Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3454282
Hoi iedereen,

It’s me again met weer redelijk wat vragen... ;)

Ga dit weekend mijn nieuwe bulk bestelling plaatsen, maar daarvoor moet ik eerst de verhoudingen nog wat aanpassen...

Situatie nu: Brego, 11 maand tot op de dag, 31 kg, kreeg tot nu toe 1100 gr per dag, met 45 % vleesbot (ervoor 40, maar verhoogd omdat hij wat mager was), met de overige zaken volgens verhoudingen van de Barf calculator.

Omdat hij mager blijft, en winter is coming, zou ik zijn dagporties aanpassen naar 1250 gr per dag, maar vleesbot wel terug naar 40 procent doen.

Waarom: we hebben wat moeilijkheden gehad omdat hij plots als een totale diva dingen niet meer at, die hij daarvoor wel at, en waardoor het ook moeilijk was om te zien of de verhoudingen zorgden voor een goede stoelgang. Door streng te zijn is hij wel begonnen met alles op te eten, weliswaar met lange tanden, en zagen we dat zijn stoelgang veel vaker wit is dan zwart/bruin.

Ik denk dus dat in zijn geval de verhouding vleesbot te hoog is.

Wat vinden jullie?

Ook iets vreemds, het konijnen karkas waar hij het allermoeilijkste over doet begint hij vaak te kokhalzen als hij het ziet :???: voor de rest moet hij er niet van overgeven en heeft dit geen negatief effect op zijn stoelgang, zijn dit meer diva kuren?

Qua vleesbot zou ik eendennek, kippen ruggen en ree ribben van Floris bestellen, heb ook nog konijnen karkas over dat hij toch zal moeten opeten.

Bij de vorige bestelling had ik ook, als tester lamsribben besteld (om 50/50 te combineren met een kippen bil), en er werd toen gezegd dat dit waarschijnlijk te hard ging zijn.

Heb ze hem toch, voorzichtig gegeven omdat ik die eigenlijk niet harder leek te vinden dan de ruggengraten van konijnen, en hij vond het super en kon het ook heel gemakkelijk in stukjes knabbelen.

Nu de vraag, is dat omdat hij een mix rottweiler-Mechelaar is dat hij een sterk gebit heeft, of bedoelden jullie met te hard dat ze het wel kunnen oppeuzelen maar dat het gewoon slecht is voor de tanden?

Bedankt!
#3454283
Over die ribben dat is omdat het geen 'beginnersbotten' zijn, honden die beginnen met barf moeten nog wennen aan het goed verteren van bot, zelfs als ze van kvv komen.
En ze moeten vaak ook wennen aan het netjes en zorgvuldig knagen van bot vandaar dat je begint met zachter, makkelijker kauw-en verteerbaar bot.
Bovendien is hard bot ook wel een tandensloper hoor

Voor ervaren honden geldt ook nog dat je niet zonder meer alle ribben ed kunt voeren, veel BP-ers doen de snoeischaartest , is het makkelijk te knippen dan is het voer , kost het moeite dan gaat het in de kliko of bonebroth.

Kennelijk is er iets met dit konijn wat je hond vreselijk tegenstaat, ik zou voorlopig even geen konijn bestellen en het later weer s proberen.
#3454290
FreyaS schreef: za 10 dec 2022, 08:54 Hoi iedereen,

It’s me again met weer redelijk wat vragen... ;)

Ga dit weekend mijn nieuwe bulk bestelling plaatsen, maar daarvoor moet ik eerst de verhoudingen nog wat aanpassen...

Situatie nu: Brego, 11 maand tot op de dag, 31 kg, kreeg tot nu toe 1100 gr per dag, met 45 % vleesbot (ervoor 40, maar verhoogd omdat hij wat mager was), met de overige zaken volgens verhoudingen van de Barf calculator.

Omdat hij mager blijft, en winter is coming, zou ik zijn dagporties aanpassen naar 1250 gr per dag, maar vleesbot wel terug naar 40 procent doen.

Waarom: we hebben wat moeilijkheden gehad omdat hij plots als een totale diva dingen niet meer at, die hij daarvoor wel at, en waardoor het ook moeilijk was om te zien of de verhoudingen zorgden voor een goede stoelgang. Door streng te zijn is hij wel begonnen met alles op te eten, weliswaar met lange tanden, en zagen we dat zijn stoelgang veel vaker wit is dan zwart/bruin.
Ik kan van hier natuurlijk niet zien hoe veel vlees en hoeveel bot jouw vleesbotten bevatten maar wit is niet de kleur zeg maar. Dus ik zou dan ook zeker terug gaan naar 40%.
Ik denk dus dat in zijn geval de verhouding vleesbot te hoog is.

Wat vinden jullie?
Zie boven, ik zou terug gaan naar 40%.
Ook iets vreemds, het konijnen karkas waar hij het allermoeilijkste over doet begint hij vaak te kokhalzen als hij het ziet :???: voor de rest moet hij er niet van overgeven en heeft dit geen negatief effect op zijn stoelgang, zijn dit meer diva kuren?
Interessant... ik heb hier ook een hond die helemaal groen uit slaat van konijn. Ik ben inmiddels gestopt haar dit te voeren.
Qua vleesbot zou ik eendennek, kippen ruggen en ree ribben van Floris bestellen, heb ook nog konijnen karkas over dat hij toch zal moeten opeten.
Ja, en hierna maar niet meer bestellen? Misschien in plaats daarvan kwartel karkas of parelhoen? Of probeer eens wild konijn!
Bij de vorige bestelling had ik ook, als tester lamsribben besteld (om 50/50 te combineren met een kippen bil), en er werd toen gezegd dat dit waarschijnlijk te hard ging zijn.

Heb ze hem toch, voorzichtig gegeven omdat ik die eigenlijk niet harder leek te vinden dan de ruggengraten van konijnen, en hij vond het super en kon het ook heel gemakkelijk in stukjes knabbelen.

Nu de vraag, is dat omdat hij een mix rottweiler-Mechelaar is dat hij een sterk gebit heeft, of bedoelden jullie met te hard dat ze het wel kunnen oppeuzelen maar dat het gewoon slecht is voor de tanden?

Bedankt!
Misschien dat Floris ondertussen goed weet wat voor lamsribben ie moet hebben! Ik gaf ze niet omdat ik het eng vind omdat ze hier ze best wel eens gulzig willen op eten, dan best grote stukken rib naar binnen krijgen en ik dan toch bang ben dat ze ze niet goed verteren. Ik knip dan ook altijd de lengte van de botten af (en maak van de ribben bone broth) maar steeds vaker zat ook het rugstuk, waarmee de ribben aan elkaar vast zitten, er niet bij dus toen vond ik het niet meer leuk om te voeren. Het had dus niks te maken met het gebit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door