Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3421925
Wij gaven al jaren kvv afgewisseld met brokken. Sinds 1,5 jaar enkel kvv, en sinds 4 maanden enkel Barf.
Nu willen we onze hond laten dekken en twijfel wat te voeren.
Ze is nu net loops.
Het laatste nestje is 4 jaar geleden. De andere nestjes allemaal brok gehad. Altijd goed gegaan.
Nu twijfel ik tussen Barf, kvv of toch brokken.

Heb de topics over dracht goed gelezen.
Het gaat eigenlijk om Calcium/Fosfor en Foliumzuur en vit A. Foliumzuur zat extra in de brokken. Er worden soms toch pups geboren met open gehemelte. Wij hebben dat nooit gehad.

Mijn vragen,
Extra foliumzuur bij geven? Welke eventueel?
Of kan dit natuurlijk toegevoegd worden.

Wat geef je aan calcium?
Ze krijgt nu 40% bevleesd bot van kip,eend, parelhoen, konijn, kwartel, patrijs en soms kalkoennek al vond ik de laatste wat hard.
Bv, nekken en karkas bevatten meer calcium dan een poot of dijbeen. Dit ivm calcificatie, of is dit alleen bij onnatuurlijk toegevoegde calcium?
Wat met nekken en schildklierhormoon? Mag ze deze nog eten?
Wordt eventueel een teveel aan calcium natuurlijk uitgescheiden?

Vit A.
Mogen ze niet veel hebben , beter geen lever meer geven?
Ze krijgt 20%orgaan,( hart, maag, nier van meerdere diersoorten), en waarvan 10% pens.

Betacaroteen.
Ook mee opletten lees ik, dit komt voor in wortels maar ook broccoli en spinazie. Dit zit toch soms in de groentemix. Deze krijgt ze 10%. Even beter niet geven?

Ik twijfel omdat dit de 1e keer is dat ik Barf geef aan een eventuele drachtige hond.
Al zou ik dat het liefste blijven geven.
#3421929
Liesje schreef: wo 17 mar 2021, 01:35 Wij gaven al jaren kvv afgewisseld met brokken. Sinds 1,5 jaar enkel kvv, en sinds 4 maanden enkel Barf.
Nu willen we onze hond laten dekken en twijfel wat te voeren.
Ze is nu net loops.
Het laatste nestje is 4 jaar geleden. De andere nestjes allemaal brok gehad. Altijd goed gegaan.
Nu twijfel ik tussen Barf, kvv of toch brokken.
Brokken is toch niet serieus een optie voor je? Dat zou ik nou echt heel zonde vinden.... Krijg je de kans om pups de allerbeste start mee te geven, ga je dat verpesten met het voeren van dood gekookte vieze niet verse meuk :-\
Heb de topics over dracht goed gelezen.
Het gaat eigenlijk om Calcium/Fosfor en Foliumzuur en vit A. Foliumzuur zat extra in de brokken. Er worden soms toch pups geboren met open gehemelte. Wij hebben dat nooit gehad.
Hier loopt 4de generatie BARF gevoerde hond rond uit mijn eigen gefokte nest: nul met open gehemelte (9 pups).
Mijn vragen,
Extra foliumzuur bij geven? Welke eventueel?
Of kan dit natuurlijk toegevoegd worden.
Ik heb het niet gedaan. De fokker van mijn teef (waar ik mijn nestje mee heb gefokt) voert BARF en die heeft dat de moeder waarmee ik gefokt heb ook niet gedaan. En ook niet met de oma van haar. Als je perse wilt, kun je natuurlijk een foliumzuurtabletje geven.
Wat geef je aan calcium?
Ze krijgt nu 40% bevleesd bot van kip,eend, parelhoen, konijn, kwartel, patrijs en soms kalkoennek al vond ik de laatste wat hard.
Dit geef je. Gewoon mee doorgaan. Dat is prima. En ja, ik vind kalkoennek vaak ook erg hard.
Bv, nekken en karkas bevatten meer calcium dan een poot of dijbeen. Dit ivm calcificatie, of is dit alleen bij onnatuurlijk toegevoegde calcium?
Ja, daar hoef je je geen zorgen om te maken maar juist om deze reden wissel je ook vleesbotten af.
Wat met nekken en schildklierhormoon? Mag ze deze nog eten?
Je kunt gewoon nekken blijven voeren maar altijd wel beperkt. Zwanger of niet, altijd beperkt. En niet zozeer om het schildklierhormoon (want dat blijkt er helemaal niet aan vast te zitten, wel aan runderstrot maar niet aan kippen of eendennek) maar ook omdat je moet afwisselen en nekken erg rijk zijn aan calcium (en voor harde ontlasting kan zorgen - waarmee ze dus een teveel aan calcium uitscheiden).
Wordt eventueel een teveel aan calcium natuurlijk uitgescheiden?

Ja, dat is het mooie van vleesbot.
Vit A.
Mogen ze niet veel hebben , beter geen lever meer geven?
Ze krijgt 20%orgaan,( hart, maag, nier van meerdere diersoorten), en waarvan 10% pens.
Alleen in het begin van de dracht geef je niet teveel lever. Dus in de eerste weken beperk je de hoeveelheid lever of geef je geen lever maar na die weken geef je weer wel lever.
Betacaroteen.
Ook mee opletten lees ik, dit komt voor in wortels maar ook broccoli en spinazie. Dit zit toch soms in de groentemix. Deze krijgt ze 10%. Even beter niet geven?
Gewoon blijven geven. Ik heb dit uitgezocht en dit kun je vergeten, dat van de betacaroteen. Honden kunnen betacaroteen nauwelijks omzetten in vitamine A. Je kunt dus gewoon groentenmix blijven voeren. Goed juist, want groene bladgroenten bevat weer foliumzuur.
Ik twijfel omdat dit de 1e keer is dat ik Barf geef aan een eventuele drachtige hond.
Al zou ik dat het liefste blijven geven.
Wat zou je een mens aanraden te gaan eten als ze zwanger is? Kant en klare doodgekookte meuk uit pakjes en zakjes?

Als je het mij vraagt is jouw teef gewoon het beste af met een goed zelf samengesteld BARF menu van de allerbeste kwaliteit. Dus het beste vlees dat je kunt betalen.
#3421951
Ik ben heel eenvoudig met voeren van een drachtige teef. Ze eet, wat ze altijd als gewone maaltijd eet, Ik houd echt nergens rekening mee. gewoon eten.
Nu eet ze meer, ook meer dan de hoeveelheid, die wordt geadviseerd, bijna dubbel. Of dat met kleinere honden te maken heeft, weet ik niet, maar haar ribben zijn goed voelbaar, dus dan kan ze wel zoveel eten.
Wat ze meer eet, dan de gewone maaltijd geef ik kvv. De eerste rol, die ik had gekocht gaf tegelijk te dunne poep, dan maar een karkasje erbij. Nu een rol met een andere samenstelling, dat gaat beter. Ik zou dat ook zelf kunnen samenstellen, maar is me gewoon te veel gedoe.
Onze oude Roos vond de kvv te vies voor woorden, bah zitten stukjes vies vet in, maar de rol is op. Man lief vindt, dat ze groot gelijk heeft. Nog één te gaan.
Ze krijgt dus goed voer, maar zeker niet het beste van het beste. Gisteren een pan rijst gekookt en havervlokken er door, die op moesten. In kleine hoeveelheden ingevroren en dat gaat door de groentenmix. Eten de niet dragende honden ook, merk niet dat dat voor hen niet goed is, dus voor mijn gemak allemaal hetzelfde.
Veel plezier de komente tijd, eerst maar een goede dekking.

Hanny
#3421981
Dank je wel Lizzy voor de uitgebreide antwoorden.
We gaan voor barf,maar wel overwogen om brokken te geven omdat dit me bekend is.
Wil jij even meekijken naar het weekmenu en evt wat veranderen?

Vicky is12 kg en krijgt 2%. 240 gr per dag.
40%vleesbot 96gr.
20% orgaan waarvan 10% pens 48gr.
30%spiervlees 72 gr.
10% groentemix 24gr.

Maandag: konijnenrug,runderpens en kippenhartjes, kalkoendijbeen. Biologisch ei.
Dinsdag: eendenvleugels,lamspens en konijnenlever, rundvlees.
Woensdag: kipkarkas/vleugel, geitenpens en rundernier, hazenvlees , 25 gr sardines.
Donderdag: parelhoenrug, runderpens en kippenmaag, lamsvlees. Biologisch ei.
Vrijdag: kwartellijven, lamspens en runderhart, hertenvlees.
Zaterdag: eendenekken, geitenpens en haasorgaan, kipfilet, 25 gr sardines.
Zondag: patrijskarkas, runderpens en hertennier, konijnenvlees.
Iedere dag groentemix erbij.

Soms is net net wat anders, als iets niet bv meteen leverbaar is. Maar wisselen zoveel mogelijk af.

Wat zou jij aanraden voor een groentemix ivm foliumzuur?
Alvast bedankt!

Groetjes José
#3421982
Hanny schreef: wo 17 mar 2021, 13:43 Ik ben heel eenvoudig met voeren van een drachtige teef. Ze eet, wat ze altijd als gewone maaltijd eet, Ik houd echt nergens rekening mee. gewoon eten.
Nu eet ze meer, ook meer dan de hoeveelheid, die wordt geadviseerd, bijna dubbel. Of dat met kleinere honden te maken heeft, weet ik niet, maar haar ribben zijn goed voelbaar, dus dan kan ze wel zoveel eten.
Wat ze meer eet, dan de gewone maaltijd geef ik kvv. De eerste rol, die ik had gekocht gaf tegelijk te dunne poep, dan maar een karkasje erbij. Nu een rol met een andere samenstelling, dat gaat beter. Ik zou dat ook zelf kunnen samenstellen, maar is me gewoon te veel gedoe.
Onze oude Roos vond de kvv te vies voor woorden, bah zitten stukjes vies vet in, maar de rol is op. Man lief vindt, dat ze groot gelijk heeft. Nog één te gaan.
Ze krijgt dus goed voer, maar zeker niet het beste van het beste. Gisteren een pan rijst gekookt en havervlokken er door, die op moesten. In kleine hoeveelheden ingevroren en dat gaat door de groentenmix. Eten de niet dragende honden ook, merk niet dat dat voor hen niet goed is, dus voor mijn gemak allemaal hetzelfde.
Veel plezier de komente tijd, eerst maar een goede dekking.

Hanny
Was ik maar zo makkelijk ;)
Ik wil alles goed voorbereid hebben.
Hier ook niet het beste want dan zou ik alles biologisch moeten kopen.
Havermout hebben ze nog nooit gehad :)

Idd, eerst de dekking en drachtig worden.
Jij ook heel veel succes!

Groetjes José
#3421983
Liesje schreef: wo 17 mar 2021, 22:25 Dank je wel Lizzy voor de uitgebreide antwoorden.
We gaan voor barf,maar wel overwogen om brokken te geven omdat dit me bekend is.
Wil jij even meekijken naar het weekmenu en evt wat veranderen?

Vicky is12 kg en krijgt 2%. 240 gr per dag.
40%vleesbot 96gr.
20% orgaan waarvan 10% pens 48gr.
30%spiervlees 72 gr.
10% groentemix 24gr.

Maandag: konijnenrug,runderpens en kippenhartjes, kalkoendijbeen. Biologisch ei.
Dinsdag: eendenvleugels,lamspens en konijnenlever, rundvlees.
Woensdag: kipkarkas/vleugel, geitenpens en rundernier, hazenvlees , 25 gr sardines.
Donderdag: parelhoenrug, runderpens en kippenmaag, lamsvlees. Biologisch ei.
Vrijdag: kwartellijven, lamspens en runderhart, hertenvlees.
Zaterdag: eendenekken, geitenpens en haasorgaan, kipfilet, 25 gr sardines.
Zondag: patrijskarkas, runderpens en hertennier, konijnenvlees.
Iedere dag groentemix erbij.
OMG :o ! Wat een prachtig menu!! Nou echt he, dit is afwisseling ten top, dit ziet er mega strak uit, ik zeg "niks meer aan doen". Prachtig! Ik kan het niet voor je uitrekenen verder, omdat je de gewichten per onderdeel er niet bij hebt gezet maar als ik zie hoe jij je huiswerk hebt gemaakt, dan twijfel ik er echt geen seconden aan dat dit klopt.
Soms is net net wat anders, als iets niet bv meteen leverbaar is. Maar wisselen zoveel mogelijk af.
Echt, niks meer aan doen!
Wat zou jij aanraden voor een groentemix ivm foliumzuur?
Alvast bedankt!
Broccoli, spinazie, andijvie, sla, spruitjes. Liefst zo vers mogelijk. Maar ook rauwe en gemalen hazelnoten, walnoten, sesamzaadjes kun je geven. Mocht je een supplement willen geven, ik zou dan wel gaan voor 5-methyltetrahydrofolaat. Bron (o.a.): https://www.ahealthylife.nl/foliumzuur- ... -verschil/
#3422015
hannabelgje schreef: do 18 mar 2021, 09:03 Ziet er goed uit José. Regel maar eens wat puppies voor mij. Wordt wel weer eens tijd hè.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Haha Hanna,mede dankzij jou hé, anders was het nooit gelukt.

Dat wordt zeker tijd. Zal het regelen met Vicky als ze luistert ;)
#3422018
Lizzy schreef: do 18 mar 2021, 07:26 OMG :o ! Wat een prachtig menu!! Nou echt he, dit is afwisseling ten top, dit ziet er mega strak uit, ik zeg "niks meer aan doen". Prachtig! Ik kan het niet voor je uitrekenen verder, omdat je de gewichten per onderdeel er niet bij hebt gezet maar als ik zie hoe jij je huiswerk hebt gemaakt, dan twijfel ik er echt geen seconden aan dat dit klopt.

Ze krijgt de grammen die ik opgeschreven heb. Iedere dag bot,orgaan/pens en spiervlees, niet 3 x orgaan en 4x spiervlees per week. Dan raak ik in de war haha.

Echt, niks meer aan doen!
Dank je wel.


Broccoli, spinazie, andijvie, sla, spruitjes. Liefst zo vers mogelijk. Maar ook rauwe en gemalen hazelnoten, walnoten, sesamzaadjes kun je geven. Mocht je een supplement willen geven, ik zou dan wel gaan voor 5-methyltetrahydrofolaat. Bron (o.a.): https://www.ahealthylife.nl/foliumzuur- ... -verschil/
De groenten blancheer ik kort, want rauw eten ze het niet graag. Daarna pureren en vries ik wat in.
Is dat goed?
Noten hebben we nog liggen.

Ik heb het artikel gelezen. Nooit geweten, dank je.
Is Folaat5-Mthf van Vitals goed? De 400 of 800?

Weer bedankt!
#3422019
Liesje schreef: do 18 mar 2021, 20:15 De groenten blancheer ik kort, want rauw eten ze het niet graag. Daarna pureren en vries ik wat in.
Is dat goed?
Noten hebben we nog liggen.
Het liefst voer je het zo vers mogelijk. Dus liefst vries je het niet ook nog eens in. Kan wel een keertje maar ik zou er naar streven om dat zo min mogelijk te doen.
Ik heb het artikel gelezen. Nooit geweten, dank je.
Is Folaat5-Mthf van Vitals goed? De 400 of 800?

Weer bedankt!
Ik zou sowieso de 400 nemen en daar zou ik niet eens iedere dag een hele capsule van durven geven.

Ik zit ook even oude topics door te nemen (zoals deze: viewtopic.php?t=134016) en daar geeft eigenlijk ook niemand foliumzuur.

Volgens mij kun je deze capsules open maken. Wat voor ras heb je eigenlijk? Is dat een ras dat ook meer risico loopt? Ik vraag het ook qua gewicht van de hond en de dosering foliumzuur. Ik zou een hond van een groot ras de helft van zo'n 400 capsule geven. Een kleiner ras dus minder.
#3422022
Lizzy schreef: do 18 mar 2021, 21:52 Het liefst voer je het zo vers mogelijk. Dus liefst vries je het niet ook nog eens in. Kan wel een keertje maar ik zou er naar streven om dat zo min mogelijk te doen.


Ik zou sowieso de 400 nemen en daar zou ik niet eens iedere dag een hele capsule van durven geven.

Ik zit ook even oude topics door te nemen (zoals deze: viewtopic.php?t=134016) en daar geeft eigenlijk ook niemand foliumzuur.

Volgens mij kun je deze capsules open maken. Wat voor ras heb je eigenlijk? Is dat een ras dat ook meer risico loopt? Ik vraag het ook qua gewicht van de hond en de dosering foliumzuur. Ik zou een hond van een groot ras de helft van zo'n 400 capsule geven. Een kleiner ras dus minder.
Dan ga ik proberen iedere dag vers de groenten vers te maken. Al zal het een heel getel worden :) zaterdag inkopen doen.

Vicky is een Welsh Corgi Pembroke van 12/13 kilo.
Wij hebben het nooit gehad. Maar bij andere fokkers heb ik het wel eens gezien. Niet echt vaak. 2x wat ik weet.
Maar wat ik nu gelezen heb lijkt het me beter om geen supplement bij te gaan geven.
Ik ga rood vlees (zoogdier) aan spiervlees geven, en de nodige groenten. Hoop dat ze dan genoeg opneemt. Even wat wisselen in het menu en extra bestellen. Komt goed.....
#3422023
Liesje schreef: vr 19 mar 2021, 00:41 Dan ga ik proberen iedere dag vers de groenten vers te maken. Al zal het een heel getel worden :) zaterdag inkopen doen.

Vicky is een Welsh Corgi Pembroke van 12/13 kilo.
Wij hebben het nooit gehad. Maar bij andere fokkers heb ik het wel eens gezien. Niet echt vaak. 2x wat ik weet.
Maar wat ik nu gelezen heb lijkt het me beter om geen supplement bij te gaan geven.
Ik ga rood vlees (zoogdier) aan spiervlees geven, en de nodige groenten. Hoop dat ze dan genoeg opneemt. Even wat wisselen in het menu en extra bestellen. Komt goed.....
Bijlagen
IMG_2010.JPG
IMG_2010.JPG (5.12 MiB) 5711 keer bekeken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door