Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3451524
Ik vind Malbec veel te schraal. Hoeveel mag ik hem geven?
Ik geef hem nu 300 gram bij 4,4 kg (gisteren thuis gewogen). Dus dat komt neer op 6,8%. Is dat voldoende voor groei plus extra aankomen of zou hij meer mogen/moeten?
Laatst gewijzigd door pike op do 03 nov 2022, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3451526
Ik weet wel dat we altijd zeggen "10% voor pups van kleine rassen" maar ik ken toevallig meerdere nestjes Flatcoated R. die 10% nodig hebben. Ik zou dus lekker meer gaan geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#3452172
Ik vond Malbec schraal maar de dierenarts vond hem prima zoals hij was. Hij is qua voedingstoestand nog hetzelfde, maar staat intussen wel al de hele tijd op 10%! Vreet me de oren van het hoofd. Lijkt evengoed altijd uitgehongerd. Hij krijgt 4x per dag eten. Kan ik dat terugbrengen naar 3x of worden de porties dan te groot voor de pup? EerGisteren woog hij 5,2 kg dus dan zou hij 175 gram per keer krijgen.
Laatst gewijzigd door pike op di 15 nov 2022, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3452178
pike schreef: do 03 nov 2022, 08:42 Ik vond Duc schraal maar de dierenarts vond hem prima zoals hij was. Hij is qua voedingstoestand nog hetzelfde, maar staat intussen wel al de hele tijd op 10%! Vreet me de oren van het hoofd. Lijkt evengoed altijd uitgehongerd. Hij krijgt 4x per dag eten. Kan ik dat terugbrengen naar 3x of worden de porties dan te groot voor de pup? EerGisteren woog hij 5,2 kg dus dan zou hij 175 gram per keer krijgen.
Dierenartsen vinden schrale pups altijd prima. Ik zou hem naar 3 maaltijden zetten. Sjoerd stond op 9 weken al op 3 maaltijden en dat beviel me wel. Misschien is ie dan net wat meer verzadigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3452229
Als ik hem op foto zie moet ik toegeven dat ik je toch echt kan volgen dat er wat meer aan mag.
Als hij tekort komt gaat hij minder groeien en zo schraal weet je toch niet of je daar al in zit (en hij dus te mager is) of net niet...

Dierenarts vond Ikaria ook prima, maar ondertussen is ze van 3,4kg naar los over de 4 kg gegaan en ze is nog steeds super slank... ::)
Voorheen was ze dan toch echt té mager ze.. Er is gewoon minstens een kwart bij. En zij is dan nog niet eens meer in de groei..
Gebruikersavatar
Door pike
#3452249
Hij krijgt vanaf dag 2 dat hij bij mij is 10%. Hij is in gewicht aangekomen van 4,4 kg bij aankomst naar 5,7 kg gisteren. Dat past wel plusminus in de groeicurve. Hij groeit in elk geval goed. Naast die 10% krijgt hij nog zijn sprotjes, zijn eitje, en al zijn trainingssnoepjes. Meer voeren zie ik echt niet zitten. Zolang hij niet magerder wordt zie ik ook geen probleem. Gisteren is hij weer bij de dierenarts geweest, die vindt hem nog steeds oke. Ik heb geen reden aan haar oordeel te twijfelen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3452762
Ik kon mij herinneren dat Duc als pup een tijdje op 10% stond. Ik wist alleen niet meer hoe oud hij toen was dus ik ben eens met de zoekfunctie aan de slag gegaan. Blijkt dat hij ook vanaf het prille begin op 10% stond. Net als Malbec was Duc een Basset die hoogbenig werd. Zou die grote voerbehoefte daar mee te maken hebben?

Dit bericht is van 18 mei en Duc is op 8 maart geboren. Ik wil de vraag herhalen die ik in dat topic gesteld heb: Zijn er puppen die meer krijgen? Of anders gesteld: Kan het kwaad om meer dan 10% te voeren aan een pup?
viewtopic.php?f=1&t=43944&p=968734&hilit=Duc#p968734
Gebruikersavatar
Door pike
#3452783
Lizzy schreef: di 15 nov 2022, 16:44 Voer je erg mager?

En geen wormpies? ( :biggrin2: ).
Ik snij niet alles meer weg.m zoals bij de Fauven vroeger. Hij verbruikt alle vet wat hij binnenkrijgt. Maar hij groeit zo vreselijk hard.
Wormen geloof ik niet, maar voor de zekerheid gaat er deze week een monster naar ‘t Woud. Om het echt uit te sluiten.
Door Lizzy
#3452787
pike schreef: di 15 nov 2022, 17:04 Ik snij niet alles meer weg.m zoals bij de Fauven vroeger. Hij verbruikt alle vet wat hij binnenkrijgt. Maar hij groeit zo vreselijk hard.
Wormen geloof ik niet, maar voor de zekerheid gaat er deze week een monster naar ‘t Woud. Om het echt uit te sluiten.
Verstandig dat je het laat testen. Maar ja, verder groeien ze ook debiel snel.... Hij zit duidelijk in een groeispurt. Ik zag dat ook met Sjoerd rond deze leeftijd, ik kreeg hem niet mollig joh. En ja, ik ben hem dus een beetje extra vet gaan voeren en ook ben ik dingen als gekookte zoete aardappel en pompoen en pastinaak gaan voeren. En dat ging wel beter moet ik zeggen (tot Sjoerd giardia kreeg).
Gebruikersavatar
Door pike
#3452792
Hij hoeft van mij niet mollig te worden maar zijn heupbotjes (zitbeenknobbels) hebben regelmatig de neiging uit te steken. Dat vind ik nou ook weer niet nodig. Pompoen krijgt hij ook al ::) Bataat kan ik nog proberen.
Ik ga hem vrijdag op kvv zetten. Ik word hordendol van al die portietjes, telkens weer opnieuw uitrekenen, botjes meppen. Ik heb een paar dagen geleden mijn molen in de soep gedraaid (eigen schuld, verkeerde schijf erop gezet). Hij schrokt enorm en hij krijgt de boel niet geknipt met zijn ieniemienie kiesjes. Duc kon dat ook niet maar die at zo gezapig, dit uitgehongerde monstertje durf ik geeneens meer een kwartellijfje te geven. Hij stikt er zowat in. Dus een bestelling kvv de deur uit gedaan. Voel ik mij toch een stuk prettiger bij.
Gebruikersavatar
Door pike
#3452960
Lizzy schreef: di 15 nov 2022, 17:24 Verstandig dat je het laat testen. Maar ja, verder groeien ze ook debiel snel.... Hij zit duidelijk in een groeispurt. Ik zag dat ook met Sjoerd rond deze leeftijd, ik kreeg hem niet mollig joh. En ja, ik ben hem dus een beetje extra vet gaan voeren en ook ben ik dingen als gekookte zoete aardappel en pompoen en pastinaak gaan voeren. En dat ging wel beter moet ik zeggen (tot Sjoerd giardia kreeg).
Gisteren opgestuurd, de uitslag is al binnen. Een plusje op de spoelworm (1-20 eitjes). Daar kan dus niet echt een probleem zitten.
Door Lizzy
#3452974
pike schreef: za 19 nov 2022, 10:02 Gisteren opgestuurd, de uitslag is al binnen. Een plusje op de spoelworm (1-20 eitjes). Daar kan dus niet echt een probleem zitten.
Nee, dat geloof ik ook niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door