Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Liesje
#3437569
Maandag, kippennekken, runderlever, paardenvlees, lamspens.
Dinsdag, parelhoenkarkas, kalkoenhart, hertenvlees, runderpens.
Woensdag, eendennekken, kippenmaag, rundvlees, geitenpens.
Donderdag, konijnkarkas, rundernier, kalkoenvlees, lamspens.
Vrijdag, duifkarkas, kippenlever, geitenvlees, runderpens.
Zaterdag, eendennekken, lamshart, konijnenvlees, geitenpens.
Zondag, kwartelkarkas,konijnennier, kipfilet, runderpens.
De organen worden afgewisseld met rund-hert-eendenlever, kip-rund-eendenhart etc zoveel mogelijk bio.

In de volgende percentages. Is voorbeeld van de Teckel 9 kg.
2% dagelijks.
45% bot 81 gr
15% orgaan 27 gr
30% spiervlees 54gr
10% groenten = samen 180 gr.

Op maandag, woensdag en vrijdag een halve sardines of haring.
Op donderdag en zondag een eitje bio, dit tel ik niet mee.
Als ik zie dat ze van gewicht veranderen geef ik even wat minder.

Omdat ik graag iedere dag wat anders geef, en niet alles steeds voorradig is wat geef ik dan het beste vaker?
Geitenvlees en pens is best moeilijk soms aan te komen. Dan rund of lam?
Welk spiervlees vaker? Geit probeer ik nog af te wisselen met lamsvlees maar ook moeilijk. Kip,rund en kalkoenvlees heb ik altijd.
Of ben ik te moeilijk bezig ;)

Omdat onze honden niet kunnen tegen 1x voeren (geven gal over) .
Krijgen ze 's morgens wat gestoomde koolvis. Daar zit dat stofje niet in, het is maar een hapje 200 gr samen met de groenten, dan gaat het goed. Mag dit altijd? Of beter wat anders?

Eentje heeft artrose in milde mate, is de vis dan voldoende voor de omega 3?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Door Lizzy
#3437570
Liesje schreef: zo 02 jan 2022, 04:08 Maandag, kippennekken, runderlever, paardenvlees, lamspens.
Dinsdag, parelhoenkarkas, kalkoenhart, hertenvlees, runderpens.
Woensdag, eendennekken, kippenmaag, rundvlees, geitenpens.
Donderdag, konijnkarkas, rundernier, kalkoenvlees, lamspens.
Vrijdag, duifkarkas, kippenlever, geitenvlees, runderpens.
Zaterdag, eendennekken, lamshart, konijnenvlees, geitenpens.
Zondag, kwartelkarkas,konijnennier, kipfilet, runderpens.
De organen worden afgewisseld met rund-hert-eendenlever, kip-rund-eendenhart etc zoveel mogelijk bio.

In de volgende percentages. Is voorbeeld van de Teckel 9 kg.
2% dagelijks.
45% bot 81 gr
15% orgaan 27 gr
30% spiervlees 54gr
10% groenten = samen 180 gr.
Zooo, wat een mooi menu! Dit is een gevalletje "huiswerk gemaakt" :biggrin2:
Omdat de gewichten er niet bij staan bovenin kan ik niet zien of je 5% orgaanvlees zoals lever, nier en hart geeft of 10%. Ik vind dat een hond wel 10% organen nodig heeft als lever, hart en nier. Voor de belangrijke vitamines. Dat gaan ze niet halen uit 5%.
Op maandag, woensdag en vrijdag een halve sardines of haring.
Op donderdag en zondag een eitje bio, dit tel ik niet mee.
Als ik zie dat ze van gewicht veranderen geef ik even wat minder.

Omdat ik graag iedere dag wat anders geef, en niet alles steeds voorradig is wat geef ik dan het beste vaker?
Geitenvlees en pens is best moeilijk soms aan te komen. Dan rund of lam?
Ja, dan kun je rund of lam geven. En voor ieder spiervlees of vleesbot of orgaan geldt dat je het in kunt wisselen voor een ander diersoort. Je moet natuurlijk wel uit kijken dat je 1 specifiek diersoort niet teveel gaat voeren maar volgens mij ben jij teveel pietje precies om dat te laten gebeuren.
Welk spiervlees vaker? Geit probeer ik nog af te wisselen met lamsvlees maar ook moeilijk. Kip,rund en kalkoenvlees heb ik altijd.
Of ben ik te moeilijk bezig ;)
Ja en nee. Afwisseling is super belangrijk! Maar ik tel nu 11 diersoorten. En dat is erg veel hoor! Maar goed, als je alles waar lastig aan te komen is vervangt door rund en kip, dan krijg je wat we wel vaker zien en dat is dat mensen voeren kip, kip, kip, rund, rund, rund, konijn, kip, kip, rund, rund. Je krijgt het idee al. En dat is dus gewoon niet de bedoeling. Vier diersoorten is minimum en dan ongeveer over gelijke delen verdeeld. Dus ieder zo'n 25%.
Omdat onze honden niet kunnen tegen 1x voeren (geven gal over) .
Krijgen ze 's morgens wat gestoomde koolvis. Daar zit dat stofje niet in, het is maar een hapje 200 gr samen met de groenten, dan gaat het goed. Mag dit altijd? Of beter wat anders?
Ik heb dit ook altijd gedacht, als ik maar 1 keer voer wordt dat galspugen erger. Mijn ervaring is dat dit niet zo is. Ze moeten er aan wennen ja, maar uiteindelijk went het lichaam en zet je het hele spijsverteringssysteem juist door het maar 1 keer per dag aan het werk te zetten veel meer in ruststand. Wat ik wel zou proberen is om de 2 eetmomenten binnen 8 uur te geven. Dan hebben je honden daarna rust qua spijsvertering. En 's avonds laat eten geven is eigenlijk ook een no no, want in de avond gaat het spijsverteringssysteem juist in ruste. Gestoomde koolvis met wat groenten is prima maar ook wel erg eenzijdig. Waarom zou je de BARF maaltijd niet over 2 maaltijden verdelen? Bij mij eet pup Sjoerd nog twee keer per dag, ik maak 's morgen gewoon zijn bak voer klaar en daar schep ik dan 1 maaltijd uit die hij in de ochtend krijgt.
Eentje heeft artrose in milde mate, is de vis dan voldoende voor de omega 3?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Meestal niet. Artrose vraagt wel om meer omega 3 vetzuren. Dus daar zou je een paar keer per week nog wel een goede visolie of algenolie bij kunnen geven. Qua visolie gaf ik dan wel een capsule (dus niet uit een fles) en een deugdelijk merk. Ik vind Royal Green heel goed en tegenwoordig kan ik ook weer visolie bestellen in de USA (bij I Herb) en vind ik Nordic Natural heel goed. Qua algenolie moet je er wel een hebben waar zowel DHA als EPA in zit, zoals in die van Testa. Daar zou je hond zelfs elke dag een capsule van mogen want dit zijn niet erg hoog gedoseerd.
Door Liesje
#3437623
Lizzy schreef: Zooo, wat een mooi menu! Dit is een gevalletje "huiswerk gemaakt" :biggrin2:
Omdat de gewichten er niet bij staan bovenin kan ik niet zien of je 5% orgaanvlees zoals lever, nier en hart geeft of 10%. Ik vind dat een hond wel 10% organen nodig heeft als lever, hart en nier. Voor de belangrijke vitamines. Dat gaan ze niet halen uit 5%.

Ze krijgen per dag 15% orgaan. Dit is voor de teckel ongeveer 30 gram afgewisseld per dag. 2 dagen hart, 2 dagen lever, 2 dagen nier en 1 dag kippenmaag. Hiervan is de helft pens. Meer geven?
Ja, dan kun je rund of lam geven. En voor ieder spiervlees of vleesbot of orgaan geldt dat je het in kunt wisselen voor een ander diersoort. Je moet natuurlijk wel uit kijken dat je 1 specifiek diersoort niet teveel gaat voeren maar volgens mij ben jij teveel pietje precies om dat te laten gebeuren.
Haha, soms best puzzelen. Ik probeer alles 1x per week te geven. Alleen 7 soorten spiervlees op voorraad te houden best moeilijk soms.
Ja en nee. Afwisseling is super belangrijk! Maar ik tel nu 11 diersoorten. En dat is erg veel hoor! Maar goed, als je alles waar lastig aan te komen is vervangt door rund en kip, dan krijg je wat we wel vaker zien en dat is dat mensen voeren kip, kip, kip, rund, rund, rund, konijn, kip, kip, rund, rund. Je krijgt het idee al. En dat is dus gewoon niet de bedoeling. Vier diersoorten is minimum en dan ongeveer over gelijke delen verdeeld. Dus ieder zo'n 25%.
Nee dat begrijp ik. Vandaag weer geitenpens, zebravlees en fazantkarkas kunnen bestellen. Gelukkig eten de corgi's alles, de teckel bijna, maar de mechelaar niet. Duif niet. Lever moet in warm water. Vis ook. Maar dan eet ze het wel.
Ik heb dit ook altijd gedacht, als ik maar 1 keer voer wordt dat galspugen erger. Mijn ervaring is dat dit niet zo is. Ze moeten er aan wennen ja, maar uiteindelijk went het lichaam en zet je het hele spijsverteringssysteem juist door het maar 1 keer per dag aan het werk te zetten veel meer in ruststand. Wat ik wel zou proberen is om de 2 eetmomenten binnen 8 uur te geven. Dan hebben je honden daarna rust qua spijsvertering. En 's avonds laat eten geven is eigenlijk ook een no no, want in de avond gaat het spijsverteringssysteem juist in ruste. Gestoomde koolvis met wat groenten is prima maar ook wel erg eenzijdig. Waarom zou je de BARF maaltijd niet over 2 maaltijden verdelen? Bij mij eet pup Sjoerd nog twee keer per dag, ik maak 's morgen gewoon zijn bak voer klaar en daar schep ik dan 1 maaltijd uit die hij in de ochtend krijgt.
Das ook een idee...
De vis geef ik omdat ze dan iets in hun maag hebben. Ook een beetje kvv geprobeerd maar worden daar snel dikker van. Daar hebben corgi's en teckels snel last van. Daarom ben ik barf gaan geven. De meeste kvv veel te vet voor hun. Nu blijven ze mooi op gewicht. Al knip ik het dikke vet van het kip en parelhoenkarkas eraf bij de corgi met artrose. Ze beweegt minder.

Morgenvroeg krijgen ze bot met groenten.
Meestal in de morgen rond 8 uur. Dan normaal tussen 17/18 uur. Kan ook eerder als dat beter is. Ze krijgen later op de avond wel nog een snackje :D eigen gedroogde vis, pens of konijnenoor.
Meestal niet. Artrose vraagt wel om meer omega 3 vetzuren. Dus daar zou je een paar keer per week nog wel een goede visolie of algenolie bij kunnen geven. Qua visolie gaf ik dan wel een capsule (dus niet uit een fles) en een deugdelijk merk. Ik vind Royal Green heel goed en tegenwoordig kan ik ook weer visolie bestellen in de USA (bij I Herb) en vind ik Nordic Natural heel goed. Qua algenolie moet je er wel een hebben waar zowel DHA als EPA in zit, zoals in die van Testa. Daar zou je hond zelfs elke dag een capsule van mogen want dit zijn niet erg hoog gedoseerd.
Ja heb het artikel gelezen. Onze fles Cod oil is bijna op.
Heb de capsules opgezocht. Testa en Nordic Natural bestellen en deze afgewisseld geven? Iedere dag bij degene met artrose?
De andere 3x per week?
Of bij 1 soort houden?
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik laat wel weten hoe met onze schrokkers gaat ;)
Door Lizzy
#3437627
Liesje schreef: ma 03 jan 2022, 02:05 Ja heb het artikel gelezen. Onze fles Cod oil is bijna op.
Heb de capsules opgezocht. Testa en Nordic Natural bestellen en deze afgewisseld geven? Iedere dag bij degene met artrose?
De andere 3x per week?
Of bij 1 soort houden?
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik laat wel weten hoe met onze schrokkers gaat ;)
Ja, Testa, Nordic Natural of Royal Green. Royal Green kun je in NL kopen. Soms leuk in de aanbieding bij Vitaminstore of Holland & Barrett. Je kunt inderdaad verschillende oliën afwisselend geven. De hond met artrose zou ik alle dagen geven, behalve op de dag dat je ook verse vette vis geeft. De andere honden zou ik hooguit 3 keer geven maar ik denk dat 1 of 2 keer per week eigenlijk wel voldoende is, aangezien je al regelmatig verse vette vis geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door