Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#3442534
Hoi allemaal.

Mijn vorige hond heb ik haar hele leven op Barf gehad. Dat was zo'n routine geworden dat ik er niet meer over hoefde na te denken.

Nu komt morgen ons nieuw hondje thuis. Ze is een zwerver uit Griekenland van 8 maanden oud. Ze is een mix border collie met nog van alles wat. Ze is 13 kilo. Ze zal ook niet veel meer groeien.

Nu eet ze brok, maar niet van harte. Ik wil haar dus over zetten op BARF.
Ik ga dus weer behoorlijk inlezen.

Alleen morgen is ze er al en ik wil graag weten hoe ik het ook alweer moest uitrekenen?
Ze is dus 13 kilo. Hoeveel gram moet ik haar dan ook al weer geven?

En met mijn oude lieve hond deed ik altijd alleen in de avond eten geven.
Kan dat ook wanneer ze 8 maanden oud zijn, of moet ik dat langzaam opbouwen.
Ik geloof dat ze namelijk nu in de ochtend en in de avond eten krijgt. Hoewel het er de hele dag staat, want het gaat niet van harte (zie is nu bij een ander gezin)

Groetjes
Door Lizzy
#3442536
Roellie schreef: za 26 mar 2022, 14:17 Hoi allemaal.

Mijn vorige hond heb ik haar hele leven op Barf gehad. Dat was zo'n routine geworden dat ik er niet meer over hoefde na te denken.

Nu komt morgen ons nieuw hondje thuis. Ze is een zwerver uit Griekenland van 8 maanden oud. Ze is een mix border collie met nog van alles wat. Ze is 13 kilo. Ze zal ook niet veel meer groeien.

Nu eet ze brok, maar niet van harte. Ik wil haar dus over zetten op BARF.
Ik ga dus weer behoorlijk inlezen.

Alleen morgen is ze er al en ik wil graag weten hoe ik het ook alweer moest uitrekenen?
Ze is dus 13 kilo. Hoeveel gram moet ik haar dan ook al weer geven?

En met mijn oude lieve hond deed ik altijd alleen in de avond eten geven.
Kan dat ook wanneer ze 8 maanden oud zijn, of moet ik dat langzaam opbouwen.
Ik geloof dat ze namelijk nu in de ochtend en in de avond eten krijgt. Hoewel het er de hele dag staat, want het gaat niet van harte (zie is nu bij een ander gezin)

Groetjes
Gefeliciteerd met je nieuwe hondje!

Ik vind 1 maaltijd per dag te weinig voor een hond van 8 maanden. Zelf schakel ik ze pas over als ze een jaar geweest zijn (en met mijn huidige "pup" voer ik nog steeds 2 keer per dag omdat hij 2 kg per dag eet en ik dat teveel vind in 1 maaltijd. Hij is bijna 14 maanden). Ik zou tot 12 maanden dus 2 maaltijden geven en het liefst overdag.

Hoeveel ze moet hebben is lastig. Een jonge hond kan op die leeftijd 6% van het huidige lichaamsgewicht nodig hebben (dat is dan 780 gram per dag) maar het kan ook dat ze 3% nodig heeft (en dat is 390 gram) en alles wat daar tussen zit. Je moet dat even aankijken. Ik zou zelf beginnen met 450 gram BARF en dan even kijken of ze dat als een hongerige leeuw weg eet of het laatste beetje al laat staan. En ook zou ik haar postuur mee laten wegen. Als ze heel mager is kun je haar gewoon wat meer geven als dat ze heel dik is.

Helpt dit een beetje?

Oh, hier is de barf rekenhulp: https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3442537
Mijn ervaring is dat een hond die van brokken naar rauw gaat in het begin wel veel meer nodig heeft dan wanneer ze eenmaal gewend zijn aan rauw. Ik zou dus eerder aan de hoge kant gaan zitten qua hoeveelheid. Ik zou zeker die 6% gaan voeren, als ze dat wil eten (gezien hoe ze nu eet: niet van harte)
Onze Miel, toen 6,5 maand at met 13kg 700 gram. Nu bijna 9 maanden, 17kg eet ze nog 700 gram. Wel nog steeds in 2x, dat blijf ik tot zeker een jaar doen. Maar wel binnen 8 uur, dus om 7 uur en uiterlijk 15:00 weer. En niet om 7 uur en 19:00 bv
Door Roellie
#3442552
Lizzy schreef: za 26 mar 2022, 15:36 Gefeliciteerd met je nieuwe hondje!

Ik vind 1 maaltijd per dag te weinig voor een hond van 8 maanden. Zelf schakel ik ze pas over als ze een jaar geweest zijn (en met mijn huidige "pup" voer ik nog steeds 2 keer per dag omdat hij 2 kg per dag eet en ik dat teveel vind in 1 maaltijd. Hij is bijna 14 maanden). Ik zou tot 12 maanden dus 2 maaltijden geven en het liefst overdag.

Hoeveel ze moet hebben is lastig. Een jonge hond kan op die leeftijd 6% van het huidige lichaamsgewicht nodig hebben (dat is dan 780 gram per dag) maar het kan ook dat ze 3% nodig heeft (en dat is 390 gram) en alles wat daar tussen zit. Je moet dat even aankijken. Ik zou zelf beginnen met 450 gram BARF en dan even kijken of ze dat als een hongerige leeuw weg eet of het laatste beetje al laat staan. En ook zou ik haar postuur mee laten wegen. Als ze heel mager is kun je haar gewoon wat meer geven als dat ze heel dik is.

Helpt dit een beetje?

Oh, hier is de barf rekenhulp: https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/

En zal ik dan de eerste paar weken nog mengen?
Hoe lang duurt het proces meestal wanneer je overstapt?
Het is natuurlijk ook verstandig om te kijken hoe de hond reageert er op....

Is het ook verstandig om anders is met die rollen vlees te beginnen? en dan langzaam aan op echte barf?
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3442559
Van mijn (veel te dikke) herplaatser werd ook gezegd dat ze niet van harte at. In het asiel liet ze haar eten vooral staan en ook bij mij at ze de 1e dag niet.
Denk dat het stress gerelateerd was, want eenmaal meer tot rust at ze prima. Dat vond ik ook logischer gezien haar formaat.. een hele kieskeurige hond die slecht eet is normaal gesproken natuurlijk niet te dik..

Kan dus best zijn dat jouw herplaatser nu net wat te veel spanningen heeft en daarom slechter eet dan ze bij jou gaat doen.

Persoonlijk zou ik niet mengen maar gewoon overstappen.
Wel heb ik mijn herplaatser de 1e dag gewoon spiervlees gegeven en daarna KVV om het lichaam te helpen met de overgang, KVV ook omdat ze te dik is en ik zo beter per dag de porties aan kan passen.
Maar als je BARF doet zou ik de 1e dag spiervlees doen en daarna gewoon Barfen met beginnersbotten enzo, zoals je bij een jonge pup ook zou doen.

Karen
Door Lizzy
#3442568
Roellie schreef: zo 27 mar 2022, 09:42 En zal ik dan de eerste paar weken nog mengen?
Hoe lang duurt het proces meestal wanneer je overstapt?
Het is natuurlijk ook verstandig om te kijken hoe de hond reageert er op....

Is het ook verstandig om anders is met die rollen vlees te beginnen? en dan langzaam aan op echte barf?
Ik zou ook niet mengen. Ik zou beginnen met echt beginnersbot en dat zelfs nog even pletten met een hamertje. Of anders inderdaad eerst een paar dagen KVV. Je weet natuurlijk nog niet goed hoe de spijsvertering van de hond functioneert. Dus misschien niet zo gek hoor, om eerst KVV te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door