Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door LDF
#3433008
Hi allemaal!

Nieuw op dit forum, maar meteen een vraag voor jullie.
Ik heb een lief aussie teefje van 1 jaar en 2 maanden oud.
Vanaf het begin dat ze bij mij was, heb ik haar KVV gevoerd.
Dit is heel goed gegaan, maar ze heeft een paar voedselintoleranties.
Sommige weken gaat het heel goed, andere weken heeft ze vieze oogjes en jeuk.

Naar uitslag van een VOA bij Oervoer kwamen we op het volgende uit;
Ze is gevoelig voor kip, rund (en runderpens), fazant, haas, ree, parelhoen, kwartel en soms reageert ze op kalkoen.
Ook op sommige groente doet ze het niet zo goed; pompoen, rode biet, komkommer en aubergine.

Nu ben ik bezig geweest met het samenstellen van een nieuw dieet, aangezien ik toch wel een aantal diersoorten in het dieet had zitten.
Na een uitgebreid onderzoek naar alle mogelijkheden ben ik bij het volgende dieet gekomen. Per 4 weken:

Barfmenu Hert Premium 14%
Barfmenu Paard Premium 28%
KBRaw Konijn 21%
KBRaw Eend 21%
KBRaw Lam 14%
KBRaw Diepvries Sardien 2%

Zou het menu zo compleet genoeg zijn, gezien er 5 diersoorten wisselen? In de lam mix zit veel pens (40%), de paard premium bevat eend en het hert premium bevat kalkoen. Zou ze vitaminen en mineralen tekort komen met dit dieet?
Het wordt aangevuld met elke dag 2 pompjes zalmolie en fruit eet ze af en toe een framboosje met mij mee.
Broccoli is ook een favoriet om op te knabbelen en wortel vindt ze ook heerlijk.

Graag hoor ik jullie mening of advies!

Groetjes van Lizzy en Hailey
Door Lizzy
#3433009
LDF schreef: za 02 okt 2021, 15:33 Hi allemaal!

Nieuw op dit forum, maar meteen een vraag voor jullie.
Ik heb een lief aussie teefje van 1 jaar en 2 maanden oud.
Vanaf het begin dat ze bij mij was, heb ik haar KVV gevoerd.
Dit is heel goed gegaan, maar ze heeft een paar voedselintoleranties.
Sommige weken gaat het heel goed, andere weken heeft ze vieze oogjes en jeuk.

Naar uitslag van een VOA bij Oervoer kwamen we op het volgende uit;
Ze is gevoelig voor kip, rund (en runderpens), fazant, haas, ree, parelhoen, kwartel en soms reageert ze op kalkoen.
Ook op sommige groente doet ze het niet zo goed; pompoen, rode biet, komkommer en aubergine.

Nu ben ik bezig geweest met het samenstellen van een nieuw dieet, aangezien ik toch wel een aantal diersoorten in het dieet had zitten.
Na een uitgebreid onderzoek naar alle mogelijkheden ben ik bij het volgende dieet gekomen. Per 4 weken:

Barfmenu Hert Premium 14%
Barfmenu Paard Premium 28%
KBRaw Konijn 21%
KBRaw Eend 21%
KBRaw Lam 14%
KBRaw Diepvries Sardien 2%
Hoi! Welkom op Barfplaats!

Ik hoop eerlijk gezegd dat ree en hert verschillend genoeg zijn (ree is het kleinste hertsoort volgens mij). Je kunt ook geit nemen ipv hert.
Zou het menu zo compleet genoeg zijn, gezien er 5 diersoorten wisselen? In de lam mix zit veel pens (40%), de paard premium bevat eend en het hert premium bevat kalkoen. Zou ze vitaminen en mineralen tekort komen met dit dieet?
Ja, dat is wel lastig dan, aangezien ze op kalkoen ook reageert. Ik zou de hert omruilen voor iets met alleen geit. Dogmeat heeft ook nog wel enkelvoudige KVV's.

Maar met 5 diersoorten en 1 vissoort zit je echt wel goed. Ik zou me eerlijk gezegd geen zorgen maken.
Het wordt aangevuld met elke dag 2 pompjes zalmolie en fruit eet ze af en toe een framboosje met mij mee.
Broccoli is ook een favoriet om op te knabbelen en wortel vindt ze ook heerlijk.

Graag hoor ik jullie mening of advies!

Groetjes van Lizzy en Hailey
OK, dan ga ik even de puntjes op de i zetten. Zalmolie is bocht. Echt. Ten eerste is het bijna altijd van gekweekte zalm. En dat bevat veel minder omega 3 vetzuren. En daar is het je om te doen Ten tweede: visolie wordt super echt super snel ranzig als het in aanraking komt met zuurstof. Geoxideerde visolie is slechter als geen visolie. Visolie in een fles vind ik daarom (tegenwoordig - nieuwste inzichten omtrent visolie) echt geen aanrader. Ik zou dat echt niet meer geven. En als je je hond visolie wilt geven, geef dan de beste die je kunt betalen (Royal Green is echt een goed merk) in capsules. Algenolie mag ook, als je maar zorgt dat er DHA en EPA in zit (Testa bijv).

Broccoli en wortel zo heel en rauw gegeven is leuk als snack maar zet qua voedingsstoffen geen zoden aan de dijk. Daarvoor moet je het of licht koken (broccoli niet te gaar) of pureren. Je mag best meer groenten geven hoor. Dat is hartstikke gezond! Witlof, andijvie, courgette, pompoen, venkel, verzin het maar!

Ben benieuwd hoe je hond het gaat doen op deze diersoorten! Laat je het ons weten?

Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust.

Barfplaats wordt gesponsord door