Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3448550
Hoi iedereen

Zal mij eerst even voorstellen, ik woon in Overijse met mijn prachtige (al zeg ik het zelf) pup Brego, 7 maand oude Rottweiler-Mechelaar mix.
Nu sinds we hem hebben kan ik op beide handen tellen hoe vaak hij een 'normale' stoelgang heeft gehad.
Hij is een super actieve hond, drinkt goed, eet goed (nu we brokken hebben gevonden die hij graag heeft), maar hij is dus eigenlijk continu 'ziek'.
We zijn hier uiteraard ook al meermaals bij de dierenarts geweest, hebben ook aangegeven dat het gewoon niet stopt, meestal lijkt het enkele dagen na zo'n bezoek, en met enorm veel medicatie, even een beetje te beteren, om dan gewoon te hervallen vaak terwijl de medicatiekuur nog niet eens over is.
Onze dierenarts doet ons dan ook telkens over gaan op een ander type brokkenvoer, we hebben al al zijn extra snoepjes en botten volledig geschrapt zodat het enige dat hij nog binnen krijgt zijn brokken is, maar dit houd niet op. Momenteel eet hij Royal Canin gastro intestinal, dus zeker ook geen goedkope brokken, maar nu wilt onze dierenarts dat we maandag dus weer op een nieuw type voer overschakelen, en ik ben dit eerlijk gezegd wat beu, begin ook de indruk te krijgen dat ze gewoon nooit grondige onderzoeken/tests doet zodat we maar moeten blijven teruggaan (kost ook telkens rond de 120 euro+de nieuwe zak voer die we dan via haar moeten kopen), maar dit kan natuurlijk een idee zijn.

Nu dacht ik, misschien zou overstappen op BARF helpen!

Nu vraag 1: zijn er bij jullie mensen waarbij dit geholpen heeft? Het lijkt mij zoiezo interessant om te doen, buiten zijn medische issues, maar zou natuurlijk ideaal zijn moest dit hieraan ook helpen.

Ik heb heel het forum wat proberen door te nemen en ook al verschillende webshops bezocht, en ik stelde mij nog enige vragen over de 'speciallekes', bijv. zalmkop. Heb meermaals gelezen dat vis onder de 10 percent moet blijven maar ik vroeg me af of dit dan als 10 percent bevleesd bot telt, of dat je de 10 percent van het gehele gewicht aftrekt en dan de percentages op de overige 90 percent bepaalt.

Dan las ik bij voorgestelde menu's dat er soms een dag 'prooidier' wordt ingelast, en ik vroeg me af hoe dit dan juist in zijn werk gaat. Een konijn weegt al snel meer dan zijn dagelijkse behoefte (ik denk dat hij een kilo per dag BARF zou krijgen, 7 maanden en ongeveer 26 kilo), verdelen jullie dat dan weer, en geef je zoiezo nog steeds 2 maaltijden hiervan, of geef je die dag toch gewoon een volledig konijn ook al weegt dat dan te veel, en wat met de vacht of pluimen dan?

Ik had op webshops dus ook al gekeken om dingen te kopen zodat ik een soort proefperiode kan inlassen, met voldoende varieteit maar dat ik niet meteen stock heb voor 3 maand moest het dan toch voor hem niet lukken, en ik vond verschillende 'worsten' van KB, die uit 100 percent vlees bestaan, geen mix dus. Ook een worst van 100 percent pens, een worst organenmix (25% Konijnennier 25% Eendenlever 25% Kippenmaag 25% Runderhart), wat mij allemaal wel handig leek voor een beginner, maar ik vroeg me af wat jullie vinden van zo'n gemalen producten?

Zo zijn er ook gemalen kippenruggen, maar dan vraag ik me af of het niet juist de bedoeling is dat ze op de bevleesde botten kunnen kauwen?

Als jullie nog tips en tricks hebben voor iemand die wilt starten met BARF, als test, alvorens in een bijkomende vriezer te investeren hoor ik het graag!

download/file.php?mode=view&id=11776
Bijlagen
IMG-20220728-WA0034.jpg
IMG-20220728-WA0034.jpg (597.56 KiB) 2428 keer bekeken
#3448558
Wat vervelend dat hij al zo lang aan de diarree is en je steeds maar weer op andere brokken over "moet".

Ik ben zeker niet de meest ervaren persoon, Lizzy en andere meer oudgedienden kunnen je vast veel meer vertellen.

In mijn ogen is hoe groter de stukken vlees/bot hoe beter (mits het in verhouding blijft enzo natuurlijk). Dus een hele kippenrug zou mijn voorkeur hebben boven gemalen. Maar soms eten honden niet zo graag bot en dan is gemalen best handig. En zeker voor hele kleine hondjes is gemalen soms ook gewoon wat makkelijker dan dat je zo'n rug in hele kleine stukken moet gaan hakken.
Jouw puber lust vast wel een kippenrug en is natuurlijk ook niet zo klein dus dat zou wel mijn voorkeur hebben.

Vis moet inderdaad liefst onder de 10% blijven maar een zalmkop is daar een uitzondering op. Volgens mij omdat dit meer echt hard bot heeft dan de gemiddelde vis. Voor jouw hond zou ik nog even geen zalmkop doen hoor, dat is wel echt bot voor de gevorderde barfer.

Er zijn barfers die vastendagen hebben en prooidierdagen komen zeker ook voor maar hoeft op zich niet.
Mijn vorige hond at heel graag prooidieren en die voerde ik dan bijvoorbeeld een heel konijn die qua gewicht goed was voor 2 dagen. De volgende dag kreeg hij dan gewoon niks. Dan had hij een vastendag. Vond hij ook echt niet erg hoor, zo'n konijn vult goed.
Mijn huidige honden vinden zo'n prooidier maar niks, dus die krijgen gewoon barf. In principe ook gewoon elke dag maar de hoeveelheid varieert nog wel eens wat. Ik weeg af wat ze in 2 weken nodig hebben aan eten en dat verdeel ik over 14 bakjes.

Gezien de diarree zou ik voorzichtig beginnen met echte beginnersbotten aangevuld met pens en misschien andere pro-biotica. Maar daar kan Lizzy vast veel meer over vertellen. Die darmen moeten eerst rust krijgen. Dat lijkt me voor nu het allerbelangrijkste.
#3448560
Dat is een vervelende situatie.
Punt 1, is er getest op wormen en/of giardia, daar lees ik niets over.
Kan zomaar zo zijn.
Barf kan een goed idee zijn, maar dan toch eerst uitzoeken wat en waarom het niet goed gaat.
Nu weet je alleen , dat het niet goed gaat.
Er is van alles en nog wat te koop, probiotica, kruidenmiddeltjes, weerstand produkten, maar eest de vraag, of er is getest op wormen, giardia en daarna verder gaan.

succs,
Hanny
#3448563
FreyaS schreef: vr 19 aug 2022, 11:40 Hoi iedereen

Zal mij eerst even voorstellen, ik woon in Overijse met mijn prachtige (al zeg ik het zelf) pup Brego, 7 maand oude Rottweiler-Mechelaar mix.
Nu sinds we hem hebben kan ik op beide handen tellen hoe vaak hij een 'normale' stoelgang heeft gehad.
Hij is een super actieve hond, drinkt goed, eet goed (nu we brokken hebben gevonden die hij graag heeft), maar hij is dus eigenlijk continu 'ziek'.
We zijn hier uiteraard ook al meermaals bij de dierenarts geweest, hebben ook aangegeven dat het gewoon niet stopt, meestal lijkt het enkele dagen na zo'n bezoek, en met enorm veel medicatie, even een beetje te beteren, om dan gewoon te hervallen vaak terwijl de medicatiekuur nog niet eens over is.
Onze dierenarts doet ons dan ook telkens over gaan op een ander type brokkenvoer, we hebben al al zijn extra snoepjes en botten volledig geschrapt zodat het enige dat hij nog binnen krijgt zijn brokken is, maar dit houd niet op. Momenteel eet hij Royal Canin gastro intestinal, dus zeker ook geen goedkope brokken, maar nu wilt onze dierenarts dat we maandag dus weer op een nieuw type voer overschakelen, en ik ben dit eerlijk gezegd wat beu, begin ook de indruk te krijgen dat ze gewoon nooit grondige onderzoeken/tests doet zodat we maar moeten blijven teruggaan (kost ook telkens rond de 120 euro+de nieuwe zak voer die we dan via haar moeten kopen), maar dit kan natuurlijk een idee zijn.
Als ik dit zo lees schreeuwt alles in mij in eerste instantie GIARDIA!!!!!!!!!!!!!!! Is jouw hond daarop getest? Ik liet mijn hond eerlijk gezegd sowieso opnieuw testen en stuurde dan ontlasting op naar het Woud: https://portal.wormbestrijding.nl/nl/product/1418

OK, tenzij jouw eigen dierenarts natuurlijk recent een antigeen test heeft gedaan.
Nu dacht ik, misschien zou overstappen op BARF helpen!
Dat is sowieso altijd beter dan die brokken!
Nu vraag 1: zijn er bij jullie mensen waarbij dit geholpen heeft? Het lijkt mij zoiezo interessant om te doen, buiten zijn medische issues, maar zou natuurlijk ideaal zijn moest dit hieraan ook helpen.
Honderden zijn hiermee geholpen geweest.
Ik heb heel het forum wat proberen door te nemen en ook al verschillende webshops bezocht, en ik stelde mij nog enige vragen over de 'speciallekes', bijv. zalmkop. Heb meermaals gelezen dat vis onder de 10 percent moet blijven maar ik vroeg me af of dit dan als 10 percent bevleesd bot telt, of dat je de 10 percent van het gehele gewicht aftrekt en dan de percentages op de overige 90 percent bepaalt.
Dat klopt, die 10% maar ook weer niet. Als de vis die je voert thiaminase bevat dan moet je onder die 10% blijven. Maar zalm bevat geen thiaminase. Alleen moet je ook weer niet tevaak zalmkop voeren want dit is kop van gekweekte zalm en heel eerlijk vind ik gekweekte zalm best wel rotzooi... In jouw geval voerde ik dit voorlopig helemaal niet.
Dan las ik bij voorgestelde menu's dat er soms een dag 'prooidier' wordt ingelast, en ik vroeg me af hoe dit dan juist in zijn werk gaat. Een konijn weegt al snel meer dan zijn dagelijkse behoefte (ik denk dat hij een kilo per dag BARF zou krijgen, 7 maanden en ongeveer 26 kilo), verdelen jullie dat dan weer, en geef je zoiezo nog steeds 2 maaltijden hiervan, of geef je die dag toch gewoon een volledig konijn ook al weegt dat dan te veel, en wat met de vacht of pluimen dan?
Ik doe niet aan hele prooidieren voeren omdat ik niet wil dat dieren speciaal voor mijn honden geslacht worden. Maar als een heel konijn zoveel weegt als de maaltijden over 2 dagen, dan kun je het konijn (met alles erop en aan, ook de vacht) in twee dagen voeren ja.
Ik had op webshops dus ook al gekeken om dingen te kopen zodat ik een soort proefperiode kan inlassen, met voldoende varieteit maar dat ik niet meteen stock heb voor 3 maand moest het dan toch voor hem niet lukken, en ik vond verschillende 'worsten' van KB, die uit 100 percent vlees bestaan, geen mix dus. Ook een worst van 100 percent pens, een worst organenmix (25% Konijnennier 25% Eendenlever 25% Kippenmaag 25% Runderhart), wat mij allemaal wel handig leek voor een beginner, maar ik vroeg me af wat jullie vinden van zo'n gemalen producten?
Ja, beter is ongemalen maar dit is gewoon echt wel ideaal ja. Want het is tegenwoordig best wel lastig hoor, om aan mooi orgaanvlees te komen.
Zo zijn er ook gemalen kippenruggen, maar dan vraag ik me af of het niet juist de bedoeling is dat ze op de bevleesde botten kunnen kauwen?
Ja, dat is inderdaad wel de bedoeling. Beter geef je kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas, haaskarkas, etc. ongemalen.
Als jullie nog tips en tricks hebben voor iemand die wilt starten met BARF, als test, alvorens in een bijkomende vriezer te investeren hoor ik het graag!

download/file.php?mode=view&id=11776
Ken je dit topic? viewtopic.php?f=33&t=128897

En deze? viewtopic.php?f=33&t=133005
#3448570
Ik zou ook zeggen, begin eenvoudig. Geen zalmkop, geen prooidieren. Je hond weet in het begin toch niet goed wat hij daarmee aan moet. Een karkasje is om te beginnen al uitdagend genoeg.

Gewoon een menu van 7 dagen. Hoeft niet compleet per dag (mag wel) maar geef minstens elke dag vleesbot, en niet al je lever op 1 dag, voor de rest mag je het wat over de week verdelen zoals je wil..
Voer nog even geen vis zou ik zeggen, wegens de diarree.
En groenten als pompoen, wortel of bietjes oid. Dat stopt wat.
Tenzij het idd giardia zou zijn want dan moet je koolhydraten (en dus ook zetmeelrijke groenten) vermijden.

Ivm vriezerruimte, het kan geen kwaad om eerst met 1 soort bot, 1 soort spier en een orgaanmixje te beginnen.. Als je een 2e keer wat koopt koop je dan van elk een andere diersoort en dan heb je op een paar weken tijd ook 4 diersoorten.
Als je meteen voor een maand wil inkopen dan wel minimum 4 diersoorten voorzien.
Beginnersbotjes zijn vooral kip, kwartel, konijn, parelhoen. En dan bij voorkeur met grote karkasje beginnen die hij niet in kan slikken zodat hij meteen goed leert kauwen. Geen poten, dat is gevorderd bot, nekken pletten en vleugels inknippen moest je dat toch geven.
#3448574
Hartelijk bedankt voor alle info al!

Hij is op giardia al is getest geweest toen hij na zijn ontwormingskuren toch bleef last hebben, maar dat bleek negatief te zijn.

De dierenarts zei ook enkele keren dat er een virus de ronde deed en het daaraan zou kunnen liggen, ook al zeiden we dat het gewoon nooit gestopt was, dan was het dat hij gevoelige darmen heeft en moesten we weer op een ander type voer overschakelen...

Maandag gaan we weer en moeten we opnieuw een stoelstaal meedoen, ik denk dan ook dat ze nog eens op giardia zal testen. Heb ook al meermaals gevraagd of hij geen allergie kan hebben, maar dat vindt ze precies heel onwaarschijnlijk...

Afhankelijk van de nieuwe testen zullen we kijken of we meteen met BARF beginnen, of eerst even wachten tot hij wat beter is. Zal dan alleszins mijn menu eerst laten keuren 😉
#3448575
Bij mijn eerste Fauve Pike heeft het geholpen. Die had ook eeuwig dunne poep, maakte niet uit welke brok erin ging hij bleef diarree houden. Toen hij van de dierenarts op gekookte rijst met gekookte kip moest spoot het er uit. Aha, daar kon die dierenarts wat mee: Mijn hond had een kippenallergie. Hopla op de hypoallergene brok van de dierenarts. Die brok verdroeg hij wel. Maar het was een zeer actieve hond en in die brok zaten gewoon niet genoeg calorieën. Na een paar weken begon die brok hem tegen te staan en at hij hem nog maar mondjesmaat, met lange tanden, net genoeg om zichzelf niet uit te hongeren. Hij was heel mager. Dus probeerde ik weer andere brok, maar wat ik ook kocht het resulteerde elke keer weer in diarree. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat niet het kippeneiwit, maar de rijst de boosdoener was. Hij kon er niet tegen. Het kleinste beetje in zijn eten en het was dunne poep. Veel rijst was spuitpoep. Toen ik de wereld van barf ontdekte heb ik niet geaarzeld en hem direct overgezet op rauw vlees en botten. Het heeft een tijdje geduurd voor zijn systeem op orde was en hij het bot goed kon verteren. Hij heeft maanden op de zachte kippenbotjes gestaan. Niks kippeneiwit allergie. Niet alleen was de diarree als sneeuw voor de zon verdwenen, de hond stortte zich op zijn bak met eten. En is zijn hele leven blijven eten. Nooit meer met lange tanden en er bleef nooit een kruimel over. Zijn bak was in zijn ogen nooit vol genoeg! Het zou mooi zijn als het voor jouw hond ook gaat werken!
#3448598
Bedankt voor alle info iedereen! Ik ga maandag nog afwachten om te zien wat de test weergeeft, als die terug negatief is gaan we zoiezo denk ik naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion.

Naar BARF gaan we zoiezo overstappen, maar wanneer zal denk ik toch wat van maandag afhangen. Denk ook, als de test negatief is dat we misschien beter al eens een eliminatie menu proberen om te zien of het geen intolerantie is tegen een ingrediënt.

Ondertussen probeer ik wat winkels te verzamelen die in Vlaams Brabant leveren, maar tot nu toe lijk ik er maar 1 gevonden te hebben die overal in België levert en Florisvlees, maar daar lijken ze enkel in Antwerpen/Gent/Brugge te leveren.

Tips hiervoor zijn dus zeker ook altijd welkom!
#3448605
Ik denk dat Floris gewoon geen klanten heeft in Brabant momenteel en staat het er daarom niet bij. Want hij is vroeger nog wel eens bij mij geweest en ik woon een stukje onder Aalst. Ik zou het hem eens vragen.
Mag ik vragen waar je precies woont? Misschien kunnen we af en toe iets samen doen en verzendkosten delen en bij elkaar afhalen.

Zelf ga ik af en toe eens naar Waasmunster bij Kiezebrink halen. Dat kost aan brandstof maar zoveel als de verzendkosten van Floris.
#3448611
Bedankt voor de info, ik woon in Overijse (regio Leuven).

Heb net een mailtje terug gekregen van Floris, dat ze ook in Vlaams-Brabant leveren, en dat ze dit afhankelijk van het adres dan inplannen op de rit naar Belgisch-Limburg of Vlaanderen.

Goed nieuws dus!

Dan heb ik al 2 online-leveranciers waarbij ik kan bestellen, nu even manlief nog overtuigen dat we toch echt een extra vriezer nodig hebben ;-). Dacht er ook aan om de slagers in de buurt hier een mailtje te sturen of we via hen niets van karkassen/organen kunnen bestellen, maar vrees dat bij de meeste slagers alles al kant en klaar toekomt tegenwoordig.
#3448613
Organen mogen ze technisch gezien ook niet verkopen, geloof ik. Bij een poelier wil je soms al eens iets vinden. En bij een Islamslager.

Overijse is voor mij de andere kant van Brussel, dus niet evident. Maar we hebben naaste familie in Tienen en dus komen we soms wel eens langs. Maar ja, dan vlees ophalen is wel erg lastig of moet kleine hoeveelheid zijn en dan loont het de moeite niet.. Omdat terugrijden vaak 's avonds laat is. Iets afzetten zou wel kunnen..
#3448615
pearlsofpassion schreef: ma 22 aug 2022, 09:49 Organen mogen ze technisch gezien ook niet verkopen, geloof ik. Bij een poelier wil je soms al eens iets vinden. En bij een Islamslager.

Overijse is voor mij de andere kant van Brussel, dus niet evident. Maar we hebben naaste familie in Tienen en dus komen we soms wel eens langs. Maar ja, dan vlees ophalen is wel erg lastig of moet kleine hoeveelheid zijn en dan loont het de moeite niet.. Omdat terugrijden vaak 's avonds laat is. Iets afzetten zou wel kunnen..
Organen zoals hart, maag van kip, lever (van alle diersoorten) mogen ze wel verkopen. Alleen geen pens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door