Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3432034
Voor noodgevallen en op reis wil ik Wolf of Wilderness kopen. In blik, want mijn hond wil niet aan de droge brokken.
Nou zit ik de ingrediëntenlijst van dat spul te lezen en het bevat inderdaad meer vlees dan andere blikvoeders en geen granen (wel allerlei kruiden).
Dat vlees bestaat voornamelijk hart en andere organen. Nou, okee, hart kan ik met enige moeite als "spiervlees" zien.
Maar nul botten.
Bestaat er een houdbaar goedje dat ik er doorheen kan doen om het gebrek daaraan te compenseren?

Of weet iemand een beter, lang buiten de koelkast/vriezer houdbaar alternatief voor Barf/NRV of KVV?
Nog wel één beperking: hondjewaf kan geen kip en rund verdragen en van sommige andere soorten gevogelte krijgt hij jeuk tussen zijn tenen.
#3432045
pearlsofpassion schreef: vr 03 sep 2021, 23:52 Maar in blik hoeft toch helemaal geen bot te zitten? Ze voegen toch gewoon al calcium toe?
En als je hond ervan aan de dunne gaat en je calcium toe wil voegen kan je een supplement geven of eischaalpoeder. Beide zijn lang houdbaar buiten de koelkast.
Dit is de ingrediëntenlijst van één van de Wolf of Wilderness-varianten die ik op het oog heb:

Ingrediënten White Infinity:
66% bestaande uit paardenvlees, paardenharten, paardenlongen, 28,8% bouillon, 4% wilde bessen (bosbessen, frambozen), 1% mineralen, 0,2% kruiden (paardenbloemwortel, brandnetel, ribkruid, duizendblad)

Additieven per kg: voedingsfysiologische additieven:
vitamine D3 200 IE, vitamine E als all rac-alfa-tocopherylacetaat 30 mg, zink als zinksulfaat, monohydraat 15 mg, mangaan als mangaan(II)-sulfaat, monohydraat 3 mg, jodium als calciumjodaat 0,75 mg, selenium als natriumseleniet 0,03 mg.

ruw eiwit 11,6 %
ruw vet 6,8%
ruwe vezel 0,5%
ruwe as 2,0%

Begrijp ik het nou goed dat er geen bot/calcium inzit? Of doet één van die additieven hetzelfde?
#3432055
pearlsofpassion schreef:Nou, ik zie het ook niet, maar het kan toch niet dat ze geen calcium toevoegen. :???: dat beetje bij de jodium is wss verwaarloosbaar want jodium is eerder een sporenelement.
Ale, ik weet het dus ook niet... :-\
Ik zou iets anders voeren dan.
Bij de enkelvoudige kvv paard Dogmeat zit ook geen calcium/bot (compleet weet ik niet)….. :???:
#3432109
MerelsMommy schreef: za 04 sep 2021, 08:37 Dit is de ingrediëntenlijst van één van de Wolf of Wilderness-varianten die ik op het oog heb:

Ingrediënten White Infinity:
66% bestaande uit paardenvlees, paardenharten, paardenlongen, 28,8% bouillon, 4% wilde bessen (bosbessen, frambozen), 1% mineralen, 0,2% kruiden (paardenbloemwortel, brandnetel, ribkruid, duizendblad)

Additieven per kg: voedingsfysiologische additieven:
vitamine D3 200 IE, vitamine E als all rac-alfa-tocopherylacetaat 30 mg, zink als zinksulfaat, monohydraat 15 mg, mangaan als mangaan(II)-sulfaat, monohydraat 3 mg, jodium als calciumjodaat 0,75 mg, selenium als natriumseleniet 0,03 mg.

ruw eiwit 11,6 %
ruw vet 6,8%
ruwe vezel 0,5%
ruwe as 2,0%

Begrijp ik het nou goed dat er geen bot/calcium inzit? Of doet één van die additieven hetzelfde?
Natriumseleniet is een giftige stof. Van wiki:

"Natriumseleniet is irriterend voor de ogen, de huid en de luchtwegen. De stof kan effecten hebben op de lever, het hart, het zenuwstelsel en het spijsverteringsstelsel.
Herhaald of langdurig huidcontact kan een huidontsteking veroorzaken. Natriumseleniet kan schade berokkenen aan het centraal zenuwstelsel, de beenderen en het bloed."
#3432110
Als ik het goed begrijp is het een Duits produkt. Daar ontbreekt wel vaker Calcium of bot maar wordt gebruik gemaakt van kraakbeen - Knörpel (wat niet veel Calcium bevat).
CindyMayella schreef: Bij de enkelvoudige kvv paard Dogmeat zit ook geen calcium/bot (compleet weet ik niet)….. :???:
Dogmeat Paard gemalen en Dogmeat Paard compleet (= met premix) bevatten allebei 1% Calcium volgens hun site.
#3432112
pike schreef: zo 05 sep 2021, 22:22 Natriumseleniet is een giftige stof. Van wiki:

"Natriumseleniet is irriterend voor de ogen, de huid en de luchtwegen. De stof kan effecten hebben op de lever, het hart, het zenuwstelsel en het spijsverteringsstelsel.
Herhaald of langdurig huidcontact kan een huidontsteking veroorzaken. Natriumseleniet kan schade berokkenen aan het centraal zenuwstelsel, de beenderen en het bloed."
Maar is dat niet alleen als je de stof puur als poeder hebt? En niet in oplossing zoals in een voer? Natriumseleniet is het natriumzout van seleen en wordt ook als toevoeging in bv intraveneuze voeding gebruikt https://www.farmacotherapeutischkompas. ... umseleniet

In het algemeen geldt dat seleen nuttig is maar niet te veel en met de 0,05 zit het ruim onde de grens van 0,5
#3432124
pike schreef: zo 05 sep 2021, 22:38 Als ik het goed begrijp is het een Duits produkt. Daar ontbreekt wel vaker Calcium of bot maar wordt gebruik gemaakt van kraakbeen - Knörpel (wat niet veel Calcium bevat).


Dogmeat Paard gemalen en Dogmeat Paard compleet (= met premix) bevatten allebei 1% Calcium volgens hun site.
De percentages bij Dogmeat kloppen (nog) niet.
Afgelopen weekend heb ik besteld en had daar een vraag over, dus ik nam contact op.
Die percentages moeten nog aangepast.
#3432139
Siberienne schreef: ma 06 sep 2021, 07:07 Maar is dat niet alleen als je de stof puur als poeder hebt? En niet in oplossing zoals in een voer? Natriumseleniet is het natriumzout van seleen en wordt ook als toevoeging in bv intraveneuze voeding gebruikt https://www.farmacotherapeutischkompas. ... umseleniet

In het algemeen geldt dat seleen nuttig is maar niet te veel en met de 0,05 zit het ruim onde de grens van 0,5
Het maximum toegestane gehalte in diervoeder (in de EU) is inderdaad 0,5 mg/kg. Maar ik heb er toch iets bij van dat zou ik niet dag in, dag uit, willen voeren. De stof komt niet als zodanig in de natuur voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door