Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Myrthe S
#3423566
Sinds een ruime maand is mijn Golden Retriever (13 maand) over op BARF. Ze vindt het hartstikke lekker en ze doet het er goed op. Ik merk dat ze de vleesbotten zonder enige moeite eet. Om deze reden zou ik graag een iets gevorderd vleesbot willen voeren over drie maanden wanneer ik een nieuwe bestelling ga plaatsen.
Op dit moment zitten de volgende vleesbotten in haar menu: parelhoenkarkas, kwartelrugstuk, eendenvleugels, konijnenrugstuk, kippenkarkas en eendenkarkas.

Welke vleesbotten zouden jullie aanraden? :)
Door Lizzy
#3423569
Myrthe S schreef: do 08 apr 2021, 09:53 Sinds een ruime maand is mijn Golden Retriever (13 maand) over op BARF. Ze vindt het hartstikke lekker en ze doet het er goed op. Ik merk dat ze de vleesbotten zonder enige moeite eet. Om deze reden zou ik graag een iets gevorderd vleesbot willen voeren over drie maanden wanneer ik een nieuwe bestelling ga plaatsen.
Op dit moment zitten de volgende vleesbotten in haar menu: parelhoenkarkas, kwartelrugstuk, eendenvleugels, konijnenrugstuk, kippenkarkas en eendenkarkas.

Welke vleesbotten zouden jullie aanraden? :)
Ik vind zelf haaskarkas en ganskarkas echt een stuk harder dan bovengenoemde vleesbotten. Dus die zou je als vervolg kunnen geven.

Wat ook kan (ik voer dat zelf niet) zijn zachte lams of hertenbotten. Als je die al voert, moet je ze wel (vind ik) testen met de snoeischaar. Kom je er met de snoeischaar niet doorheen: vind ik ze persoonlijk te hard.
Gebruikersavatar
Door pike
#3423576
Reeribben zijn ook nog een optie (Floris heeft altijd mooie ribjes). Die waren hier altijd een hit en ze waren er ook wat langer mee bezig.
Haaskarkas is uiteraard ook heel mooi, maar bot van gans kan (als het om oude vogels gaat) knetterhard zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3423593
Je hebt ook nog wild.
Wilde eend en wild konijn is een stuk harder dan de tamme varianten.
Fazant is vaak gekweekt dus vergelijkbaar met parelhoen. Patrijs en duif zelfs nog een tikje zachter.. Maar das nog steeds harder dan kip en kwartel hé.
Het is wel uitproberen of je hond het lust...

Ik heb wel eens ganzennek gehad en dat was een ferme eendennek. Maar niet té hard dus.
Gebruikersavatar
Door pike
#3423652
pearlsofpassion schreef: do 08 apr 2021, 16:46 Je hebt ook nog wild.
Wilde eend en wild konijn is een stuk harder dan de tamme varianten.
Fazant is vaak gekweekt dus vergelijkbaar met parelhoen. Patrijs en duif zelfs nog een tikje zachter.. Maar das nog steeds harder dan kip en kwartel hé.
Het is wel uitproberen of je hond het lust...

Ik heb wel eens ganzennek gehad en dat was een ferme eendennek. Maar niet té hard dus.
Mijn ervaring is anders. Parelhoen vind ik stukken zachter dan fazant. Parelhoen is altijd gekweekt en worden net als kippen jong geslacht. Fazant is toch vaak pseudo wild, komt veelal uit het buitenland waar ze gekweekt worden en vervolgens uitgezet worden voor de jacht (iets wat bij ons niet meer is toegestaan). Er zitten ook altijd hagelkorrels in.
Door smulpaap
#3423711
Ik zou in elk geval niet te veel inkopen
Sommige honden gruwelen van wild
Wilde eend is er eentje, ik heb geen hond gehad die het lustte
Gans idem , karkas van gans kan . Maar dan van de gans die ongeveer 2 a 3 kilo weegt
Soms zijn er gans bouten , die zijn mooi bevleesd
Fazant kan soms scherp zijn, en niet elke hond lust het , je kunt ook fazant bout proberen . Goed bevleesd
Haaskarkas, ik ben ermee gestopt . Ik vind het te scherp
De ree ribben van Floris vlees zijn erg mooi bevleesd en zacht . Ik test ribben altijd voordat ze naar mijn hond gaan. En als je ribben voert , dan nooit een enkele rib , altijd een boogje
Als je aan hele ganzen kunt komen is dat voor de hond natuurlijk geweldig . Lekker ontdekken
Gebruikersavatar
Door pike
#3423737
smulpaap schreef: vr 09 apr 2021, 17:18 Ik zou in elk geval niet te veel inkopen
Sommige honden gruwelen van wild
Wilde eend is er eentje, ik heb geen hond gehad die het lustte
Gans idem , karkas van gans kan . Maar dan van de gans die ongeveer 2 a 3 kilo weegt
Soms zijn er gans bouten , die zijn mooi bevleesd
Fazant kan soms scherp zijn, en niet elke hond lust het , je kunt ook fazant bout proberen . Goed bevleesd
Haaskarkas, ik ben ermee gestopt . Ik vind het te scherp
De ree ribben van Floris vlees zijn erg mooi bevleesd en zacht . Ik test ribben altijd voordat ze naar mijn hond gaan. En als je ribben voert , dan nooit een enkele rib , altijd een boogje
Als je aan hele ganzen kunt komen is dat voor de hond natuurlijk geweldig . Lekker ontdekken
Jaaaa mijn honden vraten alles, maar wilde eend, met geen mogelijkheid. Geen van drie.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3423747
pike schreef: vr 09 apr 2021, 19:35 Jaaaa mijn honden vraten alles, maar wilde eend, met geen mogelijkheid. Geen van drie.
Zelfs Oscar at met lange tanden de road kill die ik eigenhandig mee naar huis had genomen voor hem. Nou, dat wil wel wat zeggen ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3423749
Kaela schreef: vr 09 apr 2021, 20:16 Zelfs Oscar at met lange tanden de road kill die ik eigenhandig mee naar huis had genomen voor hem. Nou, dat wil wel wat zeggen ;D
;D ;D ;D
Wat zou dat toch zijn met die wilde eend? Bij mij ook een kill, no way baas dat hoeven we niet. Maar zelfs de eend onder de eenden, de smient, rechtstreeks van de jager, wilden ze niet eten. Had ik verd... die lekkere vogel voor hun verdeeld, vraten ze het niet. Wat had ik spijt dat ik hem niet voor me zelf bewaard had!
Gebruikersavatar
Door pike
#3423751
pearlsofpassion schreef: vr 09 apr 2021, 20:25 Gek.
Mijn 3 katten aten het gewoon.. Wilde eend. En dat wil in het geval van Luis ook best wat zeggen.
Misschien werkt het bij katten iets anders :-\
Maar er zijn ongetwijfeld zat honden die wel wilde eend eten hoor. Maar ik vond het altijd typisch, drie honden en zo eensgezind in hun weigering.
Door smulpaap
#3423765
Duif toch ook
Ik heb ze alle vier eens duif voorgezet
Twee van de vier liepen boos naar binnen
En de andere twee snuffelen even en het werd voor mn voeten gelegd :biggrin2:

Fazant hmm oké maar wel zonder orgaan
Ik kon het er vooraf uithalen anders werd het niet gegeten
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3423768
Duif eet hier ook enkel de vuilbak, Luis eet dat echt niet.
Patrijs, haas en soms ook gans enkel na wennen en aandringen.
Fazant is dan weer geen probleem.
Door src_esther
#3423773
Fazantspiervlees levert geen enkel probleem, maar de karkassen zijn wat betreft meneer Ko een no-go, hij besnuffelt het en laat het liggen. Dus met fazantkarkas hoef ik niet aan te komen. Om het wel op te voeren heb ik het hier door de vleesmolen gehaald en gemengd met wat spiervlees, pens en orgaanvlees. Heel enthousiast was hij niet, maar het is opgegaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door