laatste is denk ik een soort van stress poep. Normaal is er altijd iemand thuis.

Dat droge was idd toen ik had aangenomen dat kalkoen staart vlees was maar dat is meer vet met nog wat bot dan vlees. (Mijn Eerste bestelling en stond bij spiervlees category) dus eenmaal hier thuis zag ik dat dit geen spiervlees is of zo omschreven zou moeten worden.

Ik ga mijn menu wel Ff opnieuw bekijken en in het menu topic posten. Inclusief verhouding etc.
Heb je dat verdund gebruikt? Wat eigenlijk beter werkt vind ik: je neemt Puur Auris en dan neem je voor 1 dosering voor het oor uit het flesje. En daar voeg je dan 1 of 2 druppeltjes appelazijn aan toe. Terug in het pipetje en dan in het oor.

Ja OK, ik denk dat je daar inderdaad de oorzaak te pakken hebt voor de wat wisselende ontlasting! Komt goed!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door