Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DoekieDing
#3437952
Ik ben begonnen met een opleiding tot voedingsadviseur voor honden en katten. Heel leerzaam! Één dingetje waar ik nu over aan het dubben ben: de jodiumbehoefte bij honden.
Meyer & Zentek hebben voor een volwassen hond als onderhoudsbehoefte 15mcg/ kg LW gezet. Het National Research Council (NRC) geeft een onderhoudsbehoefte van 29,6mcg per metabool lichaamsgewicht (kg LW ^0,75).
Strombeck noemt 12mcg/kg lichaamsgewicht.
AAFCO geeft aan dat voeding per kg DM (dry matter) minimaal 1000mcg jodium moet bevatten met een max van 11000. Als ik een grove schatting doe dat mijn BARFmenu 70% vocht zou zijn kom ik uit op minimaal! 180mcg voor mijn 600g BARF.

Volgens al deze onderzoekers behoort Puma dus ergens tussen de 180 en 300mcg te krijgen. Nu ben ik niet van de ondergrenzen aanhouden en met een gegeven bovengrens van bijna 2000mcg lijkt zelfs 300mcg nog krapjes aan.
Ter vergelijking: voor mensen wordt 150mcg aangeraden met een bovengrens van 600mcg.
Mijn natte vingerwerk logica zegt dat Puma dus ook best 500mcg jodium zou mogen hebben dagelijks.

Ik heb het niet zo op supplementen voor de voedingswaarde, dus haal het het liefste uit verse voeding geschikt voor een carnivoor. Dan kom ik uit op schildklier van dieren cq hele prooidieren (maarja, zie daar maar eens van te achterhalen hoeveel jodium die bevatten en beetje jammer als ze dieren slachten puur voor mijn dier), kabeljauw (dat is me toch echt te duur), runderstrot (waar nog een deel schildklier aan vast zit zelfde probleem) of cranberries (400mcg/100g), eieren (gekookt 25mcg/ei). Ik voer hele vis, dus die schildklier krijgt ze sowieso al.
Nu kan ik ze ook op de gemalen kelp zetten, al vertrouw ik dat ook niet helemaal. Zo'n klein bewerkt poedertje met een bom aan jodium.

En dus ook mijn vraag: hoe doen jullie dit?
Door Lizzy
#3437954
Ik geef een paar keer per week een klein snufje zeewier en de soorten wissel ik af (ik wissel dulse, wakame, zeesla en nori met elkaar af). Ik koop dat hier: https://www.pit-pit.com/voeding/zeewier.html. En ik ga er daarmee vanuit dat ze voldoende jodium binnen krijgen. Ik heb in de 25 jaar dat ik vers voer nooit problemen meegemaakt.

Oh, hier op een rijtje hoeveel jodium zeewieren bevatten (op basis daarvan kun je een goede keus maken, denk ik): https://www.ahealthylife.nl/top-10-voed ... n-zeewier/
Door Lizzy
#3437976
Ik weet niet wat jou hond trouwens weegt, maar lijkt jou 500 mcg niet veel? Dan moet zij tegen de 40 kg wegen? Ik denk dat teveel jodium net zo niet goed is als te weinig.

Berekening staat ook hier: https://www.rawpetsrule.com/blog/iodine ... be-lacking. Voor Sjoerd kom ik dan volgens de berekening in totaal op 425 mcg uit en Sjoerd weegt 35 a 36 kg.

Als ik even ga zitten rekenen, kun je beter geen kombu geven. Dan geef je al gauw teveel (3 gram geeft je al 8312 mcg volgens mij, dus dat is 4100 mcg bij 1,5 gram en 2000 mcg bij 0,75 gram, enzovoorts). Van Wakamé moet je echter wel heel veel geven om aan de behoefte te voldoen dus dat schiet ook weer niet echt op. Kom je toch een beetje bij Dulse en Kelp uit en zeespaghetti uit. Kelp had je zelf al genoemd en volgens mij kun je dat toch wel redelijk voorzichtig doseren.
Door DoekieDing
#3437995
Dank Lizzy voor je snelle driedubbele antwoord!

Volgens de onderzoekers zou Puma zo'n 300mcg moeten krijgen. Maar zoals ik al zei: er wordt vaak een ondergrens 'niet ziek' gehanteerd. En niet zozeer de optimale hoeveelheid. Die ligt ergens tussen de ondergrens en bovengrens in.

Zo kom ik dus uit op dat 500mcg misschien wel een betere hoeveelheid is.

Leuk dat pit&pit gedroogd ongemalen spul heeft! De prijzen liegen er echter niet om. Jij haalt het dus ook uit een natuurlijk supplement VS verse voeding zoals een runderstrot op zijn tijd?

Nu heb ik op zich niks tegen supplementeren, wel een voorliefde voor verse voeding.
Denk dan ook dat het in die zin niet super nauw komt, zeker in het geval van jodium waar een flinke voorraad van opgeslagen wordt. Op dagelijkse basis teveel is uiteraard niet goed, maar af en toe een extra shot jodium zou een hond wel mee om moeten kunnen gaan lijkt me?

Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3437997
In schildklier zou ook nog schildklier hormoon zitten wat de werking van de hond zijn eigen schildklier zou kunnen beïnvloeden vandaar dat dat niet als bron gebruikt wordt. Het risico bestaat dat dat veel meer kwaad dan goed doet. Volgens mij weten ze nog niet geheel wat het doet maar worden er liever geen risico's mee genomen..
Door DoekieDing
#3438002
Klopt van dat schildklier hormoon. We hebben het dan voornamelijk over T3 (trijoodthryonine) T3 bevat dus 3 jodium moleculen. En teveel (of te weinig) jodium beïnvloedt de schildklier.

Hier zijn we bang van geworden sinds in kvv's te hoge hoeveelheden van gevonden zouden zijn. Echter is bij kvv's wel meer uit balans om kosten te besparen.

Een strot zo nu dan is niet het probleem, dat eten wolven in het wild namelijk ook. Het probleem zit hem dan in de dosering.

Ik ben dus aan het kijken/tobben of ik iets kan verzinnen om in de jodium behoefte met verse rauwe voeding kan voorzien.

Hoe doe jij dat PoP? Zit heel barfplaats aan de zeewier?

Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk

Door Lizzy
#3438008
Ik heb geen idee wat andere mensen doen maar ik vind zeewieren eigenlijk om meer redenen dan alleen jodium prima om te voeren. Maar goed, ik ben dan ook iemand die graag groenten voert, extra's voert en graag aan tut met het eten van mijn honden. Zie dit artikel waarom ik van zeewier houd (en dan voer ik daarnaast ook nog spirulina):

https://www.dogsnaturallymagazine.com/s ... -for-dogs/
Door DoekieDing
#3438019
Lizzy schreef:Ik heb geen idee wat andere mensen doen maar ik vind zeewieren eigenlijk om meer redenen dan alleen jodium prima om te voeren. Maar goed, ik ben dan ook iemand die graag groenten voert, extra's voert en graag aan tut met het eten van mijn honden. Zie dit artikel waarom ik van zeewier houd (en dan voer ik daarnaast ook nog spirulina):

https://www.dogsnaturallymagazine.com/s ... -for-dogs/
Als ik dat artikel lees zouden we juist de groente beter kunnen schrappen en zeewier geven!

Ik denk dat de manier waarop jij het doet Lizzy nog goed zou kunnen werken. Verschillende soorten en niet dagelijks. Ik ben niet zo'n voorstander van dag in dag uit supplementeren. Vandaar dat ik een beetje twijfel bij elke dag wat gemalen kelp.

@pearlsofpassion voor katten adviseert het NRC 35mcg / kg LW ^ 0,67.

Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk

Door DoekieDing
#3438026
Lizzy schreef:Ik heb geen idee wat andere mensen doen maar ik vind zeewieren eigenlijk om meer redenen dan alleen jodium prima om te voeren. Maar goed, ik ben dan ook iemand die graag groenten voert, extra's voert en graag aan tut met het eten van mijn honden. Zie dit artikel waarom ik van zeewier houd (en dan voer ik daarnaast ook nog spirulina):

https://www.dogsnaturallymagazine.com/s ... -for-dogs/
Ik word trouwens wel nieuwsgierig naar jouw supplementen kastje Lizzy.
Ze worden iig goed verwend bij jou (no surprises there)

Ik heb net voor het eerst de diatomeeenaarde besteld, die ik zelf ook ga proberen :)

Spirulina heb ik eerder een keer besteld en zelf genomen en aan de hond gegeven maar zowel bij mezelf als bij de hond merkte ik geen verschil.


Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk

Door Lizzy
#3438034
DoekieDing schreef: ma 10 jan 2022, 13:12 Als ik dat artikel lees zouden we juist de groente beter kunnen schrappen en zeewier geven!

Ik denk dat de manier waarop jij het doet Lizzy nog goed zou kunnen werken. Verschillende soorten en niet dagelijks. Ik ben niet zo'n voorstander van dag in dag uit supplementeren. Vandaar dat ik een beetje twijfel bij elke dag wat gemalen kelp.

@pearlsofpassion voor katten adviseert het NRC 35mcg / kg LW ^ 0,67.

Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk
Ja, nou ik ga geen groenten schrappen. Ik weet dat zij niet zo pro groenten is maar ze schrijft niet alleen maar slimme dingen :biggrin2: (er zijn echt wel meer dingen bij haar waarbij ik denk " :???: :???: :???: "). Maar ik vind haar stuk over zeewieren wel prima en ik geef dus afgewisseld een paar keer per week een snuf zeewier. Ik ga ook geen kelp geven. Sommige dingen supplementeer ik wel iedere dag hoor maar dit vind ik echt een beetje een "voer extra" en voor mij voelt het niet goed om elke dag, dag in dag uit, maar zeewieren toe te voegen. Ik als op de site van Carnis (die verkopen ook ijslandsmos) dat zij aanraden de ene maand wel en de andere maand geen ijslandsmos te geven. Ik denk ook om stapeling te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3438051
Ik heb me nooit echt in de diverse soorten zeewier verdiept maar ik vraag me af of een hond daarmee niet teveel zout binnenkrijgt? Vroeger gaf ik ook wat IJslands zeewier maar ik ben daarmee gestopt aangezien ik er een had waarvoor extra zout in het dieet zonder meer link was. Geen idee hoe dat met gezonde honden is :???:
Door Lizzy
#3438063
pike schreef: ma 10 jan 2022, 19:35 Ik heb me nooit echt in de diverse soorten zeewier verdiept maar ik vraag me af of een hond daarmee niet teveel zout binnenkrijgt? Vroeger gaf ik ook wat IJslands zeewier maar ik ben daarmee gestopt aangezien ik er een had waarvoor extra zout in het dieet zonder meer link was. Geen idee hoe dat met gezonde honden is :???:
Volgens mij valt dat erg mee. Zout, gewoon zout, bevat 38.758 mg natrium op 100 gram. Wakamé bevat 4960 mg natrium. Dulse bevat 1760 mg natrium. Zeesla bevat 2440 mg natrium. Je gebruikt er maar weinig van. En hoewel honden geen groot zout behoefte hebben, is ie ook niet nul.
Door Lizzy
#3438064
DoekieDing schreef: ma 10 jan 2022, 14:48 Ik word trouwens wel nieuwsgierig naar jouw supplementen kastje Lizzy.
Ze worden iig goed verwend bij jou (no surprises there)

Ik heb net voor het eerst de diatomeeenaarde besteld, die ik zelf ook ga proberen :)

Spirulina heb ik eerder een keer besteld en zelf genomen en aan de hond gegeven maar zowel bij mezelf als bij de hond merkte ik geen verschil.


Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk
Hahaha, oh echt? Het is echt vreselijk ;D . Van blikjes wilde zalm tot pompoenpitten tot visolie (twee merken, Royal Green en Nordic Natural), collageen type II (voor Fritzi), groenlipmossel (ook voor Fritzi), glucosamine/chondroïtine (voor Fritzi en Biscuit), zink (voor Sjoerd) , algenolie, zeewieren, spirulina (neem ik zelf ook - ik heb wel een goed merk Earthrise), chlorella, diatomeeënaarde inderdaad (krijgen ze niet standaard natuurlijk), clear intestine van Phytonics (voor Sjoerd), probiotica (ook voor Sjoerd), L-Glutamine (ook voor Sjoerd maar daar ben ik nu wel mee gestopt), Gastro en Giardex (ook voor Sjoerd). Astaxanthine (geef ik echt maar weinig), tarwekiemolie capsules (geef ik zelden), borage-olie (dat was voor Fritzi van voor de castratie dus die kan ik zelf op maken). Volgens mij was ik er toen wel. Nou, valt mee toch :biggrin2: ! De rest moet toch echt uit de vier vriezers komen :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door