Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3440974
Lizzy schreef: vr 25 feb 2022, 13:22 Voeren jullie dat nog aan je honden, nu met de vogelgriep? Was er zo maar ineens benieuwd naar.
Mijn vriezer is nu leeg maar tot voor kort heb ik nog gewoon fazant en wilde duif (kvv) gevoerd. Niet bij stil gestaan eigenlijk. Ik weet niet of daar een risico zit. Als er besmette dieren verwerkt zouden worden dan worden de mensen in de fabriek er ook aan blootgesteld. Dan zijn de machines ook besmet, en daarmee dan ook weer niet-gevogelte-kvv. Karkassen e.d. zijn doorgaans toch afkomstig van dieren die voor menselijke consumptie geslacht zijn. En dus gekeurd (mag je hopen). En daar wordt ook de kvv van gedraaid. Lijkt me dat je het gewoon kan voeren.
#3441021
pike schreef: vr 25 feb 2022, 14:27 Mijn vriezer is nu leeg maar tot voor kort heb ik nog gewoon fazant en wilde duif (kvv) gevoerd. Niet bij stil gestaan eigenlijk. Ik weet niet of daar een risico zit. Als er besmette dieren verwerkt zouden worden dan worden de mensen in de fabriek er ook aan blootgesteld. Dan zijn de machines ook besmet, en daarmee dan ook weer niet-gevogelte-kvv. Karkassen e.d. zijn doorgaans toch afkomstig van dieren die voor menselijke consumptie geslacht zijn. En dus gekeurd (mag je hopen). En daar wordt ook de kvv van gedraaid. Lijkt me dat je het gewoon kan voeren.
Volgens mij zijn mensen minder gevoelig dan honden. En ik weet niet of je tijdens de keurig kunt zien of een, zeg gans, besmet is met de vogelgriep....? Als ie het net onder de leden heeft en nog niet ziek is...?
#3441022
Ik denk dat invriezen wel vrij effectief is om virus reproductie te stoppen en daarmee ook de besmettelijkheid van karkassen te stoppen. Sowieso stopt het virus replicatie proces vrij snel na de dood, een vers lichaam heeft misschien nog wel wat besmettelijk virus, maar ik denk dat dat toch wel vrij snel verdwijnt.

Daarbij, het moet ook nog wel in de luchtwegen komen in voldoende mate. Nou zit een hond wel meer met een snuivende neus in rauw vlees dan een mens, maar dan nog, het zijn echt wel grote druppels die influenza overdragen. Ik denk dat het risico dus wel meevalt.

Heb nog even snel gegoogeld maar influenza virussen zijn in het algemeen na 12-24 uur ‘dood’ aka niet meer besmettelijk op roestvrij staal, laat staan in karkassen waar biodegradtie plaats vindt. Op handen zijn influenza virussen na 5 minuten al afgebroken, dus ik zou er niet bang voor zijn.
#3441023
Siberienne schreef: za 26 feb 2022, 13:47 Ik denk dat invriezen wel vrij effectief is om virus reproductie te stoppen en daarmee ook de besmettelijkheid van karkassen te stoppen. Sowieso stopt het virus replicatie proces vrij snel na de dood, een vers lichaam heeft misschien nog wel wat besmettelijk virus, maar ik denk dat dat toch wel vrij snel verdwijnt.

Daarbij, het moet ook nog wel in de luchtwegen komen in voldoende mate. Nou zit een hond wel meer met een snuivende neus in rauw vlees dan een mens, maar dan nog, het zijn echt wel grote druppels die influenza overdragen. Ik denk dat het risico dus wel meevalt.

Heb nog even snel gegoogeld maar influenza virussen zijn in het algemeen na 12-24 uur ‘dood’ aka niet meer besmettelijk op roestvrij staal, laat staan in karkassen waar biodegradtie plaats vindt. Op handen zijn influenza virussen na 5 minuten al afgebroken, dus ik zou er niet bang voor zijn.
Ik heb op meerdere (Engelstalige) websites gelezen dat het virus niet gedood wordt door invriezen. Bijv. deze: https://www.eufic.org/en/food-safety/ar ... t-and-eggs. Dit vond ik ook nog:

8. Is there a difference between transmission and spread of avian influenza?

Yes. The transmission of avian influenza refers to the passing of the disease from one animal to another (and in very limited cases from an animal to a human). The spread of avian influenza refers to the wide diffusion (geographically or throughout production and market systems) of the disease among a large number of animals.

Transmission
From what we know today, the avian influenza virus can be transmitted through contact among and with poultry and their droppings, feathers, intestines and blood. The greatest risk of infection for humans appears to be through the handling and slaughtering of live infected poultry.

Spread
Unlike some diseases, avian influenza is not an air-borne disease. Most current evidence suggests that the virus spreads mainly through the movements of poultry, poultry products, people and the vehicles they use for transport.

11. How long does the virus live in bird/animal droppings?

It depends on the amount of virus contained in the droppings, temperature and moisture content. Generally speaking however, the virus dies more quickly in higher temperatures and the drier the droppings are.

14. How do people become infected with avian influenza?

We do not know for certain, but direct contact with infected poultry, or surfaces and objects contaminated by their droppings is presently considered the main route for infection of humans by the avian H5N1 virus. To date, most human cases have occurred in rural or urban fringe areas where many households keep small poultry flocks, which often roam freely, sometimes entering homes or sharing outdoor areas where children play. As infected birds shed large quantities of virus in their droppings, opportunities for exposure to infected droppings or to environments contaminated by the virus are abundant under such conditions. Moreover, because many households depend on poultry for income and food, families sometimes sell or slaughter and consume birds when signs of illness appear in a flock, rather than disposing of the birds safely, and this practice has proved difficult to change. Exposure is considered most likely during slaughter, plucking and butchering. There is no evidence that properly cooked poultry or eggs can be a source of infection.

======

Misschien dat het eten van ganzen en eendenpoep (wat veel honden ook geweldig vinden) wel gevaarlijker is...?
#3441025
Ja, dit gaat over de ontlasting van het gevogelte en risico tijdens het slachten. Niet over het eten van het vlees.

En dit jaar is de epidemie heel erg maar er is in NL zowat elk jaar ophokplicht door vogelgriep. Als het gevaarlijk was hadden we toch al ooit problemen gehad bij honden die wild eten.

Wilde vogelpoep lijkt me wel een risico idd.
#3441026
pearlsofpassion schreef: za 26 feb 2022, 14:38 Ja, dit gaat over de ontlasting van het gevogelte en risico tijdens het slachten. Niet over het eten van het vlees.

En dit jaar is de epidemie heel erg maar er is in NL zowat elk jaar ophokplicht door vogelgriep. Als het gevaarlijk was hadden we toch al ooit problemen gehad bij honden die wild eten.

Wilde vogelpoep lijkt me wel een risico idd.
Dit jaar is ie wel extreem pittig he, de vogelgriep!
#3441688
Survivability at 4 °C
At 4 °C the virus was found to survive up to 8 weeks in dry and wet faeces. In first passage the virus was recovered up to 7th week in dry and up to 6th week in wet faeces. The virus lost 80 % infectivity on 6th week in wet faeces and 90 % infectivity on 7th week in dry faeces (Table 2). After 8 weeks virus could not be recovered in subsequent passages. Regression analysis indicated very less difference in expected survival value and observed value and was corroborated by the R2 values of 0.9526 and 0.9299, for dry and wet fecal samples, respectively. The estimated duration of persistence was 8.5 weeks in dry and 8.85 weeks in wet faeces against the observed value of 8 weeks (Table 3).

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3784916/
#3441789
Lizzy schreef: do 10 mar 2022, 17:20 Survivability at 4 °C
At 4 °C the virus was found to survive up to 8 weeks in dry and wet faeces. In first passage the virus was recovered up to 7th week in dry and up to 6th week in wet faeces. The virus lost 80 % infectivity on 6th week in wet faeces and 90 % infectivity on 7th week in dry faeces (Table 2). After 8 weeks virus could not be recovered in subsequent passages. Regression analysis indicated very less difference in expected survival value and observed value and was corroborated by the R2 values of 0.9526 and 0.9299, for dry and wet fecal samples, respectively. The estimated duration of persistence was 8.5 weeks in dry and 8.85 weeks in wet faeces against the observed value of 8 weeks (Table 3).

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3784916/

Je kunt feces niet zomaar vergelijken met vlees. Virus wordt massaal uitgescheiden in feces in de besmettelijke vorm. Dus feces bevat veel meer viruspartikels dan bv spierweefsel. Mijn opmerking over invriezen ging ook meer daarover: je legt de metabole processen in de cel stil en er wordt geen virus meer geproduceerd.

Al die dingen over of iets nog besmettelijk is: je moet kijken naar de logaritmische reductie. Oftewel, als er in uitgangspunt 100 virus deeltjes aanwezig zijn, en er gaat 2log kapot in een uur, is zo’n materiaal niet meer besmettelijk. Als er 10e9 virusdeeltjes aanwezig zijn, nog wel.

Dingen die besmettelijkheid van virusdeeltjes beïnvloeden zijn oa kou, maar bv ook UV licht, vochtigheid, pH etc. En dan zit je nog met besmettingsroute; moet je echt druppels inademen of is een kort contact met slijmvliezen genoeg. Al die onderzoeken over besmettelijk virus zijn labtesten die je niet 1-2-3 naar de echte wereld kunt vertalen als het over risico gaat. Overigens ook al het ove4 invriezen gaat: dan hangt het ook nog af van in wat voor medium dat bevriezen plaats vindt. Iets met pH en osmotische waarde (details weet ik niet meer, maar in het lab moest dat nogal nauwkeurig, anders kreeg je het niet meer opgekweekt).

Als je kijkt naar landen waar vogelgriep endemisch is, raken mensen besmet bij contact met de levende dieren, niet na hanteren of eten van vlees. Wat er met honden gebeurt in China en Indonesië die besmette dieren eten, daar weet ik minder van. Maar dat zou interessanter zijn; wat gebeurt er in de praktijk.
#3441804
Ja, dat is waarom ik dit topic heb geopend. Wat gebeurt er in de praktijk?

Neem het Aujesky virus (qua virus natuurlijk niet vergelijkbaar met de vogelgriep), dat virus blijft meerdere jaren 'leven' in ingevroren vlees. Dat moet je dus niet aan je hond of kat voeren. Aujesky is einde verhaal.

Maar ja, hoe dodelijk is deze vorm van vogelgriep voor hond en kat? Hoe lang blijft het virus actief in spiervlees? Durven we, moeten we op dit moment rauw vlees van wilde (water) vogels blijven voeren? Ik weet het niet en vandaar dit topic.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door