Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450455
Wow, hoe geraak je daar nog aan uit zo?
Voer je dan op vaste dagen steeds hetzelfde? Zodat je weet dat het klopt? Want zo op deze manier neergeschreven kan ik niet volgen...


Ik voer alle dagen vleesbot en spier. De rest is doorheen de tijd een beetje variabel geweest. Tis een tijdje geweest dat ik super bevleesd konijnkarkas met orgaan had dat ze dan op zondag gaf en als compleet rekende. Dus enkel menu over de andere 6 dagen.
Nu is het minder bevleesd dus haal ik het orgaan eruit en reken alles weer apart. Menu over 7 dagen.

Ik heb een tijdje 3 dagen in de week orgaan gevoerd en de andere dagen kuiken of vis. Ik heb een tijdje elke dag een klein beetje vis gevoerd. Kwamen we erachter dat dat ivm er thiaminase toch ook niet ideaal was.
Dus nu is het wel elke dag orgaan, 3x kuiken en 4x vis. En de vis als hij gemalen is, wordt in een bakje ontdooit zodat het niet in contact komt met het vlees. Bij losse sprotjes liggen ze wel bij elkaar maar dat is dus maar 2x per week.

Meestal voer ik vleesbot en orgaan samen in een maaltijd en kuiken of vis met spier in een maaltijd. Kuikens worden zoveel mogelijk op dagen met lever en nier (laxerend) gegeven en de vis (laxerend) met hart of maag. Om idd zo stabiel mogelijke ontlasting te krijgen.

PS, het gaat over katten he. Vandaar de kuikens en geen pens of groenten. ;)
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3450457
Voor mijn honden pak ik wat ze nodig hebben voor 2 weken.
Ik maak een overzichtje wat elke hond in die 2 weken moet krijgen. En dat verdeel ik dan op het oog over 14 bakjes.
Elke dag iets van orgaan, spiervlees, bot en groentes. Maar hoeveelheden variëren. Ik weeg het voor 2 weken af en dan gaat het op gevoel in de bakjes. De ene dag krijgen ze dan ook meer dan de andere dag, soms is er meer orgaan en de andere dag meer spiervlees maar dat is prima. In de natuur eten ze ook niet altijd elke dag keurig afgewogen hoeveelheden.

In de loop van 2 weken krijgen ze alles wat ze nodig hebben in de goede verhoudingen. De dagelijkse schommelingen kunnen mijn honden prima hebben.

Karen
Door Cindy de Wolf
#3450458
pearlsofpassion schreef: di 04 okt 2022, 09:19 Wow, hoe geraak je daar nog aan uit zo?
Voer je dan op vaste dagen steeds hetzelfde? Zodat je weet dat het klopt? Want zo op deze manier neergeschreven kan ik niet volgen...


Ik voer alle dagen vleesbot en spier. De rest is doorheen de tijd een beetje variabel geweest. Tis een tijdje geweest dat ik super bevleesd konijnkarkas met orgaan had dat ze dan op zondag gaf en als compleet rekende. Dus enkel menu over de andere 6 dagen.
Nu is het minder bevleesd dus haal ik het orgaan eruit en reken alles weer apart. Menu over 7 dagen.

Ik heb een tijdje 3 dagen in de week orgaan gevoerd en de andere dagen kuiken of vis. Ik heb een tijdje elke dag een klein beetje vis gevoerd. Kwamen we erachter dat dat ivm er thiaminase toch ook niet ideaal was.
Dus nu is het wel elke dag orgaan, 3x kuiken en 4x vis. En de vis als hij gemalen is, wordt in een bakje ontdooit zodat het niet in contact komt met het vlees. Bij losse sprotjes liggen ze wel bij elkaar maar dat is dus maar 2x per week.

Meestal voer ik vleesbot en orgaan samen in een maaltijd en kuiken of vis met spier in een maaltijd. Kuikens worden zoveel mogelijk op dagen met lever en nier (laxerend) gegeven en de vis (laxerend) met hart of maag. Om idd zo stabiel mogelijke ontlasting te krijgen.

PS, het gaat over katten he. Vandaar de kuikens en geen pens of groenten. ;)
Bedoel je mij? Ik voer elke dag dus spiervlees en vleesbot en 5 dagen spiervlees/vleesbot/orgaan en 1 dag spiervlees met vleesbot/vis en 1 dag spiervlees/vleesbot. Omdat de ochtenden drukker zijn heb ik ervoor gekozen om het spiervlees met name in de ochtend te geven.

Maandag ochtend spiervlees maandagavond vleesbot
Dinsdag ochtend spiervlees dinsdagavond vleesbot/vis
woensdagochtend vleesbot met orgaanmix woendagavond vleesbot en pens
donderdagochtend spiervlees donderdagavond vleebot en hart
Vrijdagochtend vleesbot vrijdgavond vleesbot en pens
zaterdagochtend spiervlees zaterdagavond vleesbot en lever
Zondagochtend spiervlees zondagavond vleesbot en nier
Door FreyaS
#3450485
Wel momenteel lijkt hij een combinatie te zijn van geconstipeerd, afwisselend met dan toch hele lichte, niet riekende, drogere stoelgang, en afwisselend met toch nog wat diarree.

Maar ik heb zo'n tiental dagen aan porties voorbereid, ik denk dat ik ga wachten tot deze op zijn voor ik mijn volgende porties opmaak, en dan de nodige aanpassingen doorvoer.

Ga ook nog ff wachten met vis of eitjes toe te voegen, ik denk dat het misshien echt gewoon nog wat meer tijd nodig heeft. Uiteindelijk heeft hij sinds we hem hebben spijsverteringsproblemen, dus zal zijn spijsverteringsstelsel misschien gewoon ook even moeten sterker worden/wat langer tijd nodig hebben om aan te passen.

Valt me wel op dat hij alles goed lijkt te verteren in de zin dat we geen stukjes bot terugvinden ofzo, en hij kauwt echt alles goed.

Ik denk dat we, om het mij gemakkelijker te maken dan dagelijks gewoon een mengeling van alles gaan maken: pens, orgaan, groenten, vleesbot en spiervlees. Hij krijgt ook een kilo per dag dus het is niet dat de gewichten dan zo klein zijn dat dit te moelijk wordt.

Buiten lever lijkt hij ook alles echt graag te eten, en zelf de lever eet hij op als ik er eerst kokend water overgiet (handige tip geweest). Ik giet nu telkens een stuk kokend water over zijn hele maaltijd gewoon om het hele frisse er af te halen, dit bakt of kookt niet, maar dan drinkt hij dat ook op dat water.

Ik ben nu mijn volgende bestelling aan het voorbereiden, heb maar 2 leveranciers die bij ons leveren (vlaams-brabant) florisvlees en barf-webshop. Ben nu alle ingrediënten in een excell aan het zetten om te zien wat waar goedkoper is zodat ik een betaalbaar menu kan opstellen.

Maar ik vraag me af hoe ik de 'speciallekes' moet rekenen. Ze verkopen bijv. duif zonder veren maar met ingewanden, haal je de ingewanden er dan uit en tel je de hele duif als vleesbot? Idem met kippen, dat lijkt me dan toch ook voor een stuk als spiervlees mee te tellen?

Verder zijn er de eendagshaantjes waarvan ik me afvraag of dat voedzaam is om aan een hond te geven, en hoe je dit dan rekent.

Bedankt alvast voor alle tips ;)
Door Cindy de Wolf
#3450486
www.dogmeat.nl levert ook in Vlaams-Brabant op zaterdag;
Zaterdag
Nederland, regio Zeeuws Vlaanderen, Walcheren, Noord-Beveland, Schouwen Duivenland, Zuid-Beveland
België, regio Antwerpen, Oost Vlaanderen, West Vlaanderen, Vlaams Brabant, Brussel, Waals Brabant, Henegouwen,
Namen en Luxemburg.

Tav wat je noemt ik haal dat niet echt af van de hoeveelheid. Zeker in duif, kip zijn de hartjes zo klein. Een kippenhart weegt circa 30g. Een kalkoenhart iets van 70g. Als iets heel goed bevleesd is zoals een kippenpoot/dij dat reken ik als spiervlees en vleesbot in 1 omdat dat vaak 70-80% vlees is en 20-30% bot. Maar dat is leren. Haasrugkarkas is bijvoorbeeld 80% bot en 20% vlees. Haasvoorbout is dan wel weer vaak 50/50.
Eendagskuikens worden door de meeste honden niet (graag) gegeten. Qua voedingswaarde is het grofweg te vergelijken met een eitje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450492
Hele dieren kan je als compleet rekenen. De percentages zijn er nl om een prooi te benaderen ipv andersom. ;)
Ook bijna hele dieren kan je zo rekenen, zo nauw komt het niet. Zeker niet als het een deel van je menu is.
Een hele kip is zelfs te veel spier en moet bot bij, omdat het bot minder hard is en er meer vlees aan hangt dan een dier in het wild. En omdat de meeste honden het beter doen om iets meer bot dan een prooi in de natuur en door toevoegingen van groenten, vis, ei ed, ook in den regel minder spier krijgen in hun menu dan aan een prooi hangt. Maar das goed want dat spiervlees willen de mensen doorgaans eten en dat maakt het dus eenvoudiger om de restjes aan de honden te voeren en van het vlees voor de mensen weg te blijven (teneinde geen extra geslachtte dieren op je geweten te hebben). Enkel bij wild dat ter schadebestrijding wordt geschoten vind je vaak spier dat toch geen mens wil.

Ik zou in jouw geval idd ook compleet gaan voeren. Kijken wat dat doet. Veel kans dat dat het gewoon oplost. Wat je beschrijft klinkt als een soms te veel laxerend en soms te veel bot.. Niet als zieke darmen.

Je kan kuikens voeren maar dit komt in de plaats van ei. Die zijn ongeveer hetzelfde qua samenstelling. De meeste honden hebben liever ei.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3450560
Ik zie kuikentjes e.d. als extra vezel. Veel nuttige voedingsstoffen hebben ze niet, maar de veertjes zijn goed als vezel. Ik heb 1 hond gehad die ze erg lekker vond en er regelmatig wat van kreeg puur als extra.
Alle andere honden tot nu halen hun neus ervoor op of gaan ermee spelen, of het verstoppen :o .. maar vooral niet opeten.

Mijn katten heb ik nooit op vers gekregen, die vonden zo'n kuiken dan ook alleen leuk om mee te spelen. Heb wel een keer een zwerf-kittentje opgevangen en die vond de kuikentjes wel lekker.

Karen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door