Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Liesje
#3451362
Een vraagje over niersufficiëntie.
Is het mogelijk om een menu samen te stellen voor een hond met nierinsufficiëntie graad 2.
Volgens de dierenartsen is dit onmogelijk. Staat nu op brok/blik (tijdelijk?). Dit in belang voor de hond.
Over nierfalen vind ik van alles, maar niersufficiëntie niets.
Ben erg benieuwd.
Door Siberienne
#3451365
Twee letters 😬 ik wil niet flauw zijn maar het is nierINsufficiëntie (insufficiënt = niet genoeg, sufficiënt is genoeg)

Misschien vind je dan meer, anders kun je inderdaad zeggen dat nierinsuficiëntie het begin is van nierfalen.
Door Liesje
#3451427
Dank je wel.
- Volgens de dierenarts is nierinsufficiëntie chronisch nierfalen wat progessief is.
-Dat er IN bij moest wist ik. Maar spelling in woordenboek :D
-Ze willen dit menu gaan proberen, zijn echter bang voor tekorten want mogen geen enkel supplement bij geven. Of valt dit mee?
Door Lizzy
#3451429
Liesje schreef: vr 21 okt 2022, 02:48 Dank je wel.
- Volgens de dierenarts is nierinsufficiëntie chronisch nierfalen wat progessief is.
-Dat er IN bij moest wist ik. Maar spelling in woordenboek :D
-Ze willen dit menu gaan proberen, zijn echter bang voor tekorten want mogen geen enkel supplement bij geven. Of valt dit mee?
Dit valt niet alleen mee, dit is niet zo. Dit menu bevat alles wat de hond nodig heeft en bevat sowieso meer dan welke doodgekookte brok of blik dan ook (waar ze synthetische vitamines aan toe hebben moeten voegen, die slecht opneembaar zijn, omdat de prak volledig doodgekookt is).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3451440
Dan is het gewoon wat wij nierfalen noemen..
Ik zou idd ook dat menu gaan proberen. Afhankelijk van hoe de waarden en de toestand (misselijk ed) evolueert kan je het menu steeds sterker maken of niet. Uiteraard moet hij niet meer misselijk zijn.
Normaal zou het progressieve wel moeten afnemen. Ervaring leert dat het vaak zelfs tot stilstand komt. Al verwacht ik dat eerder bij een hond die van brok af komt dan eentje die altijd vers gehad heeft.
Goede kwaliteit voeding is nu echt belangrijk. Anders dan vaak gedacht wordt heeft hij nu eiwitten hard nodig, maar die moeten vooral van goede kwaliteit zijn. Dus echt vlees, geen vliezen/kopvlees/vettig vlees enz...
En vocht is ook belangrijk. Dat maakt het de nieren gemakkelijker om de afvalstoffen uit het bloed te krijgen en dus zijn misselijkheid te verminderen.

Wat zijn zijn waarden nu eigenlijk?
En welke symptomen vertoont hij?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door