Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#3448539
Momenteel ben ik nog zoekende in het vinden van de juiste draai met het menu voor Ollie.

Ik combineer kvv en barf. Ik begon met kvv, (ik kreeg haar toen ze 8 maanden was, en ze zat op brokken, die ze slecht at) en ik probeer dit steeds meer uit te breiden. Ze krijgt pens, hart, kippen en eenden nekken, kippenpoten, (morgen voor het eerst lamsribben:-))

Daarnaast combineer ik dit met kvv. Bij kvv zit veel vis ook. Ook geef ik wat groente en ei.

Nu had ik een vraag over het aantal grammen wat ik moet geven.

In juli is ze een jaar geworden, dus ben toen overgegaan naar alleen eten geven in de avond ipv ochtend en avond.
Eerst was het makkelijk, ik gaf voornamelijk kvv, dus gaf een rol van 250 gram in de ochtend en in de avond ook een rol van 250. Ze was toen iets meer dan 13 kilo.

Nu dat ik alles in de avond geef, voer ik een beetje op het oog. En vaak zijn porties pens of kippennekken ook rond de 500 gram. (ik weet dat dit technisch gezien te veel is, maar het gaat op)

Nu was ik van de week bij de DA, blijkt ze zo een kilo afgevallen te zijn????
De DA zei dat dit mogelijk is omdat ze in juli ook gesteriliseerd was, maar ik dacht altijd dat dan gewichtstoename eerder een probleem zou zijn...

Wat is nu mijn vraag :D
Nu is ze dus 12,3 kilo. Hoeveel gram eten moet ik haar nu geven? Is het ok, dat ik soms 500 gram geef, en dan de volgende dag wat minder?
Oja, en ik heb nu ook kvv rollen gevonden van 450 gram. Is dit dan ook teveel of te weinig?

Ik hoor graag wat jullie vinden.

Groetjes
Door Lizzy
#3448549
Nu is ze dus 12,3 kilo. Hoeveel gram eten moet ik haar nu geven? Is het ok, dat ik soms 500 gram geef, en dan de volgende dag wat minder?
Oja, en ik heb nu ook kvv rollen gevonden van 450 gram. Is dit dan ook teveel of te weinig?
Een hond van deze leeftijd mag in theorie tussen de 260 gram en 780 gram per dag eten. En dan is het de kunst voor de eigenaar om de hoeveelheid te voeren die het beste past bij de hond. Een hele echt hele actieve hond zal misschien 780 gram nodig hebben (dat is 6% van het ideale lichaamsgewicht), een hond die weinig verbrand zal 260 gram nodig hebben (dat is 2%). Jouw hond heeft kennelijk lekker wat nodig. En dat doe je dan op het oog. En je hoeft niet perse elke dag hetzelfde te voeren!

Maar als ze nu te mager is (en dat is dus even de vraag want een weegschaal zegt mij niet zoveel) : dan moet je wat meer gaan voeren. Hoeft niet elke dag.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3448561
Belangrijkste in deze is idd, wat voel je?
Wat vertellen je vingers?
Als je over haar ribbenkast aait, voel je dan al haar ribben heel duidelijk of moet je zoeken?
Je kan de ribbenkast van een gezonde hond die goed op gewicht is, het beste vergelijken met de vingerbotten in je hand, net onder je knokkels.
Als je van je ene hand een vuist maakt kan je met je andere hand goed voelen hoe dat is. Als het goed is voel je de botten met een klein laagje erover.

Voelt je hond zo, dan is ze prima.
Voel je een dikker laagje mag ze nog wel wat afvallen, en voel je eigenlijk geen laagje dan is ze te mager.

Qua hoeveelheid mag het echt schommelen per dag. Bij mij schommelt het standaard en op dagen dat er veel actie en beweging is geweest voer ik ook nog wel eens wat extra tussendoor. Terwijl op dagen dat ze alleen maar bankhangen krijgen ze minder.

Karen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door