Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3437862
Ben ik weer.. :-)
Orgaan blijft een dingetje hier geloof ik.

Gelukkig heb ik wel genoeg orgaan gevonden en eten de dames het ook nog zodat het menu gelukkig gewoon compleet is zoals dat hoort. (Ik heb alleen geen pens)

Nu heb ik vandaag weer voor 2 weken menu's gemaakt en ik vindt het toch lastig dat orgaan.
Mijn honden eten niet zo heel veel dus ik heb maar een klein beetje nodig, zeker van lever en nier is dat maar 100 gram per hond dus moet het kg blok in 10 stukken.
Op zich lukt dat nog wel maar ik raak elke keer weer het overzicht kwijt wat wat is.
Dus zat ik eraan te denken dan het maar in weekporties alvast bij elkaar te doen maar dat is denk ik ook niet handig.. ook omdat ik natuurlijk 2 honden heb maar Doutze eet veel meer dan Aismee...

Dus ik vroeg me af, hoe doen anderen dat?
Portioneer je alles per soort, maak je mixen, en hoe zorg je ervoor dat je een maand later nog weet wat alles is?

Tips en trucs welkom.

Karen
#3437866
Ik heb katten. En die eten 20-25gr orgaan per kat per dag. :P

Sommige mensen met honden geven maar 3 dagen per week orgaan en 4 dagen spier. Wist je dat?

Ik geef alle dagen orgaan. 2x per week lever, 2x hart, 1x nier, 1x kippenmaag (en 1 dag het orgaan in het konijnkarkas). Je kan natuurlijk ook een mix geven, dan moet je per dag of eventueel per 2 dagen afwegen.
Ik heb piepkleine plastic bakjes die goed afsluiten. Das gemakkelijk voor lever en nier. Voor kippenhart heb ik iets grotere. Maar vb lamshart of kippenmaag vries ik los in.
1 kippenlever is ongeveer goed voor een dag. 5 tal kippenhartjes of 6 konijnenniertjes.. Een lamsnier gaat in 2 of 3.
Ik weeg af en vries het in voor beide katten samen. Ik weeg het dan nog op de dag zelf af. Anders is het helemaal niet te doen qua verpakken.
Orgaan is wel het kleinst en meeste werk.

Ik vries alles in bakjes of los in blokjes in. Daarna gaat het in een herbruikbare zipzak. Zo kan ik er vlot een portie uit halen. Ik heb ooit papieren labeltjes gemaakt en deze geplastificeerd. Deze gaan bij in een zipzak. Aangezien ze alleen met bevroren vlees in contact komen, blijven deze vrij schoon en anders hoef ik ze maar af te wassen. Als ze stuk gaan, gooi ik ze weg. Op de eerste labels schreef ik specifiek wat het was. Kippenlever vb, of konijnkarkas.
Nu gebruik ik meestal gewoon diersoort labels. Dus het label 'konijn' kan dan zowel voor karkas als voor nier of lever dienen. Ik zie wel wat het is, na al die jaren. En omdat m'n bakjes doorzichtig zijn natuurlijk. Maar of het vb konijn of kippenlever is dat zie ik niet op het zicht.
Je leert dingen wel herkennen. Konijnkarkas label ik zelfs niet meer om eerlijk te zijn. Dat zal ik niet verwarren met vb kipkarkas. Maar gemalen fazantbouten label ik vb wel, dat wordt lastiger als er nog gemalen soorten bijkomen.
En bij hart van lam of rund is er wel een specifiek label want ingevroren zie je bij die kleine stukken soms niet meer of het nu hart of spier is.

Je kan ook weekmenu's maken en in een grote zak of bak bij elkaar stoppen. Ik vind dat niet handig, maar het kan wel. Zolang je er de afzonderlijke stukken maar uit kan halen zonder te moeten ontdooien.
#3437996
Ik kijk steeds wat ik handig vind qua rekenen voor een menu. Precies om de reden dat ik graag grotere stukken voer/weinig wil portioneren. Dat scheelt namelijk zakjes/bakjes gebruik en ruimte in de vriezer.

Dat kan zijn dat ik menu's maak per 3 weken en dan week 1 een dag lever, week 2 een dag nier en week 3 een dag hart voer. Mijn huidige menu bestaat uit 16 dagen omdat ik in dat tijdsbestek een kilo orgaan & 1kg vis op moet voeren.

Als je nu 100g van elk per week voert (300g orgaan totaal) dan zou je een kilo dus door 3en kunnen doen en dat op 1 dag geven als je een menu van 3 weken maakt. Dan voer je iets meer orgaan dan nu (33g meer per week) wel lekker makkelijk.

Ik vind lever, nier & hart wel uit elkaar te houden. Orgaan gaat bij mij allemaal in dezelfde vriesla.

Verder ben ik een redelijk chaotische voerder. Dus ik doe de eerste 10 (van de 16) dagen ofzo wat me gemakkelijk uitkomt. Dat schrijf ik op of verwerk ik in een excel bestand en de laatste 6 dagen zorg ik dat ik het menu kloppend afrond.



Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk

#3438015
Omdat te veel vit A giftig is. En 3 weken in 1 keer gewoon ontzettend veel is.
Tuurlijk slaat het het op. Ik zou ook niet bang zijn voor tekorten, maar voor teveel in eens.
Kan ik dat wetenschappelijk staven? Nee, ik kan enkel m'n gezond verstand gebruiken.
#3438017
Ik heb een 'orgaanla' en ik maak mixen van hart/lever/nier/maag (nu nog voor éen hondje, de ander eet kvv)
Rocco eet elke dag orgaanmix, ik portioneer per 2 dagen, en haar er dan vleesbot, vlees en orgaanmix uit.
In een bakje zit uit m'n hoofd iets van 70-80 g voor 2 dagen.
#3438018
Zelfs bij 15.000-30.000 I.E. dagelijks (zware overdosering) werden er na 3 maanden nog geen symptomen gevonden.

Honden (carnivoren) plassen een overschot aan vitamine A uit en kunnen daar beter mee omgaan dan wij mensen.

We hebben het dan wel over volwassen dieren die niet in de groei zijn, bij kittens/pups zou ik het wel afraden ivm bot groei oiv vitamine A.

Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk

#3438024
Ik heb ook een kleine eter ,en nu nog maar 1 hond . Dus ik bestel van orgaan geen kilo verpakkingen meer . Ik bestel bij Oervoer ,die hebben verpakkingen van 150 gram
En ik maak Orgaanmix van lever hart en nier dat krijgt ze 4x per week , de resterende dagen pens . Of eens maagjes, tong etc
Ik vind die kleine verpakking ideaal , met een kilo nier doe ik heel erg lang (20 gram per week )
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3438027
DoekieDing schreef: ma 10 jan 2022, 12:51 Zelfs bij 15.000-30.000 I.E. dagelijks (zware overdosering) werden er na 3 maanden nog geen symptomen gevonden.

Honden (carnivoren) plassen een overschot aan vitamine A uit en kunnen daar beter mee omgaan dan wij mensen.

We hebben het dan wel over volwassen dieren die niet in de groei zijn, bij kittens/pups zou ik het wel afraden ivm bot groei oiv vitamine A.

Verstuurd vanaf mijn S88Pro met Tapatalk
Heb je daar bronnen van? Mensen gaan gewoon hartstikke dood van teveel vitamine A in een keer en ik weet niet beter of bij honden werkt dat ook zo.

Je spreekt jezelf ook tegen als je zegt dat ze het opslaan en teveel uitplassen. Ik zou in geen geval het risico willen nemen, waarom zou je?

Terug on topic: ik gooide altijd een kilo hart, kilo lever en kilo niertjes bij elkaar en maakte daar porties voor om 2 a 3 keer per week te voeren. De andere dagen voerde ik dan spier en/of af en toe pens. En dan elke dag vleesbot. Zo hoefde ik het minst te portioneren qua bot en spier en zat ik ook mooi met orgaan. Met een hond die ruim een kilo per dag at durfde ik het wel zo te doen. Bij een kleinere hond moet je denk ik wel iets preciezer zijn.
#3438030
Kaela schreef: ma 10 jan 2022, 14:51 Heb je daar bronnen van? Mensen gaan gewoon hartstikke dood van teveel vitamine A in een keer en ik weet niet beter of bij honden werkt dat ook zo.

Je spreekt jezelf ook tegen als je zegt dat ze het opslaan en teveel uitplassen. Ik zou in geen geval het risico willen nemen, waarom zou je?
Het onderzoek van Meyer & Zentek kon ik zo 1,2,3 niet terug vinden (ik kan niet zo goed Duits google searchen). Met mijn Engelse search op 'Vitamin A toxicity canine' kwam ik wel op dit onderzoek waar hetzelfde beschreven staat:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3513714/

En ik spreek mijzelf niet tegen hoor. Ik zeg dat het hondenlichaam een voorraad op kan slaan (voor die 3 weken bijvoorbeeld) én een overschot uit kan plassen. Zo ontstaan er dus geen tekorten of ophoping vitamine A ondanks dat ik 1x in de 3 weken lever zou voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3438049
Ik portioneerde orgaan in dagporties. Die zakjes gingen even in de vriezer tot hard en dan gingen ze allemaal in een grotere zak, beschreven of gelabeld als lever. Zo deed ik dat ook met hart, nier en pens. Ik pakte dan gewoon een zakje van wat ik nodig had uit de grote zak. Ik portioneerde nooit meer dan 1 kilo vooruit.
#3438068
Eens per 4 weken portioneerde ik alles per hond, per dag…. Vleesbot ging in diepvrieszakjes en de rest (orgaan, spier en groente) in bakjes. Appie en Saar hadden hun eigen kleur (Ap kreeg meer dan Saar)…. Omdat het erg veel bakjes waren en in de gewone vriezer niet genoeg plek was (56 bakjes en 56 zakjes), hebben we een extra vriezer(tje) aangeschaft…
Nu zijn we op kvv overgestapt en snijden we per dag ongeveer, dus de andere vriezer gebruiken we nu voor onszelf en de rollen kvv…..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door