Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3449469
Goedemorgen,

Ik zag een zelfde soort vraag voorbij komen maar helaas daar het antwoord niet gevonden. Wellicht is het ook een hele suffe vraag en heel vanzelfsprekend en kan ik daarom het antwoord niet vinden :biggrin2:

Geef nu zo'n 8 maanden KVV (Cooper is 10 maanden en daarvoor is hij bij de fokker afgespeend met BARF) Zelf al veel over gelezen hier en misschien wil ik een combi gaan doen. Het enige wat ik me nog afvraag is hoe ik alles verdeel. Heb het gevoel dat ik een halve slagerij moet zijn ;D of is het niet de bedoeling dat je alles snijdt? Dus orgaanvlees en karkassen portioneren, lamsribben verdelen. Hoe doen jullie dat? Hakmessen, hakblokken, bijlen? ;)

Hoor graag hoe jullie dit aanpakken met het snijden/hakken van barf producten.
Alvast bedankt voor het antwoorden op mijn ongetwijfeld suffe vraag :D
Door smulpaap
#3449476
Het is maar net wat je zelf makkelijk vind
Sommige mensen portioneren gelijk alles
En maken bv pakketjes van bot spier en orgaan , dan ligt het daarna voor het grijpen

Ik ben er zelf in de loop der jaren makkelijker in geworden . Ik had voorheen grote en kleine honden . Nu nog slechts 1 kleintje .
En dat vind ik persoonlijk meer werk

Maar om het mezelf makkelijker te maken zorg ik dat de voorraad nooit geheel op is
Dan moet ik niet perse portioneren
Ik pak dus , wanneer ik zin heb , bv een kilo karkas . Stel dat karkas weegt 150 gram , dan hak en snij ik niets . Dan eet juf fijn 2 dagen hetzelfde . Ik gebruik hiervoor de vleeshamer , schroevendraaier om de boel van elkaar af te meppen , en zonodig de snoeischaar .
Snoeischaar gebruik ik ook nog weleens om hardheid bot te testen
Spier portioneer ik wel , dat verpak ik per twee porties . Dus ook twee dagen hetzelfde Spiervlees, anders kost het me veel zakjes
Orgaanvlees portioneer ik ook . Ik maak een Orgaanmix van hart , nier ,en lever . Dat krijgt ze 4 x per week , de overige dagen pens . Of daarvoor in de plaats eens tong , maag of testen . De Orgaan mix is eigenlijk ook gemak . Even een klus , maar daarna voor het grijpen . Ik koop geen al te grote hoeveelheden . Zeker niet van orgaan bv , ik zou met een kilo nieren heel lang doen . :biggrin2: spier idem , meestal per 250 of 500 gram . Anders ligt het erg lang , en als ik wat minder koop heb ik meer variatie . Ik heb nu een slager gevonden die gekoeld ipv bevroren levert , ideaal met zo'n kleine smurf . Ga direct aan de slag en gooi het de vriezer in . Met zulke kleine hoeveelheden is het voor mij nog betaalbaar , geen geklooi :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449477
Ik koop grotere hoeveelheden en portioneer wel. Maar stop het niet per dag bij elkaar.. Ik vries het voor alle 3 de katten samen in en soms per 2 dagen samen. Omdat grotere porties beter bewaren. Elk onderdeel apart. En dan haal ik per dag uit wat ik nodig heb en wissel diersoort op het gevoel af.. Dan moet ik het wel nog 2x per dag verdelen over de katten en afwegen. Dat is een eigen keuze.
Voor orgaan en vis heb ik afwasbare bakjes. De rest vries ik in losse hoopjes in (heb je plaats in een extra vrieskast voor nodig) en doe ze daarna in herbruikbare zipzakken. Ik wil niet steeds zakjes na eerste gebruik weggooien.
Vleesbot moet ik meestal malen en daarvoor moet ik het kleiner maken zodat het in de molen past.

Ik heb een hakmes, snoeischaar en klein mes. Oh, en een vleeshamer, die dateert van in het begin en soms voor harder vleesbot voordat ik dat maalde.
Vroeger hakte ik nog wel eens wat. Of sneed spier met dat mes.
Maar doorheen de jaren ben ik steeds meer de snoeischaar en het kleiner mes gaan gebruiken. Het hakmes gebruik ik enkel nog bij nog net te hard bevroren dingen. Het mes op de juiste plaats vast zetten, met 1 hand vasthouden en met de andere hand met een (rubberen) hamer bovenop het mes kloppen, is veilig en werkt verwonderlijk goed.

Een goede, grote snijplank is natuurlijk onontbeerlijk. Ik heb een mooie bamboe plank.
Ik houdt materiaal voor barf apart van ons eigen keukengerei. Ook de plank dus.
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3449479
Bedankt voor de reacties!
Je ontkomt er dus niet aan om orgaan te gaan versnijden voor kleinere porties of een karkas door midden te knippen. Weet niet of ik daar mentaal al aan toe ben ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door