Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3425994
Hallo allemaal,

Ik ben op zich niet helemaal nieuw met rauw voeren, maar wel met Barf.

Na NRV en KVV heb ik mijn jongste hond een periode op brok gehad omdat ze het op rauw niet goed deed. Vooral qua ontlasting niet, ze verstopte steeds. Hoe ik het ook probeerde elke keer liep de boel weer vast.

De brokken zijn echter ook geen succes, ze is best kieskeurig en heeft inmiddels ook wat intoleranties ontwikkeld dus nu ben ik weer terug naar rauw. Deze keer wel heel bewust voor BARF zelf samenstellen met groentes e.d. in de hoop dat ik haar ontlasting nu dan wel goed ga krijgen.

De groentemix die ik heb gemaakt eet ze gewoon goed dus dat is fijn.
Echter ben ik niet gerust op haar stoelgang. Ze heeft dinsdagochtend voor het eerst rauw vlees gekregen, toen pas woensdagmiddag een bescheiden hoop (zoals het hoort bij rauw natuurlijk) neergelegd.
Maar sindsdien nog niet weer..

Vandaar dat ik dacht dat ik misschien iets van noten of rijst aan haar groentemix toevoeg, zou dat goed voor haar zijn? En zo ja, welke noten mag ze gewoon rauw hebben?

Ze heeft qua vlees nu eerst gemalen lam (100% lam, zowel qua bot, vlees en orgaan) en als deze worst op is krijgt ze gemalen fazant.

Daarna wil ik echt gaan barfen met grote herkenbare dingen waar ze ook op moet kauwen, voor de overgang van brok naar rauw leek een begin met gemalen me handiger om het lichaam niet al te grote shock te geven.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Karen
#3426009
Met kvv zou ik bij een hond die snel verstopt met name het calciumgehalte in de gaten houden. Ik zou soorten nemen die niet hoger gaan dan 0,4-0,5%.
Fazant zit al gauw boven de 1% net als ander wild. Veel honden hebben daar moeite mee met ontlasten.
En ook met barf vooral zacht bot voeren.
Ik denk niet dat noten helpen. Mogelijk dat pompoen in je groentemix wat helpt maar ik zou toch vooral calcium laag houden.
#3426011
Kromfohrlanders schreef: do 13 mei 2021, 19:01 Hallo allemaal,

Ik ben op zich niet helemaal nieuw met rauw voeren, maar wel met Barf.

Na NRV en KVV heb ik mijn jongste hond een periode op brok gehad omdat ze het op rauw niet goed deed. Vooral qua ontlasting niet, ze verstopte steeds. Hoe ik het ook probeerde elke keer liep de boel weer vast.

De brokken zijn echter ook geen succes, ze is best kieskeurig en heeft inmiddels ook wat intoleranties ontwikkeld dus nu ben ik weer terug naar rauw. Deze keer wel heel bewust voor BARF zelf samenstellen met groentes e.d. in de hoop dat ik haar ontlasting nu dan wel goed ga krijgen.

De groentemix die ik heb gemaakt eet ze gewoon goed dus dat is fijn.
Echter ben ik niet gerust op haar stoelgang. Ze heeft dinsdagochtend voor het eerst rauw vlees gekregen, toen pas woensdagmiddag een bescheiden hoop (zoals het hoort bij rauw natuurlijk) neergelegd.
Maar sindsdien nog niet weer..

Vandaar dat ik dacht dat ik misschien iets van noten of rijst aan haar groentemix toevoeg, zou dat goed voor haar zijn? En zo ja, welke noten mag ze gewoon rauw hebben?
Vervelend is dat! Maar de omslag zal ook wel weer impact hebben. Ik weet niet of rauwe noten gaan helpen. Rijst zeker niet. Ze mag alle noten en pitten rauw hebben behalve Macademia. Die zijn giftig. Maar eerlijk gezegd? Zie ik er weinig heil in (alles is te proberen). Ik zou meer groenten gaan geven en dan bladgroenten. Bladgroenten laxeert. Groenten onder de grond maakt de ontlasting vaster (wortel, biet enzo).
Ze heeft qua vlees nu eerst gemalen lam (100% lam, zowel qua bot, vlees en orgaan) en als deze worst op is krijgt ze gemalen fazant.

Daarna wil ik echt gaan barfen met grote herkenbare dingen waar ze ook op moet kauwen, voor de overgang van brok naar rauw leek een begin met gemalen me handiger om het lichaam niet al te grote shock te geven.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Karen
Ik zou er wat extra vergine olijfolie bij doen, bij de KVV. En dus bladgroentenmix. En daarbij misschien een rauw eitje, afgewisseld met een blikje makreel (in water, in ieder geval niet in zonnebloemolie) of wilde zalm (en dan zoveel mogelijk graat eruit halen).

Als je zelf gaat samenstellen, zou ik het vleesbot percentage laag houden. Van en vleesbot van kleine dieren (kip, eend, kwartel, parelhoen, dat soort dingen). Maar ik denk dat je de 35% vleesbot niet moet overschrijden en dat je dan ook wel vleesbot moet nemen waar nog lekker wat vlees aan zit.

En ik denk dat je 10% a 15% en groentenmix moet geven. Dat mag je zelfs ophogen naar 20%.

Wat bedoel je trouwens met vast lopen? Bedoel je dan echt dat je naar de dierenarts moest?
#3426024
Goedemorgen,

Bedankt allemaal voor de reacties.
Vanmorgen werd ik gelukkig weer getrakteerd op een goede hoop. :-)
Dat je daar heel blij van kan worden.. :-) ;D

Vastlopen bedoel ik mee dat ze verstopt dreigde te raken, ze poepte dan niet meer en hield op met eten. Het eten wat ik erin kreeg kwam er vaak als overgeef weer uit aan de verkeerde kant.
Het deels vasten en deels brok / snacks op graan basis maakte dat de boel uiteindelijk wel weer op gang kwam. Dierenarts ingrijpen was gelukkig niet nodig.

Rauw weigerde ze dan vaak ook een aantal dagen, dan gaf ik brok tot alles weer helemaal goed was en probeerde ik weer wat rauw.
Ze heeft uiteindelijk wel een poosje redelijk gedaan op kvv met rijst maar ook dat ging wisselend met veel voer-weigeren, soms toch weer problemen met ontlasting waardoor ik uiteindelijk over gegaan ben op brok. Maar ook dat gaat eigenlijk niet goed en mevrouw vindt droge brokken gewoon niet te eten.. dus moest er blikvoer door maar door de intoleranties gaat dat ook niet zo best..

Ik wil idd zelf gaan samenstellen omdat KVV zoveel problemen gaf. De gemalen worsten zijn van OerVoer. Exacte percentages weet ik helaas niet. Wel dat het alleen dat dier is zonder toevoegingen. Fazant dan nog maar even laten liggen voor later.

Ze is intolerant voor in elk geval kip, waarschijnlijk ook rund.
Zalm weet ik niet, mijn andere hond is wel intolerant voor zalm en ook rund, allergisch voor kip.
Ze zijn familie van elkaar.

Olie kan ik idd wel proberen toe te voegen.
Noten ga ik dan ook maar proberen, als het geen kwaad kan is het het proberen waard.

De mix die ik nu heb bestaat uit:

- 500 gram gekookte sperciebonen
- 1 gekookte winterwortel
- 1 gekookte zoete aardappel (was met schil 320 gram, heb ik wel geschild voor het koken)
- 1 courgette
- 500 gram rode bietjes (voorgekookt uit de supermarkt)
- 1 komkommer
- sla-mix

In principe was alles rauw, behalve de bietjes. Daar waar gekookt bij staat heb ik thuis zelf gekookt. Daarna alles met staafmixer tot puree gemaakt.

Ik wil voor haar gaan barfen met deze percentages:
Als start, mede omdat wat ik nu heb niet super goed bevleesd is, 20% vleesbot, 40% spiervlees, 10% pens, 10% overig orgaan (hart, nier, lever en long) en 20% groentemix.
Als we lekker op weg zijn dacht ik aan 30-40% vleesbot en dan dus minder spiervlees, afhankelijk van hoe bevleesd het bot is.

Groetjes Karen.
#3426040
Dank jullie wel voor alle input.
Het kan zeker dat de KVV gewoon niet de juiste percentages had voor haar, mede daarom ook de keuze om weer zelf samen te gaan stellen.
Dan weet ik wat ik geef en kan ik indien nodig e.e.a. aanpassen.

Het is lang geleden dat ik dat gedaan heb dus best spannend met een hoop info om aan te denken.
Gelukkig trakteerde ze me vanmiddag gewoon weer op een nieuwe grote boodschap dus misschien koste het haar lichaam ook gewoon ff tijd om te wennen aan de omschakeling.

Vanmorgen was de worst gemalen lam op dus ik heb e.e.a. samen gesteld voor de komende dagen.
Gewoon barfen met elke dag wat groenten, pens en orgaan en een handje grof gehakte nootjes. En dan zien hoe dat bevalt.
Mijn oudere hond viste bij NRV gewoon de lekkere dingen eruit en liet de rest staan, Doutze heeft die keuze nog nooit gehad dus ik ben benieuwd hoe beide dames het gaan vinden.

Karen
#3426046
Kromfohrlanders schreef: vr 14 mei 2021, 15:02 Dank jullie wel voor alle input.
Het kan zeker dat de KVV gewoon niet de juiste percentages had voor haar, mede daarom ook de keuze om weer zelf samen te gaan stellen.
Dan weet ik wat ik geef en kan ik indien nodig e.e.a. aanpassen.
Ja, dat is echt wel een voordeel van zelf samenstellen.
Het is lang geleden dat ik dat gedaan heb dus best spannend met een hoop info om aan te denken.
Gelukkig trakteerde ze me vanmiddag gewoon weer op een nieuwe grote boodschap dus misschien koste het haar lichaam ook gewoon ff tijd om te wennen aan de omschakeling.
Wat een opluchting! Ik hoop het ook wel hoor, dat ze tijd nodig heeft.
Vanmorgen was de worst gemalen lam op dus ik heb e.e.a. samen gesteld voor de komende dagen.
Gewoon barfen met elke dag wat groenten, pens en orgaan en een handje grof gehakte nootjes. En dan zien hoe dat bevalt.
Mijn oudere hond viste bij NRV gewoon de lekkere dingen eruit en liet de rest staan, Doutze heeft die keuze nog nooit gehad dus ik ben benieuwd hoe beide dames het gaan vinden.

Karen
Volgens mij echt een prima aanpak! En eventueel kun je pens en orgaan iets ophogen. Dat laxeert ook. Van orgaan mag je best 15% geven (alhoewel je dan wel voor het mooie 4 orgaanvleessoorten kunt voeren want anders worden de verhoudingen een beetje scheef. Dus zeg lever, hart, nier en hersenen of tong of long) en pens mag op zich ook wel opgerekt worden naar 15%. Ook een beetje een kwestie van experimenteren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door