Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3448601
Hoi iedereen,

Terug wat advies nodig... alvorens wij onze eerste bestelling plaatsen had ik nog wat vraagjes omtrent de praktische manier van werken.

Voor de eerste ‘test’ zou ik nog niet teveel aankopen, en ik dacht dan hetgeen dat toekomt meteen te portioneren per dag, en dus indien nodig bepaalde zaken half te ontdooien zodat ik het kan verdelen, en dan terug in te vriezen.

Is dit hoe jullie te werk gaan of doen jullie dit per week? En laten jullie dan meteen voor een week ontdooien?

Eens ik een vriezer bij heb en ‘bulk’ kan kopen, heb ik al gezien dat het vaak bijv. 10 x 1 kg is, dus dan doe ik hetzelfde maar niet met alles tegelijk.

Om het gemakkelijk te maken qua hoeveelheden zou ik 1 kg per dag geven (zou een goed percentage zijn), verdikt of vermagert hij pas ik het nodige uiteraard aan, maar ik vroeg me af hoe groot de containers zouden moeten zijn voor een dag portie. Want er zitten natuurlijk dingen bij zoals karkassen die meer plaats zullen innemen. Zouden 1,2 of 1,5 liter dozen goed zijn? Wil ze ook niet veel te groot kopen want dan kan ik er uiteraard minder kwijt in mijn vriezer...

Qua bulk kopen vroeg ik me ook nog af wat de uiterste termijn is dat jullie vlees gevogelte en vis in de vriezer bewaren?

Bedankt!
#3448602
Vlees kan je nog 2 dagen in de koelkast bewaren eens ontdooit, maar langer is geen goed idee. Dus zeker geen week.
Als je een kg per dag voert is per dag uithalen wss het gemakkelijkst. Tenzij je vleesbot vb per kg verpakt geleverd wordt dan hoef je't niet te portioneren en haal je gewoon een kg uit en voert daar 2 dagen van.

Als je vlees in bulk (per kg verpakt reken ik niet als bulk) diepgevroren aankoopt is het niet noodzakelijk gezegd dat je het dezelfde dag als aankoop nog kan portioneren. Je moet het toch wel een paar uur tot een dag geven voor dat je er iets mee kan. Afhankelijk van de omgevingstemp, hoe koud het diepgevroren was, hoe groot de verpakking en wat het is.

In een vriezer rekenen we dat je ongeveer 2,5-3 liter nodig hebt voor een kg Barf. Als je alles ontdooit in een bakje propt kan er vast wel meer in. Maar 2l lijkt me wel het minimum om er een kg in te krijgen. En het is beter niet alles volledig te laten ontdooien. Gewoon werkbaar is beter. Maar das een uitdaging als je dagporties wil maken. Orgaan vb ontdooit veel sneller dan spier.
Ik weet niet hoe anderen dat doen, ik vries zelf alle onderdelen apart in.
En ik durf vlees best lang bewaren, maar dan wel zo goed mogelijk verpakt, onderin de kist en in grote stukken. Eens geportioneerd of zelfs gemalen moet het wel relatief snel op. Ideaal is dat niet maar anders is het voor mij niet haalbaar om te blijven Barfen en dat is dus een keuze : op deze manier of stoppen met barf..
#3448616
FreyaS schreef: zo 21 aug 2022, 10:17 Hoi iedereen,

Terug wat advies nodig... alvorens wij onze eerste bestelling plaatsen had ik nog wat vraagjes omtrent de praktische manier van werken.

Voor de eerste ‘test’ zou ik nog niet teveel aankopen, en ik dacht dan hetgeen dat toekomt meteen te portioneren per dag, en dus indien nodig bepaalde zaken half te ontdooien zodat ik het kan verdelen, en dan terug in te vriezen.

Is dit hoe jullie te werk gaan of doen jullie dit per week? En laten jullie dan meteen voor een week ontdooien?

Eens ik een vriezer bij heb en ‘bulk’ kan kopen, heb ik al gezien dat het vaak bijv. 10 x 1 kg is, dus dan doe ik hetzelfde maar niet met alles tegelijk.

Om het gemakkelijk te maken qua hoeveelheden zou ik 1 kg per dag geven (zou een goed percentage zijn), verdikt of vermagert hij pas ik het nodige uiteraard aan, maar ik vroeg me af hoe groot de containers zouden moeten zijn voor een dag portie. Want er zitten natuurlijk dingen bij zoals karkassen die meer plaats zullen innemen. Zouden 1,2 of 1,5 liter dozen goed zijn? Wil ze ook niet veel te groot kopen want dan kan ik er uiteraard minder kwijt in mijn vriezer...

Qua bulk kopen vroeg ik me ook nog af wat de uiterste termijn is dat jullie vlees gevogelte en vis in de vriezer bewaren?

Bedankt!
Ik laat alles minimaal ontdooien en maak er dag-porties van. Ik wil orgaan echt maximaal 6 maanden bewaren, liever korter. Idem voor vette vis. Karkas en spiervlees maximaal 6 maanden (maar kan in theorie ook 1 jaar). Ik heb weinig zorgen, dat red ik toch allemaal niet, we hebben hier 3 grootverbruikers-op-vier-poten. Orgaan en vette vis wordt het snelst behhhh in de vriezer en loopt het snelst terug.
#3448670
Ik koop alles in kilo porties en wat ik vers koop of zelf slacht verpak ik ook per kilo of 1,5. En dit gaat in de vrieskist tot het verdelen

Ik verdeel het 1 keer per 2 maanden en maak dan complete dag porties, ik laat het dan een beetje ontdooien (zeker niet helemaal). Het lijkt dan een beetje op een slagerij in onze keuken. Heb een grote tafel waar dan ongeveer 25 porties op passen.
Groet Marien
#3448676
Ik heb vrij kleine honden dus mijn dagportie bakken zijn relatief klein.

Na wat uitgevogel en geprobeer heb ik nu de routine dat ik 1x per 2 weken dagporties maak.
Dan haal ik uit de vriezer wat ik voor 2 weken barf-menu nodig heb. Per hond (ik heb er 3) weeg ik de hoeveelheden af zoals die hond in 2 weken nodig heeft. Dat verdeel ik over 14 bakjes. Ongeveer elke dag bot, spier, orgaan en groente maar de verhoudingen en hoeveelheden variëren wel per dag.
Bulk verpakkingen die op zo'n moment nodig zijn laat ik een uurtje of 2 a 3 ontdooien, ik haal eraf wat ik voor die 2 weken porties nodig heb en de rest portioneer ik in stukken en vries ik weer in. Zodat ik bij een volgende ronde ik alleen de blokken eruit hoef te halen die ik nodig heb.

De bakken met dagporties gaan zo snel mogelijk weer terug de vriezer in. Ik pak meestal 's ochtends de bakken eruit die de volgende dag gegeten worden, dan heeft het 1 dag in de koelkast om te ontdooien en is het de volgende ochtend eetbaar.

Karen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door