Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femke.
#3452076
Hallo,

Ik ben in Duitsland en heb 2 opties gevonden voor KVV (zie hieronder de ingrediënten). De fabrikant geeft aan dat deze KVV enkel compleet wordt met een olie (om te voorzien in omega-3 en omega-6 vetzuren, vitamine D3 en vitamine E.). Deze olie bestaat uit zalmolie, saffloerolie, levertraan en tarwekiemolie. Hier staan de details (in het Duits) https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... pezial-oel

Ik begreep dat visolie snel kan oxideren en dat KVV normaalgesproken voldoende omega 6 vetzuren levert (en dat daarom saffloer- en tarwekiemolie niet nodig zijn). Ik dacht dat ik wellicht Omega 3 capsules van Testa kan geven (daar zit ook wat toegevoegde vitamine E in) en dat ik vitamine D3 kan aanvullen via voeding (rauw ei, beenmerg, lever, rauwe vette vis). Ik heb de fabrikant gevraagd om de verhouding van vlees (en de hoeveelheid botten, orgaanvlees en spiervlees) en groenten en de olie.

Wat vind jij van deze olie, en hoe zou ik de onderstaande menu's compleet kunnen maken op een alternatieve manier zonder deze olie van de fabrikant? Ik hoor het graag :).

1 menu met rund https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... menue-rind Ingrediënten:
100% rundvlees - vlees, slachtafval en fijngehakte vlezige runderbotten zonder toevoegingen:
hart, fijngehakt borstbeen, spiervlees, groene pens, witte pens (vet), omasum, lever, slokdarm, long, milt, nier, ossensnuit met kraakbeen, Lebmaag, uier

Analytische componenten: vochtgehalte 67%, eiwit 15%, vet 15%, ruwe as 2%, ruwe celstof 1%

1 menu met kip https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... -haehnchen Ingrediënten: 100% kip - vlees, slachtafval en fijngesneden kippenbotten:
kippennekken, kippenkarkassen, fruit & groentemix (appel, komkommer, gekookte aardappel, kruiden, rode biet, banaan, courgettes, ijsbergsla, wortel, mineralen), kippenvlees ( fijn versnipperd, Mechanisch gescheiden vlees van het bot), kippenmaag, kippenlevertjes, kippenharten.

Additieven/kg: koper uit glycine koperchelaathydraat 4,3 mg/kg, mangaan uit glycine mangaanchelaathydraat 4,3 mg/kg, zink uit glycine zinkchelaathydraat 4,3 mg/kg, calciumjodaat 1,8 mg/kg

Analytische componenten: Vochtgehalte 73%, eiwit 14%, vet 9%, ruwe as 3%, ruwe celstof 1%
Door Too
#3452083
Zo te zien is dit een hondenvoer, je staat nu bij de katten ..
mijn katten zouden hier namelijk vriendelijk voor bedanken ;)


In Duitsland hebben ze echt een heel eigen kijk op versvoer

Er staan niet echt percentages/verhoudingen bij dus net als jij kan ik er weinig van zeggen maar ik zou geen extra orgaan als lever gaan geven, dat zit er al in.

Als je geen verse vissen voert, je zou nl ook een panharing,makreeltje, sardien, stuk wilde zalm kunnen voeren, dan is capsuleTesta (met dha) of een goede kwaliteit visolie in capsule een goed alternatief
Een eitje en een groentemix evt wat noten (géén macadamia) is altijd een goed idee.
Door Femke.
#3452087
Too schreef: di 01 nov 2022, 13:30 Zo te zien is dit een hondenvoer, je staat nu bij de katten ..
mijn katten zouden hier namelijk vriendelijk voor bedanken ;)
Oeps, dit gaat inderdaad over honden. Ik weet niet of/hoe ik dit topic kan verplaatsen (wellicht kan een moderator dit doen)?
Too schreef: di 01 nov 2022, 13:30 In Duitsland hebben ze echt een heel eigen kijk op versvoer
Bedankt dat je dit laat weten. Ik kreeg ook al zo'n indruk ;).
Too schreef: di 01 nov 2022, 13:30 Er staan niet echt percentages/verhoudingen bij dus net als jij kan ik er weinig van zeggen maar ik zou geen extra orgaan als lever gaan geven, dat zit er al in.

Als je geen verse vissen voert, je zou nl ook een panharing,makreeltje, sardien, stuk wilde zalm kunnen voeren, dan is capsuleTesta (met dha) of een goede kwaliteit visolie in capsule een goed alternatief
Een eitje en een groentemix evt wat noten (géén macadamia) is altijd een goed idee.
Thanks, hier kan ik wat mee! Ik wens je verder een fijne dag toe :)
Door Lizzy
#3452118
Femke. schreef: di 01 nov 2022, 12:28 Hallo,

Ik ben in Duitsland en heb 2 opties gevonden voor KVV (zie hieronder de ingrediënten). De fabrikant geeft aan dat deze KVV enkel compleet wordt met een olie (om te voorzien in omega-3 en omega-6 vetzuren, vitamine D3 en vitamine E.). Deze olie bestaat uit zalmolie, saffloerolie, levertraan en tarwekiemolie. Hier staan de details (in het Duits) https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... pezial-oel

Ik begreep dat visolie snel kan oxideren en dat KVV normaalgesproken voldoende omega 6 vetzuren levert (en dat daarom saffloer- en tarwekiemolie niet nodig zijn).
Als de KVV ingevroren is, zal ook het oxideren van de visolie stoppen. Ben ik alleen verre van kapot van zalmolie... Eerlijk gezegd is zalmolie voor mij een no-no (bijna altijd is het afkomstig van gekweekte zalm). Ik mag aannemen dat de tarwekiemolie er in zit voor de vitamine E? Omega 6 krijgt je hond inderdaad voldoende binnen.
Ik dacht dat ik wellicht Omega 3 capsules van Testa kan geven (daar zit ook wat toegevoegde vitamine E in) en dat ik vitamine D3 kan aanvullen via voeding (rauw ei, beenmerg, lever, rauwe vette vis). Ik heb de fabrikant gevraagd om de verhouding van vlees (en de hoeveelheid botten, orgaanvlees en spiervlees) en groenten en de olie.
Oh wacht. Mijn Duits is niet wat het nooit geweest is, de olie zit niet al toegevoegd aan de KVV?

Je kunt met rauwe vette vis de omega 3 en vitamine D aanvullen. Alleen is gewone rauwe vis niet eens zo heel rijk aan vitamine D en ei en lever ook niet. Daarom kun je het beste elke week een stukje wilde zalmolie aan je hond geven voor de vitamine D.

KVV is arm aan vitamine E. Daar zou je in theorie tarwekiemolie voor kunnen geven. Je kunt ook zaden, pitten, noten en groenten geven. Die moet je dan wel even malen/pletten.

Lever is al toegevoegd toch? Dat zou ik er dan niet ook nog eens bij geven.
Wat vind jij van deze olie, en hoe zou ik de onderstaande menu's compleet kunnen maken op een alternatieve manier zonder deze olie van de fabrikant? Ik hoor het graag :).
Die olie zou ik echt skippen. Da's niks. Voor omega 3 kun je inderdaad ook Testa geven. Ik vind het een ideale olie, gebruik het al jaren.
1 menu met rund https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... menue-rind Ingrediënten:
100% rundvlees - vlees, slachtafval en fijngehakte vlezige runderbotten zonder toevoegingen:
hart, fijngehakt borstbeen, spiervlees, groene pens, witte pens (vet), omasum, lever, slokdarm, long, milt, nier, ossensnuit met kraakbeen, Lebmaag, uier
Pffft. Nou ja, het is niet wat wij hier in NL graag in de KVV willen zien maar ala. Ik zou hier geen lever meer aan toevoegen. Wel gepureerde of gekookte groenten en vette vis en wilde zalm en gemalen pitten.
Analytische componenten: vochtgehalte 67%, eiwit 15%, vet 15%, ruwe as 2%, ruwe celstof 1%

1 menu met kip https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... -haehnchen Ingrediënten: 100% kip - vlees, slachtafval en fijngesneden kippenbotten:
kippennekken, kippenkarkassen, fruit & groentemix (appel, komkommer, gekookte aardappel, kruiden, rode biet, banaan, courgettes, ijsbergsla, wortel, mineralen), kippenvlees ( fijn versnipperd, Mechanisch gescheiden vlees van het bot), kippenmaag, kippenlevertjes, kippenharten.
Nou, groenten en fruit hoeft hier dus niet meer bij.
Additieven/kg: koper uit glycine koperchelaathydraat 4,3 mg/kg, mangaan uit glycine mangaanchelaathydraat 4,3 mg/kg, zink uit glycine zinkchelaathydraat 4,3 mg/kg, calciumjodaat 1,8 mg/kg

Analytische componenten: Vochtgehalte 73%, eiwit 14%, vet 9%, ruwe as 3%, ruwe celstof 1%
Ze voegen dus geen vitamine D en E toe he? Dan zou ik dus echt wilde zalm en gemalen noten/pitten (geen macademia!) geven.
Door Femke.
#3452120
Ik weet inmiddels wat meer over de voedingswaarden van het rundermenu, deze staan hier: https://www.graf-barf.de/media/pdf/8e/e ... r-Rind.pdf Ik heb aan de fabrikant gevraagd wat de waarden zijn zonder de olie.

Ook is hier meer informatie te vinden over de verhouding (onder Junior Rind) van het vlees https://www.graf-barf.de/unsere-produkt ... ltsstoffe/
• 41,3% spiervlees inclusief 14,2% vet (ik begreep dat dit wat meer is dan de aanbevolen hoeveelheid: 15% - 35%)
• 18,8% ‘innereien’, de vertaalmachine geeft aan dat dit ingewanden zijn, ik vermoed dat dit orgaanvlees is (ik heb dit gevraagd aan de fabrikant)
• 26,4% pens, kleine maag, lebmaag (ik begrijp dat er 20% orgaanvlees wordt aangeraden waarvan 10% pens en dat dit meer is)
• 13,5% bot (ik begrijp dat de aanbevolen hoeveelheid 40-50% is)
Samengevat lijkt deze KVV in verhouding teveel spiervlees en (als ‘innereien’ orgaanvlees betekent extreem) veel orgaanvlees te bevatten en te weinig bot. Ik weet niet of uit de voedingswaardentabel kan worden opgemaakt of er volgens Nederlandse inzichten tekorten zijn, bijvoorbeeld omtrent calcium? De voeding is voor een hond van 9 maanden die nog groeit.
pearlsofpassion schreef: di 01 nov 2022, 15:25 Ik heb het verplaatst naar de honden. ;)
Bedankt!
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Nou ja, het is niet wat wij hier in NL graag in de KVV willen zien maar ala.
Ik snap het. Op de site lijken ze ook losse blokjes ingevroren vlees te verkopen (zoals ‘fijngehakte lamsbotten’ (ik weet niet precies welke botten dit zijn), borstbeen kalf, kipkarkassen), zodat de verhouding spiervlees, organen, botten wat beter te verdelen valt. Uitdaging is dat ik een erg kleine vriezer heb en dit niet allemaal gaat passen. Mocht er iemand wellicht een betere KVV kennen, dan hoor ik het graag. Veel KVV’s in Duitsland bevatten toegevoegde plantaardige olie zoals zonnebloemolie en dergelijke (wat ik liever niet heb).
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 de olie zit niet al toegevoegd aan de KVV?
Inderdaad, deze is er los bij te kopen en dan kun je deze er zelf nog aan toevoegen (of niet ;)).
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Ik mag aannemen dat de tarwekiemolie er in zit voor de vitamine E?
Dat vermoeden heb ik ook.
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Ze voegen dus geen vitamine D en E toe he? Dan zou ik dus echt wilde zalm en gemalen noten/pitten (geen macademia!) geven.
Klopt, zij raden daarom aan om hun olie toe te voegen (die wel vitamine D en E bevat). Bedankt voor de tip!
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Eerlijk gezegd is zalmolie voor mij een no-no (bijna altijd is het afkomstig van gekweekte zalm).
Ik begrijp het.
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Daarom kun je het beste elke week een stukje wilde zalmolie aan je hond geven voor de vitamine D.
Raad je enkel aan om zalmolie via wilde zalm te verkrijgen? Of ken je wellicht nog een alternatief voor als ik wellicht niet aan wilde zalm kan komen?
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Lever is al toegevoegd toch? Dat zou ik er dan niet ook nog eens bij geven.
Klopt.
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Ik zou hier geen lever meer aan toevoegen. Wel gepureerde of gekookte groenten en vette vis en wilde zalm en gemalen pitten.
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 07:55 Je kunt ook zaden, pitten, noten en groenten geven. Die moet je dan wel even malen/pletten.
Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee :)!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3452121
De verhoudingen zijn niet compleet verkeerd hoor. Beetje weinig spier zelfs..
Want... Zij rekenen met kaal bot en spier. Wij rekenen met vleesbot. Omdat dat ook de wijze is waarop wij voeren, bot met vlees aan. Spier is dan los vlees dat we bijvoegen. Bij de kvv fabrikanten gaat het vlees dat nog aan het bot hangt bij het percentage spier. Bot is echt kaal bot, zonder vlees.
Wij rekenen met vleesbot dat ongeveer 50% bot en 50% vlees is. In praktijk hangt daar wat meer vlees aan, maar dit rekent gemakkelijk.
Zo zou je dus kunnen zeggen dat bij kvv met een botgehalte van 15% er 30% vleesbot in zit en dan moet je die extra 15% vlees dus van het spier afhalen.
Ervaring leert dat 15% bot in kvv ruim voldoende is, meer geeft vaak verstoppingen. Dat komt dus omdat het meeste vleesbot dat wij geven dus nog wat meer spier bevat dan de helft. Echt 50-50 vleesbot is erg kaal en daarvan is 30% dus wel genoeg. Je geeft dan wat extra spier.

De hoeveelheid pens is wel hoog, maar dat zal dan weer niet in de kip ed smaken zitten en zo effent dat wat uit..

Het orgaangehalte is wel erg hoog ja. Dat kan problemen geven. Hangt er vanaf wat het precies is.
En hoe het met de andere smaken zit.
Ik zou het wel eens navragen, want ik meen dat ze in Duitsland vaak hart ook nog eens onder spier scharen ipv onder orgaan en dan wordt het dus een nog hoger percentage orgaan.
Door Lizzy
#3452126
Femke. schreef: wo 02 nov 2022, 09:29 Ik weet inmiddels wat meer over de voedingswaarden van het rundermenu, deze staan hier: https://www.graf-barf.de/media/pdf/8e/e ... r-Rind.pdf Ik heb aan de fabrikant gevraagd wat de waarden zijn zonder de olie.

Ook is hier meer informatie te vinden over de verhouding (onder Junior Rind) van het vlees https://www.graf-barf.de/unsere-produkt ... ltsstoffe/
• 41,3% spiervlees inclusief 14,2% vet (ik begreep dat dit wat meer is dan de aanbevolen hoeveelheid: 15% - 35%)
• 18,8% ‘innereien’, de vertaalmachine geeft aan dat dit ingewanden zijn, ik vermoed dat dit orgaanvlees is (ik heb dit gevraagd aan de fabrikant)
• 26,4% pens, kleine maag, lebmaag (ik begrijp dat er 20% orgaanvlees wordt aangeraden waarvan 10% pens en dat dit meer is)
• 13,5% bot (ik begrijp dat de aanbevolen hoeveelheid 40-50% is)
Samengevat lijkt deze KVV in verhouding teveel spiervlees en (als ‘innereien’ orgaanvlees betekent extreem) veel orgaanvlees te bevatten en te weinig bot. Ik weet niet of uit de voedingswaardentabel kan worden opgemaakt of er volgens Nederlandse inzichten tekorten zijn, bijvoorbeeld omtrent calcium? De voeding is voor een hond van 9 maanden die nog groeit.
Bedankt!


Ik snap het. Op de site lijken ze ook losse blokjes ingevroren vlees te verkopen (zoals ‘fijngehakte lamsbotten’ (ik weet niet precies welke botten dit zijn), borstbeen kalf, kipkarkassen), zodat de verhouding spiervlees, organen, botten wat beter te verdelen valt. Uitdaging is dat ik een erg kleine vriezer heb en dit niet allemaal gaat passen. Mocht er iemand wellicht een betere KVV kennen, dan hoor ik het graag. Veel KVV’s in Duitsland bevatten toegevoegde plantaardige olie zoals zonnebloemolie en dergelijke (wat ik liever niet heb).


Inderdaad, deze is er los bij te kopen en dan kun je deze er zelf nog aan toevoegen (of niet ;)).


Dat vermoeden heb ik ook.


Klopt, zij raden daarom aan om hun olie toe te voegen (die wel vitamine D en E bevat). Bedankt voor de tip!


Ik begrijp het.
Op het bot verhaal heeft Pearlsofpassion al gereageerd. Zij hebben het over kaal bot. En ik neem aan bot van rund. Dat is erg rijk aan calcium dus met 13% bot zou ik kunnen leven.
Raad je enkel aan om zalmolie via wilde zalm te verkrijgen? Of ken je wellicht nog een alternatief voor als ik wellicht niet aan wilde zalm kan komen?
Ik zou zelf wilde zalmfilet proberen te scoren bij de supermarkt. Ligt bij ons in de vriezer. Als je daar niet aan kunt komen, kun je nog overwegen om wilde zalm in blik te geven. Ik mag aannemen dat ze dat bij jullie ook gewoon in de supermarkt verkopen. Zou je dat niet willen, dan is de wilde zalmolie van Solgar de beste.
Door Femke.
#3452137
De fabrikant heeft inmiddels gereageerd. Met Innereien bedoelen ze de ingrediënten die ik eerder heb genoemd (dit lijken vooral organen te zijn).

De samenstelling van het kipmenu is:
  • Spiervlees 52% incl. 8% vet
  • Botten 16%
  • Innereien (lijken vooral organen te zijn) 14%
  • Groenten en fruit 18%
Dit is (in het Duits) een overzicht van de voedingswaarden van het kipmenu:
https://www.graf-barf.de/media/pdf/3a/1 ... e-Plus.pdf

De samenstelling van de olie van de fabrikant (die je er los bij kan kopen/kan toevoegen) is:
  • Scandinavische zalmolie 40%
  • Saffloerolie 40%
  • Levertraan 10%
  • Tarwekiemolie 10%
vitamine D3 15000IE/kg
Vitamine E 113 mg/kg

Nog een vraag:
Het lijkt er uit de voedingswaardentabellen op dat deze olie naast vitamine D+E en Omega 3+6 ook invloed heeft op de hoeveelheid vitamine A (waarschijnlijk vanwege de levertraan?) en linolzuur. Het lijkt erop dat ik geen extra bronnen van vitamine A hoef toe te voegen omdat er veel orgaanvlees in de KVV zit (de fabrikant heeft helaas geen voedingswaardentabellen zonder de toegevoegde olie)?
pearlsofpassion schreef: wo 02 nov 2022, 09:41 De verhoudingen zijn niet compleet verkeerd hoor. Beetje weinig spier zelfs..
Want... Zij rekenen met kaal bot en spier. Wij rekenen met vleesbot. Omdat dat ook de wijze is waarop wij voeren, bot met vlees aan. Spier is dan los vlees dat we bijvoegen. Bij de kvv fabrikanten gaat het vlees dat nog aan het bot hangt bij het percentage spier. Bot is echt kaal bot, zonder vlees.
Wij rekenen met vleesbot dat ongeveer 50% bot en 50% vlees is. In praktijk hangt daar wat meer vlees aan, maar dit rekent gemakkelijk.
Zo zou je dus kunnen zeggen dat bij kvv met een botgehalte van 15% er 30% vleesbot in zit en dan moet je die extra 15% vlees dus van het spier afhalen.
Ervaring leert dat 15% bot in kvv ruim voldoende is, meer geeft vaak verstoppingen. Dat komt dus omdat het meeste vleesbot dat wij geven dus nog wat meer spier bevat dan de helft. Echt 50-50 vleesbot is erg kaal en daarvan is 30% dus wel genoeg. Je geeft dan wat extra spier.

De hoeveelheid pens is wel hoog, maar dat zal dan weer niet in de kip ed smaken zitten en zo effent dat wat uit..

Het orgaangehalte is wel erg hoog ja. Dat kan problemen geven. Hangt er vanaf wat het precies is.
En hoe het met de andere smaken zit.
Ik zou het wel eens navragen, want ik meen dat ze in Duitsland vaak hart ook nog eens onder spier scharen ipv onder orgaan en dan wordt het dus een nog hoger percentage orgaan.
Bedankt voor deze nuttige informatie. Dat waardeer ik zeer en hier heb ik veel aan!
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 11:02 Ik zou zelf wilde zalmfilet proberen te scoren bij de supermarkt. Ligt bij ons in de vriezer. Als je daar niet aan kunt komen, kun je nog overwegen om wilde zalm in blik te geven. Ik mag aannemen dat ze dat bij jullie ook gewoon in de supermarkt verkopen. Zou je dat niet willen, dan is de wilde zalmolie van Solgar de beste.
Bedankt voor deze informatie, ik vind het erg waardevol!

Nog een vraag zodat ik alles kan finetunen:
Als ik deze 3 dingen toevoeg, zou ik voldoende moeten voorzien in omega 3, vitamine D + E toch (en zou ik de olie van de fabrikant kunnen vervangen)?
1 -Omega 3 van Testa, ik zag op de verpakking dat hier 6 mg vitamine E (D-alfa-tocoferol) inzit per capsule. Of hoef ik deze capsule niet meer te geven als ik wilde zalm geef (en voorziet deze voldoende in omega 3)?
2 -Wilde zalmfilet (uit vriezer/blik) en als dat er niet is; wilde zalmolie van Solgar
3 -Geplette/gemalen zaden, pitten, noten en gepureerde of gekookte
groenten
Door Lizzy
#3452144
Femke. schreef: wo 02 nov 2022, 15:47 De fabrikant heeft inmiddels gereageerd. Met Innereien bedoelen ze de ingrediënten die ik eerder heb genoemd (dit lijken vooral organen te zijn).

De samenstelling van het kipmenu is:
  • Spiervlees 52% incl. 8% vet
  • Botten 16%
  • Innereien (lijken vooral organen te zijn) 14%
  • Groenten en fruit 18%
Dit is (in het Duits) een overzicht van de voedingswaarden van het kipmenu:
https://www.graf-barf.de/media/pdf/3a/1 ... e-Plus.pdf

De samenstelling van de olie van de fabrikant (die je er los bij kan kopen/kan toevoegen) is:
  • Scandinavische zalmolie 40%
  • Saffloerolie 40%
  • Levertraan 10%
  • Tarwekiemolie 10%
vitamine D3 15000IE/kg
Vitamine E 113 mg/kg
Ja, die olie ging ik echt niet geven. Maar goed, die levertraan levert je dus ook de vitamine A. En afhankelijk van welke levertraan: ook (een deel) van de vitamine D. Op zich vind ik kip en rund wel erg karig hoor. Hebben ze niet ook nog wat andere diersoorten?
Nog een vraag:
Het lijkt er uit de voedingswaardentabellen op dat deze olie naast vitamine D+E en Omega 3+6 ook invloed heeft op de hoeveelheid vitamine A (waarschijnlijk vanwege de levertraan?) en linolzuur. Het lijkt erop dat ik geen extra bronnen van vitamine A hoef toe te voegen omdat er veel orgaanvlees in de KVV zit (de fabrikant heeft helaas geen voedingswaardentabellen zonder de toegevoegde olie)?
Als er lever in de prak zit, zit je qua vitamine A al gauw goed. We hebben in het zelf samenstel gedeelte een keer een berekening gemaakt hoeveel lever je moet voeren. Als je bang bent dat je onvoldoende vitamine A geeft, zou je in de wintermaanden ook Möller levertraanolie kunnen gaan geven:

https://mollersomega3.nl/product/moller ... 3-naturel/

Dit vervangt de wilde zalm/wild zalmolie omdat er een goede hoeveelheid vitamine D in zit (van natuurlijke oorsprong, dus echt uit de lever van de vis), er zit ook wat vitamine E in en ook A. Niet dusdanig veel dat je makkelijk zal overdoseren.

Maar goed, niet verkeerd om bij de fabrikant even te vragen hoeveel gram per kilo of hoeveel % lever ze in de prak doen. Dan kun je zelf met behulp van dat topic van ons over vitamine A en lever uitrekenen of het genoeg is.
Nog een vraag zodat ik alles kan finetunen:
Als ik deze 3 dingen toevoeg, zou ik voldoende moeten voorzien in omega 3, vitamine D + E toch (en zou ik de olie van de fabrikant kunnen vervangen)?
1 -Omega 3 van Testa, ik zag op de verpakking dat hier 6 mg vitamine E (D-alfa-tocoferol) inzit per capsule. Of hoef ik deze capsule niet meer te geven als ik wilde zalm geef (en voorziet deze voldoende in omega 3)?
2 -Wilde zalmfilet (uit vriezer/blik) en als dat er niet is; wilde zalmolie van Solgar
3 -Geplette/gemalen zaden, pitten, noten en gepureerde of gekookte
groenten
1 - De testa en of je die wel of niet moet geven: met wilde zalm alleen kom je er niet qua omega 3 vetzuren. Dus dan is Testa een leuke en goede aanvulling. Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen om 1 keer per week een verse vette vis zoals sardien of panharing erbij te geven (dus naast de wilde zalm). Maar Testa kan ook. De vitamine E die daar in zit is net voldoende om ervoor te zorgen dat de algenolie niet oxideert. Dat is daarom te weinig om jouw hond te voorzien van voldoende vitamine E.

2 - Ja, correct. Dit levert je vitamine D en ook wat omega 3 (maar samen met Testa geef je echt niet teveel omega 3!).

3 - ja, hiermee krijgt je hond ook weer wat omega 6 binnen trouwens maar vooral vitamine E. Ik heb tegenwoordig gekiemde zonnebloempitten. Die zijn super lekker en die bevatten ook vitamine E. Mijn honden krijgen dat ook, gemalen (ik heb een Krups koffiemolen om al dit soort dingen te malen (noten, pitten, etc): https://www.krups.nl/p/f2034-koffiemolen/1500813231

Groenten is voor veel dingen goed. Het levert je ook vezels. Erg belangrijk!
Door Femke.
#3452191
De fabrikant wil helaas niet laten weten hoeveel lever er in hun voeding zit.

Ik ben even dieper in de voedingswaarden van de olie gedoken. De tarwekiemolie en saffloerolie lijken enkel te zijn toegevoegd voor hun vitamine E-gehalte. Per 100 gram saffloerolie lijkt er rond de 40,7 mg vitamine E in te zitten, bij de tarwekiemolie 149,4 mg.

Ik vermoed dat de levertraan (van kabeljauw) is toegevoegd vanwege de vitamine D (misschien een beetje vitamine A) en de zalmolie vanwege de omega 3.

De exacte voedingswaarden van hun zalm- en levertraanolie kan ik niet achterhalen. Het advies van hun olie is 1,3 ml per 100 g voer.
De voedingswaarden van kip https://www.graf-barf.de/media/pdf/3a/1 ... e-Plus.pdf en rund https://www.graf-barf.de/media/pdf/8e/e ... r-Rind.pdf zijn enkel met hun olie (zonder willen ze niet delen).

Vraag:
Weet iemand wellicht hoeveel een gemiddelde levertraanolie (van kabeljauw) en zalmolie levert aan vitamine A en D, zodat ik het misschien kan terug rekenen (Scandinavische zalmolie 40%, Saffloerolie 40%, Levertraan 10%, Tarwekiemolie 10%)? Of is er wellicht een eenvoudigere oplossing?
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 17:30 Ja, die olie ging ik echt niet geven.
Begrijpelijk ;).
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 17:30 Hebben ze niet ook nog wat andere diersoorten?
Mijn hond is nu 9 maanden, dit waren helaas de enige 2 smaken die voor deze leeftijd compleet werden genoemd (als er hun olie aan werd toegevoegd). Ze hebben voor volwassen honden ook nog een compleet lam-menu (als er volgens hen ook weer hun olie aan wordt toegevoegd): https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... -lamm?c=12 Ingrediënten: Groene pens, groene bladeren (ik denk dat dit groenten is) & lebmaag, buikspek spiervlees, Geschlingefleisch (slingervlees? ik weet niet wat dit is, het lijkt longen/hart/keel te zijn https://de.wikipedia.org/wiki/Geschlinge), hart, lever, vlezige botten, longen.

De verhouding lijkt dit te zijn (wellicht te weinig bot voor een hond in de groei? De voedingswaardentabel kon ik op hun site nog niet vinden):
  • 41% spiervlees
  • 21% slachtafval/orgaanvlees
  • 29% pens, lebmaag, boekmaag
  • 9% botten
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 17:30
https://mollersomega3.nl/product/moller ... 3-naturel/

Dit vervangt de wilde zalm/wild zalmolie omdat er een goede hoeveelheid vitamine D in zit (van natuurlijke oorsprong, dus echt uit de lever van de vis), er zit ook wat vitamine E in en ook A. Niet dusdanig veel dat je makkelijk zal overdoseren.
Goed om te weten. Hoeveel kun je hier van geven aan je hond (ik vermoed dat ze nu circa 10 kg is)? En als ik dit geef dekt dit dan voldoende in omega 3 (of kan er ik er nog Testa bij geven)? Hoeveel raad je aan voor een hond van circa 10 kg?
Lizzy schreef: wo 02 nov 2022, 17:30 Ik heb tegenwoordig gekiemde zonnebloempitten. Die zijn super lekker en die bevatten ook vitamine E.
Bedankt voor de tip, klinkt goed!
Door Lizzy
#3452193
Femke. schreef: do 03 nov 2022, 17:16 De fabrikant wil helaas niet laten weten hoeveel lever er in hun voeding zit.

Ik ben even dieper in de voedingswaarden van de olie gedoken. De tarwekiemolie en saffloerolie lijken enkel te zijn toegevoegd voor hun vitamine E-gehalte. Per 100 gram saffloerolie lijkt er rond de 40,7 mg vitamine E in te zitten, bij de tarwekiemolie 149,4 mg.

Ik vermoed dat de levertraan (van kabeljauw) is toegevoegd vanwege de vitamine D (misschien een beetje vitamine A) en de zalmolie vanwege de omega 3.

De exacte voedingswaarden van hun zalm- en levertraanolie kan ik niet achterhalen. Het advies van hun olie is 1,3 ml per 100 g voer.
De voedingswaarden van kip https://www.graf-barf.de/media/pdf/3a/1 ... e-Plus.pdf en rund https://www.graf-barf.de/media/pdf/8e/e ... r-Rind.pdf zijn enkel met hun olie (zonder willen ze niet delen).

Jammer dat ze dat niet willen zeggen... Eigenlijk best wel vervelend..... Jammer dat er geen andere KVV's zijn, zodat je qua merk een beetje kunt afwisselen en niet hoeft te gokken op 1 paard.
Vraag:
Weet iemand wellicht hoeveel een gemiddelde levertraanolie (van kabeljauw) en zalmolie levert aan vitamine A en D, zodat ik het misschien kan terug rekenen (Scandinavische zalmolie 40%, Saffloerolie 40%, Levertraan 10%, Tarwekiemolie 10%)? Of is er wellicht een eenvoudigere oplossing?

Nee, dit verschilt helaas teveel van merk. Sommige merken levertraan bevatten zelfs een toegevoegde vitamine D.

Ik heb het gevoel dat je het jezelf erg moeilijk maakt. Waarom niet gewoon KVV met zelf natuurlijke toevoegingen toevoegen?
Mijn hond is nu 9 maanden, dit waren helaas de enige 2 smaken die voor deze leeftijd compleet werden genoemd (als er hun olie aan werd toegevoegd). Ze hebben voor volwassen honden ook nog een compleet lam-menu (als er volgens hen ook weer hun olie aan wordt toegevoegd): https://www.graf-barf.de/shop/komplettm ... -lamm?c=12 Ingrediënten: Groene pens, groene bladeren (ik denk dat dit groenten is) & lebmaag, buikspek spiervlees, Geschlingefleisch (slingervlees? ik weet niet wat dit is, het lijkt longen/hart/keel te zijn https://de.wikipedia.org/wiki/Geschlinge), hart, lever, vlezige botten, longen.

De verhouding lijkt dit te zijn (wellicht te weinig bot voor een hond in de groei? De voedingswaardentabel kon ik op hun site nog niet vinden):
  • 41% spiervlees
  • 21% slachtafval/orgaanvlees
  • 29% pens, lebmaag, boekmaag
  • 9% botten
Maar zou het niet iets zijn om dit eens in de week te voeren? Dus gewoon niet te vaak?
Goed om te weten. Hoeveel kun je hier van geven aan je hond (ik vermoed dat ze nu circa 10 kg is)? En als ik dit geef dekt dit dan voldoende in omega 3 (of kan er ik er nog Testa bij geven)? Hoeveel raad je aan voor een hond van circa 10 kg?
Ik zou eens beginnen met een half theelepeltje. Je moet ook even kijken of het niet te zwaar valt bij je hond (diarree). Ik vind dit overigens geen olie voor de zomer. Te zwaar. Ik moet even kijken of ik mijn berekeningen nog heb over de omega's. Ik weet dat de hoeveelheid omega 3 prima is maar lastig als je een halve theelepel geeft. Je mag langzaam opbouwen naar 1 theelepel trouwens. Wat ik zou doen: 3 keer per week levertraanolie en 4 keer per week Testa. Elke dag dezelfde olie vind ik sowieso geen goed idee.
Door Femke.
#3452258
Lizzy schreef: do 03 nov 2022, 17:46Jammer dat ze dat niet willen zeggen... Eigenlijk best wel vervelend.....
Zeker. Ik heb nog verder doorgevraagd en uiteindelijk werd ik doorverwezen naar een dierenarts die ook bekend is met BARF (vanuit Duitse visie) en dit merk/deze voeding. Die gaf dit antwoord:

Als je Graf Barf-olie niet kunt gebruiken, moet je ze een zalmolie geven, bij voorkeur een die al vitamine E als antioxidant bevat, bijvoorbeeld deze: https://barfshop.de/de/fuer-hunde/oele/ ... -3-6-9-oel De olie levert voornamelijk essentiële vetzuren zoals DHA en EPA, die de hond nodig heeft. Vitamine E zou in de olie moeten zitten omdat het lipide-oxidatie voorkomt, dus het voorkomt dat de olie ranzig wordt."
Kortom: de vitamine E lijkt enkel te zijn toegevoegd om oxidatie te voorkomen.

"Honden krijgen vitamine A voornamelijk uit ingewanden zoals de lever. Het hoeft en mag daarom niet worden aangevuld als je slachtafval geeft, omdat met name vetoplosbare vitamines snel een overdosis kunnen krijgen omdat ze in het lichaam worden opgeslagen."

"Hetzelfde geldt voor vitamine D. Dit kan worden geleverd via levertraan (let op de juiste hoeveelheid!) OF ze kunnen een keer per week vis, zoals sprot of zalm, voeren in plaats van vlees. Dit voldoet aan de vitamine D-behoefte van de hond."

"Er zijn geen andere aanvullende voedingsstoffen nodig als ze het juniormenu voeren.”
Dat is goed nieuws :).

Samengevat: De bovengenoemde 'alternatieve' olie (met omega 3,6 en 9) van de fabrikant zal ik ook niet geven (ik begreep in dit topic dat omega 9 toevoegen niet zinvol is viewtopic.php?t=53599 . Ik zal wel de extra groenten + noten, pitten en zaden willen geven vanwege de voordelen (zoals vezels) i.c.m. levertraan en Testa. Die oplossing is voor mij nu het makkelijkste te realiseren. Ik zal ook rekening houden met vette vis (vers/uit blik) als ik daar makkelijk aan kan komen.
Lizzy schreef: do 03 nov 2022, 17:46 Waarom niet gewoon KVV met zelf natuurlijke toevoegingen toevoegen?
Lijkt me ook het beste.
Lizzy schreef: do 03 nov 2022, 17:46 Maar zou het niet iets zijn om dit eens in de week te voeren? Dus gewoon niet te vaak?
Goed plan, ga ik doen. Bedankt voor de suggestie!
Lizzy schreef: do 03 nov 2022, 17:46 Ik zou eens beginnen met een half theelepeltje. Je moet ook even kijken of het niet te zwaar valt bij je hond (diarree). Ik vind dit overigens geen olie voor de zomer. Te zwaar. Ik moet even kijken of ik mijn berekeningen nog heb over de omega's. Ik weet dat de hoeveelheid omega 3 prima is maar lastig als je een halve theelepel geeft. Je mag langzaam opbouwen naar 1 theelepel trouwens. Wat ik zou doen: 3 keer per week levertraanolie en 4 keer per week Testa. Elke dag dezelfde olie vind ik sowieso geen goed idee.
Top, hier kan ik wat mee! Mocht je je berekening van de omega's wellicht nog hebben, dan hoor ik het graag.

Ben heel blij met jullie hulp en dat ik een alternatief voor de olie heb gevonden :)
Door Lizzy
#3452287
Ik had de omega's berekend van Möller levertraan. Dat vind ik de enige deugdelijke (en dan de flessen, de capsules vind ik ook niks omdat ook die toegevoegde vitamine D hebben, vraag me niet waarom).

5 ml (dessertlepel) bevat:

– DHA 0,6 g = 0,6 ml = 550 mg
– EPA 0,4 g = 0,5 ml = 459 mg

(geconverteerd van ml naar mg en olie ingevoerd).

Royal Green visolie bevat 160 mg DHA en 530 mg EPA.

Kortom, volgens mijn berekening bevat levertraanolie een zeer goede hoeveelheid EPA en DHA.

In beide producten, Möller een Royal Green zit een triglyceridevorm omega 3 en dat is beter opneembaar dan ethylesters.

Ik zou zelf niet met 1 dessert lepel beginnen maar met 1/2 theelepel. Dat uitbouwen naar 1 theelepel. En dan eventueel uitbouwen naar 1 dessertlepel.

Hoef je dus geen wilde zalm of vette vis of lever of visolie of iets bij te voeren, zou je dit (bijna) dagelijks geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door