Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3441851
Lizzy schreef: za 12 mar 2022, 15:17 Ja, dat is waarom ik dit topic heb geopend. Wat gebeurt er in de praktijk?

Neem het Aujesky virus (qua virus natuurlijk niet vergelijkbaar met de vogelgriep), dat virus blijft meerdere jaren 'leven' in ingevroren vlees. Dat moet je dus niet aan je hond of kat voeren. Aujesky is einde verhaal.

Maar ja, hoe dodelijk is deze vorm van vogelgriep voor hond en kat? Hoe lang blijft het virus actief in spiervlees? Durven we, moeten we op dit moment rauw vlees van wilde (water) vogels blijven voeren? Ik weet het niet en vandaar dit topic.

Ik ben geen viroloog of dergelijke, maar ik denk dat er logisch na gedacht moet worden.
De vogelgriep is zeker de laatste 5/6 jaar in de winter meer onder de aandacht geweest. Maar afgelopen jaar zeker niet helemaal weg geweest.
Ik denk dat watervogels die geen afwijkingen vertonen veilig gevoerd kunnen worden. Laat ik het zo stellen, deze worden gewoon goed gekeurd voor menselijke consumptie. Neemt niet weg dat ze wel drager kunnen zijn!

Maar we voeren ook bijvoorbeeld rundernier. Ik moet er altijd om bedelen bij mijn zelf slachtende slager. Hij zegt dat hij ze eigenlijk niet mag verkopen ivm niet geschikt voor menselijke consumptie. Dit geven we wel weliswaar beperkt maar toch.

Wij voeren wel wilde gans ik weet waar deze geschoten zijn en dat er de laatste weken geen tot weinig afwijkende dieren gezien zijn.

Groet Marien
#3441854
Rundernier is niet geschikt voor menselijk consumptie wegens de cadmiumgehaltes. Die cummuleren en is dus afhankelijk van de leeftijd van het dier.
Ik voer dat zelf ook niet, rundernier.
Maar ik voer vb wel haasnier als ik eraan kom en daarbij weet ik ook niet of die haas jonger of ouder dan 2 jaar is (daar leggen ze de grens bij de runderen).
#3441860
Watervogels scheiden altijd influenza virussen uit. Sommige varianten zijn schadelijk voor pluimvee en wordt dat benoemd als vogelgriep uitbraken.

Sommige varianten kunnen over op andere diersoorten, zoals mensen, varkens of honden. Er zijn bv ook varianten die over kunnen op honden maar niet op mensen.

Honden zijn eigenlijk best ongevoelig voor veel influenza virussen, er zijn maar een heel beperkt aantal varianten die überhaupt infecties kunnen geven (minder dan bij mensen en varkens bv). Als je kijkt naar de berichten over uitbraken van die varianten gaat dat over hond-hond overdracht. Ik heb een stukje gelezen over canine influenza H3N3 en dan is de infectieuze dosis die leidt tot klinische infecties 10e6 viruspartikels intra nasaal. Maar ja, dat is in dierproeven.
#3441867
Marien schreef: zo 13 mar 2022, 18:07 Ik ben geen viroloog of dergelijke, maar ik denk dat er logisch na gedacht moet worden.
De vogelgriep is zeker de laatste 5/6 jaar in de winter meer onder de aandacht geweest. Maar afgelopen jaar zeker niet helemaal weg geweest.
Ik denk dat watervogels die geen afwijkingen vertonen veilig gevoerd kunnen worden. Laat ik het zo stellen, deze worden gewoon goed gekeurd voor menselijke consumptie. Neemt niet weg dat ze wel drager kunnen zijn!

Maar we voeren ook bijvoorbeeld rundernier. Ik moet er altijd om bedelen bij mijn zelf slachtende slager. Hij zegt dat hij ze eigenlijk niet mag verkopen ivm niet geschikt voor menselijke consumptie. Dit geven we wel weliswaar beperkt maar toch.

Wij voeren wel wilde gans ik weet waar deze geschoten zijn en dat er de laatste weken geen tot weinig afwijkende dieren gezien zijn.

Groet Marien
Zoals PoP al schrijft, rundernieren mogen niet verkocht worden als het rund ouder is dan 3 jaar omdat het cadmiumgehalte te hoog is. Voor diervoeding mogen ze trouwens wel verkocht worden. Zeg dat maar tegen je slager. Moet je je wel afvragen of je rundernier + teveel cadmium aan je hond wilt voeren natuurlijk...

Maar goed, ik denk een ander punt dan wilde vogels met potentieel vogelgriepvirus.
#3441868
Siberienne schreef: zo 13 mar 2022, 21:49 Watervogels scheiden altijd influenza virussen uit. Sommige varianten zijn schadelijk voor pluimvee en wordt dat benoemd als vogelgriep uitbraken.

Sommige varianten kunnen over op andere diersoorten, zoals mensen, varkens of honden. Er zijn bv ook varianten die over kunnen op honden maar niet op mensen.

Honden zijn eigenlijk best ongevoelig voor veel influenza virussen, er zijn maar een heel beperkt aantal varianten die überhaupt infecties kunnen geven (minder dan bij mensen en varkens bv). Als je kijkt naar de berichten over uitbraken van die varianten gaat dat over hond-hond overdracht. Ik heb een stukje gelezen over canine influenza H3N3 en dan is de infectieuze dosis die leidt tot klinische infecties 10e6 viruspartikels intra nasaal. Maar ja, dat is in dierproeven.
We zijn dit jaar voor het eerst massaal gewaarschuwd voor de vogelgriep in relatie tot onze honden. Omdat er meerdere vossen overleden zijn aan vogelgriep en er mogelijk ook honden ziek zijn geworden (daarvan is niet 100% duidelijk of het vogelgriep was of iets anders en ik weet het vervolg/uitslag van het onderzoek niet).
Gebruikersavatar
Door pike
#3442052
https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw ... vogelgriep

Het gaat dus wel om het eten van besmette kadavers. Niet om het eten van vlees uit de (barf/kvv)winkel.
De jager schiet geen zieke dieren voor consumptie. De jagers eten het vlees van de door hen geschoten dieren ook zelf en het gaat naar restaurants en poeliers. Ik heb nog niet gehoord dat een jager aan vogelgriep is overleden of iemand anders die wilde gans of fazant of wilde eend gegeten had.
#3442064
pike schreef: wo 16 mar 2022, 21:19 https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw ... vogelgriep

Het gaat dus wel om het eten van besmette kadavers. Niet om het eten van vlees uit de (barf/kvv)winkel.
De jager schiet geen zieke dieren voor consumptie. De jagers eten het vlees van de door hen geschoten dieren ook zelf en het gaat naar restaurants en poeliers. Ik heb nog niet gehoord dat een jager aan vogelgriep is overleden of iemand anders die wilde gans of fazant of wilde eend gegeten had.
Ik weet niet of ik het met je eind conclusie eens ben. Heb ook overleg gehad met een dierenarts hierover, recent. En zij zegt ook dat vogels besmet kunnen zijn in een stadium waarin je dat nog niet kunt zien. Aangezien het virus snel dood gaat bij verhitting is er daarom weinig gevaar voor de mens voor het eten van besmet vlees. Voor honden en katten die het rauw eten ligt dat mogelijk toch anders.
Gebruikersavatar
Door pike
#3442067
Die jager heeft intussen wel met die vogels rondgelopen in het veld, heeft ze in zijn auto gehad, ze hebben liggen besterven in zijn schuur. Hij heeft de ingewanden eruit gehaald.

En Siberienne schreef ook dit:
Siberienne schreef: za 26 feb 2022, 13:47 Ik denk dat invriezen wel vrij effectief is om virus reproductie te stoppen en daarmee ook de besmettelijkheid van karkassen te stoppen. Sowieso stopt het virus replicatie proces vrij snel na de dood, een vers lichaam heeft misschien nog wel wat besmettelijk virus, maar ik denk dat dat toch wel vrij snel verdwijnt.

Daarbij, het moet ook nog wel in de luchtwegen komen in voldoende mate. Nou zit een hond wel meer met een snuivende neus in rauw vlees dan een mens, maar dan nog, het zijn echt wel grote druppels die influenza overdragen. Ik denk dat het risico dus wel meevalt.

Heb nog even snel gegoogeld maar influenza virussen zijn in het algemeen na 12-24 uur ‘dood’ aka niet meer besmettelijk op roestvrij staal, laat staan in karkassen waar biodegradtie plaats vindt. Op handen zijn influenza virussen na 5 minuten al afgebroken, dus ik zou er niet bang voor zijn.
En dan lijkt het me toch dat de hond, tenzij hij een vers karkas in het terrein vindt, geen risico loopt met het thuis eten van wilde vogels. Wilde dieren die aas eten lopen veel meer risico nog levend virus binnen te krijgen. Misschien hebben die vossen zelfs wel een nog levende maar doodzieke vogel gepakt. Dat is een onbekende factor waar je nooit uitsluitsel over zal krijgen.

Maar, als je het niet vertrouwt dan voer je het voor je eigen gemoedsrust toch gewoon niet.
#3442078
Als eigenaar van dit forum vind ik persoonlijk dat ik niet alleen de verantwoordelijkheid draag voor mijn eigen doen en laten met mijn eigen honden maar ook in wat ik adviseer aan de mensen die hier komen. En daarom maak ik hier een punt van zeg maar. Wil ik baseert op feiten kunnen schrijven "zus of zo", met behulp van jullie natuurlijk want samen weten we meer dan ik alleen!
Gebruikersavatar
Door pike
#3442081
Oke juist ja ik snap je invalshoek. Als je de boel serieus aanpakt dan is het soms best wel moeilijk om tot een goed gefundeerd oordeel/advies te komen. Maar als je er niet met zekerheid uitkomt kan je dat natuurlijk ook gewoon zeggen. Wetenschappelijk onderzoek levert ook niet altijd een eenduidig antwoord op de vragen op. Dan eindigen de conclusies met: Er is verder onderzoek nodig :biggrin2:
#3442101
Lizzy schreef: ma 14 mar 2022, 07:28 We zijn dit jaar voor het eerst massaal gewaarschuwd voor de vogelgriep in relatie tot onze honden. Omdat er meerdere vossen overleden zijn aan vogelgriep en er mogelijk ook honden ziek zijn geworden (daarvan is niet 100% duidelijk of het vogelgriep was of iets anders en ik weet het vervolg/uitslag van het onderzoek niet).
Ja dat verschil snap ik wel maar ik probeer even het grotere perspectief te zien; er zijn meerdere influenza virussen die zowel in vogels voorkomen en ziekte kunnen veroorzaken in honden en toch wordt eten van vlees niet genoemd als bron van overdracht. Kan ik het uitsluiten? Nee. Maar wat Pluk zegt over verschil tussen vossen en honden vind ik toch wel aannemelijk dat het doden van zieke dieren een groter risico is dan het eten van vlees van gezonde dieren. En ja, het kan zijn dat een dier besmet is zonder symptomen, dat kan. En misschien kun je beter spier en karkas voeren en bv geen long of strot als je aan de veilige kant wil zitten. Logisch gezien zit het meeste virus in de luchtwegen en darmen.

Maar goed, ik ben geen expert, als ik jou was en je wil meer zekerheid, zou ik een expert mailen, bv een van de auteurs van dit artikel https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Gebruikersavatar
Door pike
#3442118
Siberienne schreef: do 17 mar 2022, 19:19 Ja dat verschil snap ik wel maar ik probeer even het grotere perspectief te zien; er zijn meerdere influenza virussen die zowel in vogels voorkomen en ziekte kunnen veroorzaken in honden en toch wordt eten van vlees niet genoemd als bron van overdracht. Kan ik het uitsluiten? Nee. Maar wat Pluk zegt over verschil tussen vossen en honden vind ik toch wel aannemelijk dat het doden van zieke dieren een groter risico is dan het eten van vlees van gezonde dieren. En ja, het kan zijn dat een dier besmet is zonder symptomen, dat kan. En misschien kun je beter spier en karkas voeren en bv geen long of strot als je aan de veilige kant wil zitten. Logisch gezien zit het meeste virus in de luchtwegen en darmen.

Maar goed, ik ben geen expert, als ik jou was en je wil meer zekerheid, zou ik een expert mailen, bv een van de auteurs van dit artikel https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
In het stuk dat ik hierboven aanhaal staat dat het virus bij de bunzing is aangetroffen in de hersenen en niet in de keel.
#3442129
pike schreef: vr 18 mar 2022, 06:42 In het stuk dat ik hierboven aanhaal staat dat het virus bij de bunzing is aangetroffen in de hersenen en niet in de keel.
Maar ik heb het over watervogels en niet over een bunzing. Influenza virussen kunnen best in andere weefsels aangetoond worden, ik denk alleen bij watervogels dat het vooral in de luchtwegen en darmen zal zijn, mucosa dus eigenlijk. Dat kan verschillen tussen diersoorten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door