Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nonnie80
#3435846
Hallo allemaal,

Onze cocker teef van net 4 jaar maakt ons knettergek :D
Ze van kleins af aan al een lastige en zinnige eter. Ooit zijn we begonnen met brok waarna we overgestapt zijn op vers. Ze is erg gevoelig voor verstopping dus vele soorten en merken vers geprobeerd om haar niet verstopt te laten zitten.
Uit wanhoop zijn we uiteindelijk bij Smuldier uitgekomen en daar deed ze het goed op.

Ze liet haar eten al wel staan maar met smuldier was dat over. Te vroeg gejuicht want van het 1 op het andere moment vertikte ze te eten. Haar lekkere koekjes at ze uiteraard wel en alles wat ze van ons lekker vond. We zijn daar uiteraard niet in meegegaan maar we wilde uitsluiten of ze echt niets at.

We hebben vervolgens van alles geprobeerd... van de duurste tot goedkoopste brokken, vers, blik en de meest ranzige troep... Ze at iets 2 weken of een maand en dan was het weer klaar.

We wonen nu tijdelijk bij mijn moeder en daar at ze altijd goed mee met het vers wat mijn moeder serveerde. Maar nu begint het gedoe weer...

In de ochtend wil ze niet eten, maar ze spuugt wel gal. Waarschijnlijk omdat ze honger heeft. Pas in de avond wil ze wat eten, nu eet ze hart. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing en veelzijdig.

Ik begin te denken dat ze misschien maar 1x per dag eten wil. Daarentegen spuugt ze dan wel soms gal. Dus tjah... Ook nu eet ze gewoon wat ze lekker vindt, botjes een kipnugget of beloningsbrokje...

Wie herkent dit? Ik weet namelijk echt niet meer wat ik ermee moet doen.

Zit wel naar homeopathie te kijken voor opwekking eetlust en mijn moeder benoemde anorexia achtig iets voor honden...

HELP ;D
Door hannabelgje
#3435848
Klinkt herkenbaar ja. Hier 2,5 jaar aan het klooien geweest er eten in te krijgen. Toen gesteriliseerd en daarna ging ze gewoon eten. Wel bij voorkeur 1x per dag. Nu krijgt ze sinds een half jaar 2x maar dat blijft lastig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door smulpaap
#3435851
Is je hond verder levendig en actief ? Ontlasting goed ?

Lastige eters tja . Soms krijgen ze gewoon te veel . Dan kunnen ze selectief worden . Dit eet ik wel en dat niet .
En hoe meer jij ermee bezig bent , hoe meer ze je kunnen uitproberen

Ik zou in elk geval geen enkel snacks of koek meer geven . Eerst eten dan een snack
Je kunt eens wat minder gaan geven en kijken of je hond wel beter gaat eten
Door nonnie80
#3435852
Bedankt voor je reactie.

Ze is verder levendig en we merken niets aan haar.

We hebben inderdaad gevarieerd met kleine hapjes maar niets lijkt te helpen. Ook gestopt met snacks etc maar het lijkt haar niets te doen.

Maar eten blijft een ding...
smulpaap schreef: zo 05 dec 2021, 20:04 Is je hond verder levendig en actief ? Ontlasting goed ?

Lastige eters tja . Soms krijgen ze gewoon te veel . Dan kunnen ze selectief worden . Dit eet ik wel en dat niet .
En hoe meer jij ermee bezig bent , hoe meer ze je kunnen uitproberen

Ik zou in elk geval geen enkel snacks of koek meer geven . Eerst eten dan een snack
Je kunt eens wat minder gaan geven en kijken of je hond wel beter gaat eten
Door nonnie80
#3435855
Bedankt voor je reactie!

Ik vind steriliseren best een ingrijpende oplossing voor nu. Haar vacht is vrij lastig waardoor de trimster niet adviseert om te steriliseren.
Zou eerst graag andere dingen willen proberen.

Ga wel kijken of 1x per dag voeren beter gaat en de druk er vanaf haalt.

hannabelgje schreef: zo 05 dec 2021, 19:38 Klinkt herkenbaar ja. Hier 2,5 jaar aan het klooien geweest er eten in te krijgen. Toen gesteriliseerd en daarna ging ze gewoon eten. Wel bij voorkeur 1x per dag. Nu krijgt ze sinds een half jaar 2x maar dat blijft lastig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3435866
Ik zou zeggen, gezien je verhaal, gewoon voet bij stuk houden.. Niet eten, prima, weg, volgende keer nieuwe kans. En dan weer hetzelfde eten. Met al dat drama rond het eten gaan ze zeker minder eten.

Maar! Ook verschillende dingen geven. Je zegt dat ze alles 2 weken eet en dan klaar. Maar dan geef je dus 2 weken altijd hetzelfde? Dus altijd hetzelfde merk oid? Altijd dezelfde smaak ook? Of lees ik dat verkeerd?
Alleszinds, ik zou haar niet de kans geven iets beu te worden. Lijkt me een hondje dat van afwisseling houdt, en daar is zeker niets mis mee.
Door Lizzy
#3435871
Ohw, deze zou van mij de "ik ben heel streng" behandeling krijgen. Maar, wel met zoals pearlsofpassion hierboven zegt: met een afwisselend menu dus verschillende soorten KVV of een goede zelf samengestelde maaltijd (en dus niet alleen hart). En ik wil best moeite doen om de maaltijd aantrekkelijker te maken door bijv. de ene dag er wat sardientjes in olijfolie of water (niet in zonnebloemolie!) doorheen te doen, de andere dag een lepeltje zalm uit blik, de dag erop wat geraspte Parmezaanse kaas erover, maar dat is wel zo ver als ik wil gaan. En dan stapte ik over op 1 keer per dag voeren (dat gal spugen gaat vanzelf wel over) op wisselende tijdstippen (dus niet iedere avond om zeg 18:00 uur). Overigens is overdag voeren beter. 's Avonds gaat het lichaam in rust. Dus ik zou het de ene keer 's morgens om 11 uur aanbieden, de andere keer 's middags om 14 uur en variëren in tijdstippen. En dan is het : bak op de grond, 2 minuten de tijd geven om te eten. Niet eten? Bak direct weghalen en in de koelkast zetten. Niets meer aanbieden (dus ook geen snacks) die dag en de volgende dag dezelfde maaltijd geven. En dan eens kijken hoe dat gaat.
Door nonnie80
#3435890
pearlsofpassion schreef: ma 06 dec 2021, 07:23 Ik zou zeggen, gezien je verhaal, gewoon voet bij stuk houden.. Niet eten, prima, weg, volgende keer nieuwe kans. En dan weer hetzelfde eten. Met al dat drama rond het eten gaan ze zeker minder eten.

Maar! Ook verschillende dingen geven. Je zegt dat ze alles 2 weken eet en dan klaar. Maar dan geef je dus 2 weken altijd hetzelfde? Dus altijd hetzelfde merk oid? Altijd dezelfde smaak ook? Of lees ik dat verkeerd?
Alleszinds, ik zou haar niet de kans geven iets beu te worden. Lijkt me een hondje dat van afwisseling houdt, en daar is zeker niets mis mee.
Als ze eenmaal eet dan wil ze dus ook niet meer iets anders, andere smaak dan begint het gezeur weer van voor af aan. Als ze op vers zit dan wisselen we wel af maar ze heeft bv ook een periode blik gegeten en voeren we haar dat wel voor 2 weken. Ze kan dan namelijk zo weer het vers laten staan. Of ze eet in de ochtend nog vrolijk haar eten op, krijgt in de avond wat anders en de volgende dag vertikt ze het te eten om het vervolgens de volgende keer wel weer te eten. Er zit totaal geen verklaring of structuur achter haar gedrag.
Het klopt wat je zegt over afwisseling, maar het gaat dus helaas niet altijd op bij haar.

Als ze niet eet dan haal ik het weg en heeft ze pech, maar als ze de hele dag of 2 dagen niet eet vind ik dat ook niet echt de oplossing. Het doet haar namelijk niets...
Door nonnie80
#3435891
Lizzy schreef: ma 06 dec 2021, 09:15 Ohw, deze zou van mij de "ik ben heel streng" behandeling krijgen. Maar, wel met zoals pearlsofpassion hierboven zegt: met een afwisselend menu dus verschillende soorten KVV of een goede zelf samengestelde maaltijd (en dus niet alleen hart). En ik wil best moeite doen om de maaltijd aantrekkelijker te maken door bijv. de ene dag er wat sardientjes in olijfolie of water (niet in zonnebloemolie!) doorheen te doen, de andere dag een lepeltje zalm uit blik, de dag erop wat geraspte Parmezaanse kaas erover, maar dat is wel zo ver als ik wil gaan. En dan stapte ik over op 1 keer per dag voeren (dat gal spugen gaat vanzelf wel over) op wisselende tijdstippen (dus niet iedere avond om zeg 18:00 uur). Overigens is overdag voeren beter. 's Avonds gaat het lichaam in rust. Dus ik zou het de ene keer 's morgens om 11 uur aanbieden, de andere keer 's middags om 14 uur en variëren in tijdstippen. En dan is het : bak op de grond, 2 minuten de tijd geven om te eten. Niet eten? Bak direct weghalen en in de koelkast zetten. Niets meer aanbieden (dus ook geen snacks) die dag en de volgende dag dezelfde maaltijd geven. En dan eens kijken hoe dat gaat.
Het hart wat ze nu eet is het enige wat ze eet daarom nu alleen dit. Normaal krijgt ze inderdaad een wisselend maal wat goed afgestemd is op wat ze nodig heeft. Mits ze eet natuurlijk ;)
We hebben van alles al geprobeerd. Ze is verzot op sperziebonen dus die gingen er standaard overheen, maar die eet ze nu niet meer. Lekkers erdoorheen mixen, ze eet dat eruit en de rest laat ze staan.
Onze kat kreeg voer van de dierenarts omdat ze ziek was. Van dat voer wat ieder moet eten omdat die geur en smaak zo intensief is dat het niet te negeren valt. Ook dat wilde ze niet... Ze is echt onwijs zinnig.

Het eten haal ik weg als ze niet eet, dat hebben we al vaak geprobeerd. Ze blijft het vertikken om dan te eten... Na 1 dag wil ik toch echt wel dat ze weer wat eet en dan accepteert ze het soms als ze gevoerd wordt. We hebben dus ook al verschillende bakken en materialen geprobeerd omdat we dachten dat het daar misschien aan kon liggen.

De verschillende tijdstippen kan ik nog wel proberen! Goede suggestie.

Is gal spugen niet erg? Ik maak mij daar namelijk dan wat zorgen over...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3435893
Een hond kan heus wel een dagje zonder eten. En blijkbaar slaat ze geregeld een maaltijd over en toch hoor ik je niet zeggen dat ze veeeel te mager is?
Dan krijgt ze waarschijnlijk wat te veel.
En niets voedt kieskeurigheid zo als te veel aanbieden en veel gedoe (zoals uit de hand voeren) rond het eten.

Ofwel voer je haar behoorlijk wat minder (maximaal wat ze nu gemiddeld eet verdeeld over alle maaltijden dat ze normaal zou moeten eten) zodat ze leert te eten als ze het aangeboden krijgt. Ofwel laat je't los en leg je je erbij neer dat ze zelf kiest of ze eet of niet en hoeveel. Vasten is op zich niet erg, maar als je dan met alle geweld probeert er toch wat in te krijgen, werkt dat averechts. Dus als je dat niet kan loslaten en haar zelf laten kiezen hoeveel ze eet, is dat geen optie en moet je haar toch trainen dat ze eet wanneer ze de kans krijgt en dat jij dat bepaalt.

In beide gevallen zou ik gewoon rauw voeren, smaken afwisselen en geen extra eetgelegenheden inlassen. Niet enkel voeren waar zij zin in heeft, jij bepaalt. Ook niet na een dagje al wat anders aanbieden. Vlees bewaart wel 2 dagen.
En ja, ze zal de eerste dagen vrijwel niet eten. Ik lees wel wat je schrijft hoor. Maar ik lees daar vooral in dat ze heel kieskeurig is en jou goed getraind heeft. Eens ze doorheeft dat dat niet meer gaat pakken, zal ze wel bijdraaien.
Er zijn zelfs mensen die een tijdje maar de helft aanbieden, ook als ze dan eens eet. Zodat ze eens leert wat honger is en eten als ze er zin in heeft niet meer zo als vanzelfsprekend gaat beschouwen. Dat gaat nog een stapje verder. Ik snap wel als je nket zo ver wil gaan.
Maar ik zou zeker ietsje minder aanbieden. Nu krijgt ze duidelijk te veel aangeboden per maaltijd, anders zou ze ziekelijk mager moeten zijn als ze er zoveel overslaat.
Ik had vroeger ook een kat hoor, als ik 100gr aanbood at ze nooit meer dan 80gr. Gaf ik haar 90gr, at ze dat vaak wel op.
En dat is een klassiek iets.
Door Lizzy
#3435895
nonnie80 schreef: ma 06 dec 2021, 16:28 Het hart wat ze nu eet is het enige wat ze eet daarom nu alleen dit. Normaal krijgt ze inderdaad een wisselend maal wat goed afgestemd is op wat ze nodig heeft. Mits ze eet natuurlijk ;)
We hebben van alles al geprobeerd. Ze is verzot op sperziebonen dus die gingen er standaard overheen, maar die eet ze nu niet meer. Lekkers erdoorheen mixen, ze eet dat eruit en de rest laat ze staan.
Onze kat kreeg voer van de dierenarts omdat ze ziek was. Van dat voer wat ieder moet eten omdat die geur en smaak zo intensief is dat het niet te negeren valt. Ook dat wilde ze niet... Ze is echt onwijs zinnig.

Het eten haal ik weg als ze niet eet, dat hebben we al vaak geprobeerd. Ze blijft het vertikken om dan te eten... Na 1 dag wil ik toch echt wel dat ze weer wat eet en dan accepteert ze het soms als ze gevoerd wordt. We hebben dus ook al verschillende bakken en materialen geprobeerd omdat we dachten dat het daar misschien aan kon liggen.

De verschillende tijdstippen kan ik nog wel proberen! Goede suggestie.

Is gal spugen niet erg? Ik maak mij daar namelijk dan wat zorgen over...
Nou, het hangt er vanaf wat de oorzaak is van het gal spugen. En dus hoe vaak je hond dit doet. Als je hond iedere dag gal spuugt is er meer aan de hand en reden voor een bezoek aan de dierenarts. Maar als je hond slecht gegeten heeft, is een lege maag vaak de oorzaak. En ik zie dan vaak dat er wordt geadviseerd om 's avonds laat nog wat te eten te geven maar ik ben het daar dus helemaal niet mee eens. Een maag heeft gewoon 's avonds rust nodig. Als je er alsmaar eten in blijft stoppen, blijft die maag de hele dag maar aan het werk (en allerlei processen blijven op gang terwijl die ook rust nodig hebben). Ik vond het interessant om te lezen dat mijn idee daarover bevestigt werd in het boek "the forever dog" van Dr. Karen Becker en Rodney Habib.

Is je hond mager?

Voor de meeste honden is 1 keer per dag voeren gewoon prima. Ze hebben dan ook honger (na zoveel uur vasten) en zijn meer geneigd gewoon te eten wat de pot schaft. En ja, tuurlijk wil je dat je hond na 1 dag niet eten weer eet. En dat is precies (mits je hond natuurlijk echt gezond - ik weet niet, heb je wel eens een bloedonderzoek laten doen?) waar ze op anticipeert.
Door nonnie80
#3435896
Lizzy schreef: ma 06 dec 2021, 17:06 Nou, het hangt er vanaf wat de oorzaak is van het gal spugen. En dus hoe vaak je hond dit doet. Als je hond iedere dag gal spuugt is er meer aan de hand en reden voor een bezoek aan de dierenarts. Maar als je hond slecht gegeten heeft, is een lege maag vaak de oorzaak. En ik zie dan vaak dat er wordt geadviseerd om 's avonds laat nog wat te eten te geven maar ik ben het daar dus helemaal niet mee eens. Een maag heeft gewoon 's avonds rust nodig. Als je er alsmaar eten in blijft stoppen, blijft die maag de hele dag maar aan het werk (en allerlei processen blijven op gang terwijl die ook rust nodig hebben). Ik vond het interessant om te lezen dat mijn idee daarover bevestigt werd in het boek "the forever dog" van Dr. Karen Becker en Rodney Habib.

Is je hond mager?

Voor de meeste honden is 1 keer per dag voeren gewoon prima. Ze hebben dan ook honger (na zoveel uur vasten) en zijn meer geneigd gewoon te eten wat de pot schaft. En ja, tuurlijk wil je dat je hond na 1 dag niet eten weer eet. En dat is precies (mits je hond natuurlijk echt gezond - ik weet niet, heb je wel eens een bloedonderzoek laten doen?) waar ze op anticipeert.
Ooh nee ze spuugt niet dagelijks gal. Soms maar 1x per week en dan tijden weer niet dus het is echt gelinkt aan het eten. Ze is ook niet te mager, eerder dikker dan wat zou moeten. Maar dat komt ook omdat ze minder beweging krijgt ivm omstandigheden.

Ik zou het zeker niet erg vinden om haar maar 1x per dag eten te geven. Er zijn inderdaad honden die het daar erg goed op doen dus vind dat niet spannend ofzo.
Ik zal mij eens gaan inlezen over het in de avond wel of niet nog wat eten geven. Interessant onderwerp ;)

We hebben geen bloedonderzoek laten doen, omdat er voor ons gevoel geen medische oorzaak voor was. Wat zou jouw advies zijn om op welke zaken te laten controleren?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3435898
Xavi was ook een drama, vooral als puber maar sowieso een slechter eter tot zijn castratie. Hij at gerust 4 dagen niet. :-X
Maar zelfs sinds zijn castratie wens hij alsnog alleen in de avond te eten.
Als ik zijn voer s ochtends geef loopt hij weg of eet het met lange tanden.

Ik zou eens proberen alleen s avonds te voeren.
Mocht ze het eten en dan s ochtends alsnog gal gaan spugen dan kun je haar eventueel iets kleins geven wat ze lekker vindt. Geen harde dingen, dat valt vaak niet goed op de lege maag.
Maar ik denk dat het na verloop van tijd ook wel beter wordt hoor. Zoals Lizzy zegt; als je steeds blijft voeren dan went die maag daar ook aan en blijft maar bezig.

Sommige honden zijn zinnig en hebben gauw teveel. Onze Voske vindt dat ongelooflijk en als je nooit een slecht etende hond hebt gehad is het ook moeilijk te geloven. :P
Maar als ik Xavi s avonds een stuk pizza voor zijn neus houdt, hoeft hij dat 9 vd 10 keer niet. ;D
Dus gewoon niet teveel aanbieden en alleen de hoofdmaaltijd op het tijdstip dat ze vaak wel willen eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door