Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Liesje
#3437567
Wij voeren nu iets meer dan een jaar barf aan onze 4 honden, een Mechelaar,Teckel en 2 Corgi's.
Ze eten het graag en doen het er goed op.
Maar...nog steeds moet ik het bot in kleine stukken knippen. Laat ik het iets groter slikken ze het heel door en blijft in de keel hangen. Vooral de Teckel en 1 Corgi bijten echt niet. Das best veel werk. Eerst met de snoeischaar kraken en daarna met een gewone schaar doorknippen. Welke schaar is hier goed voor? Zijn snel bot. Had een goede maar niet meer te leveren.
Is er een manier om hun het bot beter te laten kauwen? Ze eten apart, de Corgi 's in de bench en de Teckel in een andere ruimte alleen.
Hierdoor krijgen ze nu 3 tot 4x per week nekken ipv karkas, al is karkas beter maar dat in kleine stukjes knippen ;D
Nekken pletten heb ik geprobeerd dat moet zo snel mogelijk naar binnen. Vasthouden lukt met een nek , karkas niet.
Ze verteren het wel goed. Als het niet anders kan blijven we knippen.
Door Lizzy
#3437571
Liesje schreef: zo 02 jan 2022, 02:33 Wij voeren nu iets meer dan een jaar barf aan onze 4 honden, een Mechelaar,Teckel en 2 Corgi's.
Ze eten het graag en doen het er goed op.
Maar...nog steeds moet ik het bot in kleine stukken knippen. Laat ik het iets groter slikken ze het heel door en blijft in de keel hangen. Vooral de Teckel en 1 Corgi bijten echt niet. Das best veel werk. Eerst met de snoeischaar kraken en daarna met een gewone schaar doorknippen. Welke schaar is hier goed voor? Zijn snel bot. Had een goede maar niet meer te leveren.
Is er een manier om hun het bot beter te laten kauwen? Ze eten apart, de Corgi 's in de bench en de Teckel in een andere ruimte alleen.
Hierdoor krijgen ze nu 3 tot 4x per week nekken ipv karkas, al is karkas beter maar dat in kleine stukjes knippen ;D
Nekken pletten heb ik geprobeerd dat moet zo snel mogelijk naar binnen. Vasthouden lukt met een nek , karkas niet.
Ze verteren het wel goed. Als het niet anders kan blijven we knippen.
Heb je al eens geprobeerd om vleesbotten te geven die dermate groot zijn dat ze ze niet in 1 keer in kunnen slikken? Nekken zou ik echt niet te veel/te vaak voeren. Die bevatten zoveel calcium... En die nodigen juist uit om in 1 keer in te slikken. Dat doen mijn honden ook. Dus ja nee, een nek is eigenlijk gewoon niet geschikt voor lange termijn, ook niet qua kluifwerk. Ik zou ze toch karkassen gaan geven en deze niet in stukjes knippen. Dan moeten ze wel kauwen. Eenvoudiger is trouwens om in de tuin een hakblokje neer te zetten en met een vleeshamer het karkas even te bewerken. Maar geef je ze bijv. een kwartelkarkas: dat is net niet klein genoeg om in 1 keer in te slikken voor de Teckel en de Corgi, en mochten ze dat wel denken te kunnen doen: dat is zacht genoeg. Idem voor konijnkarkas (in puntvormpjes). Dus daar zou ik mee beginnen. En die zou ik niet eens meppen en al helemaal niet inknippen.
#3437622
Lizzy schreef: zo 02 jan 2022, 07:43 Heb je al eens geprobeerd om vleesbotten te geven die dermate groot zijn dat ze ze niet in 1 keer in kunnen slikken? Nekken zou ik echt niet te veel/te vaak voeren. Die bevatten zoveel calcium... En die nodigen juist uit om in 1 keer in te slikken. Dat doen mijn honden ook. Dus ja nee, een nek is eigenlijk gewoon niet geschikt voor lange termijn, ook niet qua kluifwerk. Ik zou ze toch karkassen gaan geven en deze niet in stukjes knippen. Dan moeten ze wel kauwen. Eenvoudiger is trouwens om in de tuin een hakblokje neer te zetten en met een vleeshamer het karkas even te bewerken. Maar geef je ze bijv. een kwartelkarkas: dat is net niet klein genoeg om in 1 keer in te slikken voor de Teckel en de Corgi, en mochten ze dat wel denken te kunnen doen: dat is zacht genoeg. Idem voor konijnkarkas (in puntvormpjes). Dus daar zou ik mee beginnen. En die zou ik niet eens meppen en al helemaal niet inknippen.
Ja wel eens geprobeerd, maar 80 gram bot is maar een klein stukje voor de teckel.
Morgen krijgt ze kwartel. Zal het aan 1 stuk geven.
Een vleeshamer heb ik gekocht maar doet niet veel. Wss een zwaardere nodig :)
Parelhoenkarkas wel met een hamer wat pletten?
#3437624
Ik heb gisteren een haantje geslacht en in de vriezer gegooid. Misschien moet je die geven, kunnen ze oefenen. Gewoon buiten gooien en een x aantal minuten laten eten om de beurt

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door