Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3443145
Skye is nu een goede maand bij ons en de KVV gaat er goed in. Beetje te goed, mevrouw slobbert alles in recordtijd op en is daarna nog lang niet voldaan. Ik kan nu redelijk inschatten hoeveel eten ze in haar bak krijgt en hoeveel ze "verdient" dus het wordt tijd voor een BARF menu.

Nou heb ik in mijn vriezer best het nodige aan BARF maar is mijn beginnersbot heel beperkt.
Ik heb wel kwartels en eendenvleugels maar die zijn vrij klein vindt ik voor haar. Heb ze bij wijze van test al wel af en toe gegeven.
De vleugels kauwt ze keurig en netjes op, een kwartel kreeg ze gisteravond voor het eerst en was met 3 happen wel weg. Dat heeft ze wel soort van in stukken geknipt maar was zomaar weg. Ergens toch wel een beetje eng maar met een kwarteltje kan het denk ik geen kwaad?

Verder heb ik eigenlijk alleen grotere botten zoals hertenrib die denk ik niet bij beginnersbot horen.
En natuurlijk alleen het duurdere hypoallergene vlees voor mijn allergische dames.

Daarom vroeg ik me af, kan ik nu eerst (tot er genoeg ruimte in de vriezer is voor een nieuwe lading) haar menu aanvullen met kip uit de supermarkt? Gewoon de rauwe en ongekruide kippenpoten of hele kip? Zodat ze netjes voldoende diersoorten krijgt maar niet alles het hele dure exclusieve diersoort is. Voor zover ik nu weet heeft zij geen last van allergieën.
En als je bijv. een hele kip van 1,5 kg hebt, hoe moet ik dat dan zien voor het menu? Het is bot met spiervlees in principe natuurlijk maar voor bevleesd bot is het natuurlijk wel ernstig bevleesd. Dus ik denk dat ik dat deels ook als spiervlees moet zien maar geen idee in welke verhouding zoiets is?

Bij mijn volwassen dames weet ik inmiddels wel wat ze goed kunnen hebben maar Skye is toch weer nieuw en maakt me daardoor toch ook weer wat onzeker over wat wijsheid is.

Karen
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3443153
Je kunt prima "supermarkt kip" geven, denk er alleen wel om dat het soms vrij hard kan zijn (vind ik dan).
Ik koop daarom het liefst vleugels of van die kipkluifjes, dat zijn halve stukken van de vleugels en houd het dan gewoon vast als ze het opeten.
Een hele kip zou ik niet doen. Onhandig qua vorm en dan zit je inderdaad met je berekeningen.
Ik zie vleugels of poten, hoe bevleesd dan ook, wel altijd als bot en geef er vlees bij.
Door Lizzy
#3443158
Kromfohrlanders schreef: di 05 apr 2022, 09:49 Skye is nu een goede maand bij ons en de KVV gaat er goed in. Beetje te goed, mevrouw slobbert alles in recordtijd op en is daarna nog lang niet voldaan. Ik kan nu redelijk inschatten hoeveel eten ze in haar bak krijgt en hoeveel ze "verdient" dus het wordt tijd voor een BARF menu.

Nou heb ik in mijn vriezer best het nodige aan BARF maar is mijn beginnersbot heel beperkt.
Ik heb wel kwartels en eendenvleugels maar die zijn vrij klein vindt ik voor haar. Heb ze bij wijze van test al wel af en toe gegeven.
De vleugels kauwt ze keurig en netjes op, een kwartel kreeg ze gisteravond voor het eerst en was met 3 happen wel weg. Dat heeft ze wel soort van in stukken geknipt maar was zomaar weg. Ergens toch wel een beetje eng maar met een kwarteltje kan het denk ik geen kwaad?

Verder heb ik eigenlijk alleen grotere botten zoals hertenrib die denk ik niet bij beginnersbot horen.
En natuurlijk alleen het duurdere hypoallergene vlees voor mijn allergische dames.

Daarom vroeg ik me af, kan ik nu eerst (tot er genoeg ruimte in de vriezer is voor een nieuwe lading) haar menu aanvullen met kip uit de supermarkt? Gewoon de rauwe en ongekruide kippenpoten of hele kip? Zodat ze netjes voldoende diersoorten krijgt maar niet alles het hele dure exclusieve diersoort is. Voor zover ik nu weet heeft zij geen last van allergieën.
En als je bijv. een hele kip van 1,5 kg hebt, hoe moet ik dat dan zien voor het menu? Het is bot met spiervlees in principe natuurlijk maar voor bevleesd bot is het natuurlijk wel ernstig bevleesd. Dus ik denk dat ik dat deels ook als spiervlees moet zien maar geen idee in welke verhouding zoiets is?

Bij mijn volwassen dames weet ik inmiddels wel wat ze goed kunnen hebben maar Skye is toch weer nieuw en maakt me daardoor toch ook weer wat onzeker over wat wijsheid is.

Karen
Tuurlijk kan dat. Je betaald er alleen wel de hoofdprijs voor. Een hele kip bestaat voor zo'n 15% uit kale botten. Je zou een hele kip dus in een paar dagen op kunnen voeren, inclusief de botten. Zijn de poten van een kip vrij hard. Ik zou eerder kipvleugels uit de super meenemen. Die hebben ze ook ongekruid. Zeker bij Islamitische Slagers hebben ze die ongekruid, mocht je ze bij de super niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3443160
Een hele kip (of de helft daarvan) daar ging bij mij geen spiervlees bij. De supermarktkippen hebben behoorlijk veel vlees. Wel ging er orgaanvlees bij. Als het er bij zat, de schamele orgaanresten die in het zakje zaten aangevuld met het orgaan dat aan de beurt was. En de groente ging erbij.

Kippenbouten en drumsticks rekende ik tot 80% vlees en 20% bot. Misschien was het wel meer vlees maar zo deden ze het er wel goed op.

Ik had vroeger een poelier/kippenslachter die verkocht kippen in meerdere maten. De kleinste wogen ca. 700 gram. Zo'n kippetje aten ze in één keer op (ook de kleinste van 11 kg). Die kippetjes waren ook nooit zo bagger vet. Maar zo'n kippenslachter moet je maar net in de buurt hebben.
Je zou ook eens bij de barfshops kunnen kijken.
Door Lizzy
#3443161
Nee, daar hoeft inderdaad geen spiervlees meer bij. En stel je voert zo'n kip in 2 dagen op: dan zou ik het orgaanvlees ook lekker laten voor wat het is. Je hoeft niet iedere dag compleet te voeren!
Gebruikersavatar
Door pike
#3443169
Lizzy schreef: di 05 apr 2022, 13:10 Nee, daar hoeft inderdaad geen spiervlees meer bij. En stel je voert zo'n kip in 2 dagen op: dan zou ik het orgaanvlees ook lekker laten voor wat het is. Je hoeft niet iedere dag compleet te voeren!
Nee dat hoeft natuurlijk niet. Je kan ook alleen die kip geven. Ik voerde barf altijd wel compleert omdat ik dat gemakkelijker vond. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3443171
Als je het vb 2 dagen per week voert, zou ik er ook orgaan bij doen.
Spier moet er uiteraard niet bij, de percentages zijn er om de verhoudingen van een heel dier na te bootsen. Dus moet je bij een heel dier niet terugrekenen, dat is zowiezo goed. In het geval van een plofkip zelfs eerder te veel vlees want geen poten en kop en meer vlees dan een 'normaal' wild dier.

Als je vleesbot wil voeren koop je beter vleugels of zoek je bij de poelier nekken of karkas. Bij bouten zit je steeds met meer vlees dan nodig. Dat kan natuurlijk niet veel kwaad, wat meer vlees in het menu, tenzij ze ervan aan de dunne gaat. Moet je zelf een beetje uitmaken. Besef wel dat kippenpoten ook geen beginnersbot zijn, eerder gemiddeld.
Gebruikersavatar
Door pike
#3443178
Als TS kwartels en vleugels te klein vindt zijn kippennekken dat zeker. Misschien is parelhoenkarkas nog een optie, of karkas van jonge konijn. Die hebben nog wat formaat, zijn niet in twee keer knippen weggeslokt en zijn ook niet te hard. Alleen moet je dan wel gaan bestellen natuurlijk. En heb je ook vlees nodig maar dan kan je ook goedkoper spiervlees nemen.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3443183
Dank jullie wel.
Ik ga ff kijken wat ze hebben. Het is sowieso een tijdelijk iets om dat wat ik heb aan te vullen omdat ik nu vooral BARF in huis heb voor hele allergische kleine hondjes.. Denk dat ik dan voor de kippenvleugels o.i.d. ga als vleesbot. Kwartel en eendenvleugels kunnen er dan bij en voor spiervlees heb ik wel voldoende om 4 diersoorten te maken. Orgaan is maar 1 diersoort nu, maar goed dat kan voor nu eerst ook wel.

Als de vriezer meer ruimte heeft ga ik weer bestellen en dan ook een plank reserveren voor "alleen Skye dingen".
Dan bestel ik gewoon weer voldoende voor alle honden.
Zo fijn dat ze gewoon kip en rund kan hebben.

Karen
Door Esther Q
#3443942
Kromfohrlanders schreef: di 05 apr 2022, 09:49 Skye is nu een goede maand bij ons en de KVV gaat er goed in. Beetje te goed, mevrouw slobbert alles in recordtijd op en is daarna nog lang niet voldaan. Ik kan nu redelijk inschatten hoeveel eten ze in haar bak krijgt en hoeveel ze "verdient" dus het wordt tijd voor een BARF menu.

Nou heb ik in mijn vriezer best het nodige aan BARF maar is mijn beginnersbot heel beperkt.
Ik heb wel kwartels en eendenvleugels maar die zijn vrij klein vindt ik voor haar. Heb ze bij wijze van test al wel af en toe gegeven.
De vleugels kauwt ze keurig en netjes op, een kwartel kreeg ze gisteravond voor het eerst en was met 3 happen wel weg. Dat heeft ze wel soort van in stukken geknipt maar was zomaar weg. Ergens toch wel een beetje eng maar met een kwarteltje kan het denk ik geen kwaad?

Verder heb ik eigenlijk alleen grotere botten zoals hertenrib die denk ik niet bij beginnersbot horen.
En natuurlijk alleen het duurdere hypoallergene vlees voor mijn allergische dames.

Daarom vroeg ik me af, kan ik nu eerst (tot er genoeg ruimte in de vriezer is voor een nieuwe lading) haar menu aanvullen met kip uit de supermarkt? Gewoon de rauwe en ongekruide kippenpoten of hele kip? Zodat ze netjes voldoende diersoorten krijgt maar niet alles het hele dure exclusieve diersoort is. Voor zover ik nu weet heeft zij geen last van allergieën.
En als je bijv. een hele kip van 1,5 kg hebt, hoe moet ik dat dan zien voor het menu? Het is bot met spiervlees in principe natuurlijk maar voor bevleesd bot is het natuurlijk wel ernstig bevleesd. Dus ik denk dat ik dat deels ook als spiervlees moet zien maar geen idee in welke verhouding zoiets is?

Bij mijn volwassen dames weet ik inmiddels wel wat ze goed kunnen hebben maar Skye is toch weer nieuw en maakt me daardoor toch ook weer wat onzeker over wat wijsheid is.

Karen
Hoi Karen, ik voer mijn kleine hondjes kip vd super. Ze zijn tussen de 3,5 en 6 kg en krijgen de vleugels en poten (die ik voor de kleinste in stukjes knip met een tuinschaar). Het kan idd hap slik binnen zijn. Bij mijn Italiaanse windhondje met haar zwanenhals zie je het eten als een bobbel naar beneden zakken. Net een slang die zijn lichaam rond zijn prooi vouwt :biggrin2: maar in mijn beleving gaat dat dus prima ondanks dat het er onaangenaam uitziet. Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door