Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3426452
Hallo allemaal,

We zijn denk ik goed bezig met het Barfen.
De ontlasting van Doutze is prima gelukkig. Nog geen dreigende verstopping gemerkt dus heel blij mee. Aismee haar gewicht is stabiel gebleven dus daar ook heel blij mee.

Aismee is heel blij met het Barf, die eet alles en is elke keer weer helemaal blij met haar eten.
Doutze daarentegen is wat kieskeuriger en laat vooral vaak haar orgaan staan.
Mengen met groentemix-pens-yoghurt helpt wel maar nog vist ze de (in mini stukjes gesneden) orgaan er zoveel mogelijk uit.

Hebben jullie tips hoe ik haar het orgaan beter kan leren eten?

Karen
#3426456
Als mengen helpt dan zou je het kunnen mixen. Dan kan ze er geen stukjes meer uit halen.

Wat ik doe met iets dat ze niet lusten is drogen. In een voedseldroger. En dan aanbieden tot ze het opeten. Volgende keren langzaam minder drogen. Uiteindelijk eten ze het rauw.
#3426486
En troost je, dat komt veel voor en is bijna altijd van voorbijgaande aard. ;)
Ze moeten aan de smaak en vooral textuur wennen..
Lust ze hart ook niet? Dat eten ze normaal wel vlot.

Verder kan het ook helpen niet de sterk smakende diersoorten in orgaan te kiezen.
Laat geit en wild vb nog maar even achterwege. Kiplever is niet zo gezond, maar wel lekker handig om een beginner lever te leren eten. Biologische lever aan de andere kant wordt doorgaans ook veel beter gegeten dan 'normale'.
#3426490
Miekie schreef: za 22 mei 2021, 11:49 Lust ze alle soorten orgaan niet?

Ik zou ook zeggen pureren, of misschien kokend water er overheen?Dan gaat het wat lekkerder ruiken ;)
Het is vooral lever en nier volgens mij.
Ik had het nu in hele kleine stukjes gesneden (toen het nog bevroren was) dus dat is niet altijd even goed te herkennen. :-)

Hoe pureer je lever en nier? Kan dat gewoon in een blender o.i.d? (heb geen vleesmolen o.i.d.)
Zat ook al te denken het misschien even aan te braden in een koekepan.

Super bedankt voor alle tips.
Heel fijn dat er zo goed meegedacht wordt.

Karen
#3426493
Hoe pureer je lever en nier? Kan dat gewoon in een blender o.i.d? (heb geen vleesmolen o.i.d.)
Ja hoor, kan gewoon in de keukenmachine, orgaan is lekker flubberig dus dat wil wel
Zat ook al te denken het misschien even aan te braden in een koekepan
Kan ook, al word ik zelf wel licht onpasselijk van de geur... :yucky:
#3426496
Kromfohrlanders schreef: za 22 mei 2021, 13:13 Het is vooral lever en nier volgens mij.
Ik had het nu in hele kleine stukjes gesneden (toen het nog bevroren was) dus dat is niet altijd even goed te herkennen. :-)

Hoe pureer je lever en nier? Kan dat gewoon in een blender o.i.d? (heb geen vleesmolen o.i.d.)
Zat ook al te denken het misschien even aan te braden in een koekepan.

Super bedankt voor alle tips.
Heel fijn dat er zo goed meegedacht wordt.

Karen
Kleine stukjes bleven hier ook netjes liggen.
Koekepan kan prima. Drupje olie er in en dan aan weerszijden kort bakken. Een paar tellen is genoeg. Als dat goed gaat afbouwen naar een milliseconde per kant en dan gewoon rauw voeren.
#3426677
Lever en nier kan je eerst gekookt aanbieden. Doorgaans lusten ze het op die manier wel. De volgende keer kook je het een minuut korter, daarna weer een minuut korter, en zo ga je door tot het rauw is. Zo heeft Pike lever leren eten want die liet hij aanvankelijk ook mooi liggen. Hij vond lever uiteindelijk net zo lekker als al zijn andere barf-eten.
In plaats van de lever/nier koken kan je ze ook bakken en op dezelfde wijze telkens een minuutje korter. Zelf vond ik koken gewoon minder gedoe. Geen gedoe met vet, gewoon even in een pannetje met water, klaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door