Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Liesje
#3452385
Wat en hoeveel geef je aan vit A bij een evt dracht ivm groenten (betacaroteen), ei en lever.

Hond van 10 kg. Krijgt nu 1.8 % per dag 180 gr.
Bot 40% 72 gr
Spiervlees 30% 54 gr
Orgaan 20% 36 gr waarvan de helft pens
Groenten 10% 18 gr
Totaal 1260 gr per week.

Vis 10 % is 18 gr per dag, x3. Of 10 % van het week totaal?

Hiernaast 2x per week een ei (bio), 3x per week vis en 2x bottenbouillon. Dit wordt niet meegerekend.

Het menu bestaat uit:

Bot: nekken en karkas van kip en eend,
konijnkarkas, parelhoenkarkas en kwartellijven.

Spiervlees : kip, paard, wild paard, konijn, kalkoen, hert, en rund.

Orgaan :
Lever : lam, kip, rund, hert, eend.
Nier:konijn, hert, rund.
Hart: rund, lam, kip, kalkoen, eend.
Kippenmaagjes.

Pens: rund, lam, geit.

Vis: sardines, haring, zalm.

Niet altijd alles op voorraad, maar iedere maaltijd bestaat uit 4 diersoorten.

Ze is 1 week geleden gedekt. Heb geen lever meer gegeven. Minder groenten en 1 ei.

Wat mag ik nu geven?
Door Lizzy
#3452389
De eerste 6 weken van de dracht moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Wees in de eerste 6 weken van de dracht dus ook matig met lever (en voer het niet meer dan 2% a 3% van het totaal aan voeding) en geef geen beta-caroteen supplementen (of voedingsmiddelen die uiterst rijk zijn aan beta-caroteen). Maar, aan het eind van de dracht en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie.
Dus, nu rustig aan met lever. Maar groenten... Honden zijn in staat om beta caroteen om te zetten in vitamine A maar nou ook weer niet zo goed dat je geen wortelen meer kunt voeren. Gewoon alles met mate. Dus ook groenten. Zo'n 10% groenten is prima.
In de laatste 3 a 4 weken van de dracht, ga je meer voeren. Geleidelijk vanaf week 5 a 6 ga je zo'n 5% a 10% meer voeren, zodat je tegen week 8 zo'n 1/4 tot 1/2 meer voert dan in het begin van de dracht. Tegen het eind van de dracht, ongeveer bij week 8, ga je geleidelijk weer minder voeren en geef je meerdere maaltijden verspreid over de dag (3 tot 4 maaltijden per dag). Een paar dagen voor de bevalling ga je de helft minder voeren van wat je de laatste weken meer bent gaan voeren. Een paar dagen voor de bevalling ga je ook weer meer groenten voeren. Je schrapt nu vleesbot zo goed als uit je menu. Je geeft ook minder vlees en orgaanvlees. Je geeft een licht laxerend dieet. De dag van de bevalling voer nog maar 1/4 van wat ze at in week 8. Geef ook geen supplementen.
Spreekt voor zich, denk ik?
De laatste 2 a 3 weken van de dracht ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals spiervlees, eieren, lever, niertjes, hart, hersenen, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer (deze verteren te lastig voor de drachtige teef). Geef ook minder groente en fruit. Zo'n 5% groenten en fruit is genoeg.
Deze ook, denk ik?
Geef in de laatste week van de dracht nog minder vleesbot (en geen grote botten meer!), voer ook minder groenten en fruit en geef meer vlees, eieren, lever, nieren, hersenen, lijnzaadolie, etc (geconcentreerd voedsel).

Tegen het eind van de dracht heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, pompoen, etc). De koolhydraat is overigens nodig om het glucose-peil op peil te houden.
Volgens mij is dit ook duidelijk?
Aan het eind van de dracht (bij 8 a 9 weken van de dracht) kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 20% a 25% vleesbot, 5% groentemix, 25% orgaanvlees, 15% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de 30% spiervlees.

Waarschuwing: geef de drachtige teef geen/nooit extra calcium! In het wild eten drachtige honden tegen het eind van de dracht ook minder botten. Extra calcium gedurende de dracht veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=6277

Ian Billinghurst raadt aan om de volgende supplementen te geven tijdens de dracht: vitamine C (2 x per dag 500 mg aan een teef van 20 kg), kelp, vitamine E, multivitamine B. Waarschuwing: gedurende de eerste 6 weken van de dracht geen levertraanolie geven! De laatste 2 a 3 weken van de dracht mag er wel een klein beetje levertraanolie gegeven worden.

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig. Volgens de boeken heeft een teef tijdens het zogen geen koolhydraat nodig. Toch hebben veel fokkers de ervaring dat een teef tijdens het zogen nog steeds wel koolhydraat nodig heeft, om het glucosepeil op peil te houden. Rauwe honing levert veel koolhydraten en kan goed gecombineerd worden met rauwe geitenmelk (de teef heeft tijdens het zogen ook behoefte aan extra vocht).

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 20% spiervlees (de hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid vleesbot die je voert) en voor de rest lekkere extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, vette vis zoals sardien, etc.

Volgens Ian Billinghurst heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Vuistregel voor de hoeveelheid voer die je moet voeren: in de eerste weken blijf je dezelfde hoeveelheid voer geven. Pas vanaf een week of 6 a 7 ga je meer voeren. Afhankelijk van de behoefte van de teef en of zij een groot of klein nest gaat krijgen zul je ongeveer 20% a 30% meer voer moeten gaan geven. Na de bevalling gaat de hoeveelheid voer pas echt fors omhoog. Een te dikke teef tijdens de bevalling bevalt minder makkelijk dan een teef die niet te dik is. Te dun is niet goed maar te dik ook beslist niet. Na de dracht mag zij zo vaak en zoveel eten als ze wil, zeker wanneer ze een groot nest heeft. Het mooiste is om de bevallen teef weer snel op haar gewicht (of ietsjes meer) te krijgen dan voor de dracht.
Zo, dit is een werk dat ik al eerder gemaakt heb. Volgens mij worden al je vragen beantwoord maar mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!
Door Lizzy
#3452390
Liesje schreef: di 08 nov 2022, 02:08 Wat en hoeveel geef je aan vit A bij een evt dracht ivm groenten (betacaroteen), ei en lever.

Hond van 10 kg. Krijgt nu 1.8 % per dag 180 gr.
Bot 40% 72 gr
Spiervlees 30% 54 gr
Orgaan 20% 36 gr waarvan de helft pens
Groenten 10% 18 gr
Totaal 1260 gr per week.

Vis 10 % is 18 gr per dag, x3. Of 10 % van het week totaal?
Het is 10% van het totaal in één week. Ik zou ook zelf niet iedere dag vis voeren. Dat is veel te lastig.
Hiernaast 2x per week een ei (bio), 3x per week vis en 2x bottenbouillon. Dit wordt niet meegerekend.
Met 3 keer per week vis moet je denk ik wel uit kijken dat je niet boven die 10% komt?
Het menu bestaat uit:

Bot: nekken en karkas van kip en eend,
konijnkarkas, parelhoenkarkas en kwartellijven.
Prima!
Spiervlees : kip, paard, wild paard, konijn, kalkoen, hert, en rund.
Zelf zou ik tijdens de dracht rustig aan doen met gewoon paard. Mijn vriendin riep laatst "paard, het meest vervuilde stukje vlees, paard". En dat heeft zij weer uit zeer betrouwbare bron (een paardenfokker). Wild paard is prima.
Orgaan :
Lever : lam, kip, rund, hert, eend.
Nier:konijn, hert, rund.
Hart: rund, lam, kip, kalkoen, eend.
Kippenmaagjes.
Heel mooi!
Pens: rund, lam, geit.

Vis: sardines, haring, zalm.
Ook heel mooi! Ik zou zelf met gekweekte zalm ook rustig aan doen. Daar zit ook veel rotzooi in. Wilde zalm kan wel. Maar daar kun je alleen de filets van kopen of je moet het uit blik geven, dan zit er ook nog wat graat in.
Niet altijd alles op voorraad, maar iedere maaltijd bestaat uit 4 diersoorten.

Ze is 1 week geleden gedekt. Heb geen lever meer gegeven. Minder groenten en 1 ei.

Wat mag ik nu geven?
Prima allemaal! Je hebt echt mooi je huiswerk gemaakt hoor, complimenten!

Zie hierboven wat je wel en niet mag geven gedurende de komende maanden! Heel veel succes met de dracht! Leuk, puppies :smitten: . Is het je eerste nestje? Of je eerste nestje op Barf?
Door Liesje
#3452428
Lizzy, dank je wel voor de antwoorden.

Het is weer wat duidelijker :)
Tot de echo veranderd er niet veel behalve de lever. Levertraanolie geef ik nooit. Wel visolie. Dit mag wel?

We gaan verder met de 10 % groenten zonder pompoen, zoete aardappel, wortel etc. Blijven nog andere genoeg over.

De laatste 2 á 3 weken van de dracht geconcentreerder voeren. Ze kreeg 2 eieren. Na de dekking 1 ei. Dit even zo laten?

Ze kreeg 3x per week 10% vis van het totaal.
Na de dekking verlaagd naar 10% van dagtotaal, ook 3x per week.

Ze kreeg 10 % van weektotaal 1260 gr=126gr. 126:3=40 gr ongeveer.
Dus 3x per week 40 gr
Is dit teveel ?

Geef nu 3x per 10%van dagtotaal 180 gr =18 gr.
Dus 3x per week 18 gr.
Ga wel wilde zalm kopen voor haar.

Dit is niet ons eerste nestje. Vorige vragen gingen over de corgi waar ik (nog) twijfelde wat te gaan voeren. Maar was voor de derde keer niet drachtig. Dus nu extra spannend.....

Wel het eerste nestje voor Grietje (onze ruwharige Teckel standaard), en het eerste nestje waar ik barf ga voeren met evt dracht.

pearlsofpassion, dank je voor het advies.
Maar er staat toch nergens dat ze iedere dag vis krijgen.
Door Lizzy
#3452434
Liesje schreef: di 08 nov 2022, 23:05 Lizzy, dank je wel voor de antwoorden.

Het is weer wat duidelijker :)
Tot de echo veranderd er niet veel behalve de lever. Levertraanolie geef ik nooit. Wel visolie. Dit mag wel?
Ja, visolie mag wel. Ik zou wel kwalitatief heel goede geven. En visolie uit een fles is sowieso niet goed genoeg.
We gaan verder met de 10 % groenten zonder pompoen, zoete aardappel, wortel etc. Blijven nog andere genoeg over.
Prima natuurlijk maar wat mij betreft zou je zelfs kleine hoeveelheden pompoen, wortel en zoete aardappel mogen geven. Niet noodzakelijk inderdaad want er zijn genoeg andere groentes.
De laatste 2 á 3 weken van de dracht geconcentreerder voeren. Ze kreeg 2 eieren. Na de dekking 1 ei. Dit even zo laten?
Ja, dat is prima maar aan het eind van de dracht mag je weer naar 2. Eieren laxeren en dat is gunstig aan het eind van de dracht.
Ze kreeg 3x per week 10% vis van het totaal.
Na de dekking verlaagd naar 10% van dagtotaal, ook 3x per week.

Ze kreeg 10 % van weektotaal 1260 gr=126gr. 126:3=40 gr ongeveer.
Dus 3x per week 40 gr
Is dit teveel ?
Nee, dat is eigenlijk al niet teveel.
Geef nu 3x per 10%van dagtotaal 180 gr =18 gr.
Dus 3x per week 18 gr.
Ga wel wilde zalm kopen voor haar.
En dit al helemaal niet. Wilde zalm vind ik echt een aanrader, voor de vitamine D.
Dit is niet ons eerste nestje. Vorige vragen gingen over de corgi waar ik (nog) twijfelde wat te gaan voeren. Maar was voor de derde keer niet drachtig. Dus nu extra spannend.....
Ohwwww, OK!
Wel het eerste nestje voor Grietje (onze ruwharige Teckel standaard), en het eerste nestje waar ik barf ga voeren met evt dracht.
OK! Spannend! Leuk! Heerlijke honden, Corgi's en Teckels :smitten:

Heel veel succes en ik zou het heel leuk vinden om op de hoogte te blijven!
Door Hanny
#3452443
Voor mijn teven is een goed menu voldoende. Drachtig, of niet.
Hetzelfde menu, wat gewoonlijk wordt gegeten, eten ze ook, als ze zijn gedekt. Tot nu toe bevalt dat prima.
Ik ga wel eerder meer voeren, echt wel meer dan 30%, maar dat is mijn eigen gevoel en na de geboorte geef ik wat extra kalk en een druppeltje vit.d. De hoeveelheid voer wordt waanzinnig verhoogd, maar in principe blijft het zo ongeveer hetzelfde
Geen gedoe met afgepast lever, of eieren. Groenten krijgen ze altijd en als er pupjes zijn wat rijst, of havervlokken er bij. Nu zijn er weer 5 prachtige pupjes, nest 30 en het laatste.
Ik vraag me af, of alles wel zo zorgvuldig uitgerekend moet worden. Goed is goed, voor ons wel.
Veel plezier met de voorpret.

Hanny
Door Lizzy
#3452465
Hanny schreef: wo 09 nov 2022, 10:09 Voor mijn teven is een goed menu voldoende. Drachtig, of niet.
Hetzelfde menu, wat gewoonlijk wordt gegeten, eten ze ook, als ze zijn gedekt. Tot nu toe bevalt dat prima.
Ik ga wel eerder meer voeren, echt wel meer dan 30%, maar dat is mijn eigen gevoel en na de geboorte geef ik wat extra kalk en een druppeltje vit.d. De hoeveelheid voer wordt waanzinnig verhoogd, maar in principe blijft het zo ongeveer hetzelfde
Geen gedoe met afgepast lever, of eieren. Groenten krijgen ze altijd en als er pupjes zijn wat rijst, of havervlokken er bij. Nu zijn er weer 5 prachtige pupjes, nest 30 en het laatste.
Ik vraag me af, of alles wel zo zorgvuldig uitgerekend moet worden. Goed is goed, voor ons wel.
Veel plezier met de voorpret.

Hanny
Ik ben het met je eens Hanny, als het goed is, is het goed. En dan hoef je ook in principe niks aan te passen. Maar denk je niet dat het ontzettend verstandig is dat mensen dat gewoon even na gaan, of hun menu wel goed is? Niet barst van de lever? Of lever + levertraan? (ik heb gezien dat mensen 10% lever voeren). Of andere onverstandige dingen? Je kunt het menu voor je puppen maar 1 keer verkloten.

Als forumeigenaar voel ik mij verantwoordelijk voor de informatie die men hier vandaan haalt. Dus ook op gebied van dracht. En dan heb ik liever dat mensen even goed kijken naar wat ze aan het doen zijn en vragen stellen hier en de puntjes op de i zetten als dat ze zelf thuis maar een dotje gaan zitten rommelen. Maar als het goed is, is het inderdaad goed.
Door Hanny
#3452501
Ja, je verstand gebruiken is altijd goed. Maar er blijft zoveel, wat een mens niet weet en dan moet je toch nadenken en het er op wagen.
Ik geef bij de laatste nesten extra gemalen eierschil en een drupje levertraan. Is dat goed, weet jij het, weet ik het, het bevalt echt goed
En nu werd Anna te ellendig mager, diarree, die verergerde. Voor het eerst een diarree stopper gegeven, op aanraden van mijn reserve arts en nu probiotica. Werkt meer dan fantastisch, helemaal blij mee. In die periode heb ik haar een deel van mijn vitamine tablet gegeven. Is dat verstandig, op dat moment dacht ik van wel. Maar wie zal dat zeggen?
Nu geef ik iedere dag wat gekookte rijst en havervlokken bij, weet ik hoeveel? Werkelijk geen stom idee en dan hoop je, dat het verstandig is. Een volle eetlepel, drie maal per dag met groenten en ei.
Ik denk eerlijk gezegd, dat goed voeren met de prijzen, die je nu moet betalen een lastige zaak wordt. Ik voer niet echt goed qua afwisseling, dat weet ik, maar dit is nog net haalbaar en we doen het ermee.
Zou het echt zo slecht zijn om te veel lever te voeren? Ik heb gee idee. Ergens is het goed om een evenwicht in je voeding te hebben, dat weet ik wel en ik weet ook, dat een pakje smuldier de boel niet in elkaar laat storten. Maar je verstand gebruiken, blijft een aanrader.

Hanny
Door Liesje
#3452571
Hanny, dank je voor je reactie en advies. Wanneer is iets goed? Dat weet je pas achteraf. Hier speelt ook een beetje ervaring in mee. Als je voor het eerst barf gaat voeren aan een evt drachtige teef zijn er vragen. Kon ook kvv geven. Dan weet je ook niet precies wat erin zit.
Om zo maar wat te gaan geven als anders vind ik geen goed plan. Maar ieder zijn ding, en ook ervaring.
Met de huidige prijzen is het wel wat duurder geworden maar het lukt nog allemaal. Beetje goed inkopen ;)
Ik ben blij met de adviezen van Lizzy.
Door Hanny
#3452588
Ik kan me goed voorstellen, dat je blij bent met advies, maar?????
Hoeveel vit A zou je hond moeten eten, hoeveel zit er specifiek in de groenten en hoeveel in eieren en lever?
Je rekent dat allemaal wel lastig. Voeren blijft besluiten nemen, neem nu weer hier. Tom heeft gisteren karkas gemalen, veel, omdat ik in de periode dat Anna overgeeft voor haar puppen geen karkas wil voeren Ik wil ze graag in leven houden en Borders zijn gulzig en zullen echt niet de tijd nemen om even netjes op een stukje uitgekotst bot te kauwen.
De karkassen waren veel vleziger, dan wat Tom normaal maalt. dus per 100 gram waarschijnlijk minder calcium, dan zal ik maar wat gemalen eiderschil bij geven. Lijkt me een goed idee, maar hoeveel???????? Weet ik veel, doe maar een half theelepeltje.
Dan hoop ik, dat ik het goed doe. Hoe zou ik dat uit moeten rekenen?
Zo blijft het ingewikkeld.

Veel plezier met de voorpret. Laat je nog een echo maken?
Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door