Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3448803
Ooit heel lang geleden hier een keer een topic gelezen over MDM. Hoe het geproduceerd wordt en zoals ik het onthouden heb dat er eigenlijk nauwelijks voedingswaarde in zit. Uit principe voer ik het niet en gebruik ik ongemalen spiervlees met zo min mogelijk vet. Vaak haal ik het hier in de buurt bij de Turkse slager, die is tegenwoordig bijna goedkoper dat de internetwinkel… Maar nu dat goed spiervlees duurder en duurder wordt, ook bij de Turkse slager ben ik een beetje aan het kijken naar alternatieven. Ergens op het forum gelezen dat iemand 1 a 2 dagen in de week Smuldier geeft om de kosten wat te drukken. Dat is een optie maar ik zit nu ook aan MDM te denken.

Is dit kwalitatief echt zo minderwaardig of heb ik iets onthouden wat niet helemaal terecht is. Is MDM een optie om het menu wat betaalbaarheid te houden?

Hmmm even snel op dogmeat.nl gekeken wat er nu gevraagd word voor een kg MDM maar ze hebben alleen kalkoen, tijdelijk niet op voorraad. En dat is echt heel goedkoop 2,58 per kg. Voor die prijs kan het eigenlijk al niet veel zijn :(

Trimmings, is dat wat? Heb ook wel een lippen besteld maar vond dat echt helemaal niets….
#3448805
Sinds de prijzen van goed spiervlees serieus gestegen zijn ben ik wel MDM gaan voeren van Dogmeat voor een gedeelte. Ja natuurlijk is het niet zo mooi als kipfilet maar ik heb niet het idee dat het slecht is. Ik heb de kalkoen versie ook al gdroogd en dat was mooi en niet vet, dus ik denk dat de voedingdwaarde wel redelijk oke is. Ik voer nu 2x per week mdm en/of smuldier rundvlees want rundvlees is echt te prijzig geworden. De andere dagen krijgen ze wel goed spiervlees. Ook kan ik nog aan goed wild spiervlees komen voor een schappelijke prijs maar dat eten ze echt niet allemaal maar als ik daar zelf een kvv van maak eten ze het allemaal. Dus tsja ideaal nee zeker niet maar je moet wat. Hier gaat er nog altijd 2kg per dag doorheen en met de prijsstijgingen van de afgelopen 6-8 maanden tikt dat serieus aan.
Maar ook orgaanvlees en vleesbot zijn nu serieus aan de prijs :o
Tav trimmings dat is een verzamelnaam. Ik heb trimmings gehad die heel mooi waren maar ook trimmings wat meer vlies was. Als je de zebra trimmings bedoelt van Dogmeat die waren vorig jaar heel mooi MAAAAR er zit vreselijk veel vocht in. Dus bevroren is het een kg maar ontdooid circa 800g.

De kalkoenMDM van Dogmeat is denk ik al 2- 3 maanden niet voorradig. Ik had daarvoor iets van 15kg ingeslagen.
Door Lizzy
#3448808
Ja, het is minderwaardig. Daarom is het ook betaalbaarder. Maar ja, ik denk dat nu de meeste van ons wel aan het kijken zijn naar het drukken van de kosten :-X . De prijzen lopen echt de spuigaten uit. Dus nou ja, als je een paar dagen per week MDM (trimmings is weer wat anders hoor, dat is echt wel veel grover en daar zie je het vlees nog aan zitten) gaat voeren en je voert verder nog steeds karkassen en orgaan: dan zal je hond er niet van omvallen. Ik zou het dus gewoon proberen. Dus ja, het is minderwaardig aan mooi spiervlees, maar we moeten allemaal 'de tering naar de nering zetten'.
#3448814
hannabelgje schreef: zo 28 aug 2022, 09:05 Ik dacht dat er ook best wat botrestjes door zaten. Daar zou ik dan wel rekening mee houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
NIet bij die van mij. Echt nog nooit iets van bot gezien of gevoeld. Het is wel echt pate.
Kromfohrlanders schreef:De term MDM ken ik niet... wat is dat?
(ik kan wat gokken door wat er over geschreven wordt, maar de term is mij onbekend.)

Karen
Mechanical deboned meat. Simpel gezegd alle restjes vlees die nog aan het bot zaten worden eraf gespoten.
Door Chouka
#3448816
Cindy de Wolf schreef: zo 28 aug 2022, 09:38
Simpel gezegd alle restjes vlees die nog aan het bot zaten worden eraf gespoten.
Ja, dat kwam ik ook uitleggen.
Kwalitatief is het dus wel goed. Alleen zit er veel water bij.
Als ze al het vlees van het bot halen (met een mes) dan zit er nog heel wat aan. En dat wordt er met water afgespoten en is de MDM.
Het is goedkoop omdat je er veel water bij hebt. Verder moet je je geen zorgen maken over je hond. De kwaliteit is O.K.
Gebruikersavatar
Door pike
#3448846
MDM - Mechanically deboned - het vlees wordt er niet afgespoten maar mechanisch van het bot geperst, met als resultaat het zogenaamde separatorvlees wat bijvoorbeeld ook in frikandellen e.d. wordt verwerkt:



en Baader:

#3448848

Cindy de Wolf schreef: Dat voel je ook niet dat zijn geen stukjes maar ook gewoon heel fijn. Ik zag het aan de ontlasting. Je komt het ook tegen als je google gebruikt. Voor menselijk gebruik mag het maar een bepaald percentage calcium bevatten, maar dat zal voor dierenvoer niet zo zijn denk ik.







Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Door Lizzy
#3448850
Al is het biefstuk wat ze eraf persen: het is natuurlijk sowieso minderwaardig omdat een hond het best grotere stukken vlees krijgt. Maar eraf persen van het vlees is in ieder geval al 100 keer beter dan onder hoge druk met water eraf spuiten, lijkt me.
Door El_Kato
#3449054
Dank voor de reacties en de uitleg. Had ze al eerder gelezen maar een veel te drukke week en weinig tijd voor BP :-[

Vooral Rana is erg gevoelig voor verstoppingen door te veel bot. Dex is gelukkig iets minder gevoelig maar ook aan zijn ontlasting zie je snel of er te veel in zit. Vooral toen ze nog KVV kregen zag je grote verschillen in diersoort of merk. Als er meer calcium in MDM zit, of kan zitten is dat iets waar ik rekening mee moet houden.

Als het te krijgen is misschien voor 1 a 2 dagen in de week maximaal. Trimmings ga ik ook een keer meebestellen kijken of ik het wat vind. Maar ik wil ze toch zeker 4 dgn in de week dan goed vlees geven. Lippen heb ik ooit geprobeerd maar dat vond ik echt niks dan betaal ik liever wat meer….
Door smulpaap
#3449078
Volgens mij hangt het er vanaf welke variant men voor honden verkoopt

Bij een eerste schraping onder lichte druk wordt een product verkregen dat veel lijkt op de structuur van gehakt . Dat zal volgens mij voor humane consumptie ingezet worden
Rookworst etc

Bij een tweede behandeling onder hogere druk worden de allerlaatste kleine stukjes van de botten gehaald , dit resulteert in een soort pasta . In deze variant zitten ook vaak minuscule stukjes bot . De structuur is korrelig .
Gebruikersavatar
Door pike
#3449086
smulpaap schreef: za 03 sep 2022, 15:47 Volgens mij hangt het er vanaf welke variant men voor honden verkoopt

Bij een eerste schraping onder lichte druk wordt een product verkregen dat veel lijkt op de structuur van gehakt . Dat zal volgens mij voor humane consumptie ingezet worden
Rookworst etc

Bij een tweede behandeling onder hogere druk worden de allerlaatste kleine stukjes van de botten gehaald , dit resulteert in een soort pasta . In deze variant zitten ook vaak minuscule stukjes bot . De structuur is korrelig .
Dus volgens jou gaan de karkassen 2x door de machine??? Dat vind ik moeilijk te geloven als ik naar bijv. het filmpje over het Baader vlees kijk :-[ Die frutsels van bot die er aan de andere kant uitkomen, daar valt toch geen vlees meer af te halen? Ben ik te naïef??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door