Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3450676
Hoi iedereen,

Onze pup lijkt het barfen goed te verdragen maar tot nu toe gaven we aparte spiervlees/vleesbot en pens/organen/vleesbot dagen. Op het advies van forumleden (die veel steek lijken te houden) ga ik dat veranderen zodat hij elke dag vleesbot + spiervlees + orgaanvlees + pens + groenten krijgt. Lijkt me ook gemakkelijker voor mij.

Nu valt het mij op dat hij toch ietsjes lijkt te vermageren, waardoor ik denk dat ik zijn porties best vergroot. Met hoeveel gram per dag vergroten jullie je porties, als je ziet dat een hond te mager lijkt? Hij is nu 8- bijna 9 maanden en zat aan 3,7 %.

Bijkomende vraag, nu we een bijkomende diepvriezer hebben gekocht, kunnen we eindelijk gebruik maken van bulkverpakkingen om wat uit te sparen, maar dan kom ik nog uit aan 110 euro per maand aan voeding, en dit met 2 keer per week kippennekken te geven, en zonder zijn porties te vergroten.

Ik zou gebruiken
- Als vleesbot: kippennek-eendvleugels-kippenrug-parelhoenkarkas-kippennek-konijnenkarkassen (dus 7 x vleesbot voor 7 dagen van de week)

- Als spiervlees: rundvlees-hertensnippers-gemalen paardenvlees-rendier (waarbij ik vaker rund en hert zou geven dan de overige 2)

- Als orgaan zou ik een organenmengeling gebruiken van 10x1kg voor 54,01 euro (100 dagporties in ons geval), voor het gemak, tenzij jullie denken dat dit goedkoper, en gezonder, kan voor minder geld?

- Als pens zou ik hoofdzakelijk runderpens geven met af en toe lamspens, tenzij ik ergens is in promo ofzo andere penssoorten tegenkom, dan zwier ik die er ook nog bij.

- Als groenten zou ik groentenburgers gebruiken, dat is 13,11 voor een maand (100 gr. per dag), tenzij dit volgens jullie veel goedkoper uitkomt om het zelf te maken? Vind dit momenteel voornamelijk handig in grijp burger is 50gr/stuk, geef hem er dus 2 per dag, handig om te portioneren.

De verhouding die ik dan hanteer is:

400/dag vleesbot
300/dag spiervlees
100/dag groenten
100/dag orgaanmengeling
100/dag pens

Volgens zijn huidige hoeveelheid. Zou het eventueel beter zijn om hem meer spiervlees ten opzichte van vleesbot te geven? 350 vleesbot en 350 spiervlees? Zou er dan iets meer aan zijn 'ribben blijven plakken'? Of verhoog ik gewoon beter het totaal?

Dit is los van het occasionele eitje of sardientje dat hij krijgt, die heb ik zowel in mijn budget als mijn porties niet bij geteld.

Mijn vraag nu is, is dit niet te veel gevogelte van vleesbot? En kennen jullie een manier om goedkoper goede kwaliteit spiervlees te krijgen, want dit is nu nog steeds mijn hoogste kostprijs?

Soms kom ik interessante rollen gemalen vlees tegen, maar dat blijkt dan vaak ook met organen en/of vleesbot te zijn, als iemand weet heeft van rollen 'puur' vlees waarvan de prijs interessant is, en dat je in België kan krijgen hoor ik het graag!

Bedankt!

PS: fotootje van toen hij nog bij de fokker was op +- 7 weken
Bijlagen
facebook_1646225935447_6904772025951013077.jpg
facebook_1646225935447_6904772025951013077.jpg (121.01 KiB) 2311 keer bekeken
#3450692
Voor zo'n jonge hond mag je best nog 5% aanhouden als je denkt dat hij wat vermagert.

En verder je hebt dikke pech dat je nu begint met barfen want de prijzen zijn meer dan geexplodeert het laatste jaar. Vrees niet dat je heel veel goedkoper uit gaat komen. Vaak is het wel zo dat als je je orgaan los koopt en zelf mengt dat goedkoper is evenzo voor groentenmixen. Bij gunshies hebben ze nu hertenvlees in de aanbieding 30kg 39,50 maarja vrees dat die niet bezorgen in Belgie. Als je connecties hebt of kunt krijgen met jagers kan je wellicht daar wat lospeuteren, gans, fazant, patrijs, haas, wild konijn. Maar ook dat wordt steeds zeldzamer. Hier zit ik op zo'n 350 euro per maand voor 65 kilo :-X
Je kan zelf slachthuizen benaderen maar als je dan tijd/brandstof berekent is het maar de vraag of je er wat mee wint. Even daar gelaten dat je als particulier in NL al geen slachthuis meer in komt. Weet niet hoe dat in Belgie is.

Om de prijs wat te druken ben ik de botmixen van Dogmeat gaan geven (kalkoen en eend), kipkarkas haal ik bij de turk dat 2 kilo voor 1 euro. Qua spiervlees geef ik 1 a 2 keer in de week MDM vlees of smuldier rundvlees. En ja dan lever je in op kwaliteit maar goed het is kiezen of delen. Zoals bij iedereen is ons salaris niet zo meegestegen met de inflatie en energiekosten.
#3450709
Spiervlees is altijd het onderdeel dat het meeste kost. Dat is ook logisch.
Maar goed, dat wil niet zeggen dat het niet goedkoper kan.

Het is ook normaal dat het meeste vleesbot van gevogelte is. Zeker bij een beginnende barfer.
Pens enkel van rund of lam is ook normaal.

Als je meer wil voeren moet je alles (min of meer) in verhouding verhogen. Niet enkel spier. Dat zou trouwens het geheel extra duurder maken..
Ik zou eerder z'n vleesbot ophogen. Dat is met 40% aan de lage kant. Dat is uiteraard als het doorgaans mooi bevleesd is.
#3450720
FreyaS schreef: vr 07 okt 2022, 12:22 Hoi iedereen,

Onze pup lijkt het barfen goed te verdragen maar tot nu toe gaven we aparte spiervlees/vleesbot en pens/organen/vleesbot dagen. Op het advies van forumleden (die veel steek lijken te houden) ga ik dat veranderen zodat hij elke dag vleesbot + spiervlees + orgaanvlees + pens + groenten krijgt. Lijkt me ook gemakkelijker voor mij.
Ik weet niet wie je dat advies heeft gegeven maar hier zijn er anders aardig wat pups groot geworden op 4 dagen vleesbot, groenten met spiervlees en 3 dagen vleesbot met groenten en orgaanvlees! Als je het makkelijker vindt om alle dagen alles te geven: prima, maar noodzakelijk is het niet.
Nu valt het mij op dat hij toch ietsjes lijkt te vermageren, waardoor ik denk dat ik zijn porties best vergroot. Met hoeveel gram per dag vergroten jullie je porties, als je ziet dat een hond te mager lijkt? Hij is nu 8- bijna 9 maanden en zat aan 3,7 %.
Is het een hond van een groot ras of klein ras? Maar sowieso: als je jonge hond (ik vind bijna 9 maanden geen pup meer) te mager wordt: kun je meer eten gaan geven. Op deze leeftijd gaat sowieso het lichaam van de hond veranderen. Van pup tot volwassen hond.
Bijkomende vraag, nu we een bijkomende diepvriezer hebben gekocht, kunnen we eindelijk gebruik maken van bulkverpakkingen om wat uit te sparen, maar dan kom ik nog uit aan 110 euro per maand aan voeding, en dit met 2 keer per week kippennekken te geven, en zonder zijn porties te vergroten.
Ja nee, voor het goedkoop hoef je het inderdaad niet meer te gaan doen, BARFen :-X
Ik zou gebruiken
- Als vleesbot: kippennek-eendvleugels-kippenrug-parelhoenkarkas-kippennek-konijnenkarkassen (dus 7 x vleesbot voor 7 dagen van de week)
Prima. Kippennek zijn eigenlijk enkel voor kleine hondjes interessant.
- Als spiervlees: rundvlees-hertensnippers-gemalen paardenvlees-rendier (waarbij ik vaker rund en hert zou geven dan de overige 2)
Prima. Kalkoen spiervlees is meestal een soort van betaalbaar....
- Als orgaan zou ik een organenmengeling gebruiken van 10x1kg voor 54,01 euro (100 dagporties in ons geval), voor het gemak, tenzij jullie denken dat dit goedkoper, en gezonder, kan voor minder geld?
Ik heb geen idee wat er in zit?
- Als pens zou ik hoofdzakelijk runderpens geven met af en toe lamspens, tenzij ik ergens is in promo ofzo andere penssoorten tegenkom, dan zwier ik die er ook nog bij.
Ja prima.
- Als groenten zou ik groentenburgers gebruiken, dat is 13,11 voor een maand (100 gr. per dag), tenzij dit volgens jullie veel goedkoper uitkomt om het zelf te maken? Vind dit momenteel voornamelijk handig in grijp burger is 50gr/stuk, geef hem er dus 2 per dag, handig om te portioneren.
Zelf maken is altijd goedkoper, anders zouden voerfabrikanten het niet maken. Als je het zelf doet weet je ook nog eens wat er in gaat.
De verhouding die ik dan hanteer is:

400/dag vleesbot
300/dag spiervlees
100/dag groenten
100/dag orgaanmengeling
100/dag pens

Volgens zijn huidige hoeveelheid. Zou het eventueel beter zijn om hem meer spiervlees ten opzichte van vleesbot te geven? 350 vleesbot en 350 spiervlees? Zou er dan iets meer aan zijn 'ribben blijven plakken'? Of verhoog ik gewoon beter het totaal?
In de posting van PoP zie ik dat je op 40% vleesbot zit. Dat mag omhoog naar 45%. Als ie dan nog te mager blijft: dan moeten alle groepen voeding omhoog, dus spiervlees, orgaanvlees en ook pens. En vleesbot.
Dit is los van het occasionele eitje of sardientje dat hij krijgt, die heb ik zowel in mijn budget als mijn porties niet bij geteld.
Prima.
Mijn vraag nu is, is dit niet te veel gevogelte van vleesbot? En kennen jullie een manier om goedkoper goede kwaliteit spiervlees te krijgen, want dit is nu nog steeds mijn hoogste kostprijs?
Ja, idealiter zou je wat minder gevogelte geven maar je moet ook reëel blijven. Het is al redelijk onbetaalbaar. En kip is niet hetzelfde als eend en is niet hetzelfde als parelhoen. Dus op zich is het ook goed wat je doet hoor. Mocht je een keer aan zachte hertenribben kunnen komen of aan bijv. haaskarkas: ik zeg doen! :biggrin2:
Soms kom ik interessante rollen gemalen vlees tegen, maar dat blijkt dan vaak ook met organen en/of vleesbot te zijn, als iemand weet heeft van rollen 'puur' vlees waarvan de prijs interessant is, en dat je in België kan krijgen hoor ik het graag!
Gemalen vlees is inferieur aan gewoon vlees (lappen). Want jij weet niet wat er in zit. Ik denk dat als je betaalbare rollen vlees ziet dat je dan ook moet nadenken over de kwaliteit. En het kan he, dat je af en toe wat mindere kwaliteit voert om te besparen. Ik denk dat de meeste van ons bezig zijn momenteel met te kijken naar hoe het nog betaalbaar kan blijven. Ik ga misschien bijv. weer eens in de twee weken zalmkop voeren. Ik ben er niet weg van maar de zalmkoppen kosten €0,50 eurocent per stuk en zijn een hele maaltijd voor mijn honden. OK, niet voor de reu, die eet 1200 gram per dag en hij krijgt er dan ook nog wat pens en groenten bij. De meisjes hebben echter aan zo'n zalmkop van zeg 600 gram genoeg. Vaker dan dat doe ik dan weer niet want ik vind gekweekte zalm (en die koppen zijn altijd van gekweekte zalm) inferieur. Maar ja goed, het haalt dus wel de prijs van het totaal omlaag. Dat soort dingen kunnen. Dus ook zeg eens of twee keer per week een spiervlees waarvan je denkt "nou, echt geweldig van kwaliteit is het niet".
#3450805
Ok super, bedankt voor de tips!

Nog een vraagje, ondertussen zijn we er achter gekomen dat hij lever en rundsvlees (goede kwaliteit nochtans) echt niet moet hebben.

Aanvankelijk at hij de lever nog met wat kokend water over, maar hij is blijkbaar kieskeuriger aan het worden ::) De nieuwheid zal er vanaf zijn!

De vraag nu, kan ik organenmengeling maken zonder lever? Of zitten daar vitaminen in die je niet kan opvangen door andere organen?

Ook, ik vindt vaak terug dat hart bij het spiervlees staat in plaats van bij het orgaanvlees? Weet wel dat een hart een spier is, maar het klopt toch dat je het nog steeds als orgaan moet beschouwen, niet?

Zijn stoelgang blijft goed, in de zin dat het, op één keer na waarvan we weten dat hij super gestresseerd was, geen diarree meer heeft gehad. Alleen zijn het wel heel kleine steenharde drolletjes nu :D Vanaf welk moment is zo iets 'te hard'? ;D

Ik zal zoiezo de verhouding vleesbot spiervlees aanpassen, komen honden bij van meer vleesbot? Ik zou eerder denken dat de calorieën in het vlees zitten?

Qua budget had ik mijn partner overtuigd dat BARF interessant was, en niet zo veel duurder dan brokken :biggrin2: had mij tikkeltje misrekent, maar zal de 'overschot' dan zelf wel bijsteken van mijn 'persoonlijk' maandbudget, zonder dat hij het weet ;D Ik doe uiteindelijk toch de bestellingen van alles dus jaaah... En of ik er nu mee naar de kapper ga of de woef wat meer lekkere dingen kan geven zijn mijn zaak èh :-X

Bedankt iedereen!
#3450811
FreyaS schreef: ma 10 okt 2022, 09:24 Ok super, bedankt voor de tips!

Nog een vraagje, ondertussen zijn we er achter gekomen dat hij lever en rundsvlees (goede kwaliteit nochtans) echt niet moet hebben.

Aanvankelijk at hij de lever nog met wat kokend water over, maar hij is blijkbaar kieskeuriger aan het worden ::) De nieuwheid zal er vanaf zijn!

De vraag nu, kan ik organenmengeling maken zonder lever? Of zitten daar vitaminen in die je niet kan opvangen door andere organen?
Nee, je kunt niet zonder lever. Je hebt het nodig voor vitamine A en D. OK OK, dat is niet helemaal waar. In de plaats van lever kun je levertraanolie door het eten doen. Moet je wel de Möller visolie uit de fles nemen want die bevat als enige natuurlijke vitamine D. Moet je ook daarvan niet de capsules nemen.

https://mollersomega3.nl/?gclid=Cj0KCQj ... 1eEALw_wcB

Je kunt nog proberen om eenden of kippenlever te geven. En wat ook wel eens wil helpen: het in mega kleine stukjes knippen en dan mengen met pens. En dan even in laten trekken. Eventueel wat smeuïg maken met gekookte pompoen.
Ook, ik vindt vaak terug dat hart bij het spiervlees staat in plaats van bij het orgaanvlees? Weet wel dat een hart een spier is, maar het klopt toch dat je het nog steeds als orgaan moet beschouwen, niet?
Hart is een spier maar behoort tot orgaanvlees. Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en zorgt voor beweging. Al het andere is orgaan. Ga je ook hart geven als spiervlees (grote hoeveelheden) komt er een onbalans in je menu.
Zijn stoelgang blijft goed, in de zin dat het, op één keer na waarvan we weten dat hij super gestresseerd was, geen diarree meer heeft gehad. Alleen zijn het wel heel kleine steenharde drolletjes nu :D Vanaf welk moment is zo iets 'te hard'? ;D
Perfect! Als hij het niet meer uit kan poepen is het echt te hard. Als hij echt keiharde ontlasting poept die je kunt verkruimelen (even proberen met een plastic zakje) en het wittig uit elkaar valt: dan is dat ook te hard en een teken dat je iets minder bot kunt gaan voeren.
Ik zal zoiezo de verhouding vleesbot spiervlees aanpassen, komen honden bij van meer vleesbot? Ik zou eerder denken dat de calorieën in het vlees zitten?
Nee, vleesbot bevat vetten (merg) en bevat juist aardig wat vet en kcal.
Qua budget had ik mijn partner overtuigd dat BARF interessant was, en niet zo veel duurder dan brokken :biggrin2: had mij tikkeltje misrekent, maar zal de 'overschot' dan zelf wel bijsteken van mijn 'persoonlijk' maandbudget, zonder dat hij het weet ;D Ik doe uiteindelijk toch de bestellingen van alles dus jaaah... En of ik er nu mee naar de kapper ga of de woef wat meer lekkere dingen kan geven zijn mijn zaak èh :-X

Bedankt iedereen!
Hahahahaha, goed bezig ;D ;D ;D
#3450831
Misschien eet hij het in een mengeling wel hoor. En is het ook lever van rund? Dan zeker eens een andere diersoort geven.
Het is ook wel iets waar ze vaak aan moeten wennen. Ligt vnl aan de textuur.

Hier lusten ze graag konijnnier en konijnlever, maar geen lamsnier of lamslever. Geitenlever is zelfs vergif.
Maar ik haat het om eten en zeker vlees weg te gooien. Dus zo'n miskoop als geitenlever ging op een keer in de kvv, dan gaat het op met de rest.
En konijnnier is onbetaalbaar geworden dus koop ik af en toe wel eens lamsnier welk ik dan meng met lamshart (vinden ze wel heerlijk) en zo gaat het mooi op.
#3450903
Bedankt voor alle tips,

Lever miniscuul snijden, goed mengen met kleine stukjes pens, en dan wat kokend water erover, lijkt te lukken! Rundvlees moet ik echter bakken :-[ Hij blijkt toch een beetje een diva te zijn.

Deel één van mijn nieuwe bestellingen is toegekomen, heb er voor gekozen, gezien er genoeg alternatieven zijn om het rundvlees weg te laten. Qua orgaan, heb ik een mengeling besteld + wat apart (lamshart, konijnennier, kippenlever), ter afwisseling.

Ga eerst de percentages aanpassen naar meer vleesbot en dan zien wat het effect is. Als hij dan nog niet wat bijkomt, ga ik de porties vergroten.

Nu nog een vraag, wat doen jullie als 'snack's? Ik vind op de sites waar ik BARF bestel vaak ook grote rauwe botten, met weinig/geen vlees. Geven jullie dit soms als kauwsnack voor tussen de dag, en rekenen jullie dit dan bij de BARF bij?

Heb al gelezen dat veel mensen zelf zaken drogen, maar ik heb nu geen voedseldroger en vrees wat dat het hele huis daardoor zou stinken (heb al eens gedroogde pens/long etc... gekocht en was wel heeel erg riekend). Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En vanaf wanneer tellen jullie bijv. gedroogde long, mee als portie orgaan?

En wat met de volgende ingredienten: paardenlippen, geelhaar?, konijnenoren etc... Zijn dit dingen die in het menu passen, of worden deze gedroogd als snack?

Bedankt!
#3451368
FreyaS schreef: wo 12 okt 2022, 14:34 Bedankt voor alle tips,

Lever miniscuul snijden, goed mengen met kleine stukjes pens, en dan wat kokend water erover, lijkt te lukken! Rundvlees moet ik echter bakken :-[ Hij blijkt toch een beetje een diva te zijn.

Deel één van mijn nieuwe bestellingen is toegekomen, heb er voor gekozen, gezien er genoeg alternatieven zijn om het rundvlees weg te laten. Qua orgaan, heb ik een mengeling besteld + wat apart (lamshart, konijnennier, kippenlever), ter afwisseling.

Ga eerst de percentages aanpassen naar meer vleesbot en dan zien wat het effect is. Als hij dan nog niet wat bijkomt, ga ik de porties vergroten.

Nu nog een vraag, wat doen jullie als 'snack's? Ik vind op de sites waar ik BARF bestel vaak ook grote rauwe botten, met weinig/geen vlees. Geven jullie dit soms als kauwsnack voor tussen de dag, en rekenen jullie dit dan bij de BARF bij?
Die grote botten vind ik totaal ongeschikt. Het zijn tandenslopers.
Heb al gelezen dat veel mensen zelf zaken drogen, maar ik heb nu geen voedseldroger en vrees wat dat het hele huis daardoor zou stinken (heb al eens gedroogde pens/long etc... gekocht en was wel heeel erg riekend). Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En vanaf wanneer tellen jullie bijv. gedroogde long, mee als portie orgaan?

En wat met de volgende ingredienten: paardenlippen, geelhaar?, konijnenoren etc... Zijn dit dingen die in het menu passen, of worden deze gedroogd als snack?

Bedankt!
Ik droog vlees in de schuur. Ben zelf vegetariër dus zit niet echt te wachten op vleeslucht, zoveel uur. Wij drogen koeienoren, eendenvoeten, kippennekken. Geelhaar ben ik mee gestopt, dat duurt te lang eer het droog is. Daar heb je 12 zonnepanelen voor nodig :biggrin2: . Je kunt ook gedroogd spul kopen natuurlijk. Ik koop m'n snacks standaard hier:

https://www.natuurlijkvoordehond.nl/?gc ... TIQAvD_BwE
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door