Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3449388
Tja ik heb hier nog een molen staan, elektrisch. Vroeger maakte ik met zelf gemalen bot maaltijden klaar om mee te nemen op vakantie. Maar het was van meet af aan een rampending dat niet veel aan kon en ik vond het altijd een hele opgave om te doen, en hij maakt ook nog eens een heleboel herrie. Ik kan het natuurlijk de komende weken weer eens proberen en kijken hoe het tegenwoordig bevalt. Het is zoals je zegt per slot van rekening maar voor tijdelijk (alhoewel, 7 maanden ::) ). En wil die machine echt niet lekker meewerken, kan ik altijd nog bestellen. Ik ga er nog een nachtje over slapen ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449394
pike schreef: za 10 sep 2022, 17:41 Ik weet echt wel hoe hard bepaalde botten zijn na zo'n 20 jaar barf. Ze hebben hier alle diersoorten wel voorbij zien komen. Ik weet ook dat er veel verschil zit in hardheid binnen een soort (jong versus volwassen versus oud). En als ik het geluk heb dat hij duif of kwartel of patrijs lust, een halve daarvan is al zowat zijn dagportie dus ik krijg daar nooit hun aandeel hart/lever/nier aan toegevoegd zonder te gaan overvoeren en zit ik telkens opnieuw weer rekensommetjes te maken hoe ik dat goed kan krijgen. Iets waar ik geen trek in heb. Ik denk ook dat een pupje, ook al heeft hij vlijmscherpe tandjes, zo'n halve prooi niet aankan, want hij heeft nog geen spierkracht in zijn kaakjes (ook al lijkt dat misschien wel zo als hij in je vinger bijt ::) . Dan zit dat arme beestje letterlijk een uur lang met zijn eten te worstelen.
Sorry, kon toch dat je daar bij volwassen honden niet zo bij stilstaat hoe hard die zachte botjes precies zijn. Ze kunnen het toch allemaal eten. Bij katten blijft dat altijd een issue... En die eten ook maar 100gr per dag.
Ik wilde alleen maar helpen.
Door smulpaap
#3449398
Is het bij de leveranciers nog steeds alleen gemalen nek een eend bot?
Heel veel keuze is er volgens mij niet ?
En dan vroeger he , ik weet bv nog dat er hazenborst met ribjes waren . Mooi bevleesd en zacht
Gebruikersavatar
Door pike
#3449400
pearlsofpassion schreef: za 10 sep 2022, 22:06 Sorry, kon toch dat je daar bij volwassen honden niet zo bij stilstaat hoe hard die zachte botjes precies zijn. Ze kunnen het toch allemaal eten. Bij katten blijft dat altijd een issue... En die eten ook maar 100gr per dag.
Ik wilde alleen maar helpen.
Sorry van mij PoP, mijn reactie leest nogal onaardig. Bedoelde het niet verkeerd, ben blij met elke reactie :-*
Heb ooit een weekje voor de kat van mijn buurvrouw gezorgd (mijn enigste kattenervaring) en daar is me één ding van bijgebleven: Dat hele kleine bekje! daarmee vergeleken Gad Pike een leeuwenmuil ;D en ik vroeg me serieus af welke botjes je daar nou aan zou kunnen geven ::)
Laatst gewijzigd door pike op zo 11 sep 2022, 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449401
smulpaap schreef: za 10 sep 2022, 22:32 Is het bij de leveranciers nog steeds alleen gemalen nek een eend bot?
Heel veel keuze is er volgens mij niet ?
En dan vroeger he , ik weet bv nog dat er hazenborst met ribjes waren . Mooi bevleesd en zacht
Klopt, iets anders dan kip en eend vind ik in elk geval niet. En dat vind ik gewoon te weinig. Dus als ik het bot de eerste maanden gemalen wil geven moet ik zelf gaan malen. Ja die natte hazenborstjes met ribjes inclusief hartje, longen, lever dat was mooi spul zeg. Daar konden ze enorm van smullen. Haas was bijzonder gewild. Maar dat was vroeger vrees ik. Misschien straks in het jachtseizoen weer.
Ik kan me herinneren dat ik indertijd alles eerst klein knippen en plat moest meppen voor het de molen inging, anders kon hij het niet aan. Het was een ontzettend gedoe. En dat terwijl ik nu juist van al dat gedoe af wil. :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449403
pike schreef: za 10 sep 2022, 23:38 Sorry van mij PoP, mijn reactie leest nogal onaardig. Bedoelde het niet verkeerd, ben blij met elke reactie :-*
Heb ooit een weekje voor de kat van mijn buurvrouw gezorgd (mijn enigste kastenervaring) en daar is me één ding van bijgebleven: Dat hele kleine bekje! daarmee vergeleken Gad Pike een leeuwenmuil ;D en ik vroeg me serieus af welke botjes je daar nou aan zou kunnen geven ::)
Ok. Dan is het goed. ;)
Door Cindy de Wolf
#3449406
Bij Dogmeat heb je botmixen https://dogmeat.nl/nl/jolisearch?s=botmix Nu het gros van onze grote honden dood is en de kleinere die we nu hebben vleesbotten niet zo wow vinden heb ik een middenweg. Ik maal zelf nog altijd vleesbot zoals hele geitjes, fazant, haas,konijn en de rest snij ik los bij. Inmiddels wel een hele goede molen maar goed dat is wel een fikse investering. Maar die botmixen van dogmeat zijn niet slecht, wel van kaler vleesbot. Als ik wild gehaald heb wat minder goed gegeten wordt maar voor mij nu wel betaalbaarder is dan "regulier" spiervlees maak ik er mbv de botmixen van dogmeat zelf kvv van dat gaat prima.

Tav een barfmenu voor een pup, ze kregen hier het % van een volwassen markiesje dat is grofweg 100-150g per dag. Dus daar hoefde ik verder niet mee te "rommelen" en de overige maaltijd(en) vulde ik aan met kvv meestal carnibest. Ze zijn er allemaal prima op groot geworden.

Ook is een electrische snoeischaar een geweldig hulpmiddel ben ik inmiddels achter.
Door Cindy de Wolf
#3449407
smulpaap schreef: za 10 sep 2022, 22:32 Is het bij de leveranciers nog steeds alleen gemalen nek een eend bot?
Heel veel keuze is er volgens mij niet ?
En dan vroeger he , ik weet bv nog dat er hazenborst met ribjes waren . Mooi bevleesd en zacht
Haas en wild konijn mag dit jaar sowieso niet bejaagd worden. Vorig jaar had ik met moeite 14kg haasrib kunnen bemachtigen. Hoop dit jaar ook nog wel iets te kunnen kopen maar de kans is ook heel groot van niet.
Door Cindy de Wolf
#3449408
Ik heb oa een molen van maxima de "goedkoopste" loeizwaar, redelijk grote opening. Eendenvleugels ontdooid gaat er zo doorheen, parelhoenkk mist ontdooid zodat je het laatste stukje kan dubbelvouwen past ook gewoon. Hoe duurder, hoe groter de opening.
https://maxima.com/nl/catalogsearch/res ... vleesmolen en als ik weet dat wat grover ga malen zoals geitenbokjes of veel kvv ga maken gebruik mijn dure vleesmolen; https://www.expondo.nl/royal-catering-r ... t-10010177
Gebruikersavatar
Door pike
#3449414
Cindy de Wolf schreef: zo 11 sep 2022, 09:21 Bij Dogmeat heb je botmixen https://dogmeat.nl/nl/jolisearch?s=botmix
Ja, de eeuwige kip, eend, kalkoen. Kip is niet mijn favo en kalkoen lijkt me voor een pup te hard. Wat mij niet aanstaat bij deze mixen van dogmata is dat de analyses die erbij staan niet kunnen kloppen. Want je maakt mij niet wijs dat een maling van drie verschillende diersoorten exact dezelfde analyse oplevert. En dan staat er in de omschrijving dat het gemalen vlees is zonder vermelding van het soort bot wat gebruikt is (nekken? rugstukken?). Ik vind dat wel belangrijk om te weten. Kiezebrink bv. vermeldt wel de botsoort en ook de verhouding bot-vlees plus de grofheid van de maling.
Daarbij heeft Dogmeat hoge bezorgkosten.
Nu het gros van onze grote honden dood is en de kleinere die we nu hebben vleesbotten niet zo wow vinden heb ik een middenweg. Ik maal zelf nog altijd vleesbot zoals hele geitjes, fazant, haas,konijn en de rest snij ik los bij. Inmiddels wel een hele goede molen maar goed dat is wel een fikse investering. Maar die botmixen van dogmeat zijn niet slecht, wel van kaler vleesbot. Als ik wild gehaald heb wat minder goed gegeten wordt maar voor mij nu wel betaalbaarder is dan "regulier" spiervlees maak ik er mbv de botmixen van dogmeat zelf kvv van dat gaat prima.
Zoals gezegd heb ik een molen staan. Kenwood. Jaren geleden heb ik die aangeschaft, compleet met een extra schijf door jouw man gefabriceerd ;) maar helaas voldeed die verre aan de verwachtingen. Ik ga niet in een andere en nog duurdere molen investeren. Die verdient zich niet terug met één hond waar je tijdelijk wat voor wil malen. Voor dat geld koop ik liever vlees.


Tav een barfmenu voor een pup, ze kregen hier het % van een volwassen markiesje dat is grofweg 100-150g per dag. Dus daar hoefde ik verder niet mee te "rommelen" en de overige maaltijd(en) vulde ik aan met kvv meestal carnibest. Ze zijn er allemaal prima op groot geworden.

Ook is een electrische snoeischaar een geweldig hulpmiddel ben ik inmiddels achter.
Door BlissSpirit
#3449416
Misschien dat je iets kan met de konijnmix van Floris eigen merk en de haasmix van kiezenbrink? Ook te koop bij Floris.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3449418
BlissSpirit schreef:Misschien dat je iets kan met de konijnmix van Floris eigen merk en de haasmix van kiezenbrink? Ook te koop bij Floris.
De KB haasmix is een complete (enkelvoudige) kvv met bot spier en orgaan. Maar dat konijn is misschien bruikbaar, bedankt voor de tip. Het bevat wel heel erg veel Ca zie ik :-\ ik ga Remco een mailtje sturen misschien heeft hij nog wat gedetailleerder info.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

[/quote]
Door BlissSpirit
#3449421
pike schreef: De KB haasmix is een complete (enkelvoudige) kvv met bot spier en orgaan. Maar dat konijn is misschien bruikbaar, bedankt voor de tip. Het bevat wel heel erg veel Ca zie ik :-\ ik ga Remco een mailtje sturen misschien heeft hij nog wat gedetailleerder info.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
[/quote]Ja van de haas klopt, maar hier is mijn ervaring dat er best veel bot in zit.
Konijn is inderdaad voor jou dan een betere optie

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3449425
pike schreef: zo 11 sep 2022, 14:49 Ja van de haas klopt, maar hier is mijn ervaring dat er best veel bot in zit.
Konijn is inderdaad voor jou dan een betere optie

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
KB Haas bevat hazenborst incl. de long hart en lever. Ze geven op: 35% bot, 65% vlees en 15% orgaan. Bevat 1,27% Calcium en dat is stevig. Maar Duc deed het daar goed op. Nou stond die in zijn barfjaren ook op 55% vleesbot. Dus dat was wel een bottenvreter.
Eigen lijn konijn van Floris: verhouding bot/vlees/orgaan niet bekend maar: 2,4% Calcium. En als dat klopt dan zijn die konijnenbotjes die daarin zitten wel heel, heel erg hard....

Ik denk, alles zo overziend, het wordt me allemaal te ingewikkeld zo. Ik ga proberen een paar kilo konijnkarkasjes en eendrugjes door de molen te draaien, en wil de molen niet meewerken dan mep ik ze wel tot moes met de moker ::) kijk dan even aan hoe dat allemaal gaat met verteren en als ik geen spoken zie gaat pup fijn over op echte barfbotjes. Dan maar in kleinere stukken knippen en/of pletten en verdelen over 2 maaltijden. Het is per slot van rekening ook ook maar tijdelijk. Ik moet er gewoon weer even inkomen. Het is te lang geleden dat ik dit gedaan heb.
[/quote]
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door