Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door FreyaS
#3456619
Goeiemorgen Allen

Dankzij het advies in het vorige topic kan ik bijna van start gaan met het bij bestellen van de barf-ingredienten.

Om de kostprijs wat te drukken zou ik er nu echter voor kiezen om mijn eigen groentemix te maken.

Nu had ik hierover wel wat vragen, heb de lijst van welke groenten goed zijn wel al doornomen, maar ik vroeg me af of al deze groenten dan ook rauw gegeven worden, of dat jullie deze eerst blancheren, stomen , koken...

Is het ok om een mengeling van een 10 tal groenten te nemen, deze dan te blenden en dit voor een maand of 2-3 te gebruiken, of is dat dan niet genoeg variatie en neem ik beter 2 x10?

Als jullie goede receptjes/mengeling hebben, laat zeker weten!

Groetjes,

Freya
Door Lizzy
#3456629
FreyaS schreef: do 09 feb 2023, 10:53 Goeiemorgen Allen

Dankzij het advies in het vorige topic kan ik bijna van start gaan met het bij bestellen van de barf-ingredienten.

Om de kostprijs wat te drukken zou ik er nu echter voor kiezen om mijn eigen groentemix te maken.

Nu had ik hierover wel wat vragen, heb de lijst van welke groenten goed zijn wel al doornomen, maar ik vroeg me af of al deze groenten dan ook rauw gegeven worden, of dat jullie deze eerst blancheren, stomen , koken...

Is het ok om een mengeling van een 10 tal groenten te nemen, deze dan te blenden en dit voor een maand of 2-3 te gebruiken, of is dat dan niet genoeg variatie en neem ik beter 2 x10?

Als jullie goede receptjes/mengeling hebben, laat zeker weten!

Groetjes,

Freya
Als je de groenten echt pureert (met een keukenmachine, blender, sapcentrifuge) dan hoef je niks te koken. Nou moet ik wel zeggen dat ze hier rauwe sperziebonen echt oneetbaar vinden en dat kan zo bepalend zijn dat ze de hele mix slecht eten. Dus als ik al sperziebonen wil gebruiken (en dat wil ik eigenlijk niet vaak): dan kook ik die eerst wel. Oh, zelfde geldt voor asperges, die vinden ze rauw ook oneetbaar. En het geldt ook voor snijbonen.

Ik neem 10 groenten minimaal en maak niet voor te lang mix. Voor een maandje hooguit. Want de vitamines lopen in de vriezez met rauwe groenten toch hard terug. Dus ik zou zelf niet voor 2 a 3 maanden maken, hooguit voor 1 maand.
Gebruikersavatar
Door pike
#3456644
Grappig, sperziebonen gingen er hier altijd gretig in. Heel en rauw of gekookt of rauw gepureerd, altijd njammie bij de Fauven. En nu Malbec die lust ze ook in elke vorm. Maar die lust dan weer geen spinazie :biggrin2:
Door Lizzy
#3456697
Grappig he, die verschillende ideeën over wat lekker is! Hier vinden ze spinazie echt het einde :biggrin2:
Door El_Kato
#3459271
Ik neem meestal 4 a 5 groentes/kruiden en pureer dat in de blender met water of een hus karnemelk. Ik portioneren voor 2 weken en gooi een paar lepels groentemix in elk zakje. Ik probeer wel per 2 weken steeds te wisselen tussen de groenten/kruiden die in de mix gaan.
Vanmorgen bv heb ik bleekselderij, andijvie, wortel, broccoli (de stronk), peterselie een paar blaadjes munt en een teentje knoflook met karnemelk gepureerd. Oooh en blauwe bes die is er ook ingegaan.

Lizzy, waarom gebruik je min 10 groentes per mix? Gewoon nieuwsgierig :) Omdat je een grotere hoeveelheid voor een maand maakt?
Hmmm hahaha als ik naar mijn mix kijk en alles meetel zit ik ook al op 8 ::)
Door frodo quin
#3459283
Ik vries zelden wat in, maar maak twee keer per week een beetje voor enkele dagen.

Het meeste gaat rauw in de blender, maar enkele dingen zoals zoete aardappel en broccoli kook ik wel. Er gaat in van wat ik op dat moment voor de ratten en mezelf heb liggen en als ik het niet vergeet zit er altijd look in,want dat eet ze heel graag.

Soms krijgt ze ook gekookte of geroosterde groenten, bv als ik een geroosterde groentenschotel voor de ratten maak, dan krijgt zij ook een beetje. Dat blender ik dan niet.
Door Lizzy
#3459387
El_Kato schreef: za 29 apr 2023, 20:38 Ik neem meestal 4 a 5 groentes/kruiden en pureer dat in de blender met water of een hus karnemelk. Ik portioneren voor 2 weken en gooi een paar lepels groentemix in elk zakje. Ik probeer wel per 2 weken steeds te wisselen tussen de groenten/kruiden die in de mix gaan.
Vanmorgen bv heb ik bleekselderij, andijvie, wortel, broccoli (de stronk), peterselie een paar blaadjes munt en een teentje knoflook met karnemelk gepureerd. Oooh en blauwe bes die is er ook ingegaan.

Lizzy, waarom gebruik je min 10 groentes per mix? Gewoon nieuwsgierig :) Omdat je een grotere hoeveelheid voor een maand maakt?
Hmmm hahaha als ik naar mijn mix kijk en alles meetel zit ik ook al op 8 ::)
Ohww sorry, ik heb deze niet eerder gezien! Ik maakte vroeger voor 1 maand. En om dan genoeg afwisseling te bewerkstelligen wilde ik er tenminste 10 groenten in hebben. Ondertussen maak ik voor 2 weken. Maar ik gebruik nog steeds zoveel mogelijk afwisselende groenten. Meestal nog steeds wel 10. Ik houd van afwisseling :biggrin2:
Door El_Kato
#3459542
No worries. Grappig ik maak ook altijd voor 2 weken en omdat ik het altijd een gedoetje vind heb ik ooit bedacht iets van 3,4 of 5 groenten te gebruiken. Maar in de praktijk is dit eigenlijk altijd meer. Ik heb wel eens iets over of er zijn leuke dingen in de aanbieding. Ik zorg er wel altijd voor dat de groentemix voor de opvolgende 2 weken (deels) andere groenten bevat :)

Ik hou ook van afwisseling maar probeer het ook overzichtelijk te houden. Best lastig nog hoor ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door