Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3449340
Een pup krijgt nog 4x per dag te eten. Stel hij eet per dag 300 gram aan barf dan is dat 75 gram per maaltijd. 40-45% vleesbot is dan een stukje van 30-35 gram. Moet ik alles in zulke enge kleine stukjes hakken?? Ik kan me absoluut niet herinneren hoe ik dat bij Duc gedaan heb :-[
Door Lizzy
#3449342
Wat ik doe: ik gooi de dag hoeveelheid in 1 grote bak en daar pak ik vier keer per dag wat uit. Hier krijgen ze dus niet iedere maaltijd alles. Omdat ik geen zin heb om vleesbot ook in kleine porties te knippen. OK, een flink karkas wil ik hooguit even in 2 delen knippen maar dan houd het wel op.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449344
Jaja maar jouw pup woog vast geen 5 kg. Ik zit daarbij aan een dagportie bot van 120-135 gram. Als ik dat in 2 porties geef: 60-65 gram. Een half karkas weegt heel veel meer.
En wat ik me afvraag als ik het bot over 2 maaltijden verdeel dan krijgt hij naast die 60-65 gram bot maar 10-15 gram aan vlees/orgaan. Dat is dus 80-85% vleesbot in de maaltijd. Gaat dat wel goed met ontlasten :-\
Door Lizzy
#3449345
pike schreef: za 10 sep 2022, 08:08 Jaja maar jouw pup woog vast geen 5 kg. Ik zit daarbij aan een dagportie bot van 120-135 gram. Als ik dat in 2 porties geef: 60-65 gram. Een half karkas weegt heel veel meer.
En wat ik me afvraag als ik het bot over 2 maaltijden verdeel dan krijgt hij naast die 60-65 gram bot maar 10-15 gram aan vlees/orgaan. Dat is dus 80-85% vleesbot in de maaltijd. Gaat dat wel goed met ontlasten :-\
Mijn puppen wogen 8 kg. En ik heb ze op 4 weken afgespeend, toen wogen ze minder dan 5 kg. Hier ging het goed, niet in iedere maaltijd vleesbot. Ik had wel aangepaste vleesbotten hoor, in de regel. Dus veel konijn (van die puntjes), veel kwartel, maar ook wel kipkarkas. En eendennek. Maar ik schepte het eten voor dat moment dus uit 1 bak waar het dagportie in zat. En sommige maaltijden waren dus alleen vleesbot, geen vlees. Ik woog de maaltijden dus niet meer af want dat had ik al gedaan voor het ene dag portie. Als je dat eng vindt zul je de eerste weken de boel even moeten malen? Of op KVV zetten?
Gebruikersavatar
Door pike
#3449347
Eng is een groot woord het is meer de onzekerheid. Maar als het met puppen van 4 weken kan moet het met een van 8 ook kunnen. Eendnek is natuurlijk gemakkelijk. Nou heb ik bij Floris zitten kijken waar ik doorgaans bestel en bij zijn puntstukjes zitten ook stukjes rug. Als ik die plet kan ik die dan ook gebruiken?
Door smulpaap
#3449363
Ik zou het niet zo moeilijk maken
In plaats van eend nek kip nek, die wegen gemiddeld 35 gram per stuk . Al moet je natuurlijk niet te veel nekken voeren
En wat Lizzy zegt even aangepast Vleesbot zoals kwartel. Dan kun je eerst rustig bekijken hoe dat gaat . Met voldoende variatie aan spier en orgaan lijkt me dat prima . Kwartel breek je met je handen als dat moet . Ik heb het idem met mijn kleine wolf . Is een karkas te groot dan eet ze fijn 2 of drie dagen dat karkas . En verder lekker genieten van je puppegup :biggrin2:
En wat je zegt . Vleeshamer erbij en pletten maar
Gebruikersavatar
Door pike
#3449367
Kip wil ik niet voeren bij voorkeur. En ik wil toch graag 4 soorten. Eendnek kwartel is al 2 vogels dus konijnen puntmutsjrs en de geplette rugstukjes en wat dan nog meer weet alleen maar vogel dan (parelhoen).
Door Hanny
#3449369
Het is maar de vraag, of het echt nodig is om vier maal per dag te voeren.
Vooral waar je zelf in gelooft.
Als er hier een pupje blijft, gaat dat direct op drie maal per dag. Tot nu toe geen enkele klacht.
De laatste keer is "na de afwas". Zal wel omstreeks 8 uur zijn. Gewoon omdat ik er klaar mee wil zijn en ik geloof in rust in de buik.
Nekken en andere enge dingen worden hier niet gegeten, honden eten graag en het kan met gemak in één keer naar binnen. Doen we niet meer, Wachten tot ze gewisseld hebben, dan gaan ze zelf de boel wel kauwen. Tot die tijd gemalen bot (hier kip) en een net menu. Lizzy zou het zeker anders doen, maar rund, kip en eend en een beetje gemalen vis gaat gewoon goed. Mijn puppen zijn nog kleiner en ik houd ze graag in leven.
Veel plezier met de voorpret
Hanny
Door Lizzy
#3449370
pike schreef: za 10 sep 2022, 12:56 Kip wil ik niet voeren bij voorkeur. En ik wil toch graag 4 soorten. Eendnek kwartel is al 2 vogels dus konijnen puntmutsjrs en de geplette rugstukjes en wat dan nog meer weet alleen maar vogel dan (parelhoen).
Waarom geen kip?
Door Lizzy
#3449372
Sjoerd zat met 9 weken (en hij kwam met 9 weken bij ons, nadat ie getiterd/gevaccineerd was) en toen zat hij ook op 3 maaltijden per dag. Eendennek is hier ook hapslikweg hoor. Daarom plet ik die wel.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449377
Lizzy schreef: za 10 sep 2022, 14:04 Waarom geen kip?
Omdat kip iets is waarop toch heel vaak op wordt gereageerd met gevoeligheid/allergie etc. Ik heb in kip geen vertrouwen meer. Als ik Duc kip als onderdeel van zijn eten gaf poepte hij dun. Als hij een half kippetje kreeg spoot het eruit. Dus ik voer al lang geen kip meer en ben huiverig om hem weer in te voeren, ook al is elke hond anders, ik weet het. Zit tussen de oren denk ik ...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449378
Als je't gewend bent zonder en je voelt je er niet goed bij is er geen reden om het terug te voeren.

Beginnersbotten zijn nu eenmaal doorgaans gevogelte. En konijn.
Maar als je vb aan fazant of patrijs of zo kan komen is dat nog wel iets helemaal anders dan eend en parelhoen.
Duif en patrijs is goed te doen qua hardheid, fazant iets harder maar toch ook geen wilde eend oid.

Als je huiverig bent voor kleine stukjes vleesbot zijn die dik bevleesde prooien wel leuk. Voor zolang hij nog zo klein is.
Een halve kwartel kan hij niet zoveel verkeerd mee doe. Halve of zelfs kwart duif is ook leuk om te eten voor een pup.
En het is niet omdat je 4 maaltijden wil geven dat die allemaal even groot moeten zijn. Leuker zelfs als dat niet zo is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449379
Hanny schreef: za 10 sep 2022, 13:36 Het is maar de vraag, of het echt nodig is om vier maal per dag te voeren.
Vooral waar je zelf in gelooft.
Als er hier een pupje blijft, gaat dat direct op drie maal per dag. Tot nu toe geen enkele klacht.
De laatste keer is "na de afwas". Zal wel omstreeks 8 uur zijn. Gewoon omdat ik er klaar mee wil zijn en ik geloof in rust in de buik.
Nekken en andere enge dingen worden hier niet gegeten, honden eten graag en het kan met gemak in één keer naar binnen. Doen we niet meer, Wachten tot ze gewisseld hebben, dan gaan ze zelf de boel wel kauwen. Tot die tijd gemalen bot (hier kip) en een net menu. Lizzy zou het zeker anders doen, maar rund, kip en eend en een beetje gemalen vis gaat gewoon goed. Mijn puppen zijn nog kleiner en ik houd ze graag in leven.
Veel plezier met de voorpret
Hanny
Ik heb hier vanmiddag over lopen denken en ik vind dat eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Gemalen bot geven tot hij gewisseld heeft. En dat dan aanvullen met spiervlees en orgaan. Simpel en doeltreffend. Ik ga eens kijken wat er te koop is. Zelf malen begin ik niet meer aan.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449382
pearlsofpassion schreef: za 10 sep 2022, 16:46 Als je't gewend bent zonder en je voelt je er niet goed bij is er geen reden om het terug te voeren.

Beginnersbotten zijn nu eenmaal doorgaans gevogelte. En konijn.
Maar als je vb aan fazant of patrijs of zo kan komen is dat nog wel iets helemaal anders dan eend en parelhoen.
Duif en patrijs is goed te doen qua hardheid, fazant iets harder maar toch ook geen wilde eend oid.

Als je huiverig bent voor kleine stukjes vleesbot zijn die dik bevleesde prooien wel leuk. Voor zolang hij nog zo klein is.
Een halve kwartel kan hij niet zoveel verkeerd mee doe. Halve of zelfs kwart duif is ook leuk om te eten voor een pup.
En het is niet omdat je 4 maaltijden wil geven dat die allemaal even groot moeten zijn. Leuker zelfs als dat niet zo is.
Ik weet echt wel hoe hard bepaalde botten zijn na zo'n 20 jaar barf. Ze hebben hier alle diersoorten wel voorbij zien komen. Ik weet ook dat er veel verschil zit in hardheid binnen een soort (jong versus volwassen versus oud). En als ik het geluk heb dat hij duif of kwartel of patrijs lust, een halve daarvan is al zowat zijn dagportie dus ik krijg daar nooit hun aandeel hart/lever/nier aan toegevoegd zonder te gaan overvoeren en zit ik telkens opnieuw weer rekensommetjes te maken hoe ik dat goed kan krijgen. Iets waar ik geen trek in heb. Ik denk ook dat een pupje, ook al heeft hij vlijmscherpe tandjes, zo'n halve prooi niet aankan, want hij heeft nog geen spierkracht in zijn kaakjes (ook al lijkt dat misschien wel zo als hij in je vinger bijt ::) . Dan zit dat arme beestje letterlijk een uur lang met zijn eten te worstelen.
Door Hanny
#3449386
Lang geleden was het prima om nier en hart om de week te voeren, pens en lever wekelijks.
Als ze de hoeveelheid maar kregen. Misschien wordt er nu anders over gedacht, maar onze honden lijken gezond.
Dus hier maandag lever, donderdag pens en zaterdag hart, of nier.
Tom maalt nog altijd kippenbotjes, omdat de karkasjes, die ik koop soms wat klein zijn en dan gaat er een beetje gemalen spul bij.
Zalm wordt niet meer gemalen, te veel vies werk en voor maar twee honden doet hij dat niet. dus nu gemalen vis van kivo. Hetzelfde geldt voor pens, dat wil hij niet meer snijden, als je 80 bent, heb je daar geen zin meer in. Dus en dat is wel minnetjes, pens van smuldier.
Ons eenvoudige vleesmolentje kan het botwerk goed aan, maar om dat nou voor één pup aan te schaffen, is ook zo wat. Wel is zelf gemalen spul echt veel mooier dan gekocht.
Als een pupje bij ons blijft, dan heb ik meestal nog wel plakjes energique in de vriezer, altijd makkelijk, een halfje als ontbijt, of zo. Gemak dient de mens.

gewoon genieten,
Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door