Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3448391
Helaas heeft Aismee anaalkliertumoren ontwikkeld op een plek dat operatie erg riskant is. (in de zin van hoog risico op incontinentie enzo)

Daarom met enige pijn in mijn hart ervoor gekozen niet verder te behandelen en niet te gaan opereren. Ze is verder nog gezond, bloed kwam prima terug en hart/longen klinken prima.
Aismee is nu 11,5 jaar.

Voor zolang als het gaat gaan we haar onwijs verwennen, veel knuffelen en haar menu zo aanpassen dat ze soepele ontlasting heeft. Er is minstens 1 tumor die vermoedelijk uiteindelijk de boel daar gaat blokkeren waardoor de ontlasting nu liever wat aan de dunne kant moet zijn/blijven zodat ze daar geen last van heeft. Vooralsnog kan ze gewoon poepen, maar dat moet ook zo blijven natuurlijk.

Aismee heeft al haar hele leven op rauw gestaan en doet het daar eigenlijk altijd prima op. Maar ze produceert ook maar hele kleine konijnenkeutels.. ze verteert het doorgaans super goed en heeft dan normaal ook vrij stevige en hele kleine beetjes ontlasting. (ik kan het vaak niet eens terug vinden als het gras langer is)

Om haar de komende periode een zo goed mogelijke kwaliteit van leven te geven moet haar ontlasting zachter. Iets meer volume en liever dun/zacht dan stevig.

Helaas is ze geen grote fan van groentes, maar goed gepureerd met wat lekkers erdoor eet ze het wel.

Dus ik denk dat ze een menu moet met minimaal bot, en vooral veel spier, orgaan en groentes?
De DA had het over vezelrijk, dus dan denk ik aan veel groentes. In haar geval heb ik geen pens maar wel hertenmaag. (dat oogt voor mij hetzelfde als pens, maar dan van een hert)

Hebben jullie een idee in welke verhouding ik dat het beste doen kan?
Botten kauwen doet ze sowieso niet zo graag, ze is eigenlijk altijd al meer liefhebber van gemalen spul geweest. (liever lui dan moe als het om eten gaat) Dus misschien kan ik bot ook wel gewoon weglaten en vervangen voor een calcium-poeder? (geen eierschalen want allergisch voor kip)

En welke groentes kan ik dan het beste kiezen?

Karen
#3448395
Zoë krijgt minimaal bot en iedere dag pens. Dat gaat prima. Ze houdt ook niet van groenten en laat die meestal vakkundig liggen. Pens is dan wel gewoon de helft van haar orgaaninname. En af en toe krijgt ze ook nog een pensdag als haar drolletjes weer te hard zijn. Wat ook helpt is zorgen dat ze veel drinken dus misschien is geitenmelk geven nog een goed idee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3448399
Kromfohrlanders schreef: di 16 aug 2022, 11:18 Helaas heeft Aismee anaalkliertumoren ontwikkeld op een plek dat operatie erg riskant is. (in de zin van hoog risico op incontinentie enzo)

Daarom met enige pijn in mijn hart ervoor gekozen niet verder te behandelen en niet te gaan opereren. Ze is verder nog gezond, bloed kwam prima terug en hart/longen klinken prima.
Aismee is nu 11,5 jaar.

Voor zolang als het gaat gaan we haar onwijs verwennen, veel knuffelen en haar menu zo aanpassen dat ze soepele ontlasting heeft. Er is minstens 1 tumor die vermoedelijk uiteindelijk de boel daar gaat blokkeren waardoor de ontlasting nu liever wat aan de dunne kant moet zijn/blijven zodat ze daar geen last van heeft. Vooralsnog kan ze gewoon poepen, maar dat moet ook zo blijven natuurlijk.

Aismee heeft al haar hele leven op rauw gestaan en doet het daar eigenlijk altijd prima op. Maar ze produceert ook maar hele kleine konijnenkeutels.. ze verteert het doorgaans super goed en heeft dan normaal ook vrij stevige en hele kleine beetjes ontlasting. (ik kan het vaak niet eens terug vinden als het gras langer is)

Om haar de komende periode een zo goed mogelijke kwaliteit van leven te geven moet haar ontlasting zachter. Iets meer volume en liever dun/zacht dan stevig.

Helaas is ze geen grote fan van groentes, maar goed gepureerd met wat lekkers erdoor eet ze het wel.

Dus ik denk dat ze een menu moet met minimaal bot, en vooral veel spier, orgaan en groentes?
Ah, wat rot voor je :'(
Maar ja, inderdaad minimaal bot, ruim orgaan (dat laxeert), spiervlees en bladgroentes, om precies te zijn. Wortel en pastinaak en biet geeft eerder een hardere ontlasting dus die zou ik vermijden.
De DA had het over vezelrijk, dus dan denk ik aan veel groentes. In haar geval heb ik geen pens maar wel hertenmaag. (dat oogt voor mij hetzelfde als pens, maar dan van een hert)
Dat is perfect. En je dierenarts heeft gelijk hoor, qua vezels. Je zou kunnen kijken of dingen als lijnzaad, chiazaad en kokosmeel iets goeds voor haar doet. Wat ook de ontlasting slapper maakt is: vette vis, rauw ei en extra vergine olijf en kokosolie.
Hebben jullie een idee in welke verhouding ik dat het beste doen kan?
Ik zou ergens tussen de 10% en 20% bot proberen. En dan van kleine dieren. Dan 10% hertenmaag, 15% a 20% andere organen, 10% a 20% groenten (zoveel je weg krijgt bij haar) en de rest spiervlees.
Botten kauwen doet ze sowieso niet zo graag, ze is eigenlijk altijd al meer liefhebber van gemalen spul geweest. (liever lui dan moe als het om eten gaat) Dus misschien kan ik bot ook wel gewoon weglaten en vervangen voor een calcium-poeder? (geen eierschalen want allergisch voor kip)
Dat kan ook hoor. Calcium citraat werkt daarvoor het best. Ik weet alleen de dosering even niet maar ik ga even voor je zoeken.
En welke groentes kan ik dan het beste kiezen?

Karen
Bladgroenten Karen. Spinazie, andijvie, paksoi, boerenkool, dat soort dingen. En zo min mogelijk wortel, biet en pastinaak. Courgette en pompoen zijn lekker neutraal. Witlof ook. Ik bedoel daarmee dat ze niet echt laxeren maar ook niet constiperen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door