Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patriciashelby
#3444265
Hallo allemaal,
Ik wil graag gaan beginnen met het voeren op de barf methode.

Even wat meer over onze hond
Naam: Shelby
Leeftijd: 5 jaar
Ras: Duitse herder

Bij Shelby is een zware voetsel allergie geconstateerd, ze is allergisch voor:
Kip
Lam
Rijst
Soja
Tarwe

Nu was het volgens de dierenarts het beste om over te stappen op alleen paard maar ik heb geen idee hoe en waar te beginnen.
Hoe en wat mag ze wel en welk soort vlees moet ik haar gaan geven.
Kan ik hier groentes bij doen.
Iemand die tips voor mij heeft ?
Door Lizzy
#3444281
Patriciashelby schreef: wo 04 mei 2022, 13:34 Hallo allemaal,
Ik wil graag gaan beginnen met het voeren op de barf methode.

Even wat meer over onze hond
Naam: Shelby
Leeftijd: 5 jaar
Ras: Duitse herder

Bij Shelby is een zware voetsel allergie geconstateerd, ze is allergisch voor:
Kip
Lam
Rijst
Soja
Tarwe

Nu was het volgens de dierenarts het beste om over te stappen op alleen paard maar ik heb geen idee hoe en waar te beginnen.
Hoe en wat mag ze wel en welk soort vlees moet ik haar gaan geven.
Kan ik hier groentes bij doen.
Iemand die tips voor mij heeft ?
Hallo, welkom op Barfplaats!

Hoe is dit geconstateerd, dat je hond hier allergisch voor is? Waarom zou je hem dan alleen paard moeten gaan geven? Je kunt dan toch alle diersoorten geven zolang het maar geen kip of lam is?

Als je hond allergisch is voor kip en lam, dan is zelf samenstellen (BARF) echt een eitje. Je gaat dan gewoon alle diersoorten geven, behalve kip en lam.

Als je gaat zelf samenstellen, dan moet je je wel eerst goed inlezen. Ik weet niet wat je hond nu eet, maar waarschijnlijk zul je een switch moeten maken en dan moet je eerst goed je huiswerk maken en dan aangepast aan jouw hond overschakelen naar het zelf samenstellen. Je hond heeft nodig: rauwe geschikte vleesbotten (in het begin "beginners vleesbotten" zoals konijnkarkas, eendkarkas/nek, kwartelkarkas), spiervlees, orgaanvlees, vuile pens, rauwe gepureerde of gekookte groenten en extra's zoals vette vis en rauwe eieren. In de juiste verhouding.

Ik denk dat het goed is om hier te beginnen met lezen: viewtopic.php?f=33&t=128897

Als je nu brok voert en nog helemaal geen ervaring hebt met rauwe voeding, is het misschien handig om eerst over te schakelen op een rauw kant en klaar voer, KVV?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3444306
Ik zou toch een eliminatiedieet overwegen.
Want die allergie testen zijn niet erg betrouwbaar.

Dat houdt kort gezegd in dat je begint met 1 diersoort die hij nog niet gehad heeft.. Idealiter eentje waar je alle onderdelen van kan kopen (ook bot en orgaan), dat is bij paard waarschijnlijk niet het geval. En zelf samenstellen is dan betrouwbaarder dan kvv.
Als je hond na 6 weken die ene diersoort klachtenvrij is, voeg je een diersoort toe en kijk je of er reactie komt. Na 2 weken geen reactie kan je die diersoort als veilig beschouwen en een volgende toevoegen. En zo verder.
Door Lizzy
#3444331
Ja, dat kan ook. Maar als de hond nu brok eet, dan is het nog maar de vraag of hij/zij uberhaupt nog problemen heeft met de voeding als je over bent geschakeld naar rauw..... Ik zou zelf eerst gewoon overschakelen. En een paar diersoorten niet voeren, achter de hand houden voor als je moet elimineren. Ik vind konijn daarvoor geschikt en haas. Daar kun je gemakkelijk van aan het vlees, orgaan en bot komen. Maar je kunt het inderdaad ook andersom doen. Beginnen met 1 diersoort, kijken hoe dat gaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door