Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3436448
Geen idee of ik mijn vraag hier correct staat, maar ik merk het wel als het verplaatst wordt... :biggrin2:

Ik heb een Duitse herder, reu, van nu 15 maanden. Bij de fokker is hij afgespeend op KVV maar kreeg ook een handje brokjes om in het gras te zoeken. Als pup heeft hij bij mij Bandit, Darf, Alroda en Dailey Meat gehad en dat ging prima. Puur en alleen omdat ik bang was dat ie als hyper-de-piep-pup in bevleesd bot zou stikken. ::) Met een kleine vier maanden langzaamaan Barf gaan geven en dat ging natuurlijk goed. Hij kauwt zijn botwerk goed, spiervlees en orgaanvlees gaan wel in grotere stukken naar binnen.

Enfin, puber en best euh... levendig. :biggrin2: Buiten is hij echt druk en ziet en hoort alles. Binnen is hij wel gewoon rustig. Eigenlijk is het eten van de barfhap tot een paar maanden geleden goed gegaan; hij begon altijd meteen te eten en alles ging op. Weinig voorkeur, alles was lekker. Veel diersoorten (kip, parelhoen, eend, konijn, zalm/sardien/haring, hert, paard, rund, lam, geit, kalkoen, fazant) in een verhouding van 45% bevleesd bot, 25% spiervlees, 20 % orgaanvlees (gelijke delen pens en hart/lever/nier) en 10% groentemix (in totaal maximaal 10% vis; zalmkarkas en een paar haringen/sardientjes).

Heel geleidelijk werd zijn eetlust wat minder, at minder snel, begon ook minder snel met eten maar alles ging nog steeds op. Het viel mij op dat hij zo nu en dan wat smakte en na de maaltijd nog wel eens veelvuldig achter elkaar slikte. Ook ging hij meer gras eten. Maar niet overgeven of slechte ontlasting en nog steeds vol energie. Tot een week of vier geleden. Ik had grote stukken pens met groentenmix te eten gegeven en dat viel niet goed want hij gaf het over. Hij was die nacht ook echt beroerd, misselijk, overgeven, trillen volgens mij van de buikpijn. Na een paar uur kalmeerde hij maar hij wilde niet eten. Ik heb toen een paar dagen eerst blikvoer gegeven, daarna een paar dagen KVV en daarna terug op barf in combinatie met okugest en Puur Stomach. Het ging alweer snel goed en ook de ontlasting bleef goed.

Vorige week ging het weer in één keer fout. Combinatie zalmkarkas met geitenvlees en groentenmix viel verkeerd. Was ook niet slim om samen te geven... :-\ 's Ochtends wilde hij niks eten en dit keer bleef hij volharden. Ondanks de okugest at hij niks. Dat was woensdag. Die woensdag, donderdag en vrijdag at hij bijna niks, alleen een paar stukjes gedroogd lamslong wilde hij dan nog wel met lange tanden. Maar ook dat kwam er weer uit. Hij wilde geen blikvoer, geen KVV, geen gekookte kip, geen snackjes. Drinken deed hij nog wel, maar minder dan normaal. Vrijdagavond wilde hij eindelijk wat Rodiworst, zaterdagavond ook (tsja, je moet soms wat :-\ ). De ontlasting die hij had die dagen, was waterdun maar hij had geen probleem om het op te houden (dunne darm?). Hij had geen koorts en was buiten ook gewoon actief. Ik heb hem uiteindelijk zaterdagochtend toch metoclopramide gegeven en daarna begon hij zondagochtend weer wat te eten. Eerst Rodiworst kleine stukjes, daarna stukjes runderpens en wat kippennekken. Gekookte groenten (zoete aardappel en wortel) ook met smaak gegeten. Vanochtend kipkarkas en hertspiervlees was weer jammie. Gisteravond weer wat slappe ontlasting, geen diaree maar ook geen mooie barfkeutel. Vandaag nog geen ontlasting gehad.

Ik denk niet dat het een virus is geweest want mijn andere hond heeft nergens last van. Ik denk echt dat hij een gevoelige maag heeft. Overleg met de dierenarts heeft geen zin als in Hills i/d. :-X Dus... wat kan ik het beste gaan geven? Toch terug naar gemalen voer? Dat is toch lichter verteerbaar dan barf? Of alleen magere diersoorten en makkelijk verteerbaar botwerk? Ik heb nu kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas en fazantkarkas in huis. Volgens mij moeten die eerste drie wel kunnen. Verder hertspiervlees, paardspiervlees en rundspiervlees. Zalmkarkas laat ik voorlopig achterwege, misschien een kleine haring in de toekomst. Runderpens kan wel, maar lamspens, wel of niet doen? En wat voor orgaan kan ik het beste gaan voeren? De groentenmix: koken of terug naar blenderen? Okugest en ook metoclopramide krijgt hij nu niet meer, Puur Stomach geef ik nog wel en wil ik nog zeker een week of twee geven.

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde even volledig zijn. Ik zit gewoon met een paar vragen die ik niet bij de dierenarts kan neerleggen en zou het fijn vinden om even te kunnen sparren. Ben opgelucht dat hij weer eet en wil niet terug naar af. Ik lees graag adviezen, tips en ervaringen en hoop dit in de toekomst voor te kunnen blijven. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3436453
Dat hij nu wat slappere ontlasting heeft is niet gek. Wacht even af wat de volgende drol zegt. Dat zijn eetlust ietsje minder wordt is ook niet abnormaal.
Als ik het goed begrijp heeft hij nu 2x een maagprobleem gehad?
Ik zie daar nog niet meteen een probleem in. Dat kan ook toeval zijn. Meteen barf schrappen vind ik alleszinds wel een nogal drastische maatregel.
Ik begrijp wel dat je zelf het gevoel hebt dat er iets mis is. Maar dan zou ik eerder kijken of je iets kan vinden waar hij slecht op reageert. Iets in de groentenmix misschien? Of idd zalmkarkas, dat durft wel eens zwaar vallen ja. Die graten zijn ook harder dan de lijken.
Ik denk dat moest hij echt een structureel probleem met barf zou hebben, je veel sneller achter elkaar problemen zou krijgen.

Maar goed, je buikgevoel is ook wat waard.. Als jij je beter voelt bij een tijdje kvv en later nog eens proberen te barfen, moet je dat zeker doen. ;)
Door Lizzy
#3436466
yazzie schreef: ma 13 dec 2021, 15:33 Geen idee of ik mijn vraag hier correct staat, maar ik merk het wel als het verplaatst wordt... :biggrin2:

Ik heb een Duitse herder, reu, van nu 15 maanden. Bij de fokker is hij afgespeend op KVV maar kreeg ook een handje brokjes om in het gras te zoeken. Als pup heeft hij bij mij Bandit, Darf, Alroda en Dailey Meat gehad en dat ging prima. Puur en alleen omdat ik bang was dat ie als hyper-de-piep-pup in bevleesd bot zou stikken. ::) Met een kleine vier maanden langzaamaan Barf gaan geven en dat ging natuurlijk goed. Hij kauwt zijn botwerk goed, spiervlees en orgaanvlees gaan wel in grotere stukken naar binnen.

Enfin, puber en best euh... levendig. :biggrin2: Buiten is hij echt druk en ziet en hoort alles. Binnen is hij wel gewoon rustig. Eigenlijk is het eten van de barfhap tot een paar maanden geleden goed gegaan; hij begon altijd meteen te eten en alles ging op. Weinig voorkeur, alles was lekker. Veel diersoorten (kip, parelhoen, eend, konijn, zalm/sardien/haring, hert, paard, rund, lam, geit, kalkoen, fazant) in een verhouding van 45% bevleesd bot, 25% spiervlees, 20 % orgaanvlees (gelijke delen pens en hart/lever/nier) en 10% groentemix (in totaal maximaal 10% vis; zalmkarkas en een paar haringen/sardientjes).

Heel geleidelijk werd zijn eetlust wat minder, at minder snel, begon ook minder snel met eten maar alles ging nog steeds op. Het viel mij op dat hij zo nu en dan wat smakte en na de maaltijd nog wel eens veelvuldig achter elkaar slikte. Ook ging hij meer gras eten. Maar niet overgeven of slechte ontlasting en nog steeds vol energie. Tot een week of vier geleden. Ik had grote stukken pens met groentenmix te eten gegeven en dat viel niet goed want hij gaf het over. Hij was die nacht ook echt beroerd, misselijk, overgeven, trillen volgens mij van de buikpijn. Na een paar uur kalmeerde hij maar hij wilde niet eten. Ik heb toen een paar dagen eerst blikvoer gegeven, daarna een paar dagen KVV en daarna terug op barf in combinatie met okugest en Puur Stomach. Het ging alweer snel goed en ook de ontlasting bleef goed.

Vorige week ging het weer in één keer fout. Combinatie zalmkarkas met geitenvlees en groentenmix viel verkeerd. Was ook niet slim om samen te geven... :-\ 's Ochtends wilde hij niks eten en dit keer bleef hij volharden. Ondanks de okugest at hij niks. Dat was woensdag. Die woensdag, donderdag en vrijdag at hij bijna niks, alleen een paar stukjes gedroogd lamslong wilde hij dan nog wel met lange tanden. Maar ook dat kwam er weer uit. Hij wilde geen blikvoer, geen KVV, geen gekookte kip, geen snackjes. Drinken deed hij nog wel, maar minder dan normaal. Vrijdagavond wilde hij eindelijk wat Rodiworst, zaterdagavond ook (tsja, je moet soms wat :-\ ). De ontlasting die hij had die dagen, was waterdun maar hij had geen probleem om het op te houden (dunne darm?). Hij had geen koorts en was buiten ook gewoon actief. Ik heb hem uiteindelijk zaterdagochtend toch metoclopramide gegeven en daarna begon hij zondagochtend weer wat te eten. Eerst Rodiworst kleine stukjes, daarna stukjes runderpens en wat kippennekken. Gekookte groenten (zoete aardappel en wortel) ook met smaak gegeten. Vanochtend kipkarkas en hertspiervlees was weer jammie. Gisteravond weer wat slappe ontlasting, geen diaree maar ook geen mooie barfkeutel. Vandaag nog geen ontlasting gehad.

Ik denk niet dat het een virus is geweest want mijn andere hond heeft nergens last van. Ik denk echt dat hij een gevoelige maag heeft. Overleg met de dierenarts heeft geen zin als in Hills i/d. :-X Dus... wat kan ik het beste gaan geven? Toch terug naar gemalen voer? Dat is toch lichter verteerbaar dan barf? Of alleen magere diersoorten en makkelijk verteerbaar botwerk? Ik heb nu kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas en fazantkarkas in huis. Volgens mij moeten die eerste drie wel kunnen. Verder hertspiervlees, paardspiervlees en rundspiervlees. Zalmkarkas laat ik voorlopig achterwege, misschien een kleine haring in de toekomst. Runderpens kan wel, maar lamspens, wel of niet doen? En wat voor orgaan kan ik het beste gaan voeren? De groentenmix: koken of terug naar blenderen? Okugest en ook metoclopramide krijgt hij nu niet meer, Puur Stomach geef ik nog wel en wil ik nog zeker een week of twee geven.

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde even volledig zijn. Ik zit gewoon met een paar vragen die ik niet bij de dierenarts kan neerleggen en zou het fijn vinden om even te kunnen sparren. Ben opgelucht dat hij weer eet en wil niet terug naar af. Ik lees graag adviezen, tips en ervaringen en hoop dit in de toekomst voor te kunnen blijven. :)
Hoe is het nu met zijn eetlust? Want dat werd ook minder maar is dat weer verbeterd of is het nog steeds huilen met de pet op?

Ik zou over gaan op gemakkelijke vleesbotsoorten en die zou ik zelfs even pletten. Met een hamer of vleeshamer (is een goor kwarweitje maar buiten op een oud hakblok is het te doen - hier vinden de eksters ge-wel-dig om de restjes op te ruimen). Verder zou ik wel alle vleessoorten geven maar de vetlellen eraf snijden en klein gesneden, in stukjes van zo'n 2 a 3 cm hooguit. Ik zou dus ook lamspens geven maar klein gesneden. Runderpens ook: klein snijden. En alle organen geven, ook klein gesneden en verdeeld over meerdere maaltijden dus kleinere porties. En voorlopig maar even makkelijke verteerbare gekookte groenten zoals witlof, andijvie, courgette, spinazie enzo. Ik weet niet wat voor orgaanvlees je geeft maar ik heb 1 hond die strontmisselijk wordt van kippenlever. Vraag me niet waarom! Lamslever en runderlever gaat wel goed. Ik zou het allemaal ook heel goed op kamertemperatuur geven, desnoods wat au bain marie tot lauw verwarmen. Ik zou 1 klein visje ook over 2 dagen verdelen. Want vette vis valt soms ook zwaar.

Ben benieuwd!
Door yazzie
#3436511
@ Pop: dank je wel voor je reactie :) en nee, ik wil juist niet stoppen met barf hóór maar vind het even lastig om te bepalen wat wel en niet goed kan vallen bij mijn hond. Pens wil ik niet schrappen. Het moet toch heel raar zijn dat dat een trigger zou zijn. Maar over zalm lees ik wel vaker klachten als te vet en misselijk worden. Voor de zekerheid vervang ik dat voor nu maar even door haring en sardien. Aan de groentemix heb ik eigenlijk nooit gedacht. :???: Zal dat ook eens strak in de gaten houden. Ik maak meestal een combinatie van bietje of wortel en meerdere soorten bladgroenten, soms een knolletje erbij. Ik wissel dat af met gekookte groenten zoals zoete aardappel, pompoen, andijvie, witlof, boontjes. En ja, ook gaat er eigenlijk altijd een appeltje door. Hmmm... ga het bijhouden.

@ Lizzy: ook jij bedankt voor het meedenken en de suggesties. :) Lekkere tip van dat pletten en klein slaan. :biggrin2: Ik was juist zo blij dat ze hun botten rustig wegwerkten. Enfin, ik heb een hamer en een hakblok en overweeg om er een klein plastic pedaalemmerzakje omheen te doen. ::) Grote vellen vet sneed ik al weg maar zal ik nog strakker wegsnijden. Spiervlees sneed ik ook al in dobbelstenen, wel iets groter dan wat jij aangaf dus zal ook dat nog iets kleiner snijden. Orgaan geef ik van alles: runderhart, eendenhart, kippenhart, lamshart, kalkoenhart, kippenlever, lamslever, kalkoenlever, soms runderlever en meestal rundernier, soms hertennier of konijnennier (en bij die laatste haal ik de niertjes uit het vet vandaan :P ). De grotere stukken snijd ik inderdaad ook al kleiner. Orgaan vindt hij wel lekker, alleen rundernier vindt hij iets minder maar gaat wel op. Ja, de vette vis in de vorm van zalmkarkas laat ik voor nu achterwege. Ik heb kleine harinkjes die ik ook door het midden zal snijden. Ik sneed eigenlijk alles al in dobbelstenen maar zal het nogmaals halveren.

De groenten zal ik dan voorlopig ook even koken en dus voorlopig alleen bladgroenten. Prima. Dan doe ik die er warm door. Pompoen en zoete aardappel, dat kan toch nog wel??? Vlees haal ik altijd een uur vooraf uit de koelkast, dan is het bij elkaar toch iets warmer.

Enfin, gisteren geen ontlasting gehad en vanochtend was de ontlasting gewoon goed. Weinig maar compact. Zondag heeft hij runderpens en kippennekken gehad, gisteren een normale hoeveelheid kipkarkas en hertspiervlees verdeeld over twee maaltijden. Dat is goed gegaan en hij heeft niet meer overgegeven. Ik zal met uitzondering van de zalmkarkas die ik dus tijdelijk niet geef alles in kleinere stukjes aanbieden, in combinatie met gekookte bladgroenten en meerdere keren per dag aanbieden met Puur Stomach. Tot slot: wat doe ik met eitjes? Gewoon rauw of koken? Hij krijgt normaal 2, 3 eitjes per week, rauw.
Door toscak
#3436513
Wilde even zeggen dat het echt heel goed is dat je hier aandacht aan besteedt! Ik heb helaas teveel gedoe met maagproblemen gehad (onderstaande gaat trouwens over een andere hond)

Ik zou me geen zorgen maken over een keer overgeven of diarree, jouw stuk over regelmatig gras eten en slikken etc na het eten triggeren mij wel. Een hond hoort gewoon geen ongemak te hebben na het eten, dus goed dat het je opvalt.

Ik zou kijken of je inderdaad even wat kunt schrappen of als dat niet helpt toch kijken of je tijdelijk kunt elimineren. Ik had een hond met dezelfde symptomen (slikken, likken en ongemak na het eten, borrelende maag) die een tijdje geleden ineens achter elkaar ziekig was. Heb toen even alleen 1 diersoort gegeven en kwam er al snel achter dat hij eend helemaal niet goed trekt. Dit was de tweede soort die hij kreeg en hij kreeg ineens naast last van zijn maag ook allerlei bultjes en jeuk. Dit had hij nooit eerder gehad, maar omdat zijn menu zo gevarieerd was denk ik dat het nog tegen de ‘ondergrens’ bleef? Binnen een week een andere diersoort liet alles als sneeuw voor de zon verdwijnen en zijn maag is helemaal tot rust.

Succes!
Door Lizzy
#3436518
toscak schreef: di 14 dec 2021, 12:32 Wilde even zeggen dat het echt heel goed is dat je hier aandacht aan besteedt! Ik heb helaas teveel gedoe met maagproblemen gehad (onderstaande gaat trouwens over een andere hond)

Ik zou me geen zorgen maken over een keer overgeven of diarree, jouw stuk over regelmatig gras eten en slikken etc na het eten triggeren mij wel. Een hond hoort gewoon geen ongemak te hebben na het eten, dus goed dat het je opvalt.

Ik zou kijken of je inderdaad even wat kunt schrappen of als dat niet helpt toch kijken of je tijdelijk kunt elimineren. Ik had een hond met dezelfde symptomen (slikken, likken en ongemak na het eten, borrelende maag) die een tijdje geleden ineens achter elkaar ziekig was. Heb toen even alleen 1 diersoort gegeven en kwam er al snel achter dat hij eend helemaal niet goed trekt. Dit was de tweede soort die hij kreeg en hij kreeg ineens naast last van zijn maag ook allerlei bultjes en jeuk. Dit had hij nooit eerder gehad, maar omdat zijn menu zo gevarieerd was denk ik dat het nog tegen de ‘ondergrens’ bleef? Binnen een week een andere diersoort liet alles als sneeuw voor de zon verdwijnen en zijn maag is helemaal tot rust.

Succes!
Ik vind dit inderdaad ook wel een hele goede tip!
Door yazzie
#3436786
@ Toscak: ook bedankt voor je reactie. :) Wat naar dat je ook zulke ervaringen hebt gehad met je hond. Wel slim hoe je het hebt opgelost met je andere hond. Ik vind het ook zo triest als je hond zich te misselijk/beroerd voelt om te eten. Zou toch een klein feestje moeten zijn... :-\ Ik houd jouw tip in gedachten, dank je wel voor het delen. Wat mijn hond niet had, is buikborrelen en de bultjes. Huid is gelukkig helemaal rustig.

Even een kleine update: het gaat prima hier. Het slikken en smakken is gestopt, gras eten ook, behalve op één plek. Blijkbaar is dat er ingeslopen en een soort van gewoonte geworden. Als ik hem daar vandaan roep, komt hij ook zonder problemen. Verder gaat het eten weer als vanouds. Hij zit braaf te wachten tot het eten geserveerd wordt. Begint meteen te eten, eet alles weer op en probeert ook te stelen bij zijn broer. :biggrin2:

Hij heeft nu gegeten: kipkarkas met hertenvlees, fazantkarkas met hertenvlees, konijnkarkas met rundspiervlees, lamslever/rundernier, parelhoenkarkas met rundspiervlees, lamslever/rundernier, fazantkarkas met paardspiervlees en kalkoenhart en konijnkarkas met kalkoenhart en lamspens. De groenten is nog steeds gekookt: andijvie, witlof, brocolli, zoete aardappel. Ook al een rauw eitje gegeven en een harinkje. Vanavond een klein sardientje erbij. En nog steeds de Puur Stomach door het eten mengen. So far, so good. :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door