Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#3435085
Hoi allemaal.

Klein stukje voorgeschiedenis. Ik heb 16 jaar een labrador gehad die ik volledig volgens het barfprincipe heb gevoerd (soms kreeg ze brokken wanneer op vakantie, of wanneer ik vergeten was iets uit de vriezer te halen ;) ) Helaas heb ik haar in augustus moeten laten inslapen :'( .

Nu overweeg ik een Golden Retriever uit het dierenasiel te nemen. Hij is al bijna 8 jaar, en hij heeft ook een bepaalde allergie onder de leden. Wat het precies is weet ik ook niet helemaal, (volgens mij voor bepaalde brokken). Ook heeft hij enorm overgewicht.
Graag zou ik hem over willen laten gaan op het Barfprincipe. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of moet ik dit uberhaupt wel proberen?

Wat ik eigenlijk vraag is, zijn er mensen met zelfde ervaringen? Hebben jullie ook wel eens dit geprobeerd? Is het gelukt, of is het niet gelukt? Ik kan me voorstellen dat wanneer een hond 8 jaar lang brokken heeft gegeten (en kliekjes) het best lastig is om hem over te zetten.
Dus ik wil graag succes verhalen horen en ook niet zulke succes verhalen......... :)


Groetjes

Roellie
Door Lizzy
#3435086
Hoi Roellie, gecondoleerd met het verlies van je Labrador :'(

Ik zou het zeker te weten wel proberen! Ik weet niet welke allergie de hond heeft? Ik bedoel, uit zich dat in huidproblemen of maag/darmproblemen? Of beide?

Hoe overschakelen: voor mij zou het er wel vanaf hangen hoe de spijsvertering is van de hond. Dat weten ze misschien in het asiel. Als die aan de zwakke kant is zou ik zelf eerst een KVV geven, niet te vet, en daar gekookt water overheen gooien. Als die overschakeling goed is gegaan, ging ik de KVV rauw geven. En als dat goed gaat, dan zou ik over gaan op BARF met beginnersvleesbot. En er een probiotica bij geven. Ik zou zelf het liefst de BARF ingrediënten tot KVV malen, omdat ik dan weet wat ik de hond voer. Maar ja, dan heb je wel een vleesmolen nodig, vandaar dat ik KVV noem.
Door - pien -
#3435087
Mijn eerste hond was al 9 toen ik het rauwe voer en Barfplaats ontdekte en ik heb haar toen meteen op kvv gezet.
Al snel kwam er een grote vriezer en ging ik barf voeren, ze vond het geweldig.
Daarna heb ik diverse herplaatsers gehad (6/7/8/9 jaar oud toen ze hier kwamen)en die heb ik kvv gegeven en vervolgens barf en dat ging allemaal goed.
Mijn eerste hond heeft nog wel een tijd de wat hardere stukjes bot uitgespuugd (bijv. van kippenpoot).
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3435088
Zeker doen hoor! Of in ieder geval proberen.
Ze knappen er vaak enorm van op.

Onze Voske heeft anderhalf jaar in een asiel gezeten in Roemenie.
Met een beetje inbeelding kun je wel bedenken in wat voor staat ze hier kwam.
Ze is enórm opgeknapt van beter voer. Aan de barf is alleen wel erg lastig, ze is al niks gewend qua vlees eten en bottenkraken vindt ze dan al snel te hard of teveel gedoe. Ik zou daarom wel even vragen of laten kijken naar het gebit van de Golden.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3435093
Ik zou het ook zeker doen. Wij hebben alle honden direct over gezet op rauw, het oudje van 11 die we in huis haalden eerst een paar dagen kvv gegeven en daarna op barf: begonnen met kwartelbotjes. Achteraf bezien moet ze toen al heel flink nierfalen hebben gehad, ze heeft nog een ruim jaar enorm genoten van haar barf. Ze kwam van lidlbrok.

Onze engelse bulldog was een jaar of 5 toen ze bij ons kwam. Eerst kvv maar zij begon zo enorm te ontgiften dat ik dacht dat ze niet tegen rauw kon, ik zette haar terug op brok, gelukkig was zij wijzer dan ik en at ze die droge brokken niet meer ::) ;D
Door Roellie
#3435095
[quote="

Onze engelse bulldog was een jaar of 5 toen ze bij ons kwam. Eerst kvv maar zij begon zo enorm te ontgiften dat ik dacht dat ze niet tegen rauw kon, ik zette haar terug op brok, gelukkig was zij wijzer dan ik en at ze die droge brokken niet meer ::) ;D
[/quote]

Ontgiften: Hield dat in veel braken of diarree???
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3435097
Sterkte met het verlies van je labrador.
En wat goed dat je een golden uit het asiel een nieuw thuis wil geven.

Ik zou het zeker gewoon proberen om rauw te gaan voeren.
In 2010 heb ik een herplaatser (4 jaar) in huis genomen die ook brok/kliekjes kreeg. Mocht niet teveel kosten geloof ik.. (hij kreeg wat aldi brokjes mee die ik thuis meteen in de kliko heb gemikt)

Eerst KVV, daarna NRV/BARF. Hij is mijn beste prooidier-eter geworden die je kan voorstellen. Hij deed het er zo goed op en kon er zo van genieten.
Zeker bij een allergie is het zelf samenstellen het fijnst, dan weet je wat je geeft en kan je de allergenen vermijden.

Karen
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3435103
Roellie schreef: di 23 nov 2021, 12:36 [quote="

Onze engelse bulldog was een jaar of 5 toen ze bij ons kwam. Eerst kvv maar zij begon zo enorm te ontgiften dat ik dacht dat ze niet tegen rauw kon, ik zette haar terug op brok, gelukkig was zij wijzer dan ik en at ze die droge brokken niet meer ::) ;D
Ontgiften: Hield dat in veel braken of diarree???
[/quote]
Nee, ik kan me niks van braken of diarree herinneren (jaar of 15 geleden) Wel kreeg ze flink jeuk, begon vreselijk te stinken, kreeg een 'vettige' huid. Dat ging ook weer over na een paar weken.
Door Lilly
#3435109
Gecondoleerd met de labrador 😥

Ik heb nu een hond Ook van ander gezin, altijd diarree en overgeven, at goedkopere brokken en soms wat hart.
Toby is nu 9 jaar.
Is een whippet.
Ik ben met Barf begonnen, eerst gekeken wat er goed ging, brokken soms omdat hij niet alles wou eten.
Ik ben nu ongeveer 6 weken bezig en diaree is weg, overgeven ook.
Hij eet geen brokken meer, en lust bijna alles.
Vis wat minder maar ik hou het vol en dan lukt het wel.

Op aanraden van dit forum mensen met ervaring rustig aan begonnen.
Inmiddels eet hij orgaan, bot, en spiervlees 400 gram per dag bij elkaar en de groenten wat de pot schaft, behalve ui etc...
Is energiek en zijn vacht glimt.
Bot was even moeilijk maar kip, kalkoen vind hij lekker.
Rund is hij niet zo van behalve het spiervlees.

Extra krijgt hij soms eischaalpoeder en ei.

Ik ben er super blij mee het is even dokteren zeker voor iemand die totaal niet bekend mee was.

Groetjes Lilly
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door