Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#372654
Dat was leuk. In Frankrijk kon ik inderdaad geen kvv geven. Dus daar gingen we. Ze heeft eend (spiervlees) gegeten, lamsvlees (met bot), etc. Denkend aan alles wat ik gelezen had ook appel. Het probleem blijft dat mevrouw weigert orgaanvlees, eieren, zuivel en groente te eten. En wat denk je? Ze leeft nog ;). Nee, even serieus. Opzich gaat alles heel goed met botten ed. lamsnek (gelukkig wordt dit in plakjes verkocht) lamsribben etc. Echter kan ik nooit aan de 'juiste' percentages komen door haar eetgewoonte. Het enige wat ze verder wel wil eten (maar ze laat bepaalde stukjes liggen???) is pens. Nu weet ik dat ik gewoon door kan gaan met bot/spiervlees, vis en bibi. Maar aangezien het verder zo goed gaat vroeg ik mij af of iemand 'dé mix' voor mij weet zodat ik toch nog volledig kan over stappen. Heb al geprobeert biogarde met ei en groente, maar ook dat wil ze niet eten. Overigens wil ze ook niet vaker dan 1x per week kip accepteren. Is er nog hoop of zal ik altijd parttime moeten barfen? Fruit eet ze overigens wel (appel en meloen dan). :-\
#372805
;D Ik ben bang van wel. Alhoewel ik het niet op die manier met orgaanvlees heb geprobeert. Ik had wel een kippelever en hartje bij lamsvlees gelegd (daar is ze namelijk gek op), maar ze liet die liggen. Deze waren echter niet gehakt. Misschien het proberen waard. Echter met ei en yoghurt heb ik het op diverse manieren geprobeert. Dat weigert ze te eten. En dan ook het vlees wat er bij zit. :-\
#373130
Martine2 schreef: Duck bevat veel orgaanvlees. Heb je dit al geprobeert?
;) bibi ook, maar ik wilde eigenlijk volledig gaan barfen. Ik weet dat als ik 3 dagen bibi geef en 4 dagen de dingen geeft die ze wel van barf lust ze gewoon alle voedingsmiddelen binnen krijgt die ze moet hebben. Echter lijkt Barfen mij leuk om te doen, maar dan moet ze wel orgaanvlees eten. Dit wil niet lukken dus de kans is groot dat ik partime blijf barfen. :)
#373134
Laura2004 schreef: Als ze geen groentes lust dan geef je dat toch gewoon niet of echt heel weinig. Er zijn veel barfers die geen groentes geven.
Dat had ik inderdaad al eens gehoord, maar het probleem is niet alleen de groente, maar ook het ei, zuivel, en vooral ook orgaanvlees. Terwijl ze gek genoeg bibi en carnibest rustig eet, waar ook veel orgaanvlees in zit. Daarom begrijp ik niet waarom ze zo moeilijk doet met dat orgaan vlees. :-\
#373137
Of bedoel je hoe je orgaanvlees met dingen kan mengen zodat ze het toch eten? Tja, je kunt ook (daar heeft Ian Billinghurst een stuk aan gewijd in The Barf Diet) een compleet dieet maken en alles door mekaar mengen. Dan maak je zelf zelg maar kvv. Ik ben er geen voorstander van om zo te gaan barfen. De lol van het eten is er zo af voor de honden met gemalen botten en vlees enzo en ten tweede verteren grote brokken vlees juist beter als gemalen vlees. Maar goed, zijn Canine "multi-mix" patties bestaan dus ook uit:

60% rauwe vleesbotten
15% groentes
10% orgaanvlees
10% diversen
5% fruit

Nou, je zou dus vleesbotten van kip, kalkoen, eend, parelhoen, konijn, etc. kunnen gaan malen (grotere botten zijn niet te malen), vlees malen, groente pureren, orgaanvlees in stukjes snijden, fruit pureren en dat door elkaar mengen. Je kunt daar bijv. aan toevoegen (de diversen): eieren, inclusief de schil, gemalen lijnzaad (note Lizzy: ik zie daar het nut niet van), yoghurt, kelp, verse uitgeknepen knoflook. Dat er weer doorheen mengen, in porties invriezen, ontdooien en aan je hond voeren.
#373677
Sorry, misschien was ik wat onduidelijk. Spiervlees en botten wil ik gewoon blijven geven zoals ik nu doe. Het probleem is dus dat ik geen groentes en orgaanvlees naar binnen krijg. Ik wil NIET zelf een kvv mix gaan maken. Dan kan ik net zo goed bibi blijven geven (is nog makkelijker ook). Ik had alleen de hoop dat er iemand was die dit eerst ook nooit naar binnen kreeg bij zijn/haar hond en dat door bijvoorbeeld een bepaalde toevoeging deze wel ging eten. Kijk op zich gaat het goed met bibi en vleesbotten ed. Alleen leek het mij leuk, voor zowel mijzelf als mijn hond om volledig te barfen. Alleen moet ik dan wel orgaanvlees ed. naar binnen krijgen. Daarnaast vind ik het erg jammer dat ze geen yoghurt of ei (meer) wil eten.
#373696
westie schreef: Sorry, misschien was ik wat onduidelijk. Spiervlees en botten wil ik gewoon blijven geven zoals ik nu doe. Het probleem is dus dat ik geen groentes en orgaanvlees naar binnen krijg. Ik wil NIET zelf een kvv mix gaan maken. Dan kan ik net zo goed bibi blijven geven (is nog makkelijker ook). Ik had alleen de hoop dat er iemand was die dit eerst ook nooit naar binnen kreeg bij zijn/haar hond en dat door bijvoorbeeld een bepaalde toevoeging deze wel ging eten. Kijk op zich gaat het goed met bibi en vleesbotten ed. Alleen leek het mij leuk, voor zowel mijzelf als mijn hond om volledig te barfen. Alleen moet ik dan wel orgaanvlees ed. naar binnen krijgen. Daarnaast vind ik het erg jammer dat ze geen yoghurt of ei (meer) wil eten.
Aha. Ja, het is een lastig probleem. Eigenlijk wel raar dat ze geen orgaanvlees willen eten. In Bibi zit namelijk een grote hoeveelheid orgaanvlees....! Misschien moet je anders toch (tijdelijk) proberen om orgaanvlees in combinatie met spiervlees te geven. En om groentemix in combinatie met spiervlees te geven (en gewoon een klein beetje groentemix op redelijk wat spiervlees). Misschien kun je wat kippennekken malen (daar heb je geen professionele gehaktmolen voor nodig, kan ook met de handmolen!) en dat bijvoorbeeld ook mengen met groente en/of ei en/of orgaanvlees. En mogelijk kun je dat na een tijdje een beetje afbouwen en gaan ze groente en orgaanvlees ook wel eten zonder dat je het moet mengen met van alles en nog wat.

Dus: beetjes orgaan en/of groentemix mengen met grotere hoeveelheden spiervlees en/of gemalen kippennekken. En dat misschien in combinatie met groentes die honden over het algemeen erg lekker vinden: courgettes, worteltjes, komkommer, bietjes, pompoen, andijvie, beetje spinazie. En beginnen met eenvoudige mixjes.

Als groentemix echt een probleem wordt, dan kun je ook volgens het prooidiermodel voeren (dus hele of denkbeeldige prooidieren). Alleen moet je er wel voor zorgen (vind ik) dat je afwisseling dan groot is (verschillende soorten botten en vlees). En tja, blijf je zitten met het orgaanvlees... ze moeten toch orgaanvlees eten.... Is het niet een oplossing (ik probeer ook maar wat te verzinnen hoor) om bijv. 4 a 5 dagen per week zelf samen te stellen zonder orgaanvlees en dan bijv. 3 a 2 dagen Bibi te geven? Volgens mij dekt dat redelijk de orgaanvleesbehoefte aangezien Bibi voor 30% a 35% uit orgaanvlees bestaat (zou ik wel de natuurmix nemen).
#374136
westie schreef: Sorry, misschien was ik wat onduidelijk. Spiervlees en botten wil ik gewoon blijven geven zoals ik nu doe. Het probleem is dus dat ik geen groentes en orgaanvlees naar binnen krijg. Ik wil NIET zelf een kvv mix gaan maken. Dan kan ik net zo goed bibi blijven geven (is nog makkelijker ook). Ik had alleen de hoop dat er iemand was die dit eerst ook nooit naar binnen kreeg bij zijn/haar hond en dat door bijvoorbeeld een bepaalde toevoeging deze wel ging eten. Kijk op zich gaat het goed met bibi en vleesbotten ed. Alleen leek het mij leuk, voor zowel mijzelf als mijn hond om volledig te barfen. Alleen moet ik dan wel orgaanvlees ed. naar binnen krijgen. Daarnaast vind ik het erg jammer dat ze geen yoghurt of ei (meer) wil eten.
Onze Pluto eet ook geen groente of fruit, op geen enkel manier!!!! Als ik het meng met kaas, vlees, tussen orgaanvlees, zelfs niet als het gemalen vlees is!!!! Hij laat alles liggen dan!
Ook yoghurt wil hij niet meer...Ik geef hem in de plaats kaas ( daarvan lust hij alle soorten) & groenten krijgt hij niet. Een ei lust hij wel, daar is hij gek van.

Maar wat je ook kan doen is BV:2x per week een schijf Duck enkelvoudig geven( tussen de barf maaltijd mengen)...Hierin zit veel orgaanvlees & de enkelvoudige versies van Duck zijn ervoor gemaakt om dingen bij te kunnen voederen & om niet alleen te geven.
#374273
Lizzy schreef: Aha. Ja, het is een lastig probleem. Eigenlijk wel raar dat ze geen orgaanvlees willen eten. In Bibi zit namelijk een grote hoeveelheid orgaanvlees....! Misschien moet je anders toch (tijdelijk) proberen om orgaanvlees in combinatie met spiervlees te geven. En om groentemix in combinatie met spiervlees te geven (en gewoon een klein beetje groentemix op redelijk wat spiervlees). Misschien kun je wat kippennekken malen (daar heb je geen professionele gehaktmolen voor nodig, kan ook met de handmolen!) en dat bijvoorbeeld ook mengen met groente en/of ei en/of orgaanvlees. En mogelijk kun je dat na een tijdje een beetje afbouwen en gaan ze groente en orgaanvlees ook wel eten zonder dat je het moet mengen met van alles en nog wat.

Dus: beetjes orgaan en/of groentemix mengen met grotere hoeveelheden spiervlees en/of gemalen kippennekken. En dat misschien in combinatie met groentes die honden over het algemeen erg lekker vinden: courgettes, worteltjes, komkommer, bietjes, pompoen, andijvie, beetje spinazie. En beginnen met eenvoudige mixjes.

Als groentemix echt een probleem wordt, dan kun je ook volgens het prooidiermodel voeren (dus hele of denkbeeldige prooidieren). Alleen moet je er wel voor zorgen (vind ik) dat je afwisseling dan groot is (verschillende soorten botten en vlees). En tja, blijf je zitten met het orgaanvlees... ze moeten toch orgaanvlees eten.... Is het niet een oplossing (ik probeer ook maar wat te verzinnen hoor) om bijv. 4 a 5 dagen per week zelf samen te stellen zonder orgaanvlees en dan bijv. 3 a 2 dagen Bibi te geven? Volgens mij dekt dat redelijk de orgaanvleesbehoefte aangezien Bibi voor 30% a 35% uit orgaanvlees bestaat (zou ik wel de natuurmix nemen).
Daar ga ik eerst wel mee aan de slag. Bedankt. Wie weet.
P.S. Ik geef nu ook 3 dagen bibi en 4 dagen barf (ook al is dit zonder groente).
#374274
Anneke V schreef: Onze Pluto eet ook geen groente of fruit, op geen enkel manier!!!! Als ik het meng met kaas, vlees, tussen orgaanvlees, zelfs niet als het gemalen vlees is!!!! Hij laat alles liggen dan!
Ook yoghurt wil hij niet meer...Ik geef hem in de plaats kaas ( daarvan lust hij alle soorten) & groenten krijgt hij niet. Een ei lust hij wel, daar is hij gek van.

Maar wat je ook kan doen is BV:2x per week een schijf Duck enkelvoudig geven( tussen de barf maaltijd mengen)...Hierin zit veel orgaanvlees & de enkelvoudige versies van Duck zijn ervoor gemaakt om dingen bij te kunnen voederen & om niet alleen te geven.
:D Ik wist niet dat kaas ook kon i.p.v. yoghurt. Kaas lust ze wel, maar ze krijgt het van mij weinig, omdat het mij zo vettig leek en ze daarna niet in de auto kan (gaat ze spugen). Weer wat geleerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door