Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door LovelyLily
#3448117
Tot nu toe alles wat ik hier lees over groenten voeren aan je hond, wordt het gepureerd of gekookt.
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat hier het voordeel van is ten opzichten van rauw en stukken groenten/fruit? :)
Door Lizzy
#3448142
LovelyLily schreef: vr 12 aug 2022, 10:57 Tot nu toe alles wat ik hier lees over groenten voeren aan je hond, wordt het gepureerd of gekookt.
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat hier het voordeel van is ten opzichten van rauw en stukken groenten/fruit? :)
Fruit hoef je niet te koken of te pureren. Een hond kan dat gewoon zelf opnemen/verteren.
Groenten is echter een ander verhaal. Groenten bevat (even simpelweg) cellulose. Dat is de wand van de plantencel. En deze kan de hond niet verteren/openbreken, waardoor ze dus niet bij de waardevolle stoffen kunnen komen die in de cel zit. Om dat open te breken moet je groenten of koken of pureren. Met beide maak je de celwand stuk en komen de gezonde stoffen vrij.
Gebruikersavatar
Door pike
#3448187
Lizzy schreef: vr 12 aug 2022, 12:57 Fruit hoef je niet te koken of te pureren. Een hond kan dat gewoon zelf opnemen/verteren.
Groenten is echter een ander verhaal. Groenten bevat (even simpelweg) cellulose. Dat is de wand van de plantencel. En deze kan de hond niet verteren/openbreken, waardoor ze dus niet bij de waardevolle stoffen kunnen komen die in de cel zit. Om dat open te breken moet je groenten of koken of pureren. Met beide maak je de celwand stuk en komen de gezonde stoffen vrij.
Alles wat plantaardig is, dus ook vruchten, hebben cellen met een celwand van cellulose. Appel, peer, banaan bv. bevatten zelfs veel cellulose. Waarom verteren ze die dan wel?
Door Lizzy
#3448226
pike schreef: za 13 aug 2022, 10:43 Alles wat plantaardig is, dus ook vruchten, hebben cellen met een celwand van cellulose. Appel, peer, banaan bv. bevatten zelfs veel cellulose. Waarom verteren ze die dan wel?
Wat ik altijd geleerd heb, maar verbeter me als ik er naast zit, is dat niet alle fruit evenveel cellulose bevat. En als het veel cellulose bevat dan zit het vooral in de schil. Die poepen ze dan weer (net als wij) onverteerd uit. Andijvie of boerenkool of spinazie bevat een stijve structuur die de plant stevigheid geeft. Maar de verteerbaarheid is daarom rauw heel lastig. Ik vermoed zo maar dat courgette en komkommer veel makkelijker verteerbaar is binnen in de schil. Geschilde komkommer vreten mijn honden ook gewoon op en ik vind er nooit stukken komkommer van terug. Dus sommige groenten zullen ongekookt en geschild vermoedelijk makkelijker verteerbaar zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3448228
De celwand is veel minder sterk en dik bij vruchten dan bij stengels en bladeren. De ligt idd vnl aan de hoeveelheid cellulosevezels. Bij rijping worden die, althans in vruchtvlees, afgebroken of zachter of zo.. De cellen gaan dan veel sneller stuk.
Gebruikersavatar
Door pike
#3448284
Zoiets moet het dan wel zijn. Ik heb zelf ook nooit iets terug gezien van stukjes fruit in de ontlasting . Sterker nog, Pike heeft in zijn jonge, baldadige jaren ooit een complete bananenschil in zijn geheel naar binnen gezogen. Niet opeten Pike!!! Sjlurp en daar ging de schil ;D ;D ;D De draak. Maar ik heb er geen flinter van terug gezien. Helemaal niets. Heeft mij altijd hoogst verbaasd. Want het schijnt dat zo’n schil een paar jaar nodig heeft om afgebroken te worden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3448295
pearlsofpassion schreef: zo 14 aug 2022, 23:10 Dat laatste is niet waar hoor. In de compostbak vergaan die ook vlot.. In het algemeen gaan tropische vruchten wel trager maar bananen merk ik nooit wat van..
Oh echt waar? Ik deed ze nooit in de compostbak omdat dat overal vermeld stond. Maar nu ik erover nadenk, een tijdje terug heb ik er een achter in de tuin gelegd om te zien of dat nog nachtvlinders zou aantrekken. De schil bleek een grote aantrekkingskracht te hebben op naaktslakken. In twee nachten hadden die de complete schil opgegeten!
Door Siberienne
#3448316
pike schreef: ma 15 aug 2022, 07:38 Oh echt waar? Ik deed ze nooit in de compostbak omdat dat overal vermeld stond. Maar nu ik erover nadenk, een tijdje terug heb ik er een achter in de tuin gelegd om te zien of dat nog nachtvlinders zou aantrekken. De schil bleek een grote aantrekkingskracht te hebben op naaktslakken. In twee nachten hadden die de complete schil opgegeten!
Ik wist dat ook niet. Ik ben ze nu steeds aan het blenderen omdat ze een goede meststof zouden zijn maar dat is een vies klusje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3448344
Ocharme...
Ja, alles is op zich goede meststof maar banaan bevat veel kalium geloof ik en dat is moeilijker te vinden in keukenafval dan stikstof, koolstof en fosfor.

Kalium hebben vooral planten die vruchten en bollen of knollen vormen nodig.
Bladgroenten vooral stikstof want dat geeft veel groei van de groene delen en fosfor geeft sterke wortels.
Gebruikersavatar
Door pike
#3448359
Maar hoe weet je nou dat niet alleen in de vrucht maar ook in de schil kalium zit? Of is dat “gewoon” logisch? Of onderzocht?
Stikstof krijgen de planten hier genoeg ::) komt gratis uit de lucht vallen…
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door