Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door HappyBob
#3433894
Dag allemaal
Ik ben nieuw op het forum. Ik ben voedingsdeskundige voor honden (opgeleid bij Lotte's Logica) maar weet weinig van Barf. Vandaar dat deze site en het forum heel fijn zijn.
Mijn bijna 8 jarige labrador eet sinds ongeveer 5 jaar Energique Eend (puur). Tot voor kort deed hij het daar prima op. Nu is er een nieuwe pup in huis (dus wat minder beweging gehad en meer beloningen voor handen) en heeft hij meer brokken gehad op vakantie en logeren. Ik weet dat hij door de koolhydraten in de brokken meer aankomt, ongeacht de calorische waarde van de brok.
Voorheen kon ik hem door hem weer strak op de KVV te zetten met veel groente terug in gewicht krijgen. Dat lukt niet meer, toch wat ouder wordend lijf. Daarnaast merk ik dat hij er niet meer genoeg energie uithaalt. Daarom wil ik met hem (deels) over stappen op BARF. Maar daar kom ik nog niet helemaal uit, dus daarom de onderstaande vragen:

Nu heb ik ten eerste berekend wat zijn dagelijkse energie behoefte is. Dat is ongeveer 1350KCAL. Met de beloningen en een snack s avonds komt ik dan ongeveer op 900 a 1000 kcal voor BARF.
Als ik de rekenmodule neem, dan bekijk wat de calorische waarde van de hoeveelheden vlees/ botten en organen zijn dan heeft hij gisteren slechts 600 Kcal gehad. Dit omdat ik ga voor de lichtere vleessoorten als rund en kip (gevogelte). Mis ik hier nu iets in? Ligt het niet aan het soort vlees wat je geeft hoeveel je zou moeten voeren? Of ben ik nu met hogere wiskunde bezig? Of heb ik de % te laag staan dan in de rekenhulp. Kortom HELP :D
Mijn labrador weegt nu ongeveer 31 kilo en hij moet terug naar 29. Hij is gediagnosticeerd met LYME wat gevolgen heeft voor energie en soms darmen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Mascha en Bob
Bijlagen
IMG_3814.jpg
IMG_3814.jpg (1.96 MiB) 1747 keer bekeken
Door Hanny
#3433906
Oh, hoe heerlijk kan simpel denken zijn.
Geleerd dat de hoeveelheid voer per gewicht varieert van 2% tot misschien wel 8%. Dan denk ik, dat 600 gram rijkelijk veel is voor een volwassen hond, die moet afvallen. Op zulke momenten geniet ik van mijn eigen eenvoud.
Veel succes, je komt er wel uit. Iemand zal wel reageren

Hanny
Door Hanny
#3433912
Ik heb toch uitgelegd, dat ik graag simpel voer.
Ik heb nooit voor mezelf en de kinderen gekeken naar de calorische waarde. Ik vind het wel best,
volg al jaren dit advies, houdt me redelijk aan de verdeling en ze doen het goed.
Dat is voor mij voldoende.
Wij zijn oud, deze honden nog niet zo, zetten nesten op de wereld en doen het goed. Dan zal het voersysteem wel goed zijn, maar ja de calorische waarde???????

Hanny
Door Lizzy
#3433913
HappyBob schreef: di 02 nov 2021, 11:10 Dag allemaal
Ik ben nieuw op het forum. Ik ben voedingsdeskundige voor honden (opgeleid bij Lotte's Logica) maar weet weinig van Barf. Vandaar dat deze site en het forum heel fijn zijn.
Mijn bijna 8 jarige labrador eet sinds ongeveer 5 jaar Energique Eend (puur). Tot voor kort deed hij het daar prima op. Nu is er een nieuwe pup in huis (dus wat minder beweging gehad en meer beloningen voor handen) en heeft hij meer brokken gehad op vakantie en logeren. Ik weet dat hij door de koolhydraten in de brokken meer aankomt, ongeacht de calorische waarde van de brok.
Voorheen kon ik hem door hem weer strak op de KVV te zetten met veel groente terug in gewicht krijgen. Dat lukt niet meer, toch wat ouder wordend lijf. Daarnaast merk ik dat hij er niet meer genoeg energie uithaalt. Daarom wil ik met hem (deels) over stappen op BARF. Maar daar kom ik nog niet helemaal uit, dus daarom de onderstaande vragen:

Nu heb ik ten eerste berekend wat zijn dagelijkse energie behoefte is. Dat is ongeveer 1350KCAL. Met de beloningen en een snack s avonds komt ik dan ongeveer op 900 a 1000 kcal voor BARF.
Als ik de rekenmodule neem, dan bekijk wat de calorische waarde van de hoeveelheden vlees/ botten en organen zijn dan heeft hij gisteren slechts 600 Kcal gehad. Dit omdat ik ga voor de lichtere vleessoorten als rund en kip (gevogelte). Mis ik hier nu iets in? Ligt het niet aan het soort vlees wat je geeft hoeveel je zou moeten voeren? Of ben ik nu met hogere wiskunde bezig? Of heb ik de % te laag staan dan in de rekenhulp. Kortom HELP :D
Mijn labrador weegt nu ongeveer 31 kilo en hij moet terug naar 29. Hij is gediagnosticeerd met LYME wat gevolgen heeft voor energie en soms darmen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Mascha en Bob
Hoi Mascha,
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik denk dat de meeste van ons denken als Hanny. Wij denken niet in kcal. Wij denken in hoeveelheden. Percentages. Dat doet ook de BARF rekenhulp. Die rekent ook niet in kcal maar in % en gewichten. In dat geval zou dat betekenen dat we om te beginnen 2% gaan voeren van het ideale gewicht en dus 29 kg. En dat is 580 gram per dag in totaal aan voer. Dat verdeel je dan over vleesbot, pens, ander orgaanvlees, spiervlees en groenten.

Je kunt die 2% van het ideale lichaamsgewicht nog iets naar beneden afstellen (1,8%) maar niet veel minder dan dat want je hond heeft ook z'n voedingsstoffen nodig. Dat is 522 gram per dag. En dat ronden we dan af naar 500 gram. En omdat je een hond niet alleen maar kan voeren met mager vlees, houden we ook daar geen rekening mee. Ja, bij honden die te dik zijn snijden we het vet van het vlees. Maar ook weer niet alles, een hond heeft ook een beetje vet nodig. Maar ik ben ook geen voorstander van alleen magere vleessoorten voeren want afwisseling is gewoon te belangrijk. Daar houd ik zelf pas rekening mee als er echt gezondheid issues zijn zoals alvleesklierontsteking.

Wat moet ik me voorstellen bij darmproblemen door de ziekte van lyme?
#3433917
Dank je wel Lizzie. Dat snap ik hoor, daarom ook mijn vraag of ik y niet te ingewikkeld maak. En Hannie je dacht dat ik 600gram had gegeven, daarom reageerde ik. Iknhad echt wel begrepen dat je t liever simpel houdt.
Ik heb nu voor 2% berekend en samengesteld. omdat ik ong 3dagej per week Kvv blijf geven is dat de derde soort. Ik kijk dan nog naar konijn of lam denk ik

Dank voor t meedenken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3433918
HappyBob schreef: di 02 nov 2021, 11:10 Dag allemaal
Ik ben nieuw op het forum. Ik ben voedingsdeskundige voor honden (opgeleid bij Lotte's Logica) maar weet weinig van Barf. Vandaar dat deze site en het forum heel fijn zijn.
Mijn bijna 8 jarige labrador eet sinds ongeveer 5 jaar Energique Eend (puur). Tot voor kort deed hij het daar prima op. Nu is er een nieuwe pup in huis (dus wat minder beweging gehad en meer beloningen voor handen) en heeft hij meer brokken gehad op vakantie en logeren. Ik weet dat hij door de koolhydraten in de brokken meer aankomt, ongeacht de calorische waarde van de brok.
Voorheen kon ik hem door hem weer strak op de KVV te zetten met veel groente terug in gewicht krijgen. Dat lukt niet meer, toch wat ouder wordend lijf. Daarnaast merk ik dat hij er niet meer genoeg energie uithaalt. Daarom wil ik met hem (deels) over stappen op BARF. Maar daar kom ik nog niet helemaal uit, dus daarom de onderstaande vragen:

Nu heb ik ten eerste berekend wat zijn dagelijkse energie behoefte is. Dat is ongeveer 1350KCAL. Met de beloningen en een snack s avonds komt ik dan ongeveer op 900 a 1000 kcal voor BARF.
Als ik de rekenmodule neem, dan bekijk wat de calorische waarde van de hoeveelheden vlees/ botten en organen zijn dan heeft hij gisteren slechts 600 Kcal gehad. Dit omdat ik ga voor de lichtere vleessoorten als rund en kip (gevogelte). Mis ik hier nu iets in? Ligt het niet aan het soort vlees wat je geeft hoeveel je zou moeten voeren? Of ben ik nu met hogere wiskunde bezig? Of heb ik de % te laag staan dan in de rekenhulp. Kortom HELP :D
Mijn labrador weegt nu ongeveer 31 kilo en hij moet terug naar 29. Hij is gediagnosticeerd met LYME wat gevolgen heeft voor energie en soms darmen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Mascha en Bob
Hoi, welkom!

Elke voedingsstudie (ik heb diermanagement gestudeerd en heb ergens in een la een diploma waarop staat dat ik voedingsdeskundige ben) kijkt naar de energetische waarde in voeding. Voor veevoer werk je dan met Vep en Vrep. En binnen die energiewaarde moet je dan zo’n beetje een leuk aanbod voedingsstoffen weten te stoppen.

Bij barf denken we andersom. Je neemt voedingsmiddelen die echte voeding zijn. Geen sojaschillen en maisschroot. Geen beendermeel en vleesmeel en al dat soort bewerkte rommel. Nee gewoon voeding. Eten. En van dat eten kijk je wat een hond zo ongeveer moet eten om niet dikker en dunner te worden. Wij vertrouwen er op dat wanneer je dan binnen de marges van ons systeem (de percentages, de afwisseling in diersoorten, het vette visje, groentes, een eitje erbij) je altijd goed zal zitten met de voedingsstoffen.

De calorieën zijn niet meer of minder dan dat. Geef je er precies genoeg, dan wordt je hond niet dunner en niet dikker. Het is eigenlijk hetzelfde als het percentage van het lichaamsgewicht waar wij hier mee werken. Alleen dat percentage maakt het wat makkelijker om door te rekenen met de verhoudingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door