Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephany87
#3431321
Hallo allemaal!

Ik ben 'nieuw' op 't forum. Althans, ik heb 13 jaar lang een beauceron genaamd Chendo gehad die ik bijna zijn hele leven op BARF heb gehad. Heb toen de tijd veel op 't forum gezeten, veel geleerd, gelezen en 'geadviseerd'/ meningen gedeeld.
Toen ik 6 jaar geleden naar Zweden ben verhuisd werd ik minder actief op 't forum en uit eindelijk helemaal niet meer. Dus 't voelt toch echt wel als nieuw hier!

Maar nu na heeel lang wachten hebben we weer een beauceron puppie!!
Uiteraard wil ik weer over naar BARF, maar ben wel beperkt in aanbod hier.
Gelukkig hebben we onze eigen biologische vlees produktie en krijgen we dus sowieso al het orgaan van de koe terug van de slachterij. Verder hebben we eigen konijnen en kan ik aan kip en zalm komen. Met wat mazzel een enkele keer wat wild als het jacht seizoen is.

Maar aangezien onze pup Aaron op brokjes heeft gestaan ben ik begonnen met KVV.

Hij is nu 1 week bij ons, 9 weekjes oud en staat nu volledig op kvv. Dat vind hij heerlijk maar ik twijfel heel erg over het hele calcium/ forsfor gebeuren.....

Sorry iets wat al honderden keren is besproken.
De kvv die ik nu heb en aan kan komen is van 3 dier soorten met alleen maar natuurlijke bronnen. Dus bot, spiervlees en orgaan. Wat olie en groente. Dat opzich spreek me erg aan, niks geen onnatuurlijke synthetische toevoegen of onnodige toevoegen van rijst en granen.

De fokker kijkt in principe alleen naar de ratio kalcium/ fosfor. Deze moet zo veel mogelijk bij 1.1/1 liggen.
Maar als ik me goed heb in gelezen moet het geheel van de calcium tussen de 1 a 2% liggen.

Ik geef nu Mush kvv. Dit heb je in puppy variant waar de kalcium waarde 1,3 en de fosfor 0,8 is. Een ratio van 1.6/1 dus.
Ik mix dit met een volwassen variant waar de kalcium 0,5 en de fosfor 0,4 is, een ratio van 1,25 dus.

Ik geef nu 50/50 en dan kom je uit op :
Kalcium 0,9%
Forfor 0.6%
Ratio 1.5/1

Bij 30/70 is dat:
Kalcium 0,74%
Forsfor 0,52%
Ratio 1,4/1

Wat is wijsheid? 0,9% komt aardig in de buurt van 1% kalcium maar wat doet een ratio van 1,5 met de pup? 30/70 voeren lijkt mij te weinig kacium met maar 0.74%, of niet?

De fokker zou zelf alleen maar de volwassen voeding voeren omdat je dan een ratio van 1,25 hebt maar dan dus maar 0,5% calcium! Dat lijkt mij veel te kort....

Pff ik ben ook nog eens ruim 40 weken zwanger dus misschien spelen de hormonen ook een rol maar wordt er zo onzeker van!

Uiteindelijk wil ik uiteraard zo snel mogelijk over op barf maar hij zal zeker de aankomende weken, zeg nog 1 maand op kvv staan. Met hier en daar een botje of lapje pens of wat dan ook tussen door om wat te wennen en langzaam over te gaan op BARF.

Eigenlijk een lang verhaal kort gemaakt. Kan het kwaad om in totaal ruim een maand op deze waardes te voeren?

Of zou ik bijvoorbeeld iets van zonnebloempitten met een hoog fosfaat gehalte maar een laag calcium gehalte kunnen toevoegen om de ratio wat beter te krijgen als ik 50/50 voer? Nadeel van zonnebloempitten is dat je dan ook meteen 100kalorieen erbij voert per dag.

Alvast bedankt voor het geduldig lezen van dit bericht en hoop dat ik van jullie kan leren en dat het mijn onzekerheid weg neemt :)
Bijlagen
946689F0-65F7-4771-9D07-CE171A223472.jpeg
946689F0-65F7-4771-9D07-CE171A223472.jpeg (4.41 MiB) 2974 keer bekeken
Door Too
#3431323
Hoi, welkom terug

Ik vind het hele ca/f een ingewikkeld gebeuren.. ik waag me niet aan een technisch verhaal ::)
Net als jij stel ik grotendeels zelf samen en vertrouw daarin maar op ma nature en wat gezond verstand.

Over je puppy-kvv, hier is een puppenversie over het akgemeen vooral om op af te spenen, een extra fijne maling, met 7, 8, 9 weken kunnen ze dan prima de grote mensen versie eten. Is dat ook zo bij zweedse kvv? Pups eten uiteindelijk toch precies hetzelfde als volwassen honden
Ergo.. ik kan niet bedenken waarom je de reguliere variant niet aan je prachtige pup zou voeren!
Je kunt er wel nog s een rauw eitje bijdoen en evt een schepje van jullie eigen groenten

En dan straks als je er aan toe bent, met 40 weken heb je vast andere prioriteiten, ga je lekker barfen dan weet je precies wat je voert
Door Lizzy
#3431331
Stephany87 schreef: wo 18 aug 2021, 22:39 Hallo allemaal!

Ik ben 'nieuw' op 't forum. Althans, ik heb 13 jaar lang een beauceron genaamd Chendo gehad die ik bijna zijn hele leven op BARF heb gehad. Heb toen de tijd veel op 't forum gezeten, veel geleerd, gelezen en 'geadviseerd'/ meningen gedeeld.
Toen ik 6 jaar geleden naar Zweden ben verhuisd werd ik minder actief op 't forum en uit eindelijk helemaal niet meer. Dus 't voelt toch echt wel als nieuw hier!

Maar nu na heeel lang wachten hebben we weer een beauceron puppie!!
Uiteraard wil ik weer over naar BARF, maar ben wel beperkt in aanbod hier.
Gelukkig hebben we onze eigen biologische vlees produktie en krijgen we dus sowieso al het orgaan van de koe terug van de slachterij. Verder hebben we eigen konijnen en kan ik aan kip en zalm komen. Met wat mazzel een enkele keer wat wild als het jacht seizoen is.

Maar aangezien onze pup Aaron op brokjes heeft gestaan ben ik begonnen met KVV.

Hij is nu 1 week bij ons, 9 weekjes oud en staat nu volledig op kvv. Dat vind hij heerlijk maar ik twijfel heel erg over het hele calcium/ forsfor gebeuren.....

Sorry iets wat al honderden keren is besproken.
De kvv die ik nu heb en aan kan komen is van 3 dier soorten met alleen maar natuurlijke bronnen. Dus bot, spiervlees en orgaan. Wat olie en groente. Dat opzich spreek me erg aan, niks geen onnatuurlijke synthetische toevoegen of onnodige toevoegen van rijst en granen.

De fokker kijkt in principe alleen naar de ratio kalcium/ fosfor. Deze moet zo veel mogelijk bij 1.1/1 liggen.
Maar als ik me goed heb in gelezen moet het geheel van de calcium tussen de 1 a 2% liggen.

Ik geef nu Mush kvv. Dit heb je in puppy variant waar de kalcium waarde 1,3 en de fosfor 0,8 is. Een ratio van 1.6/1 dus.
Ik mix dit met een volwassen variant waar de kalcium 0,5 en de fosfor 0,4 is, een ratio van 1,25 dus.

Ik geef nu 50/50 en dan kom je uit op :
Kalcium 0,9%
Forfor 0.6%
Ratio 1.5/1

Bij 30/70 is dat:
Kalcium 0,74%
Forsfor 0,52%
Ratio 1,4/1

Wat is wijsheid? 0,9% komt aardig in de buurt van 1% kalcium maar wat doet een ratio van 1,5 met de pup? 30/70 voeren lijkt mij te weinig kacium met maar 0.74%, of niet?

De fokker zou zelf alleen maar de volwassen voeding voeren omdat je dan een ratio van 1,25 hebt maar dan dus maar 0,5% calcium! Dat lijkt mij veel te kort....

Pff ik ben ook nog eens ruim 40 weken zwanger dus misschien spelen de hormonen ook een rol maar wordt er zo onzeker van!

Uiteindelijk wil ik uiteraard zo snel mogelijk over op barf maar hij zal zeker de aankomende weken, zeg nog 1 maand op kvv staan. Met hier en daar een botje of lapje pens of wat dan ook tussen door om wat te wennen en langzaam over te gaan op BARF.

Eigenlijk een lang verhaal kort gemaakt. Kan het kwaad om in totaal ruim een maand op deze waardes te voeren?

Of zou ik bijvoorbeeld iets van zonnebloempitten met een hoog fosfaat gehalte maar een laag calcium gehalte kunnen toevoegen om de ratio wat beter te krijgen als ik 50/50 voer? Nadeel van zonnebloempitten is dat je dan ook meteen 100kalorieen erbij voert per dag.

Alvast bedankt voor het geduldig lezen van dit bericht en hoop dat ik van jullie kan leren en dat het mijn onzekerheid weg neemt :)
Hoi Stephany, welkom terug en gefeliciteerd met je pup! Leuk dat je er weer bent!

Zonnebloempitten zou ik niet doen. Die bevatten veel omega 6 vetzuren en dat is niet echt gezond.

Ik zou zo snel mogelijk over gaan op BARF :) :biggrin2: :-* . Dan voer je gewoon zeg even 40% a 45% vleesbot en komt het allemaal goed.

Maar voor nu zou ik de KVV's afwisselen. Ja, al dat rekenwerk en gemeng en gedoe, ik zou daar zelf geen zin in hebben. De KVV's bevatten alleen gemalen bot en geen calciumsupplement, toch? Dat zou ik zelf wel 100% zeker willen weten en dan zou ik de KVV's gewoon afwisselen. De ene keer voer je dan mogelijk een beetje teveel en de andere keer te weinig, kom je mooi ergens in het midden uit. Je hoeft niet alsmaar hetzelfde aan te bieden aan je pup. Mocht je pup groeipijn krijgen, schakel je over naar de KVV met het minst calcium en voer je dat voorlopig. Mocht je wel perse elke dag de juiste hoeveelheid willen voeren (en nogmaals, ik vind dat niet nodig): dan zou ik kiezen voor ongeveer tussen de 30/70 en 50/50. Of de ene keer 30/70 en de andere keer 50/50. Het lichaam van de pup regelt dan de rest zelf wel.
Door Stephany87
#3431431
Bedankt Too! Idd met nu 41 weken ben ik heel blij met KVV! :P
Het grote verschil tussen puppy en volwassen kvv is vooral een hogere doses kalcium.

Omdat Aaron niet afgespeent is op kvv maar op brok wil ik dus eerst zorgen dat zijn lijfje aan rauw went en zijn maagje straks ook werkelijk de beginners botjes kan verteren. Daarna lekker BARF ;D

Dankje Lizzy!
Ik maak me idd geen zorgen over de dagelijkse porties, wissel wat af en zorg dat Aaron in 1 week gemiddeld 50/50 binnen krijgt. Ik ben idd nu op dit merk over gestapt omdat hier helemaal geen supplementen aan toe zijn gevoegd, alles puur natuur dus ook de kalcium!
En idd dus gewoon lekker aan de BARF binnenkort!
Zal mijn menu hier wel delen ;) ;D

Is 40-45% vleesbot trouwens normaal voor een pup? Zat met mijn volwassen hond vaker richting de 50%. Maarja daar gaf ik ook BARF aan met 'mijn ogen dicht'. Na bijna 13 jaar en gewoon kijken naar je hond is het niet zo'n grote rekensom meer :D .
En dan toch weer zo onzeker met je puppen kind hé! ::)
Door Lizzy
#3431435
Voor pups van grote rassen is het idee dat sommige wel eens groeipijn krijgen op 50% vleesbot. En daarom zitten we tegenwoordig wat lager.

Het hangt ook wel een beetje af van de vleesbotten die je voert. Naar mijn idee kan het geen kwaad om daar wat kritisch naar te kijken. Als ze erg kaal zijn, voer je minder vleesbot en als ze rijk bevleest zijn, is 45% vleesbot (en sommige pups hebben dan ook liever 50% omdat ze anders slappe ontlasting krijgen) een prettiger percentage.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door