Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door FreyaS
#3450190
Amai zeg, vandaag voor het eerst porties voorbereid, om morgen te beginnen barfen, spannend!

Wat hebben we al geleerd:
- grote diepvries bijkopen, zo snel mogelijk
- grote hoeveelheid zakjes/bakjes bijkopen
- runderpens in 1 geheel kopen is niet praktisch (en stinkt zo fel!)
- DRINGEND diepvries bij kopen
-´ kwartellijfjes´zijn dus inclusief kopje, wat het toch wat yukkie maakt om ze halfbevroren van elkaar los te trekken (maar we volharden!
- als je aankoop nog maar net met heel veel moeite in de diepvries past, passen je porties er zeker niet in
- haar niet vergeten vast maken voor je eraan begint, voor je het weet zit je met pens in je haar!
- beginnen met een plan van aanpakken had handiger geweest
- kan het niet vaak genoeg herhalen: diepvries bij kopen!!! ;D
- stift voor op zakjes/bakjes te schrijven

Wat was heel handig: barf groentenburgers, eland spiervlees van de barfwebshop (kon je zo verdelen, zonder half te ontdooien), en de individueel bevroren visjes waren ook handig.

Over 10 dagen mag ik weer beginnen, tegen dan voorzie ik een nieuwe diepvries, in een aparte ruimte (mancave is lekker koel en wordt niet gebruikt) en koop ik wat praktischer ingrediënten (pens in rol, meer van dat individueel bevroren spiervlees) en Vooral: werk ik een plan van aanpak uit ;D

Misschien leren jullie van mijn fouten, en anders hoor ik altijd graag tips!!
Door Marien
#3450200
Ik koop de hele pens vers, deze verdeel ik in stukken van ongeveer 1,5 kilo en dan vries ik het in.
Wij hebben 1 vrieskist en 1 kast met laden voor de vleeseters. In de kist liggen prooidieren en grote hoeveelheden vlees en orgaan. Ik maak 1 keer in de 2 maanden porties voor de hond ben dan een hele middag porties aan het maken. Ik maak meest porties met 4 of 5 verschillende soorten spiervlees elke soort heeft een eigen soort bot. Bijvoorbeeld het wat vettere eendkarkas heeft wat magerder spiervlees en kwartelkarkas heeft weer wat vetter spiervlees. Zo probeer ik het zo gemiddeld mogelijk te houden. Om kosten te besparen gebruik ik ook kopvlees maar daar staat wild tegenover wat naar mijn idee veel hoogwaardiger is. De pakketjes zijn elke dag compleet.
Elke soort gaat in een eigen la in de vrieskist en turf op de deur met een whiteboard marker welke soort ik er uit pak.
Hoe vaker je het doet hoe handiger je er mee word. Maar het blijft veel werk, maar als je de hond eten geef weet je weer waarom je het doet.
Door Cindy de Wolf
#3450210
;D ;D ;D ;D ;D Welkom in de wondere wereld van Barf...
Stift en zakjes nah werken niet door condensvorming verdwijnt het weer of wordt het onleesbaar. Ik heb een Brother labelprinter met bluetooth dus intikken print. Ook heb ik er 1 waar je het op intikt en dan print. https://www.123inkt.nl/Brother-PT-M95-b ... 51708.html en deze https://www.123inkt.nl/Brother-QL-820NW ... 51703.html De laatste heeft ook een groot geheugen dus daar kan je labels in opslaan en gewoon weer opvragen en afdrukken.
Bakjes heb ik gewoon de bakjes van de chinees. En iedereen in de familie bewaart ze voor me dus nooit een gebrek aan bakjes kunnen ook prima in de vaatwasser. Ook gebruik ik de bakjes van de boter (margarine) daar gaat grofweg een pond in.
Tsja haar gegratineerd met pens dat gebeurt mij na 20-22 jaar nog steeds. Ga je verder met barf dan zal je accu snoeischaar heel fijn vinden (pas op voor je vingers!), als je veel gaat snijden safety gloves of als je koude/scherpe karkassen hebt...want iedereen hier heeft zich wel gesneden. https://www.aliexpress.com/item/4000214 ... qxHDLKqkCO
Door FreyaS
#3450216
Bedankt voor de tips! Was al van plan om mij zo´n handschoenen aan te kopen om oesters veiliger te openen, mandoline etc.. zal een extra paar aanschaffen ;) had gisteren al een paar konijnenribbetjes waarvan ik dacht dat ze toch wel scherp waren.

Hij heeft zijn eerste portie gehad nu, 500 gram aan kangoeroevlees, kippennekjes en groentjes, en alles was op!

Heb hem wel even moeten uitleggen dat hij de kippennekjes niet mocht meenemen naar zijn ´plaats´ om ze op te eten, maar hij deed dat omdat hij al gedroogde nekjes kreeg en we hem geleerd hadden dat hij dat daar moest opeten... de slimmerd!

Viel mij wel op dat hij daarna meteen zo kalm was en heel moe leek. Zou dat door de mentale stimulatie kunnen komen? Is uiteindelijk volledig nieuw van smaak, geur, kauwen... Hij was wel duidelijk heel blij er mee (en ik was blij dat hij het allemaal lustte!)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450217
Heerlijk he. :D :)

Je geeft hem best ook een duidelijke plaats om te eten. Anders kan je idd nog verrassingen vinden. ::)

Ik gebruik nog vreetkleedjes die in de wasmachine gaan. Maar moest ik nu opnieuw beginnen zou ik wss een rubberen antislipmat zoeken die eenvoudig met een doekje af te nemen is.. En dan wekelijks eens grondig afsoppen of telkens na pens als dat in lappen is en naast de bak gelegd wordt.

Iets om op te eten waar het eten niet op schuift is wel handig. Boven een bak vlees kauwen is echt niet aangenaam.
Door Marien
#3450222
Ow ja de oesterhandschoen gebruik ik alleen bij hele pens snijden en bij het slachten. Al te vaak mezelf gesneden... En zeker met als je met pens snijd is best vies :-[
Wij voeren de hond 2 keer per dag, 1 keer buiten in de kennel en avond in de bijkeuken. De bijkeuken doen we regelmatig soppen of met de stoomcleaner. Want dat kan best vies worden als ze voorkeur heeft voor iets dat onder in de bak ligt ;D dan gaat de rest er eerst naast
Gebruikersavatar
Door pike
#3450325
Ik lees niks raars ;D ;D
Die van mij aten altijd buiten. Weer of geen weer. Regen deerde hen niet. Alleen bij heftige regens liet ik ze wachten tot het ophield. Want dat deerde mij ::) Elke dag kleedjes soppen nee dank je wel.
Ik gebruikte wel altijd stiften op zakjes (Stabilo), nooit probleem mee gehad. Wel eerst het zakje beschrijven en dan pas vullen. Anders schreef de stift niet meer. Stickers was geen doen die vielen er bij mij altijd af.
En als de snoeischaar tekort schoot dan was er de bijl ;D Aan elkaar gevroren karkassen en nekken haalde ik van elkaar met hamer en beitel.
De groente ging in kleine bakjes van de Marskramer of zo.
En als de tot snoepjes geknipte pens en long stonden te drogen in de schuur leek het alsof je op de boerderij woonde. ;D.
Na de vismaaltijd lagen er altijd wel ergens vissenogen je aan te staren en plakten de schubben overal in het gras. Na een maaltje haas was het gras rood in plaats van groen. Want alles werd altijd uit de bak gesmeten en gesleept.
Ben blij als over enkele weken mijn nieuwe hond komt. :biggrin2:
Door smulpaap
#3450346
:biggrin2:
Ik had altijd meerdere honden , en nog een tuin . Ze aten ook altijd buiten . Toen hadden we nog winters ook , ik had het voorste deel van de tuin sneeuwvrij gemaakt .zo Dat de honden daar konden eten , dacht ik . Maar er lag natuurlijk nog veel sneeuw verderop in de tuin . De honden vonden het reuze leuk om in die berg sneeuw haas te eten . Het leek heel wat , sneeuw die er heel bloederig uit zag . :biggrin2: En ja , hier vond ik ook regelmatig een oog in de tuin . Ergens verstopt , dat zou het personeel niet merken dachten ze. Dan heb je nog iets voor later
Ik heb nu nog 1 hond , ze was ook altijd gewend om buiten in de tuin te eten , maar we zijn verhuisd en hebben geen tuin meer . Ze heeft inmiddels geleerd dat ze netjes op haar handdoek moet eten . We hebben sinds kort een nieuw vloerkleed , dat is volgens de tut natuurlijk ook wel geschikt , dus ik moet nu wel even goed opletten dat ze haar eten niet meeneemt naar het vloerkleed
Door FreyaS
#3450358
;D Ja dat zoeken naar een goede 'eetplaats' zal ook nog iets worden, hij wilt dan flink zijn 'snoepen' mee naar zijn 'plaats' brengen zoals we hem anders altijd vragen, en nu mag hij dat niet ;D

De kwartel/orgaantjes/sardine lagen toch wel mooi verspreid over 3 vierkante meter net gedweilde vloer. Ben er dan maar nog eens over gegaan!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450377
Je kan hem echt vlot een vaste plaats aanleren hoor. Dit is ook echt niet hygiënisch... :-\
Buiten kan dat geen kwaad maar in huis is rauw vlees toch wel iets waar je mee wil opletten qua hygiëne. Vooral voor jezelf, de hond heeft er niet snel last van.

Gewoon steeds het vlees terug op de plaats leggen als hij ermee gaat lopen. Leert hij ook meteen dat hij het terugkrijgt en je het niet afneemt. Kan soms nuttig zijn.
Door FreyaS
#3450387
We zijn hem dat inderdaad aan het leren, maar hij werpt het nogal snel uit zijn bak om het dan op te eten waar het geland is.

Maar we maken vorderingen en kuisen het na elke maaltijd goed op.

Hoe lang denken jullie dat het duurt voor hun spijsvertering hier aan aangepast is? Op de eerste ´goede´ stoelgang ´ na heeft hij sindsdien nog maar 2 keer een mini stoelgang gehad van 1 keer 50/50 goede en slechte kwaliteit ;D en 1 keer diarree.

Nu we zijn nog maar dag 3 dus neem ik aan dat dit nog wel gaat veranderen maar wil graag weten hoe veel tijd ik mij aan mag verwachten. :biggrin2:

Hij lijkt hier wel echt kalmer door te worden, ik begin te denken dat al die brokken van Royal Canin en Verba vol suiker zitten! :o
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450390
Dat hij het naast de bak legt is wel normaal. Boven de bak kauwen is gewoon niet handig en onaangenaam. En sommige honden halen eerst alles eruit om dan te kunnen kiezen wat eerst op te eten. Vandaar dat je best een ondergrond voorziet die niet glad is en die je kan schoonmaken. Of idd buiten eten geven.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3450392
Fijn dat het zo goed gaat.
Hier wordt ook altijd alles eerst naast de bak gegooid om het daarna op te eten. Ik heb daar kleedjes voor waar het op moet blijven, leren ze op zich snel genoeg. Kleedjes gooi ik elke week in de was met wat dettol.

Qua stoelgang zou ik een dagboek bij houden met wat hij eet en hoe de ontlasting is.
Kan best zijn dat hij een intolerantie heeft voor iets, en dat kan je dan terug zien in de ontlasting vaak. Door een dagboek bij te houden in het begin kan je zien of er een patroon is.
Bijv. elke keer als hij kip gegeten heeft, is de volgende stoelgang dun. Zoiets.

Op zich is het normaal dat het even duurt voordat de stoelgang echt gewend is, dus kan ook best nog een gewenning zijn dat het nog niet altijd helemaal stevig is.

Karen
Gebruikersavatar
Door pike
#3450415
Als hij te dun blijft poepen kan je ook nog eens kritisch naar je menu kijken. Ik heb dat even opgezocht. En zoals Lizzy daar ook al aangeeftf, sommige dagen heb je enkel pens en een mix van orgaan plus een portie groente naast het bot. 46% orgaan vind ik erg veel. Zowel pens, orgaan en groente kunnen laxerend werken. Voeg daar nog een vet visje of een eitje aan toe, ook laxerend. Daar zou je dus nog wat mee kunnen schuiven. Ik voerde zelf altijd "comleet" om dunne poep te voorkomen; elke dag vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groente, alles gelijkmatig verdeeld over de dagen van de week. Dan zat er dus maximaal 20% orgaan in het voer en 10% groente. Maar veel mensen vinden dat veel werk maar misschien werkt dat voor jouw hond beter. Ik vond het altijd prettig om zo te voeren. .

Andere optie is het percentage vleesbot verhogen. Misschien heeft hij daar meer van nodig. Ik had één hond die at 40%, en één hond die at 50%. Maar ik had er ook een die kreeg 55%.
Persoonlijk denk ik meer dat het aan het hoge orgaanpercentage ligt dat je op sommige dagen geeft.

En dan kan je natuurlijk bijhouden wat hij exact eet om te zien waar hij eventueel op reageert. Maar dan moet je je menu helemààl omgooien want nu voer je meerdere diersoorten op een dag dus dan kan je daar niets over zeggen.
Ik zou dus eerst eens de verdeling aanpassen.

Dat hij minder poept is wel normaal. Van barf blijven veel minder slakken over dan van brokken. Maar hij zou wel stevig moeten gaan poepen.

Pike had er een voetje van om alle vleesbot uit de bak te smijten. Echt zo van beetpakken en dan met een achterwaartse slinger kwak! ;D Dat wil je in je keuken zeker niet want dan zitten de spetters tegen de kastjes en de muur. Armagnac had de gewoonte met het bot het gras in te lopen en het dan eerst te ontleden in allemaal kleinere onderdelen en dan pas te gaan eten. Die lag omringd met stukjes. Duc was een langzame en vrij nette eter en bleef dicht bij de bak. En zo eten ze allemaal op hun eigen manier :cool:
Door Cindy de Wolf
#3450449
Qua stoelgang ben ik het met Pike eens.
Ik voer 5 ochtenden spiervlees, 1 ochtend vleesbot met orgaanmix en 1 ochtend vleesbot.
1 avond vleesbot, 1 avond vis plus vleesbot, 2 avonden vleesbot plus pens, 3 avonden vleesbot plus orgaan (ene avond hart, andere lever en andere nier). Grofweg om de avond krijgen ze er eetlepel groenten bij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door